S-Type ja alustan kolina
S-Type ja alustan kolina
Terve,
Alkaa olla kryptismystistä tuon kolinan metsästys. Eli metallinen kolina/ralina takaa, kuuluu selvästi vasemmalta, mutta vaimeammin myös oikealta. Takaistuimet kääntämällä ja verhouksen poistamalla ääni tuntuu tulevan läheltä koria, about iskarin yläpään tienoilta, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan siitä.
Tähän mennessä vaihdettua (ei pelkästään kolinan takia):
-alatukivarsi puslineen
-koiranluu
-ylätukivarren kaksi sisintä puslaa
-iskarin alapusla
-raidetanko
Tarkistettu:
-jarrusatula. Vaihdettu "kehto" liukutappeineen, missä jarrupalat on. Tämä pienellä varauksella, koska vaihto-osassakin oli pieni välys, mikä tuntui kylläkin häviävän riittävällä rasvan määrällä. Ääni on niin kova, etten usko voivan olla siitä.
-takakontti, tyhjennetty
Näistä oikeasti väljiä oli iskarin alapää, raidetanko, koiranluu. alatukivarressa oli narinaheloja, en ole varma väljyyksistä niinkään.
Kahteen kertaan nyvitty osaavalla korjaajalla kaikki puslat ja liikkuvat läpi.
Ääni tulee terävissä pienissä töyssyissä, on pahimmillaan kuin peltipurkissa heiluttaisi pingispalloa. Tulee myös kun napauttaa kaasua tai vapauttaa kaasun, mutta huom. Siis myös töyssyissä. Vetarista asentaja ei huomannut väljää. Ääni tuntuu ehkä häviävän kun on veto kunnolla päällä tai nappaa käsijarrun tiukasti ylös. Pieni jarrun painelu ei vaikuta. Voiko takakelkan pusla tai kallistuksen vakaajan pusla tehdä tätä? Miten ne on helpoin tarkistaa, itse?
Rahaa mennyt ihan lahjakkaasti tähän, tosin on sieltä saatu ajettavuutta paremmaksi ja narinat pois.
Alkaa olla kryptismystistä tuon kolinan metsästys. Eli metallinen kolina/ralina takaa, kuuluu selvästi vasemmalta, mutta vaimeammin myös oikealta. Takaistuimet kääntämällä ja verhouksen poistamalla ääni tuntuu tulevan läheltä koria, about iskarin yläpään tienoilta, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan siitä.
Tähän mennessä vaihdettua (ei pelkästään kolinan takia):
-alatukivarsi puslineen
-koiranluu
-ylätukivarren kaksi sisintä puslaa
-iskarin alapusla
-raidetanko
Tarkistettu:
-jarrusatula. Vaihdettu "kehto" liukutappeineen, missä jarrupalat on. Tämä pienellä varauksella, koska vaihto-osassakin oli pieni välys, mikä tuntui kylläkin häviävän riittävällä rasvan määrällä. Ääni on niin kova, etten usko voivan olla siitä.
-takakontti, tyhjennetty
Näistä oikeasti väljiä oli iskarin alapää, raidetanko, koiranluu. alatukivarressa oli narinaheloja, en ole varma väljyyksistä niinkään.
Kahteen kertaan nyvitty osaavalla korjaajalla kaikki puslat ja liikkuvat läpi.
Ääni tulee terävissä pienissä töyssyissä, on pahimmillaan kuin peltipurkissa heiluttaisi pingispalloa. Tulee myös kun napauttaa kaasua tai vapauttaa kaasun, mutta huom. Siis myös töyssyissä. Vetarista asentaja ei huomannut väljää. Ääni tuntuu ehkä häviävän kun on veto kunnolla päällä tai nappaa käsijarrun tiukasti ylös. Pieni jarrun painelu ei vaikuta. Voiko takakelkan pusla tai kallistuksen vakaajan pusla tehdä tätä? Miten ne on helpoin tarkistaa, itse?
Rahaa mennyt ihan lahjakkaasti tähän, tosin on sieltä saatu ajettavuutta paremmaksi ja narinat pois.
Re: S-Type ja alustan kolina
Onko varma että kuuluu takaa, oire kuulostaa etupään kaarevan tukivarren etummaiselta (isolta) puslalta.
Toki äänen tulisi tällöin kuulua edestä.
Toki äänen tulisi tällöin kuulua edestä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: S-Type ja alustan kolina
Ääntä on kuunneltu takapenkiltä käsin, penkit käännettynä alas, ja kyllä se kovasti tuntuu sieltä takakontin puolelta tulevan. Ääni kovenee selvästi kun penkit kääntää pois.JMSC kirjoitti:Onko varma että kuuluu takaa, oire kuulostaa etupään kaarevan tukivarren etummaiselta (isolta) puslalta.
