X300 4.0 ei herää ekalla startilla ja muuta pientä
X300 4.0 ei herää ekalla startilla ja muuta pientä
Heipä hei, tuli hommattua projekti / kesäautoksi otsikonmukainen Jaguaari
Ongelmat tällähetkellä: ensi startilla ei lähde käyntiin, vaikka sahais auton katki! Seuraavalla startilla lähtee heti.
Riittää myös jos käyttää virrat päällä-pois niin lähtee heti käyntiin??
Joskus check engine valo palaa virrat päällä mutta sammuu käynnistäessä.
Sitten takakontti ei pelaa muuta kuin avaimella, sähkövika?
Miten vikakoodit saa ulos tuosta -95 mallista ?
Kiitos vaan jos joku jaksaa vastailla, hyvät foorumit jakella on, mikä vaikutti kovasti ostopäätökseen
Ongelmat tällähetkellä: ensi startilla ei lähde käyntiin, vaikka sahais auton katki! Seuraavalla startilla lähtee heti.
Riittää myös jos käyttää virrat päällä-pois niin lähtee heti käyntiin??
Joskus check engine valo palaa virrat päällä mutta sammuu käynnistäessä.
Sitten takakontti ei pelaa muuta kuin avaimella, sähkövika?
Miten vikakoodit saa ulos tuosta -95 mallista ?
Kiitos vaan jos joku jaksaa vastailla, hyvät foorumit jakella on, mikä vaikutti kovasti ostopäätökseen
Re: X300 4.0 ei herää ekalla startilla ja muuta pientä
Ajoituksen katsoisin alkuun jos sitä on joku joskus räpeltänyt. Helpoiten onnistuu saada kohdilleen kun pyörität kampiakselin päästä räikällä kehän hampaattoman kohdan kampiakselin asentotunnistimen kohdalle. Tämän jälkeen käännä nokka-akselin asentotunnistin asentoon, että näet tunnistimessa olevasta ikkunasta pallukan. Takakontin toimimattomuus voi johtua kontin johtosarjasta. Tsekkaa että johdot ei ole murtunut esim. saranan kohdalta. Myös jos kontin mikrokytkin luulee kontin olevan auki, ei avaus toimi napista vaan tarvitsee avaimella mekaanisesti avata.
Edit. Toki käynnistymiseen kanttii tsekata tuleeko ekalla yrityksellä kipinä ja polttoaine. Esim. bensapumppu/sen rele voisi aiheuttaa ongelmia, toki erikoista että käynnistyy heti toisella yrittämällä.
Edit. Toki käynnistymiseen kanttii tsekata tuleeko ekalla yrityksellä kipinä ja polttoaine. Esim. bensapumppu/sen rele voisi aiheuttaa ongelmia, toki erikoista että käynnistyy heti toisella yrittämällä.
Re: X300 4.0 ei herää ekalla startilla ja muuta pientä
Voihan sen tarkistaa, mutta eihän se jako siittä muutu kun panee virrat päälle, virrat pois, virrat päälle ja aina lähtee ekalla. Veikkaan että kipinä puuttuu, mutta tarkastan jahka pääsee projektin tykö.
Re: X300 4.0 ei herää ekalla startilla ja muuta pientä
Onko kierroslukumittarissa eloa kun yrität startata, eli nouseeko sinne 200rpm?
Re: X300 4.0 ei herää ekalla startilla ja muuta pientä
Kävin pikaseen tutkaileen, ja lukemassa historiikkia vuosien takaa.. tuulilasin reunasta menny vesi ECM- ja BMC bokseille ja kummatkin jouduttu vaihtamaan, jostain syystä moottorin ohjainyksikkö ei oo antanut lupaa starttiin, eli maadoita startin relettä, niinpä he ovat päättäneet ottaa maadoituksen virtalukon pohjasta.... .... aletaankohan olla jo ongelman ytimessä?? Mutta mitähän sitä keksisi..
Re: X300 4.0 ei herää ekalla startilla ja muuta pientä
Pitää yrittää kattoa kipinä ja bensan tulo, jos kipuna puuttuu niin moottorinohjauspoksivika mahdollinen...?
