V12 strömberg + venttiileistä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
HarriVee
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 7:41 pm
Paikkakunta: Harjavalta
Viesti:

V12 strömberg + venttiileistä

Viesti Kirjoittaja HarriVee »

Kyseessä siis V12 E-typen kaasuttimet. Auto on USA:an viety uutena ja vm -71.
Muistan jostain kuulleeni että näihin kaasuttimiin pitäisi vaihtaa erilaiset neulat. Syynä olisi nykybensan ominaisuudet vs 70-luvun bensiinin.

Oliko tämä true vai false?

-Harri
Viimeksi muokannut HarriVee, To Helmi 23, 2017 8:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E30M3 1:32 slotcar
E-type S3 2+2
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V12 strömberg 175cd

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

No ainakin se " emission pack" eli korjaussarja kaikkiin, siellä on paljon pieniä tiivisteitä ja tehtaan ohje on, että 40tkm välein kaasarit irti ja tiivisteet, kalvot, suuttimet ja neulat vaihtoon. SNG Barrattilla taisi olla tarjouksessa koko neljän boksin hoito.

SU HD8:ssa on neulojen vaihto tarpeen jos haluaa ajella 98E5:lla ilman että joko tyhjäkäynti on rikas ja kaikki paikat nokeentuu tai että kovassa ajossa palaa mäntään reikä (on nähty.)

Z-S:ssä en tiedä varmuudella, seosta voi säätää hieman eri tavalla oikealla työkalulla, paras kiihtyvyys saadaan toki rikkaammalla, mutta sitten saattaa olla hieman nokeava tyhjäkäynnillä. Olen toki käynyt dynossa joten tietoni eivät perustu baaripuheisiin tai takapuolituntumaan vaan faktoihin. Tosin suunnitelmissa on kokeilun helpottamiseksi lambda-muhvien hitsaus juuriputkiin joskus tulevaisuudessa. :)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HarriVee
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 7:41 pm
Paikkakunta: Harjavalta
Viesti:

Re: V12 strömberg + venttiileistä

Viesti Kirjoittaja HarriVee »

Mistä löytyisi tieto lättäkantisen -71 v12-koneen imu- ja pakoventtiilin pituuksista.
Muut mitat ovat selvillä, nämä eivät.

Ainiin, kiitos edellisestä vastauksesta Jakuvaarille.
E30M3 1:32 slotcar
E-type S3 2+2
HarriVee
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 7:41 pm
Paikkakunta: Harjavalta
Viesti:

Re: V12 strömberg + venttiileistä

Viesti Kirjoittaja HarriVee »

Venttiilit ovat ~115.5mm pitkiä.
Alkupään v12-koneen kansi virtaa aika hyvin vakionakin, melko vähällä työllä hyvin. Kertoi kansiseppä mitattuaan ja tutkittuaan kantta.
E30M3 1:32 slotcar
E-type S3 2+2
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V12 strömberg + venttiileistä

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Jep, ei ollut nyt E-typen manualit käsillä (tallilla ovat) mutta XJ12 on samat kamat.

Kyllä se ihan hyvin virtaa, mistä lienee todisteena mm. nuo Bob Tulliuksen Group 44 kilpa-autot (voittoisat) ja monet myöhemmät Le Mans kilpurit, joissa tosin sitten käytettiin hieman modattuja H.E. kansia. Mutta vakiokansi on aivan loistava kompromissi, toimii kaikilla kierrosalueilla aina 7.000 rmp asti.