Toki äänen tulisi tällöin kuulua edestä.
Re: S-Type ja alustan kolina
Hullu ja villi vaihtoehto että pyöränpultit löysällä - tuskin mutta tsekkaa nekin....
M
M
Re: S-Type ja alustan kolina
Ne on aika monesti jo katsottu kun pyörän joutuu ottamaan pois osia vaihtaessa...
Re: S-Type ja alustan kolina
Eikö tosiaan kallistuksenvakaajan runkopuslia ole vielä vaihdettu? Nehän kopisee aikalailla jos ovat vähänkään väljät.
Re: S-Type ja alustan kolina
Niitä ei ole vaihdettu, kun ei ole niistä suoraan löydetty väljää. Miten tuon helpoiten toteaa auton alta?mky kirjoitti:Eikö tosiaan kallistuksenvakaajan runkopuslia ole vielä vaihdettu? Nehän kopisee aikalailla jos ovat vähänkään väljät.
Re: S-Type ja alustan kolina
Takaiskarin yläpään läpivientikumit on väljentynyneet ja iskarin varsi hakkaa reiän metallia vasten.Käsin kokeilemalla ei tunnu mitään koska iskarin kaasupaine on sen verran voimakas että puristaa kumeja vastaan.Samoin kallistuksen vakaajan puslat ei käsin tunnu mitenkään kun vääntää.Ihan mitätön väljyys näissäkin aiheuttaa ajossa voimakkaan kolinan.
Re: S-Type ja alustan kolina
Onko kumit iskarissa vai korin puolella reiässä? Iskari on aika helppo ottaa pois ja tarkistaa siitä mitä pystyy, jos pystyy mitään?tepukka kirjoitti:Takaiskarin yläpään läpivientikumit on väljentynyneet ja iskarin varsi hakkaa reiän metallia vasten.Käsin kokeilemalla ei tunnu mitään koska iskarin kaasupaine on sen verran voimakas että puristaa kumeja vastaan.Samoin kallistuksen vakaajan puslat ei käsin tunnu mitenkään kun vääntää.Ihan mitätön väljyys näissäkin aiheuttaa ajossa voimakkaan kolinan.
Kallistuksen vakaajan puslat on googlen mukaan jotenkin mielenkiintoiset vaihtaa, en ole perehtynyt tarkemmin.
Re: S-Type ja alustan kolina
Ne on iskarissa ja niissä on olake ettei iskarin varsi pääse liikkumaan reiässä sivuttain.Jos nämä olakkeet ovat kuluneet väljän kiinnityksen tai aikaa myöten kumin väsähtämisen vuoksi pois,niin varsi hakkaa metalliin läpiviennissä.Ne voivat olla myös sellaista solumuovia jotka väsähtävät helpommin kuin kumi.Niitä on kaksi kappaletta läpiviennin ylä ja ala puolella.
Re: S-Type ja alustan kolina
Tarkoitatko kuvassa näkyvää keltaista "puslaa" ? Missä se toinen kumi sijaitsee?tepukka kirjoitti:Ne on iskarissa ja niissä on olake ettei iskarin varsi pääse liikkumaan reiässä sivuttain.Jos nämä olakkeet ovat kuluneet väljän kiinnityksen tai aikaa myöten kumin väsähtämisen vuoksi pois,niin varsi hakkaa metalliin läpiviennissä.Ne voivat olla myös sellaista solumuovia jotka väsähtävät helpommin kuin kumi.Niitä on kaksi kappaletta läpiviennin ylä ja ala puolella.
http://www.port3.ru/images/catalog/bilstein/BE56745.jpg
Re: S-Type ja alustan kolina
Ei ole tuo pusla.Tuo on jos jousitus lyö ns. pohjaan isossa heitossa,estää ettei iskarin mäntä lyö pohjaan asti.Ne kumit joita tarkoitan tulevat tuon mutterin ja olakkeen väliin ja puristuvat tuolla mutterilla läpiviennin väliin kahtapuolta.Kumma kun eivät tule iskarin mukana tuon kuvan mukaan?
Re: S-Type ja alustan kolina
Kiitoksia, tämä pitää tukia. Ja ei ilmeisesti tosiaan tule iskareissa mukana, erikseen on kyllä saatavana jotain yläpään settiä.
