S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Gtech
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2016 3:43 pm

S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja Gtech »

Päivää arvon kissojen kesyttäjät!

Ongelma on seuraavanlainen. Kun autoa kiihdyttää hieman reippaammin tai painaa kaasua isommalla vaihteella reippaammin jää kierrorset 2000rpm:n paikkeille. Joskus auttaa kun laittaa kytkimen pohjaan ja polkaisee kaasupolkimen napakasti pohjaan ja laskee irti. Kierrokset laskevat kuitenkin viiveellä alas kun auto pysähtyy liikkestä, eli vaikka liikennevaloihin. Olen poissulkenut imuvuodon vaihtamalla imusarjan alemmat- ja ylemmättiivisteet sekä L-kulmaiset huotinputket. Joista muuten lohkojenvälissä oleva taaempi oli ilmeisesti lämmön vaikutuksesta mennyt täysin luttuun. Putsasin kaasuläpänkotelon ja testasin läpän liikkuvuuden todeten että se aukeaa ja sulkeutuu hyvin. Auto ei anna vikakoodeja. Olisiko kellään vastaavasta kokemusta, tai ideoita syystä. Auto toimii muuten moitteetta, eli jos ei kiihdytä yli 3500rpm niin vedon päälle jäämistä ei tapahdu. Autolla on ajettu 180000km. Kiitos jo etukäteen.
s-type2000
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 21, 2016 8:03 pm

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja s-type2000 »

minulla samanlinen auto ,sama vika ei ole vika korjautunut .tre.autocenter tutki ,eivät osaneet sanoa vian syytä.kiitos jos joku tietää vian.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi!
Antaako vikakoodeja ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
s-type2000
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 21, 2016 8:03 pm

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja s-type2000 »

ei anna vikakoodeja
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tämä voi olla vähän kaukaa haettua, mutta katselisin vielä kaasuvaijerin ja polkimen ja kaasuttimen välissä olevia mekaanisia osia lähemmin. Kerran yhdessä Audissa oli talvella samaa oiretta, ja se johtui vakionopeussäätimen jumittavasta vaijerista mikä oli myös kiinni samassa kaasuttimen vivussa ja jätti sitä kantamaan vaikka oli vapaalla.

En muista miten 3.0:n kaasutin toimii, mutta jos polkimelta menee vaijeri konetilaan, niin sen toiseen päähän voisi virittää apujousen palauttamaan kaasun varmasti. Jos on jo polkimessa sähköinen, niin tarkastella sitä lähemmin. Siellä pitäisi olla potentiometri tai kaksi muuttamaan polkimen asento ohjausjännitteeksi, siellä on silloin myös jonkinlainen välityssysteemi ja palautus.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
s-type2000
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 21, 2016 8:03 pm

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja s-type2000 »

Moi. s-type 3.0 2000 manual, kaasupoljin on sähkönen,autocenterin mukaan se on kunnossa.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Mahdoton etäkorjata pitäisi saada livedataa tilanteesta. :(
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
s-type2000
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 21, 2016 8:03 pm

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja s-type2000 »

Moi olisiko sinulla tieto taitoa asian ratkasuun.puh 0503374207 soittele.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja JMSC »

ICV:tä epäilisin putsaus riitänee.
http://www.autopartsway.com/partlist.cf ... trol-valve
Vai onkos tuossa vanhemmassa 3.0 koneessa tuota iacv:tä?
Vaikea sanoa riittääkö kynnet vian selvittämiseen, mutta aika ei meinaa riittää.
Pitäisi laittaa kone kiinni ja lähteä ajelemaan.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
s-type2000
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 21, 2016 8:03 pm

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja s-type2000 »

Moi.Ei ole tässä sitä icv:tä imusarjassa on vain tulpattu kansi.
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja Ode »

JMSC kirjoitti:Pitäisi laittaa kone kiinni ja lähteä ajelemaan.
Olen pariin kertaan pohdiskellut teorioita tähän tapaukseen, mutten ole sen pidemmälle päässyt kuin mitä JMSC yllä, tai alla, totesi.

Katsoisin OBD:n kautta ensimmäiseksi mikä on kaasuläpän asentotieto silloin kun kone jää kierroksille. Se ei ongelmaa ratkaise, mutta lähtötietona olisi hyvä tietää onko tietokoneen mukaan kaasuläppä auki vai kiinni (mitä ne tyhjäkäynnillä näyttää, jotain 1 - 4 % näissä? Omassani näytti jotain neljän kieppeillä ja huolellisen kaasuläpän puhdistuksen ja akun irroittamisen jälkeen ulkomuistista heitettynä yhden prosentin lukemia.). Fuel trimmejä, eli antaako tietokone normiasetusta enemmän vai vähemmän polttoainetta, voisi tarkastella samalla.

