XF akun vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Akku on jo kahtena talvena vaatinut lisälatailua varsinkin kylminä aikoina ja nyt päätin vaihtaa sen. Alkuperäinen oli 95Ah / 950A ja kaupasta käteen jäi 100Ah / 900A. Tuon hommanhan pitäisi olla, kuin kellon pariston vaihto, mutta ei ollut.

Ensinnäkin olin unohtamut avata kaikki ovet (ja deaktivoida hälyttimen), vaan olin mennyt suoraan konttiin touhuamaan. No hälärihän siitä tuli, kun otin kengän pois. Perussettiä. Seuraavaksi koitin availla kierretankoa, jolla akun kiinnitys on hoidettu runkoon. No, ei lähtenyt, pultti poikki. No, akku lähti ja oli kiva nostaa ergonomisessa asennossa ulos. Sitten kairaamaan katkennutta pultin pätkää ulos, oma hommansa sekin. Uusi akku sisään, taas oli painava, kengät kiinni ja nyt huomasin, että maakenkä ei kiristynyt kunnolla napaan, vaikka kiristys oli tapissa. Ja löysä oli tainnut alkuperäinenkin kiinnitys olla, koska vikamuistissa oli viestiä "loose connector". Tiedä, vaikka koko akum huono virranpito olisi johtunut tuosta löysästä kontaktista?

No, raavin päätä ja vedin rälläkällä 2mm rakoa lisää kenkään ja sain lisää kiristysvaraa. Nyt se on kunnola kiinni ainakin. Sitten meinasin, että autolle pitää kertoa, että sillä on uusi akku ja myöskin kapasiteetti. Käytössä on piraatti SDD ja sieltä löytyykin Battery replacement operaatio. Ajoin sen, mutta se ei kysynyt kapasiteetistä mitään, ruksutti vaan ja puhui battery monitor resetistä. Onko se nyt niin viisas, että sai tuossa operaatiossa tiedon uuden akun kapasiteetistä ja kuinka ladata sitä?
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja JNi »

On se viisas ihan itsessään. BMS = battery monitor system, anturi ja pikkujohto akun miinusnavan yhteydessä.

Calibration
Periodically the BMS module will instigate a self-calibration
routine. To self-calibrate, the BMS first charges
the battery to its full condition.
Once the battery is fully charged, the BMS will discharge
the battery to approximately 75% of its full state
of charge, but never lower than 12.2 V. The time taken to
complete this part of the routine is dependent on the
electrical load on the vehicle and the length of time the
vehicle is used.
When the second part of the routine has been successfully
completed, the BMS will return the battery to its
optimum level of charge. The optimum level of charge
will be between 12.6 V and 15 V, depending on battery
condition, temperature and electrical loading. This process
is run approximately twice a year.
NOTE:
If the vehicle is only driven for short periods the
self-calibration and charging process could take a number
of days to complete.

Minulla oli alkuperäinen akku, mikä oli jo alkanut oireilemaan. Keväällä reissussa illalla ja syrjäseudulla tankkasin kylmällä asemalla, ja startti ei sitten jaksanutkaan pyörittää moottoria käyntiin - ei ilmeisesti ollutkaan ladannut akkua ajon aikana.

Lienee Fordin ja S-Typen peruja tuo pohjan läpi menevä kiinnitys, ei ole vastaavaa XK8:ssa eikä muistaakseni XJ:ssä. Minullakin katkesi akun vaihdossa tuo tanko, halpa ratkaisu tämän luokan autoon. Onneksi pohjaan alapuolelle kiinnitetty mutteri lähtee irti vääntämällä, korvasin kiinnikkeen pitkällä pultilla ja pohjan alla mutterilla ja isolla prikalla.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Kiitos tekniikasta, hyvää tietoa. Onneksi tulikin heti kärkeen matka-ajoa, niin prosessi on varmaan suoritettu. Ihmettelinkin, mikä se pieni johto maanavassa on.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
XFVesku
Viestit: 41
Liittynyt: Su Heinä 10, 2016 4:16 am

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja XFVesku »

2011 XF 3.0 diesel pre facelift malli vilauttaa mittariston näytössä punaista akun kuvaa käynnistettäessä autoa. Onko tuo normaalia vai mistä voisi johtua?
Etsiskelin varalta tietoa akun vaihdosta ja siitä kerrotaan että seisontajarru tulee kalibroida kun akku on vaihdettu uuteen.
Lisäksi BMS (akun valvonta järjestelmä) tulisi resetoida diagnostiikka laitteella.
Ikkuna moottorien käyttöönotto, että menee kiinni one touch toiminnolla.

