S-Type ja alustan kolina

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja nestori »

Terve,

Alkaa olla kryptismystistä tuon kolinan metsästys. Eli metallinen kolina/ralina takaa, kuuluu selvästi vasemmalta, mutta vaimeammin myös oikealta. Takaistuimet kääntämällä ja verhouksen poistamalla ääni tuntuu tulevan läheltä koria, about iskarin yläpään tienoilta, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan siitä.

Tähän mennessä vaihdettua (ei pelkästään kolinan takia):
-alatukivarsi puslineen
-koiranluu
-ylätukivarren kaksi sisintä puslaa
-iskarin alapusla
-raidetanko

Tarkistettu:
-jarrusatula. Vaihdettu "kehto" liukutappeineen, missä jarrupalat on. Tämä pienellä varauksella, koska vaihto-osassakin oli pieni välys, mikä tuntui kylläkin häviävän riittävällä rasvan määrällä. Ääni on niin kova, etten usko voivan olla siitä.
-takakontti, tyhjennetty

Näistä oikeasti väljiä oli iskarin alapää, raidetanko, koiranluu. alatukivarressa oli narinaheloja, en ole varma väljyyksistä niinkään.

Kahteen kertaan nyvitty osaavalla korjaajalla kaikki puslat ja liikkuvat läpi.

Ääni tulee terävissä pienissä töyssyissä, on pahimmillaan kuin peltipurkissa heiluttaisi pingispalloa. Tulee myös kun napauttaa kaasua tai vapauttaa kaasun, mutta huom. Siis myös töyssyissä. Vetarista asentaja ei huomannut väljää. Ääni tuntuu ehkä häviävän kun on veto kunnolla päällä tai nappaa käsijarrun tiukasti ylös. Pieni jarrun painelu ei vaikuta. Voiko takakelkan pusla tai kallistuksen vakaajan pusla tehdä tätä? Miten ne on helpoin tarkistaa, itse?

Rahaa mennyt ihan lahjakkaasti tähän, tosin on sieltä saatu ajettavuutta paremmaksi ja narinat pois.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Onko varma että kuuluu takaa, oire kuulostaa etupään kaarevan tukivarren etummaiselta (isolta) puslalta.
Toki äänen tulisi tällöin kuulua edestä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja nestori »

JMSC kirjoitti:Onko varma että kuuluu takaa, oire kuulostaa etupään kaarevan tukivarren etummaiselta (isolta) puslalta.
Toki äänen tulisi tällöin kuulua edestä.
Ääntä on kuunneltu takapenkiltä käsin, penkit käännettynä alas, ja kyllä se kovasti tuntuu sieltä takakontin puolelta tulevan. Ääni kovenee selvästi kun penkit kääntää pois.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja mikki »

Hullu ja villi vaihtoehto että pyöränpultit löysällä - tuskin mutta tsekkaa nekin....
M
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja nestori »

Ne on aika monesti jo katsottu kun pyörän joutuu ottamaan pois osia vaihtaessa...
mky
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Syys 17, 2007 9:10 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja mky »

Eikö tosiaan kallistuksenvakaajan runkopuslia ole vielä vaihdettu? Nehän kopisee aikalailla jos ovat vähänkään väljät.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja nestori »

mky kirjoitti:Eikö tosiaan kallistuksenvakaajan runkopuslia ole vielä vaihdettu? Nehän kopisee aikalailla jos ovat vähänkään väljät.
Niitä ei ole vaihdettu, kun ei ole niistä suoraan löydetty väljää. Miten tuon helpoiten toteaa auton alta?
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Takaiskarin yläpään läpivientikumit on väljentynyneet ja iskarin varsi hakkaa reiän metallia vasten.Käsin kokeilemalla ei tunnu mitään koska iskarin kaasupaine on sen verran voimakas että puristaa kumeja vastaan.Samoin kallistuksen vakaajan puslat ei käsin tunnu mitenkään kun vääntää.Ihan mitätön väljyys näissäkin aiheuttaa ajossa voimakkaan kolinan.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja nestori »

tepukka kirjoitti:Takaiskarin yläpään läpivientikumit on väljentynyneet ja iskarin varsi hakkaa reiän metallia vasten.Käsin kokeilemalla ei tunnu mitään koska iskarin kaasupaine on sen verran voimakas että puristaa kumeja vastaan.Samoin kallistuksen vakaajan puslat ei käsin tunnu mitenkään kun vääntää.Ihan mitätön väljyys näissäkin aiheuttaa ajossa voimakkaan kolinan.
Onko kumit iskarissa vai korin puolella reiässä? Iskari on aika helppo ottaa pois ja tarkistaa siitä mitä pystyy, jos pystyy mitään?

