Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja JPE »

Kiihdytin autoa kickdownilla pari kertaa, ihan normaalisti parilla terävällä kiihdytyksellä.

Samalla reissulla vaihtelin toiset renkaat alle. Kun seuraavan kerran starttasin auton, moottorivalo syttyi.

Yleismallinen vikakoodinlukija antaa koodit 1647 ja 1796, jotka viittaavat siis kickdown-sensoriin (1796) ja oxygen sensoriin (1647). Koodeja lukiessa auton oma näyttö kertoo "SUUNTAVAKAVUUSONGELMA". Ajossa ei huomaa minkäänlaista ongelmaa. Kaikki ihan normaalia.

Vikakoodit nollautuvat ja pysyvät hetken pois päältä. Seuraavassa käynnistyksessä moottorivalo syttyy uudelleen.

Ja kuten kerroin, sattumoisin samalla reissulla vaihdoin uudet renkaat alle. Nostin autoa hallitunkilla, niin että molemmat pyörät olivat ilmassa. Oudosti valot syttyivät tämän toimenpiteen jälkeen. Mietin, että olisinko kolauttanut esim. takapyörän alueella olevaa jotain sensoria siinä äheltäessä. Ja liittyisikö "suuntavakavuusongelma" esim. nelivedossa pyörien suuntauksiin. Toisaalta miksi se silloin antaisi vikakoodia 1796, viitaten vaihdelaatikkoon.

Kohta kolme vuotta ajellut ja ensimmäiset ongelmat autossa. Ihan shokissa olen. :) Onko ideoita, ennenkuin vien esim. JagFinnille.

Vuosimalli 2004 X-Type siis kyseessä. Kiitti.
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tuosta 1647:sta on juttua ja ohjeita täällä:
viewtopic.php?t=5941

Tuo toinen lienee (kahdenlaisia mielipiteitä) semmoinen, että (jonkun) renkaan ja
vaihteiston sensorit ovat eri mieltä pyörintänopeuksista. Voi olla sensori rikki, johto
irti/löysällä. Ehkä tönit johtoa renkaita vaihtaessasi?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja JPE »

Erinomainen diagnoosi. Kaverini, insinöörismiehen, kanssa tulimme täsmälleen samaan lopputulokseen. Eli olen ilmeisesti kolauttanut jotain sensoria pyöränvaihdon yhteydessä. Eli kun loota ei saa signaalia/impulssia pyörästä, se luulee, että joku fillareistä ei pyöri ja herjaa "suuntavakausongelmaa".

Ammuin molempiin takapyörien sensoreihin CRC:tä ja vemputtelin niitä edestakaisin. Täytyy antaa olla yön yli ja testata huomenna. Muistan osuneeni oikean takapyörän jarrulevyyn, olisiko tuossa sitten sensori liikkunut jotenkin. Ne sensorit voisi kyllä tilata vaikka uudet koko kierroksen. Ne ovat yhdellä torcs-ruuvilla kiinni ja eivät maksane paljoa.

Kickdown toimii kuin unelma, eli en jaksa uskoa mihinkään lootasensoriin.

Nämä nykyautojen "viat" ovat kyllä ihan puhdasta Pahkasikaa. Mutta siinä nyt ei mitään uutta ole. Miten muuten katsastuksessa tällainen plasebo-vika... tulisiko hylky?
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja JPE »

Eipä näköjään auttanut. Sama vika tulee uudelleen.

Onkohan tuo pyörän nopeussensori samassa kuin ABS-sensori?

Eli tämä kyseinen johto:
https://www.youtube.com/watch?v=5sRbSs56ejk
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Hylkyhän siitä tulee, todennäköisesti myöskään esp (tai mikä se nyt olikaan nimeltään näissä kissoissa) ei toimi.
Tietääkseni on sama sensori. Eipä siellä muitakaan mielestäni ole.
Laakerissa on kestomagneetti toisella reunalla ja tuo anturi "lukee sen liikettä".
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja JPE »

Joo. Tässä kaiffari korjaa XJ:ssä sensorin puhdistamalla. Voisihan tuota ensin kokeilla.
https://www.youtube.com/watch?v=s_34WT3AbWc

Tein alustan täydellisen massauksen ja ruostesuojauksen Jaggeeni pari vuotta sitten. Sinne on saattanut suolan lisäksi lentää myös alustamassaa ja aivan jäätävän likainenhan se on tuon sensorin ympäriltä.

