XJ40 moottorin pesu

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Vastatuuli
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
Paikkakunta: Mikkeli

XJ40 moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja Vastatuuli »

Hei!
Tyhmiä taas kyselen, mutta mitä siitä! Voiko XJ40 moottoria pestä a. kotikonstein b. jossakin pesulassa? Onko joku pessyt ja mikä tulos?
Olishan se helpompi nähdä viat, kun näkis kuran alta jotain! Autoni on XJ 40 1994 4.0 suora kutonen, siis se peruskone. Käy ja kukkuu hyvin, mutta kun on muutapa paikka missä letkusta tiputtaa öljyä niin näkis millaset liittimet on!

JOs joku ei turhautunut typerästä kysymyksestä niin vastauksesta kiitollinen!

t.Vastatuuli
Jaguar Xj40 4.0S -94
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja matsu »

Itse kyllä uskaltaisin pestä ja olen monen auton moottorin pessytkin. Kyse ei kai ole auton merkistä vaan yleisistä periaatteista. On varmasti totta, että nykyisten "sähköautojen" moottoritilan pesua pitäisi välttää. Mutta kuka nyt viitsii kauan katsoa todella likaista moottoria?

Pesussa ei varmasti kannata käyttää emäksistä pesuainetta. Emäkset (ja hapot) johtavat sähköä ja varmasti jotain jäämiä pesuaineesta jää erinäisiin lokeroihin, pahimmillaan liittimiin. Varminta olisi olla käyttämättä mitään muuta kuin kuumaa vettä, tulikuumaa vettä tai jopa höyryä kuumavesipesurista. Sillä lähtee likimain kaikki lika. Tietysti pitää olla varovainen ettei paineella hajota paikkoja.

Itse pesisin moottorin kun se on vielä kuuma, ja silloin onkin syytä käyttää kuumaa vettä, ettei tule lämpöshokkia. Pesun jälkeen kuumat paikat kuivavat nopeasti.

Ennen pesua voi kriittisimpiä paikkoja suojata vaikkapa muovipusseilla tai muovikääreillä, tulee mieleen esim. virranjakaja ja laturi. Pesun jälkeen kannattaa ainakin virranjakajan kansi avata ja kuivata paineilmalla. Paineilmaa voi käyttää myös liittimien kuivaamiseen. Niin, ja XJ40 Jaggen tapauksessa myös tulppien pesät kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa kuivata.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: XJ40 moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Itse olen oppinut että moottori pestään aina kylmänä tai viileänä jotta vesi ei tee lämpöshokkeja / nopea jäähtyminen revi paikkoja. Vaikka kuinka kuumalla vedellä pesisi niin esim. pakosarjat lienee yhtäkaikki tulisempia kuin hanavesi. Pesun jälkeen sitten pikku kuivattelu ja kosla käyntiin jotta paikat hissukseen lämpiää ja kuivaa.

Muuten kompkomp edellistä :-)

Tosin liian kylmäkään ei kannata pesuhommissa olla olla: kerran pesin käyttöauton koneen pakkasella (kun konetila oli täynnä lunta, sohjopaskaa yms eikä päässyt minnekään sitä sulattamaan) ja jakohihnahan siitä paukahti kun vesi jäätyi kotelon alaosaan kun jäi kuivatuskäyttö vähälle. Mutta nuo oli niitä ns. kurssirahoja huolimattomuudesta :oops:
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Kitti
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ40 moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja Kitti »

Itse pesin eilen XJ 40 Vm. -90 ja olen sen pessyt useasti ennenkin, lensitilliä yleensä ruiskutan ensin jotta rasvatkin lähtee ja toistaiseksi ei ole tarvinnut pussittaa kuin virranjakaja
2008 Xj8 Daimler Supercharged V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 vm 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936
Vastaa Viestiin