Ikkuna kalibroinnin pystyn tekemään kotikonstein, mutta miten seisontajarrun kalibrointi ja BMS reset?
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja JNi »

XF on herkkä akun jännitteen heilahteluille. Jos ei ole moottori päällä mutta joitain muita sähkölaitteita kyllä, niin aika pian saattaa auto kertoa sulkevansa äänentoiston ja käynnistäessä kojelauta varoittaa sähköjen vähäisyydestä. Tuossa ei ole suunnittelu mennyt ihan kohdalleen, mm. SDD:llä ohjelmoitaessa auto pitäisi kytkeä jotain 50A laturiin jotta varmasti jännitteet pysyvät riittävän ylhäällä moottori sammuksissa. Itse olen lakannut murehtimasta, jos missä tahansa Jaguarissa on joskus satunnaisesti sähköhäiriötä. Vasta jos alkaa toistumaan, niin olen lähtenyt etsimään syytä.

Jos punainen akkuviesti näkyy usein ja akku on vanha, niin se voisi olla hyvä vaihtaa ennen kuin kelit alkavat viilenemään. Joo, ikkunoiden kalibrointi oli kerrottuna käyttö- tai korjausoppaassa, se on vähän mutkikkaampi kuin vanhemmissa malleissa. Jarrujen kalibrointiin muistaakseni kojelauta antaa tarvittaessa ohjeet, siinä pitää painaa jarrua ja käyttää käsijarrua oikeassa järjestyksessä. Itse taisin unohtaa resetoida BMS:n kun vaihdoin keväällä akun... se systeemi lienee sittemmin kalbroinut itsensä.

Akun kiinnityspultin katkeamiseen kannattaa sitten valmistautua.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Joo, itsellä on tuon akun vaihdon jälkeenkin kerran vilahtanut punainen käynnistettäessä, mutta oli varmaan ollut jotain laitteiden käyttöä moottori sammuksissa. Aika herkästi kyllä XF piiputtaa akkua, kuten todettu. Jos viitsisi, voisi joskus ihmetellä, jääkö joku laite/piiri syömään virtaa sammutuksen jälkeenkin.

BMS kyllä kalibroi itsensä, SDD:llä tehtynä se vain on nopeampi. En muista, että käsijarrua olisi pitänyt kalibroida akun vaihdon jälkeen, mutta alla lontooksi EPB:n kalibrointiohje:

1. Reset the EPB module as detailed below
a. Switch off the ignition.
b. Disconnect the battery for 30 seconds (see TOPIx
Workshop Manual, section 414-01).
c. Re-connect the battery.

2. Start the engine.

3. Firmly apply and release the footbrake five times.

4. Confirm that the message 'NOT CALIBRATED' or 'APPLY FOOT
AND PARK BRAKE' is displayed on the instrument cluster
message center. This indicates that the parking brake is in
calibration mode.

5. Lightly press the footbrake pedal.

6. Apply the parking brake by using the EPB switch.

7. Release the parking brake.

8. Release the footbrake.

9. Confirm that the brake warning lamp is no longer illuminated on the
instrument pack and that the 'NOT CALIBRATED' message is no
longer displayed in the message center.

10. Apply and release the EPB five times to ensure no error is present
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
XFVesku
Viestit: 41
Liittynyt: Su Heinä 10, 2016 4:16 am

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja XFVesku »

Kiitoksia JNi. Pitääkin tänään vaihtaa akku Vartan H3 malliin.
Workshop manuaalissa kerrotaan seuravaa seisontajarrun kalibroinista:

The parking brake system must be calibrated whenever the battery has been disconnected or has been in a state of discharge,
or repairs have been carried out to the rear service or parking brake system.
NOTE: If new rear brake pads have been installed, pressure must be applied to the brake pedal a minimum of five times
prior to calibration of the parking brake system.
To calibrate the parking brake system:

1. Place gear selector lever in 'P' Park position.
2. Release parking brake cable tension to service position.
REFER to: Parking Brake Cable Tension Release (206-05 Parking Brake and Actuation, General Procedures).
3. Set the ignition status to 'ON'.
4. Apply and hold the footbrake then pull up the parking brake switch.
5. To release the parking brake, apply and hold the footbrake then release and press down the parking brake switch.