Noh, ei niin huonoa ettei jotai hyvääkin, peräkontin sähköt taas iskussa ja napista aukee!
Noh, ei niin huonoa ettei jotai hyvääkin, peräkontin sähköt taas iskussa ja napista aukee!
Re: X300 4.0 ei herää ekalla startilla ja muuta pientä
Tuo Goldustin ehdottama ajoituksen tarkistus eli nokka-akselin asentotunnistimen oikea säätö/toiminta kannattaa varmasti tarkistaa. Kenties Jaguarissa on järjestetty niin, että jos sieltä ei tule oikea tieto nokka-akselin ajoituksesta, sytyn ajoitus oikeaan sylinteriin arvotaan? Ja jos arvonta tapahtuu vasta käynnistysyritysten välissä, se selittäisi asian. Käsittääkseni asentotunnistimen anturin johdon voi vaikka ottaa irti moottorin käydessä ilman että se vaikuttaa käyntiin. Täytyy joskus kokeilla, ja täytyy myös kokeilla, lähteekö käyntiin johdon ollessa irti.
Esim. Saab 9000:ssa, missä on Trinionic moottorinohjaus, ei ole lainkaan nokka-akselin asentotunnistinta. Varmaan siksi moottori ei pamahda käyntiin silmänräpäyksessä. Järjestelmä nimittäin joutuu arpomaan sytytyshetken joka käynnistyksellä. Mahdollisuus osua oikeaan eka yrityksellä on fifty fifty.
Esim. Saab 9000:ssa, missä on Trinionic moottorinohjaus, ei ole lainkaan nokka-akselin asentotunnistinta. Varmaan siksi moottori ei pamahda käyntiin silmänräpäyksessä. Järjestelmä nimittäin joutuu arpomaan sytytyshetken joka käynnistyksellä. Mahdollisuus osua oikeaan eka yrityksellä on fifty fifty.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: X300 4.0 ei herää ekalla startilla ja muuta pientä
Terve, tänään auto lähti joka startilla käyntiin, niin ei päässyt tutkimaan bensa ja kipinäpuolta, mutta vikakoodit luettiin ja ei löytynyt yhden yhtä koodia edes historiasta, kuitenkin näytti että päästiin autoon "sisälle" ja pystyi lukemaan lämpötiloja ja muuta dataa.
Ajoituksen tarkistin samalla ja säätö oli todella lähellä, mutta ehkä sitä milli piti siirtää. Toivottavasti käynnistysvaikeudet lähti yhtä nopeasti kun tulivatkin
Samalla tuli korjattua ohjauspyörän etäisyyssäätö, ja katkenneen vaijerin tilalle tuli tönkkö akseli, hyvin pelittää
Seuraillaan tilannetta.
Ajoituksen tarkistin samalla ja säätö oli todella lähellä, mutta ehkä sitä milli piti siirtää. Toivottavasti käynnistysvaikeudet lähti yhtä nopeasti kun tulivatkin
Samalla tuli korjattua ohjauspyörän etäisyyssäätö, ja katkenneen vaijerin tilalle tuli tönkkö akseli, hyvin pelittää
Seuraillaan tilannetta.
Re: X300 4.0 ei herää ekalla startilla ja muuta pientä
Toivottavasti oireet jäävät kokonaan pois! Ihan vinkkinä ja vahingoista viisastuneena: Aj16 koneella olevat kissat hyytyy lähinnä aina kahdesta syystä. Joko kampi-akselin anturi tai bensapumppu rupeaa nikottelemaan. Jos ei tietoa milloin näitä on uusittu, suosittelen vaihtamaan ennenkuin jättää starttaamatta/sammuu korvessa. Mistäkö tiedän? Nämä ongelmakohdat oli kyllä itsellä tiedossa mutta enpä vaihdellut ajoissa, joten syksyllä levisi pumppu ja juhannuksena kampuran anturi. Pumpun helppoon vaihtoon ja hankkimiseen kirjoittelin syksyllä ohjeetkin, löytyy tältä foorumilta.