Kallistuksen vakaajan puslat on googlen mukaan jotenkin mielenkiintoiset vaihtaa, en ole perehtynyt tarkemmin.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Ne on iskarissa ja niissä on olake ettei iskarin varsi pääse liikkumaan reiässä sivuttain.Jos nämä olakkeet ovat kuluneet väljän kiinnityksen tai aikaa myöten kumin väsähtämisen vuoksi pois,niin varsi hakkaa metalliin läpiviennissä.Ne voivat olla myös sellaista solumuovia jotka väsähtävät helpommin kuin kumi.Niitä on kaksi kappaletta läpiviennin ylä ja ala puolella.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja nestori »

tepukka kirjoitti:Ne on iskarissa ja niissä on olake ettei iskarin varsi pääse liikkumaan reiässä sivuttain.Jos nämä olakkeet ovat kuluneet väljän kiinnityksen tai aikaa myöten kumin väsähtämisen vuoksi pois,niin varsi hakkaa metalliin läpiviennissä.Ne voivat olla myös sellaista solumuovia jotka väsähtävät helpommin kuin kumi.Niitä on kaksi kappaletta läpiviennin ylä ja ala puolella.
Tarkoitatko kuvassa näkyvää keltaista "puslaa" ? Missä se toinen kumi sijaitsee?

http://www.port3.ru/images/catalog/bilstein/BE56745.jpg
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Ei ole tuo pusla.Tuo on jos jousitus lyö ns. pohjaan isossa heitossa,estää ettei iskarin mäntä lyö pohjaan asti.Ne kumit joita tarkoitan tulevat tuon mutterin ja olakkeen väliin ja puristuvat tuolla mutterilla läpiviennin väliin kahtapuolta.Kumma kun eivät tule iskarin mukana tuon kuvan mukaan?
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja nestori »

Kiitoksia, tämä pitää tukia. Ja ei ilmeisesti tosiaan tule iskareissa mukana, erikseen on kyllä saatavana jotain yläpään settiä.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja nestori »

tepukka kirjoitti:Ne on iskarissa ja niissä on olake ettei iskarin varsi pääse liikkumaan reiässä sivuttain.Jos nämä olakkeet ovat kuluneet väljän kiinnityksen tai aikaa myöten kumin väsähtämisen vuoksi pois,niin varsi hakkaa metalliin läpiviennissä.Ne voivat olla myös sellaista solumuovia jotka väsähtävät helpommin kuin kumi.Niitä on kaksi kappaletta läpiviennin ylä ja ala puolella.
Otin tänään iskarin irti, helppo homma tosiaan, mutta vaati myös raidetangon irroittamisen pyörän navasta, että mahtui tunkin varassa ottamaan iskarin alas. Irroitin iskarin yläpään. Löysin ko. kumin/vaahtomuovin ja se oli kyllä ihan iskussaan. Tosin vain yhden. Jousen päällä oli musta muovinen jousen vastakappale, sen päällä tuo kumi, jonka päällä metallinen "läpivienti", mikä puristui iskarin yläpään mutterilla paketiksi. Sen päällä ei ollut mitään kumia enkä keksi miksi olisi pitänyt ollakaan.

Varmuudeksi käänsin kumia vielä 90 astetta ennen kuin laitoin läjään. Ei vaikutusta ääneen.

Kallistuksenvakaajan pusla näytti kyllä nyt tutkittuna murtuneelta, kaipa se on se sitten, mutta metallinen kolaus siitä tuntuu oudolta. Puslan kiinnike näyttää olevan jännästi apurungon syövereissä, onko joku vaihtanut itse?
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Eikö siellä ollut 5-6 cm halkaisijalla olevia kumi/vaahtomuov tyynyjä joissa on iskarin varren n.12-15mm kokoiset reiät.Näitä pitää olla 2 kpl läpiviennin kahtapuolta jotka ruuvilla puristuvat tiukkaan.Jos toiselta puolen ei kuulu kolinoita oiskohan sillä puolen asiat kunnossa.Voisi katsoa nyt kun on kokemusta irrottamisesta.

Tepi
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja nestori »

Eiköhän toisen puolen konstruktio ole tasan sama. Ei tämä ääni ollut 3v sitten kun auton ostin.

Se yläpää oli kuten tässä, tuota ei saanut enää pienempiin osiin.
http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/ ... ~~60_3.JPG

http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/ ... ~~60_3.JPG

Kuvissa ei näy tarkoittamaani kumia, se tuli jousen ja tuon metallilevy/jousilautasen väliin, leveys siis sama kuin jousilautasella.



Vielä linkki jos ylemmät ei pelaa. http://m.ebay.com/itm/Shock-STRUT-MOUNT ... nav=SEARCH
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: S-Type ja alustan kolina

Viesti Kirjoittaja tepukka »

S-typessä on erilainen rakenne näköjään kuin mulla x300:ssa.Periaate on ihan sama.Onko nuo keltaiset,toisen silmään oranssit kumit, tiukasti puristuksissa tuossa pesässään.Voi olla että iskarin varsi pääsee hakkaamaan tuohon reiän laitaan jos kumit ei ole tiukasti paikoillaan.Sen näkee iskarin varren jäljistä tai tuosta kiinnityslevyn reunoista onko hakkausjälkiä.Jos viitsii niin ottaa iskarin pois ja ajaa pätkän,kuuluuko kolinaa vielä.Jos kuuluu niin vika ei ole tuolla.Joskus nämä on semmoisia etsittäviä että joutuu kokeilun kautta poistamaan epäillyt kohteet.Itsellä oli etuiskarissa toissa vuonna sama pieni kolina ja tiesin sen olevan juuri siinä.Ei auttanut kuin vaihtaa iskari ja uudet kumit ennen kuin kolina loppui.Viime viikolla vaihdoin taakse apurungon ja korin väliset isot kumipuslat.En tiedä kun entiset oli ehjät, mutta äänet hieman vaimeni.Jaguaria on helppo korjailla omalla tavallaan sen kilpa-auto taustan johdosta.Eniten ihmettelen ruuvien ja mutteieiden aukaisua.Eivät ole ruosteessa ja aukeavat kuin tehtaan jäljiltä uutena.

Tepi
Vastaa Viestiin