Toisessa kohtaa kerrotaan

9. WARNING: Calibrate the electric park brake using Jaguar approved
diagnostic equipment. If Jaguar approved diagnostic equipment is not
available disconnect the battery for approximatly 30 seconds, the
vehicle will then prompt the driver to carry out the calibration procedure
as per the vehicle hand book on re-connection.
Calibrate the electric park brake.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja JNi »

Akku kannattaa vaihtaa mahdollisimman "isoon". On tuon ohjeen mukaan jäänyt itseltä tekemättä tuo kalibrointi useammankin kerran... systeemi tuntuu osaavan pitää itse itsestään huolta ja antaa tarvittaessa vastaavat ohjeet kuljettajan näytölle.

Muistaakseni XF:ssä on samoin kuin oli XJ:ssä, käsijarrun voi vapauttaa käyttämällä auton virtoja ja käsijarrun vipua oikealla tavalla. Silloin voi vaihtaa takajarrupalat ilman SDD-ohjelmointilaitetta.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
XFVesku
Viestit: 41
Liittynyt: Su Heinä 10, 2016 4:16 am

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja XFVesku »

Tuo H3 on 100Ah ja kylmäkäynnistysvirta 830A, kyllähän tuon pitäisi jaksaa.
By the way, miten muuten XF:ssä saadaan (jos saadaan) näkyviin jäähdytysnesteen lämpötila, joskus tärkeä tieto esim. termostaattivian huomaamiseen?
Vai onko käytettävä esim OBD pistokkeeseen liitettävää lukijaa?
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja JNi »

Eipä taida tulla lämpötilatieto näkyville kuin OBD-portin kautta. Torque-ohjelma ja langaton pulikka voisivat olla näppärä keino laajentaa mittaristoa. Noiden ELM327-pulikoiden kanssa pitää olla varovainen, jotkut versiot saavat kojelaudan vilkkumaan kuin kaupan joulukuusen - kokeiltu on. Motonetistä vähän kalliimmalla mutta siltikin suht edullisella pulikalla tuntuu toimivan hyvin.

Samalla saa käyttöön kalibroitavissa olevan nopeusnäytön ja vaikka viereen vielä gps:n mittaaman nopeuden.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Mittaristosta löytyy "self diagnostiikka moodi".

Meni jotenkin näin.
- jalka pois jarrulta
- paina 5 sekuntia ajotietokoneen pykällysnappia pohjassa (vaikka ylöspäin)
- pidä edelleen pohjassa ja paina start nappia
- pidä vielä vähän aikaa ajotietokoneen nappia pohjassa, ehkä 3 sekuntia
- päästä ajotietokoneen nappi
- mittaristoon pitäisi tulla "engineering mode"

Engineering modessa voi pykältää taas tuolla ajotietokoneen napilla. Jos olet vähän aikaa tekemättä mitään, poistuu modesta (muistaakseni) tai sitten sammuttamalla virrat. Valikot alla. Numero 26: Coolant temperature!

1 - SeIf-diagnostic entry TEST
.
Not Applicable
(N/A)
Establishes Self—Diagnostic mode.

2 - Gauge sweep GAUGES
Tachometer, speedo-
meter, temperature
and fuel rewind test.
Gauges display
current values after
test.
N/A
All gauges perform a
rewind to pointer stop.

3- RH Message Centre LCD.
Lower dot matrix
‘pixels’ activated
or all segments
activated,
RH message centre
LCD. LCD trip/
odometer display.
N/A
LCD function, prove out.
High series: Activates
lower ‘pixels’ of dot matrix
display. Low series: Activ
ates all segments of the
LCD display.

