S-Type 2.7D konerikko

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja Goldust »

2007 S-Type 2.7D sammui ajosta ilman mitään ennakkovaroituksia. Ei pyörittänyt startatessa, herjasi myös abs/dsc/käsijarruhäiriötä. Hinattiin paikalliseen Ford-liikkeeseen jossa ennen oli jaggen huolto vaan ei ole enää. Ennen kuin auto otettiin sisään vaihdoin vielä uuden akun, tsekkasin sulakkeita yms. Pyöritti mutta huonosti. Tänään auto oli otettu sisään ja autosta oli ainakin laskettu öljyt ulos, seassa paljon metallisilppua. Tuomio oli että laakeri/laakereita sökönä, kone vaihtoon.
Luonnollisesti vaihtokoneen hinta maahantuojalta on tähtitieteellinen joten ei ole vaihtoehto. Briteistä, Virosta tms. vaihtokonetta? Hyväksi havaittuja paikkoja koneen hankintaan? Missä työ kannattaisi teettää ja paljonko siihen kuluu karkeasti aikaa = rahaa?
Tuleeko mieleen mitään muita ideoita/skenaarioita mitä on tapahtunut ja mitä vaihtoehtoja on? Autolla on ajettu n. 170tkm, jakopää tehty alle 2v sitten, huollettu aina kirjan mukaan ja öljyt vaihdettu vielä kerran aina huoltojen välissä eli vaihtoväli ollut 12tkm.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja JNi »

Hm, onpa ikävä tilanne. Näyttävät noin uudet moottorit olevan hinnoissaan, samaten kokonaiset varaosa-autot Englannissakin.

Jaguarin tekniikka ei ole mitenkään eksoottista, kannattaisiko etsiä hyvälle vaikuttava paikallinen korjaamo millä olisi mielenkiintoa projektiin? Ensimmäiseksi voisi moottorin nostaa ulos ja aukaista ja katsoa mikä siellä on mennyt rikki. Jos se hajosi ihan lennosta, niin metallisilppu ei ole päässyt kiertämään moottorissa. Näissä moottoreissa kuuluu kampiakselin (?) laakerointi olevan vähän herkkä paikka. Jos on yhtään tuuria, niin vauriot ovat vain muutamassa osassa. Ja osia saattaa löytyä myös PSA:n nimikkeellä.

AVK:lla on Oulussa ylihintaan myynnissä tuttu moottori XJD:stä :-( - se on ko. autoon jo toinen kun ensimmäinen hajosi kai vastaavasti kuin sinulla. Ovat myyneet sitä jo pitkään, saattavat kuunnella tarjouksia.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Kannattaa selvitellä saisiko noita laakereita psa:lta.
Mikäli ei silppu ole ehtinyt koneessa kiertää voisi laakereiden vaihdolla päästä huomattavan edullisesti. Varsinkin verrattuna koko koneen vaihtoon.

Tuntuvat nuo moottorit olevan sellaisia että joko laakerit korkkaavat alle 200tkm tai sitten eivät "ikinä". :shock:
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja rado »

Surullista luettavaa mutta jos yhtään lohduttaa niin 2009 Subaru Foresterista leikkasi kone kiinni kun kampura katkesi.
Kalliita remontteja tiedossa.