Voisihan nuo samalla vaikka vaihtaa koko kierroksen, kun eivät ainakaan tarvikkeena näytä paljoa maksavan. Sama sensori joka fillarissa näköjään. Vai pitäisiköhän uudet johdot tilata myös varmuuden vuoksi?
https://tinyurl.com/jehdffm
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja nestori »

Kyllähän nuo anturit antautuu tosiaan ilman selvää syytäkin, joten uutta tilalle. Itsellä viottui "parkissa" ollessa, eli kaupan pihaan tullessa kaikki oli ok ja 30min sen jälkeen startatessa oli dsc herja näytössä -> jaggen vikavehkeellä selvisi että vasemmalta takaa oli abs anturi pimeä. Suosittelisin ekana sitä jaggehuollon vikalukua.
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja JPE »

Joo. Ainahan ne merkkihuoltojen vikaluvut on parhaita ja tarkimpia. Mutta aina pitää itse ensin yrittää. Entisenä Bemarin omistajana olisin jo köyhäintalossa, ellen olisi aina yrittänyt tehdä näitä vastaavia manööverejä itse. Talli ja nosturit löytyvät mökiltä varttitunnin matkan päästä, eli hauskaakin nämä voivat olla (ainakin silloin, jos saa korjattua).

Vaihdan koko kierroksen anturit pyöriin, kun ovat noin halpoja.

Samoin tuo 1647 on ihan ilmiselvä, joka viittaa tähän nimenomaiseen sensoriin:
https://www.youtube.com/watch?v=UkNhvlVLExI

Jonkin verran purkutyötä näköjään vaatii ja tuollaisen Lambda-anturiavaimen, mutta eiköhän tuokin onnistu.

PS: Asiasta viidenteen, tällaisen täydellisen ja tarkemman merkkikohtaisen vikalukijaohjelman löysin englantilaiselta Jaggefoorumilta. Asentunee läppäriin kätevästi. Onko kukaan foorumilainen asentanut tätä? Tarvitsisi ilmeisesti jonkinlaisen johdon, jossa toisessa päässä USB ja toisesssa "kampa"? Hmm... tällaisen voisi asennella, niin ei olisi noiden yleislukijoiden varassa. Varsinkin, kun toinenkin Jagge (XF) on mahdollisesti kohta tulossa perheeseen.
http://www.jaguarforums.com/forum/x-typ ... ive-66034/
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja JPE »

Ai joo... ja vielä yksi kysymys:

Kun kerran virallisesti tuo P1796 on " kick down switch circuit malfunction"-vikakoodi (vaikka auton oma tietokone antaa "suuntavakavuusongelman" ja "vaihdelaatikko-ongelman", niin tietääkö joku, missä tuollainen osa/piirilevy sijaitsee. En onnistunut oikein löytämään mitään.
https://www.obd-codes.com/trouble_codes/jaguar/

Tässä on juttua:
http://www.jaguarforums.com/forum/x-typ ... help-1122/
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja JNi »

Vikakoodinlukijasta, tuo linkki vie sivulle aiheesta JTIS mikä on sähköinen korjausopas. Ihan hyvä sinällänsä, mutta työläs asentaa. Itse olen siirtynyt katselemaan pdf-muotoisia ohjeita, joita löytyy netistä ilmaiseksi tai pienellä hinnalla. Esim. http://www.jagdocs.com/

Vikakoodit yms. lukee ohjelmisto SDD/IDS, ja sen lisäksi tarvitaan usb-sovitin auton OBD-liittimeen.

http://www.ebay.co.uk/itm/Jaguar-XJ-XK- ... SwEjFXdRc2

Tuo kaveri on tehnyt ohjelmistosta aika siististi asennettavan version.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja JPE »

No niin 02-sensori vaihdettu ja vikakoodi nollattu. Kaikki siltä osin OK. Osa uusi ja alkuperäinen Denso.