4 - Warning lamp LED’s BULB
All internally cont-
rolled lamps/LED’s
regardless of soft-
ware configuration.
N/A
Illuminates all the LED
warning indicators that are
controlled by the instrum
ent cluster. When this
test is exited current
vehicle warning lamps will
remain illuminated.

5 - ROM level ROM XX)(XIFAILInstrument clusterRead Only Memory(ROM).
N/A
Displays the instrument
cluster ROM level or ROM
checksum fault.

6- NVM level
NR XXXX
ROM level (most
significant bit) and
type (least significant
bit) as stored in NonV
olatile Memory
(NVM).
N/A
Displays hexadecimal
coding of ROM level or
checksum fault.

7 - EEPROM level
EE XX/FAIL
Electrically Erasable
Programmable Read
Only Memory
(EEPROM) level.
N/A
Displays hexadecimal
coding of EEPROM level
or checksum fault.

8 - Manufacturing date
DT XXXX
Final manufactunng
test date.
N/A
Displays hexadecimal
coding of final manufactur
ing test date.

9- Cluster configuration 1
CF 1 XX
Cluster configuration
settings (byte 1).
N/A
Displays hexadecimal
coding of cluster configurat
ion settings (byte 1).

10 - Cluster configuration 2
CF 2 XX
Cluster configuration
settings (byte 2).
N/A
Displays hexadecimal
coding of cluster configurat
ion settings (byte 2).

11 - Cluster configuration 3
CF 3 XXX
Cluster configuration
settings (byte 3).
N/A
Displays hexadecimal
coding of cluster configurat
ion settings (byte 3)

12 - Cluster configuration 4
CF 4 XX
Cluster language
configuration (byte 4).
00.
= Default language. 01
English UK. 02 French. 03
Finnish. 04 English US. 05
Italian. 06 Portuguese. 07
German. 08 Spanish. 09
Dutch. 10 Swedish. 11
Japanese. FF Not know.

13 - Cluster configuration 5
CF 5 XXXX
Cluster configuration
settings (byte 5).
N/A
Displays hexadecimal
coding of cluster configurat
ion settings (byte 5).

14 - Diagnostic Trouble Code
(DTC)
DTC XX)(X
DTCs.
Alternating
flashes of ‘DTC’
and actual DTC
value or DTC/
NONE).
Displays hexadecimal
coding of DTCs detected
in continuous operation
not during self test. If
DTCs are logged each
button press will cause the
next DTC to be displayed
until all unique DTCs have
been displayed. Display’s
DTC/NONE if no DTCs
present. Refer to WDS/
I DS to diagnose the instrum
ent cluster.

15- Vehicle speed (mile/h)
E XXXX
Speedometer.
---- to 4072.
Displays speed input
value after compensation
in tenths of mile/h, no
decimal point shown.
Speedometer will indicate
present speed. Displays ‘-
---‘ if message is not recei
ved or if received data is
invalid for two seconds or
more.

16 - Vehicle speed (km/h)
XXXX
Speedometer.
—-- to 6553.
Displays speed input
value after compensation
in tenths of km/h, no
decimal point shown.
Speedometer will indicate
present speed. Displays
-—‘if message is not recei
ved or if received data is
invalid for two seconds or
more.

17- Speedo- meter driver
SG XXXX
Speedometer.
.
Displays speedometer
driver gauge counts in
decimal.

18 - Engine speed
T XXXX
Tachometer. —-- to 6383.
Tachometer. .
Displays tachometer input
value in rpm. Tachometer
will indicate present rpm.
Displays ‘----‘ if message
is not received or if recei
ved data is invalid for two
seconds or more.

19- Tachometer driver
TG XXXX
Displays tachometer driver
gauge counts in decimal.

20 - Fuel system 1
Fl XXX
Fuel indication
system.
000 - 009. 10 -
254. 255. ---.
Displays present received
fuel level input 1 in
decimal, fuel gauge will
indicate present filtered
level. 000 - 009=Short
Circuit (below empty). 10
- 254=Normal range.
255=Open Circuit (over
full). ---=Missing.