Erityisen tärkeää auton kivan ajettavuuden kannalta on säilyttää alkuperäinen pitkien imukanavien tuoma mahtava (aikaansa nähden) tasainen alavääntö. Olen joitakin virityksiä ajanut (sekä XK- että V12-kone) jossa kovan huipputehon saavuttamiseksi on tuhottu tasainen vääntökäyrä ja auto ei "lähe minnekään" jossain 1.500-1.800 kierroksen nurkilla missä taas vakiokoneella riittää pieni kaasun polkaisu ja takarenkaat vinkaisee välittömästi! 8)

Jos mennään yli 6.000rpm on kaksi rajoittavaa tekijää: ilma ja kipinä. Jos ajetaan lujaa, ei ilma ole ongelma, sillä alkuperäinen trumpetti ja ilmansuodatinboksi ruokkii kahta kaasutinta ja kuutta sylinteriä kummallakin puolella aivan mainiosti, mutta rulladynossa ei näin käy, eli dynossa saa helposti sen vaikutelman että pitäisi laittaa jokin vapaavirtaussuodatin, mutta se johtuu vain siitä, ettei ilmavirta kohdistu samalla tavalla sinne trumpettiin kuin ajossa.

Kipinässä on kaksi tekijää, puolan pitää olla oikanlainen, jottei ala tulla ongelmia kovemmilla kierroksilla ja toinen on se OPUS sytkäboksi, jossa voi olla 40+ vuotta vanhat komponentit. Niitä voi kunnostaa, tai sen ignition amplifierin sisuskalut voi vaihtaa nk. Re-Opukseen. En tosin ole sitä vielä itsekään tehnyt, vaikka olen aikonut, kun toissakesänä oli pari kertaa kuumalla koneella ongelmia. Tosin viime kesänä vaikka ylitettiin Alpit parikin kertaa +30° C kelillä ei ollut sytkän kanssa mitään ongelmia, ehkä sen ansiosta, että otin tavaksi aina avata konepellin ajon jälkeen, se ingtion amplifier kun sijaitsee siinä V-lohkon keskellä, eli saa aikamoista lämpökäsittelyä koko ajan. Noh toisaalta autollahan on vasta ikää 46 vuotta ja takana 97.000km... ;)

-Jakuvaari

Jk. Ei liitetiedoston uploadaaminen onnistunut (vaikka se oli aika pieni, alle 200kb) eli pitänee vähän tutkia asiaa millä saadaan tila raivattua. Harmi että Dropboxin käyttäminen muuttui jossain vaiheessa niin vaikeaksi, ennen se kävi kätevästi.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: V12 strömberg + venttiileistä

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti:
Jk. Ei liitetiedoston uploadaaminen onnistunut (vaikka se oli aika pieni, alle 200kb) eli pitänee vähän tutkia asiaa millä saadaan tila raivattua. Harmi että Dropboxin käyttäminen muuttui jossain vaiheessa niin vaikeaksi, ennen se kävi kätevästi.
Mikäs Dropbox-linkityksessä vastustaa? Share - Create Link - Copy - Paste
Testataanpas:
https://www.dropbox.com/s/4q0ze25jlk3z4 ... 7.doc?dl=0
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
HarriVee
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 7:41 pm
Paikkakunta: Harjavalta
Viesti:

Re: V12 strömberg + venttiileistä

Viesti Kirjoittaja HarriVee »

Kannen toiminnassa korjattavaa on ihan pienillä nostoilla ja vakionokan maksiminoston lähellä. Muutenhan se on "ylimittainen" kapasiteetiltaan.
Tästä koneesta ei olla hakemassa "kovaa huipputehoa" vaan koitetaan parantaa kokonaisuutta muun läpikäynnin ohessa.
Koneeseen asennetaan nykyaikaiset ohjurikumit, vaihdetaan moottorinohjaus yms pikku muutoksia.

Hankalaksi tämän tekee se että oikeaa koettua (ei internet keskustelupalstojen) tietoa on vaikea löytää kyseiseen koneeseen. Keskustelupalstoilla mainitut low-torque max++ kaasuläppien erikoishionnat, sekamittaiset equallenght pripps-super pakosarjat, powerupit, plasmasytytyskaapelit ja 6-kärkitulppa eivät paljoa tunteita minussa herätä.

Tietysti on pajoja jotka tarjoavat ammattiapua, mutta niissä ongelmana on sijainti ja hinta.

btw. mulla on hyllyssä 99% uusi opus-yksikkö vapaana.

Harri
E30M3 1:32 slotcar
E-type S3 2+2
Vastaa Viestiin