Re: S-Type ja alustan kolina
Otin tänään iskarin irti, helppo homma tosiaan, mutta vaati myös raidetangon irroittamisen pyörän navasta, että mahtui tunkin varassa ottamaan iskarin alas. Irroitin iskarin yläpään. Löysin ko. kumin/vaahtomuovin ja se oli kyllä ihan iskussaan. Tosin vain yhden. Jousen päällä oli musta muovinen jousen vastakappale, sen päällä tuo kumi, jonka päällä metallinen "läpivienti", mikä puristui iskarin yläpään mutterilla paketiksi. Sen päällä ei ollut mitään kumia enkä keksi miksi olisi pitänyt ollakaan.tepukka kirjoitti:Ne on iskarissa ja niissä on olake ettei iskarin varsi pääse liikkumaan reiässä sivuttain.Jos nämä olakkeet ovat kuluneet väljän kiinnityksen tai aikaa myöten kumin väsähtämisen vuoksi pois,niin varsi hakkaa metalliin läpiviennissä.Ne voivat olla myös sellaista solumuovia jotka väsähtävät helpommin kuin kumi.Niitä on kaksi kappaletta läpiviennin ylä ja ala puolella.
Varmuudeksi käänsin kumia vielä 90 astetta ennen kuin laitoin läjään. Ei vaikutusta ääneen.
Kallistuksenvakaajan pusla näytti kyllä nyt tutkittuna murtuneelta, kaipa se on se sitten, mutta metallinen kolaus siitä tuntuu oudolta. Puslan kiinnike näyttää olevan jännästi apurungon syövereissä, onko joku vaihtanut itse?
Re: S-Type ja alustan kolina
Eikö siellä ollut 5-6 cm halkaisijalla olevia kumi/vaahtomuov tyynyjä joissa on iskarin varren n.12-15mm kokoiset reiät.Näitä pitää olla 2 kpl läpiviennin kahtapuolta jotka ruuvilla puristuvat tiukkaan.Jos toiselta puolen ei kuulu kolinoita oiskohan sillä puolen asiat kunnossa.Voisi katsoa nyt kun on kokemusta irrottamisesta.
Tepi
Tepi
Re: S-Type ja alustan kolina
Eiköhän toisen puolen konstruktio ole tasan sama. Ei tämä ääni ollut 3v sitten kun auton ostin.
Se yläpää oli kuten tässä, tuota ei saanut enää pienempiin osiin.
http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/ ... ~~60_3.JPG
http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/ ... ~~60_3.JPG
Kuvissa ei näy tarkoittamaani kumia, se tuli jousen ja tuon metallilevy/jousilautasen väliin, leveys siis sama kuin jousilautasella.
Vielä linkki jos ylemmät ei pelaa. http://m.ebay.com/itm/Shock-STRUT-MOUNT ... nav=SEARCH
Se yläpää oli kuten tässä, tuota ei saanut enää pienempiin osiin.
http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/ ... ~~60_3.JPG
http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/ ... ~~60_3.JPG
Kuvissa ei näy tarkoittamaani kumia, se tuli jousen ja tuon metallilevy/jousilautasen väliin, leveys siis sama kuin jousilautasella.
Vielä linkki jos ylemmät ei pelaa. http://m.ebay.com/itm/Shock-STRUT-MOUNT ... nav=SEARCH
Re: S-Type ja alustan kolina
S-typessä on erilainen rakenne näköjään kuin mulla x300:ssa.Periaate on ihan sama.Onko nuo keltaiset,toisen silmään oranssit kumit, tiukasti puristuksissa tuossa pesässään.Voi olla että iskarin varsi pääsee hakkaamaan tuohon reiän laitaan jos kumit ei ole tiukasti paikoillaan.Sen näkee iskarin varren jäljistä tai tuosta kiinnityslevyn reunoista onko hakkausjälkiä.Jos viitsii niin ottaa iskarin pois ja ajaa pätkän,kuuluuko kolinaa vielä.Jos kuuluu niin vika ei ole tuolla.Joskus nämä on semmoisia etsittäviä että joutuu kokeilun kautta poistamaan epäillyt kohteet.Itsellä oli etuiskarissa toissa vuonna sama pieni kolina ja tiesin sen olevan juuri siinä.Ei auttanut kuin vaihtaa iskari ja uudet kumit ennen kuin kolina loppui.Viime viikolla vaihdoin taakse apurungon ja korin väliset isot kumipuslat.En tiedä kun entiset oli ehjät, mutta äänet hieman vaimeni.Jaguaria on helppo korjailla omalla tavallaan sen kilpa-auto taustan johdosta.Eniten ihmettelen ruuvien ja mutteieiden aukaisua.Eivät ole ruosteessa ja aukeavat kuin tehtaan jäljiltä uutena.
Tepi
Tepi