21 - Fuel system 2
F2 XXX
Fuel indication
system.
000 - 009. 10 -
254. 255. ---.
Displays present received
fuel level input 2 in
decimal, fuel gauge will
indicate present filtered
level. 000 - 009=Short
Circuit (below empty). 10
- 254=Normal range.
255=Open Circuit (over
full). ---=Missing.

22 - Fuel system 3
FP1 XXX
Fuel indication
system.
000 — 254. 255.
Displays present filtered
Fuel level percent status
from sender 1 in decimal.
000 — 254= Normal range.
255=Open/Short detected.

23- Fuel system 4
FP2 XXX
Fuel indication
system.
000 — 254. 255.
NC.
Displays present filtered
Fuel level percent status
from sender 2 in decimal.
000 — 254= Normal range.
255=Open/Short detected.
NC=Not configured/option
not present.

24- Fuel gauge
I
FP XXX
Fuel gauge.
000 — 254. 255.
Displays present damped
total fuel level percent
status in decimal. 000 —
254=Normal range.
255=Open/Short detected.

25 - Fuel gauge
2
FG X)(XX
Fuel gauge.
N/A
Displays fuel gauge driver
counts in decimal.

26 - Engine coolant temperature
XXXX C
Temperature gauge.
-—-. 369. 5.
Displays last temperature
gauge input value from
CAN in 1/10 deg C, no
decimal point shown.
Temperature gauge will
indicate present filtered
temperature. Displays ‘---
-‘if message is not recei
ved or if received data is
invalid.

27- Temperature gauge driver
CG XX)(X
Temperature gauge.
N/A
Displays temperature
gauge driver counts in
decimal.

28- Odometer count
ODO XXX
Odometer.
—--. 0—254.
2550.
Displays the odometer
input value received via
CAN in decimal, value is
a rolling count.
=Message is not received
or if received data is
invalid. 0 — 254=Valid
odometer increment.
2550=lnvalid data.

29 - VAP
VAP XXX
Variable assisted
power steering status.
0—511. S-B. 5-
G. OL. FLt. EE.
NC.
S-B=Short to battery. 5-
G=Short to ground.
OL=Open load. FLt=No
comms fault. EE=NVM
checksum failure. NC=Not
configured/option not
present.

30 - Cruise control
CRC —X
Cruise control status.
-0. -1. -3. -7.
NC. --.
-0=Cruise off. - 1=Cruise
enabled, no function. -
3=Cruise resuming. -
7=Cruise on. NC=Not
configured/option not
present. --=CAN message
not received or invalid.

31 - Adaptive Cruise Control
ACr XX
Adaptive cruise
control status. Low
series only.
N/A
Not configured. Note: Test
in low series only.

32- Powertrain check
PTC XX
Powertrain check
status.
0- if.
Bit 0=MIL. Bits I -3=Red
throttle malfunction. Bits 4
-5=Amber throttle
malfunction. CAN
message not received or
invalid.

33 - Transmission check
TRN —X
Transmission check
status.
0. 1. --.
O=Transmission function
normal. 1=Transmission
fault. --=CAN message not
received or invalid.

34- Interactive vehicle dynamics
IVD XX
Interactive Vehicle
Dynamics status.
0— if. NC. —.
0= No faults. Bit 0= ABS/
TCS fault. Bit I Brake
intervention fault. Bit 3 =
Engine intervention fault.
Bit 4 = EBD fault. Bit 5 =
YAW/IVD fault. NC=Not
configured/Option not
present. --=CAN message
not received or invalid.

35- Battery voltage
BATT XX.X
Battery voltage.
N/A
Displays present battery
input voltage.

36 - Oil pressure
OIL -X
Oil pressure input
status.
-0. -G.
-O=Good oil pressure
(open). -G=Low oil press
ure (ground).

37 - Brake fluid
BF —X
Brake fluid level input
status.
-0. -G.
-O=Good fluid level
(open). -G=Low fluid level
(ground).

38 - Handbrake
HB —X
Handbrake input
status.
-0. -G.
-0= Brake off (open). -
G=Brake on (ground).

39- Dipped beam
DB —X
Dipped beam input
status.
-B. -0.
-B=Extenor lights OFF or
side lights ON. -O=Head
lights ON (dipped or main
beam).