Ihmettelen vain, kun heti sensorin vaihdon jälkeen autoon ilmestyi outo nykiminen, kun vedättää kaasulla. Aivan kuin polttoaineen syöttö pätkisi veto päällä. Kun ei vetoa, ei mitään pätkimistä. Ja mitään vikakoodeja ei ole. Auto käy tyhjäkäyntiäkin täysin ok ja käynnistyy ok.

Potentiaalisia vaihtoehtoja:

1) Ajelin viikon, pari rikkinäisellä sensorilla ja silloin luonnollisesti autossa on tavallaan "ryyppy päällä" jatkuvasti ja bensankulutus oli sen mukainen. Kestäisikö lootalla ja muulla softalla aikansa "adaptoitua" uuteen sensoriin?

2) Sensori ei tullut tarpeeksi tiukkaan kiristettyä. Laitettiin kyllä niin hyvin, kuin pystyttiin, mutta kun paikka on hankala. Pitäisi olla ihan tarpeeksi tiukalla. Toisaalta jos se ei olisi tarpeeksi tiukalla, niin voisiko muka oirehtia näin?

3) Uudella 02-sensorilla polttoaineen syöttö olisi "vähemmän rikkaalla" ja toisi esiin ruiskun suuttimissa jo olleet mahdolliset tukokset? (Tämä voi olla ihan huuhaata) Kannattaisiko laittaa suuttimien puhdistusainetta bensatankkiin?

Ilmanputsarinkin vaihdoin samalla uuteen ja puhtaaseen. Katsoin myös, että ilmanputsariin tuleva huohotinputki on kunnolla kiinni, ettei pitäisi olla mitään ilmavuotoja siltä osin.

Juuri äsken vetäisin akun miinusnavan irti ja annan olla yön yli, jos se resetoisi mm. laatikon säädöt ja muut.

Onko mitään muita ideoita?
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar X-Type 2.5 AWD vikakoodit 1796 ja 1647

Viesti Kirjoittaja JPE »

Mielenkiintoiset ohjeet Jaguarfoorumilta Englannista. Huh huh! (Eli akku oli Äxästä irti sensorin vaihdon aikana, koska muuten plugia/klipsiä ei olisi saanut irti). Saattaapi olla, että olisi "nollannut" auton "älyasetukset"?


Disconnecting the battery erases the system adaptations. Prolonged normal driving will eventually restore them, but the Jaguar way is as follows

To enable the ECM to re-learn fuelling adaptions, this procedure should be performed whenever the vehicle battery has been disconnected. Due to component tolerance and wear during the normal running of a vehicle, fuelling and air requirements for an engine will vary over time. The ECM has the ability to adjust for this variation by 'learning' the level of compensation that is required. (These compensation values are referred to as adaptions) If the vehicle battery is disconnected, all adaptions held within the ECM will be lost (ie, set to Zero) The ECM is then referred to as 'green'. To enable the vehicle to function correctly, the ECM must 'relearn' these adaptions. There are four areas or sites that need to be relearnt. Allow the vehicle to idle until fully warm. (Temperature gauge just below mid-point). Allow to idle for a further three minutes, minimum. Drive the vehicle with the air conditioning OFF on a level road using a constant throttle, or speed control if fitted, for at least one minute in the following gears, at the stated engine speeds. The vehicle speed is for guidance only. DO NOT use the vehicle speed as the target to set adaption

For your 2.5 Auto (Other engine/gearboxes have different speeds/rpm) for one minute each;

3rd gear 1750 rpm 23 mph, then 4th gear 2250 rpm 43 mph, then still in 4th 2750 rpm 54 mph. Come to rest and idle for another minute.
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Vastaa Viestiin