Mihin hintaan luopuisit koko keksinnöstä jos auto tulisi allekirjoittaneelle?
Laita vaikka YV
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Kiitoksia viesteistä ja kiinnostuksesta autoon, sen verran on päätetty että autoa ei myydä, onhan se ollut perheessä uudesta lähtien. Pistetään kuntoon ja tehdään entistä parempi. :)
Paikallinen ex-jaggen edustaja lupasin tehdä koneen vaihdon kahdessa päivässä, ja järjestämme itse moottorin. Kustannusarvio vaihtotyölle n. 1800e ja muutamia tunteja päälle kun tarkastetaan mikä vanhan tappoi. Sateisten saarien moottoritarjontaa on selvitetty ja hyvistä ehdokkaista on käyty kirjeenvaihtoa. Kunnostettu, uusilla laakereilla yms. oleva perusmoottori Briteistä saadaan Suomeen n. 3200 eurolla. Kaikenkaikkiaan siis n. 6000 eurolla pitäisi olla kampe taas kasassa. Kallista ja päähänhän se ottaa, mutta vaihtoehtoja ei oikein ole ja rahalla onneksi selviää. :)
Vanhan kunnostamistakin mietittiin, mutta katsoin että pelkät upgradetut kampiakselin laakerit maksaa jo n. 600e. Ehkäpä se kokonaan rempattu peruspata kolmella tonnilla on kuitenkin helpompi ja varmempi vaihtoehto. Vanhan moottorin saa toki kiinnostuneet lunastaa itselleen jos tarvetta on! :D
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Voihan se olla parempi niin, toki varmaan silti 2-3k€ säästäisi laskereiden vaihdolla?
Mistä muuten löysit noita kampuran parempia laakereita.
Ihan mielenkiinnosta kysyn koska seuraava kulkine tulee todennäköisesti olemaan samalla/samansukuisella moottorilla.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja rado »

Minähän tälläkin palstalla varoittelin dieselistä jo vuosia sitten.
No se siitä.
Kuminauhakone ja kahdella ahtimella=ei Suomen oloihin.
Talvi ja tarkemmin kylmäkäynnistykset tappavat meidän high-end kalustoa.
Suomen olot ovat niin poikkeukselliset kun huomioidaan vielä suolan kylventä (vaikkei se suolaa enää olekaan) niin ei täällä vaan mikään kestä.
Suomessa autoveron pitäisi olla 0% kun otetaan huomioon välimatkat, kelit ja ihmisten käteenjäävät tulot.
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja rado »

Mitä itse remonttiin tulee niin jos joskus on ollut varaa ostaa n.70k€ kulkine niin eipä 6k€ lisämaksu jaettuna käyttövuosilla olekaan enää paljoa.
Lisäksi auton arvo nousee koneenvaihdon myötä (varsinkin kun kyseessä paremmin kestävä pata) n.2000-3000€.
Tietysti jollei autoa ole myymässä niin sillä ei ole suurta merkitystä.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

rado kirjoitti:Mitä itse remonttiin tulee niin jos joskus on ollut varaa ostaa n.70k€ kulkine niin eipä 6k€ lisämaksu jaettuna käyttövuosilla olekaan enää paljoa.
Lisäksi auton arvo nousee koneenvaihdon myötä (varsinkin kun kyseessä paremmin kestävä pata) n.2000-3000€.
Tietysti jollei autoa ole myymässä niin sillä ei ole suurta merkitystä.
Nouseehan se hieman, mutta ei se oikeastaan jälleen myydessä kauheasti arvoa nosta kuin markkinamielessä mikäli täysin uutta pataa ei laiteta. Ei siis pahalla, mutta moni luulee, että uusi vaihteisto, tai moottori nostaisi kauheasti arvoa kuin itselle, vaikka seolisikin vain vähän ajettu tai uusikin. Käyttöarvo itselle on toki muu kuin maksuhinta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Kyllähän se niin on, että ei se jälleenmyyntiarvoa nosta senttiäkään ellei ole ollut konerikon aikaan 300tkm mittarissa.
Eikä silloinkaan puhuta tonneista, pyytäähän saa aina.

Käyttöarvo onkin taas aivan toinen asia.

Disclaimer: tämä oli allekirjoittaneen oma mielipide.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja rado »

Ihan bullshittiä mutta kun aina halutaan olla toista mieltä.

Jos ostaessasi toisessa jaggessa 230tkm mittarissa ja ennakkoon tiedetty heikko dieselpata ja toisessa 6000e remontoitu uusilla kestävimmillä laakereilla oleva 0km ajettu pata niin ei tarvitse kauaa miettiä kumman ostaisi.