40 - Side lights
SLP —X
Side light input status.
-B. -0.
-B=Side lights ON (B+). -
0=Side lights OFF (open).

41 - Cluster illu- IL XXX Cluster illumination 0 - 1000. Displays instrument panel
mination input, illumination duty cycle.
With vehicle lights on
value will change when
dimmer adjusted. Static
display of last value when
lights turned off. % Pulse
Width Modulated (PWM)
duty cycle in 0.1 steps.

42 - LCD lllumination
LC XXXX
LCD illumination
input,
0- 1000.
Displays LCD illumination
duty cycle. With vehicle
lights on value will change
when dimmer operated.
Static display of last value
when lights turned off. %
Pulse Width Modulated
(PWM) duty cycle in 0.1
steps.

43- Step dimming
STXXXX
Step dimming input.
0- 1000.
.

44 - Door ajar
DOOR —X
Door ajar Standard
Corporate Protocol
(SCP) input status.
-F. -N.
-F=Door ajar. -N=Doors
closed. Wagon liftgate not
linked to door ajar input.

45 - Seatbelt
STBT —X
Safety belt Standard
Corporate Protocol
(SCP) input status.
-F. -F.
-F=Safety belt warning
message OFF. -F=Safety
belt warning message ON.

46- Engine runl start
CR- X
Ignition status.
-B. -0.
-B=lnput is high (B+). -
O=lnput is low (open).
Should always be seen as
-0.

47 - Accessory circuit
AC —X
Accessory circuit
status.
-B. -0.
-B=lnput is high (B+). -
O=lriput is low (open).

48 - Auxiliary switch pack
PAC XXX
Auxiliary switch pack
status.
0-255. NC.
0-255=Displays auxiliary
switch pack status.
NC=Not configured (low
series).

49- Vehicle inertia switch
VIS —X
Vehicle inertia switch
input status.
-0. -G.
-O=Switch OK (open). -
G=Switch tripped
(ground).

50 - Washer level
LF —X
Washer fluid sense
circuit.
-0. -G.
-O=Coolant level OK
(open). -G=Coolant level
low (ground).

51 - Reverse switch
RE —X
Reverse switch sense
circuit.
-B. -0. NC.
-B=Reverse switch
engaged/on (B+). -
0= Reverse switch diseng
aged/off (open). NC=Not
configured.

52 - PATS
PATS XX
Passive Anti-Theft
System (PATS)
status.
O-FF.
Displays hexadecimal
coding of PATS status
byte. O=No Diag Byte.
1=Bad Diag Byte. 2=Start
Byte Received. 3= Key
Read Complete. 4=Key Is
Programmed. 5Bad
Read Address. 6=Signa-
ture Matches.

53- TFB
TFB —XX
?
O-FF.
High series only.

54- EVOL EVOLUME —XX
?
O-FF.
High series only.

55 to 59- Not required
PA -XX to PT
—XX
.
N/A
Not required.

60 to 63- Not required
ADO -XXX to AD4
-)(xX
.
N/A
Not required.

64 to 65- Not required
APO —XX to APi
-XX
.
N/A
Not required.

66- Back to test
2
GAGE
Tachometer, speedo-
meter, temperature
and fuel.
N/A
Repeats display cycle
from test2.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
XFVesku
Viestit: 41
Liittynyt: Su Heinä 10, 2016 4:16 am

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja XFVesku »

Ehdinkin jo kokeilla OBD Auto Doctoria ELM327 pulikan kautta. Matka-ajossa moottoritiellä näyttää 85 astetta lämpötilaksi.
Mielenkiintoista että OBD portin kautta nopeus on sama kuin navigaattori näyttää ja mittari tunnetusti näyttää ihan jotain muuta.
Laitoin tilaukseen Britishdiagnostics:lta IDS/SDD:n, pystyyköhän tuolla korjaamaan tuota mittarivirhettä?
On tullut tavaksi aina hommata omiin ja lasten autoihin nuo diagnostiikkavehkeet.
Akku vaihdettu, vieläkin vilauttelee punaista akun kuvaa startatessa, 180 km ajettu vaihdon jälkeen. Akun kiinnityspultin katkeamiseen vältin putsaamalla auton alapuolelta sen kierteen ja ruiskautamalla ruosteenirroitusainetta kierteille. Ja tietysti kierretapilla ja pakalla kierteiden putsaus ennen takaisinasennusta.
Pitääpä katsoa Pacerin ohjeen mukaan löytyykö tuosta mallista tuo oma diagnostiikka.
Viimeksi muokannut XFVesku, Ke Syys 07, 2016 12:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Pacer »