Saisiko noista hahmoteltua teoriatasolla onko kyseessä läpän auki jääminen, seoksen rikastaminen, nämä molemmat tai jotain ihan muuta. Kun kyseessä on noinkin hämärä virhetilanne pitää muistaa myös se, että koneen näyttämät lukemat voivatkin olla pielessä jos siellä tosissaan on vikaa.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja Ode »

Ode kirjoitti:Kun kyseessä on noinkin hämärä virhetilanne pitää muistaa myös se, että koneen näyttämät lukemat voivatkin olla pielessä jos siellä tosissaan on vikaa.
Tuolla koitin sanoa, että todellisuudessa siellä voikin tapahtua muuta kuin mitä tietokone väittää. Ilman vikakoodeja tällainen tilanne taitaa kuitenkin olla kovin harvinainen.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
s-type2000
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 21, 2016 8:03 pm

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja s-type2000 »

Moi taas. tyhjäkäynti ongelmasta ,korjaamo löysi anturi vian :xk813484 moott.puhal. vika ei korjautunut.Onko kokemusta ruiskutus ventiilin o-renkaista.Imusarjaan on tehty savutesti,vuotoa ei löytynyt.Ruiskun o-renkaille ei ole tehty mitään???
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja JMSC »

En jaksa millään uskoa, että vika olisi suuttimissa. Kaikkihan on mahdollista.
Kiinnostaisi mikä on auton mukaan kaasupolkimen asento vikatilanteessa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
s-type2000
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 21, 2016 8:03 pm

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja s-type2000 »

Moi.kaasupoljin ei anna vikakoodia,korjaamon mukaan moottorivikavalo syttyy jos poljin on rikki.Täytyypä hommata toinen polin vaikka
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Kaasupoljin ei anna vikakoodia vaikka olisi rikki, ellei ole piiri kokonaan poikki tai oikkarissa. Helppo todeta livedatalla.
Viimeksi muokannut JMSC, Ma Loka 17, 2016 7:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Gtech
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2016 3:43 pm

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja Gtech »

Hei kaikki.

"Kiva" että en ole ainoa kyseisen ongelmatilan omistaja. Itse myös olen epäillyt kaasupoljinta. Poljin on ikävä kyllä tässä vuosimallissa muoviniitattu eli sitä on hankala purkaa kynsien ja hiilipintojen puhdistamiseksi. Laitan mittarin kiinni kun ehdin ja tarkistan nuo kaasuläpän asentoprosentit.
karri
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2016 9:15 am

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja karri »

Löytykö tähän ongelmaan diagnoosia?
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Varmasti löytyy, mutta tuskin ainakaan tällä keskustelun tasolla.
IDS kiinni ja ajelemaan, muuten tuskin ainakaan kauhean nopeasti selviää...
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
s-type2000
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 21, 2016 8:03 pm

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja s-type2000 »

kaasupolkimen vaihto ei auttanut,pitääkö kaasuläppäkotelo vaihtaa vai mikähän olisi
H.E. von Kuusi
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 7:13 am

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Itse olen tällaisen laitteen myös omistanut, hieno auto. Tästä on kuitenkin jo hieman aikaa, mutta muistelisin myös tyhjäkäyntivikoja olleen. Ne kuitenkin johtuivat muistaakseni imuvuodosta.

Hieman tarkentavia kysymyksiä: jääkö veto siis nimenomaan päälle vaihde silmässä, vai jääkö kierrokset ylös vain silloin, kun olet liikkeessä, ja painat kytkimen pohjaan?

Näissä manuaalivaihteisissa S-typeissä on, kuten sanottu, kaasuttimen ohjaus täysin sähköinen lähtien sähköisestä kaasupolkimesta. Tätä on sitten hyödynnetty ajomukavuuden parantamiseksi: mm. kaasuläppä jää vaihteita vaihtaessa enemmän auki, kuin tyhjäkäynnillä (=jos auto on liikkeessä), ja laskee tyhjäkäynnille vasta, kun auto pysähtyy. Toimintalogiikka on melko monimutkainen, eikä sitä ole kovin mielekästä selittää tällaisessa viestissä, enkä sitä enää kunnolla muistakaan. Pointtini on kuitenkin se, että vian paikallistamista kannattaa myös etsiä niistä moduuleista, jotka tähän ominaisuuteen vaikuttaa. Sitäkään en nyt äkkiseltään muista, mutta ketju voi olla yllättävän laaja ja monimutkainenkin. Kuten mainittu, IDS kiinni ajelemalla selviää kummasti enemmän, mutta toki on hyvä vähän olla ideoita, että mitä sieltä sitten pitäisi ajaessa kaivaa. Tämä ominaisuus on myös hyvä tiedostaa, jos pohtii, että onko kyseessä vika vai ominaisuus. Sanomattakin lienee selvää myös, että sähköjärjestelmien resetointi lienee kannattava toimenpide kokeilla, mutta se varmasti on jo kokeiltu. Eli akun kaapelit irti, yhdistää + kaapelin -kaapeliin noin 20-30 sekunniksi ja kytkee akun uudestaan kiinni. Ja ei siis kannata yhdistää akun napoja, vaan autossa olevat johdot!

Nimim. omasta S-typestäni purettiin essentiaalisesti koko sähköjärjestelmä kahteen kertaan. Tästä huolimatta pidän autoa silti erittäin mukavana, omasta mielestäni manuaalivaihteisten autojen parhaimmistoa. Jotkut sanoo, ettei manuaalivaihteisto tähän autoon sovi, mutta itse rohkenen olla päinvastaista mieltä!
MB C 320 cdi w204 Avantgarde '08
karri
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2016 9:15 am

Re: S-type vm.2000 3.0l manuaali kierrokset jää ylös

Viesti Kirjoittaja karri »

Moron!
Onko tähän hommaan löytynyt ratkasua?
Vastaa Viestiin