Tietty muuthan ostaa just sieltä mistä tykkää.
Mitä sitä koko kansaa ilmaiseksi opastamaan ja neuvomaan.

P.S. ketjun aloittaja tosin ei varmaan myy autoa pitkään aikaan joten täysin turhia kommentteja.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja JMSC »

No miten vaan, kuten laitoin kyseessä on oma mielipide. :roll:
Eikä liity sinänsä ketjun aloittajan autoon, tiedän ettei hän ole myymässä kun sen selvästi ilmaisi.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Samaa konetta löytyy Citroenista ja Peugeotista sekä Landroverista, joten laajenna hakuvaihtoehtoja.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Täälläpä on keskustelu käynyt kuumana, toki hyvä niin.
Joku kyseli niistä parannetuista laakereista, tässäpä linkki: http://nwsmotorservices.com/en/14-crankshaft-bearings
Talviajo yms. tuli myös esille, vaikka jälkikäteen asian vatvominen ei ongelmaa korjaa, mainittakoon että tällä yksilöllä ei ole ajettu viimeiseen neljään talveen ollenkaan, vaan auto on ollut pelkässä kesäkäytössä. Mitä auton arvoon tulee moottorin vaihdon jälkeen, niin mielipiteeni asiaan on että toki auton arvo on ehkä hieman korkeampi mitä sellaisen mihin täyttä koneremppaa ei ole tehty, ei rempasta tietenkään kuitenkaan omiaan saa pois lähellekkään. Lisäksi tässä keississä sillä ei ole merkitystä, koska auto tulee olemaan perheessä vielä seuraavat vuosikymmenet, sillä mentaliteetillä se aikoinaan yli 70k€:llä hankittiin ja siinä myös pysytään. :)
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Kiitos vastauksesta tuollahan noita näkyy olevan.
Näköjään myös 3.0 TDV6 koneisiin, toivoin että ongelma olisi korjattu tuohon 3 litraiseen näköjään sitten ei. :shock:
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Sen verran päivitystä asiassa on tapahtunut, että vaihtomoottori löytyi ja maksettiin Englantiin tänään. Pitäisi viikossa-kahdessa löytää tiensä Suomeen ja sen myötä jaggen pellin alle. Vanhan moottorin lopullinen kunto ja kohtalo on vielä peitossa, katsotaan tarkemmin myöhemmin. Tärkeintä on saada kissa takaisin ajoon.
Vaihtomoottori on täysin kunnostettu, ja siinä on uudet laakerit, tiivisteet, öljypumppu yms. Hintaa rahteineen moottorille tuli n. 3400 euroa. Tähän päälle työt ja tarvikkeet n. 2000 euroa, joten sinne 5-6k€ väliin jäädään lopussa.

Palaan asiaan kun moottori on Suomessa ja jotain uutta kerrottavaa löytyy.
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Vihdoin on kissa kasassa. Moottori saapui briteistä n. kolmessa viikossa ja oli sitä mitä pitikin. Päädyttiin samalla uusimaan mm. kaikki jakopään hilut ja vesipumppu vaikka ne oli tehty alle 2v sitten. Tarvikkeiden hinta kipusi kaikkiaan vajaaseen kahteen tonniin, isoimpana eränä injector fit kitit 6 x 140 euroa ja jakopään osat. Luonnolisesti uusittiin käytännössä kaikki tiivisteet, suodattimet, nesteet yms. Koko potti kustansi yhteensä siis vajaa 7500e. Paljon rahaa mutta nyt on taas auto kasassa ja tuntuu uudenkarhealta. :)
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja rado »

Järkyttäviä hintoja jos vielä on itse tehnytkin kaiken?
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2.7D konerikko

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Töiden osuus hinnasta oli 1800e. Hommasin itse kunnostetun vaihtomoottorin briteistä, korjaamo hoiti vanhan purkamisen, uuden asentamisen sekä tarvittavien osien tilaamisen.
Vastaa Viestiin