SDD:llä voi määrittää/muuttaa rengaskokoa, joka kaiken järjen mukaan kalibroi mittarinäyttämää. Tehdas ei koskaan kalibroi mittaria pilkun päälle, vaan aina näyttää vähän yli.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja JNi »

Hm, jotain häikkää siellä sitten sähköissä on. Olihan BMS:n pikku johto akun miinusnavassa vielä paikoillaan? SDD:llä tuon pitäisi lähteä avautumaan. Valmistaudu jo henkisesti todella pitkään listaan vikakoodeja, sinne jää talteen kaikki pienetkin kommunikaatio-ongelmat moduulien välillä ja muu tilapäinen - alhaisesta akun jännitteestä johtuvista puhumattakaan. Ne on kuitenkin leimattu matkamittarin ja mahdollisesti kalenterin mukaan, jolloin vanhat ja vanhentuneet erottaa selvästi.

Muistaakseni XF:n nopeusnäyttöä ja renkaan kokoa voi SDD:ssä asetella. Säätävät autot tehtaalla tietämään nopeuden alkuperäisillä renkailla ihan oikein ja laittavat mittariin tarkoituksella vähän toleranssia, ei ole varsinainen vika autossasi.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
XFVesku
Viestit: 41
Liittynyt: Su Heinä 10, 2016 4:16 am

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja XFVesku »

Lain mukaanhan nopeusmittari ei saa näyttää yhtään liian vähän, plussavirhettä sallitaan 10 km/h + 4 %, eli satasessa mittari saa näyttää 114 km/h.
En nyt muista 100 navigaattorinopeudella näyttöä mutta 120 nopeudella mittari näyttää 128 km/h eli lain puitteissa virhe kuitenkin on.
OBDII liitännästä katsottuna nopeus on juuri sama kuin mitä navigaattori näyttää, Alla on vakio 245/45-18 renkaat.
BMS johto oli ja on kiinni akun miinus navassa.
Olen todennut myös että käytetyissä autoissa on yleensä reippaasti noida vikakoodeja ja resetoinnin jälkeen ne katoaa tai vain muutama jää jos on jotain vikoja jäljellä. Mielenkiintoista katsoa mitä sieltä löytyy.
Pitänee vielä tehdä kuormitustesti manuaalin ohjeen mukaisesti
Start the engine, turn on the following:
(1) ) Air conditioning
(2) ) Blower fan on full speed
(3) Headlights on main beam
(4) Heated screen - rear
(5) Heated screen - front (if installed)
(6) Heated seats (if installed)
ja mitata akun miinus ja plus navoista, navan ja kaapelikengän välinen jännitehäviö joka pitää olla alle 0,1V.
Jos tuossa on ylimenovastusta, startatessa ylimenovastus kasvaa ja osa jännitteestä katoaa liitoksen häviöihin joka voisi aiheuttaa tuon akunn kuvan vilahtamisen starttauksen yhteydessä.
XFVesku
Viestit: 41
Liittynyt: Su Heinä 10, 2016 4:16 am

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja XFVesku »

Kerran sain menemään tuohon engineering modeen, mutta uudelleen yritettäessä antaa vin koodin ja vivun painikkeella vaihtaa sivua MFG info ikkunaan jossa PN: SN: ja DATE: arvot, seuraavassa ikkunassa BL: ja AP: arvot ja viimeisessä CF: ja CFG: arvot.
Akun kenkien ja akun napojen jännitehäviöt mittasin molemmissa alle 0,1V, tuskin mitattavissa.
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XF akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Joo, se ei aina mene engineering modeen. Päättelin joskus, että jos ei pidä ajotietokoneen nappia riittävän kauan pohjassa vielä start napin jälkeen, niin näyttää vaan tuon VINin.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Vastaa Viestiin