Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Viesti Kirjoittaja trj »

HE-moottorin toisen kannen irroituksessa tuli nyt ihan oikeita pulmia eteen. A-kansi irtosi "kohtuu työn" kanssa ulosvetäjällään, mutta B-kansi sitten ei.

Kansi on noussut n. 5 mm., ja nyt puree niin lujaan kiinni että kannesta katkesi 3 kpl nokkapukkien pultteja (joihin ulosvetäjä ohjeen mukaisesti kiinnitetään), imupuolelta ja rinnakkaiset, 3-4 pyttyjen nokkien ympäriltä. On jo kiristetty välillä takaisinkin päin että liikkuisi helpommin, koitettu uittaa crc:tä, ynnä kaikki mahdolliset mieleen tulevat keinot. Tuolle kohti se jämähti nyt täysin. Ulosvetäjän pultteja piti kääntää todella kovaa että sai liikkumaan edes tuohon asti. B-kansi on huomattavasti tiukemmassa kuin A-kansi, ja tuntuu purevan sen tiukempaan mitä ylemmäksi nousee. Eikä se A-kansikaan ollut todellakaan löysässä. Teetättihän töitä sekin, mutta sentään se A-kansi löystyi kun nousi ylöspäin.

Olisko jollain nyt hyvää keinoa kuinka tuosta jatkaa nyt eteenpäin sen kannen irroitusta, ettei kaikki nokkapukkien pultit mene poikki? Jos vielä katkee niin mihinkäs sitten ulosvetäjän enää kiinnittää?? :shock:
Pakosarjan puoli tuntuu liikkuvan huomattavasti helpommin kuin imusarjan puoli.
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Ei tästä ole apua, mutta olen kerran nähnyt kun rakoa oli sen verran että rautakanki mahtui väliin. Ei lähtenyt vaikka kaksi miestä roikkui kangessa.
i
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Viesti Kirjoittaja henu »

Ihan mielenkiinnosta, millanen ulosvetäjä sulla on käytössä ?
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Minä en asiasta mitään tiedä mutta onko kyseessä linkin mukainen ulosvetäjä pitäisi tuolla kyllä lähteä tai sitten on jotain vialla. Anteeksi turha kommentti.
https://m.youtube.com/watch?v=-IrTgIzWLSA
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Viesti Kirjoittaja trj »

Kutakuinkin just samanlainen kuin tuossa linkin pätkässä, vaan eipä sujunut tuon B-kannen kanssa niin kuin tuossa videossa. Tosin tuo oma vetäjä tulee kiinni nokkapukkien pinnapultteihin. Aukesi just tuon n. 10 mm, ja siihen se sitten jäi. 5 kpl nokkapukkien pinnapulttia nyt poikki. Kaikki imupuolen keskimmäiset nokkapukkien pinnapultit katkesi ulosvetäjällä vetäessä, eli kiinni on, ja tiukassa. :oops:

Puukkosahaa siitä vajaa 10 mm. raosta mitä olen saanut aikaiseksi, niihin jumiviin pinnapultteihin, ja sitten hitsaamaan muttereita pinnapulttien päihin että saa ne jämät pois lohkosta, ja sen jälkeen hommamaan uusia pinnapultteja?
Imupuolen keskimmäiset 5 kpl näyttäis olevan niitä jumivia tapauksia (siis ne vesitilassa olevat), reunimmaiset on "kuivassa tilassa" eivätkä ne näköjään jumita yhtään, kerran ne näköjään saa jopa kahdella mutterilla pyöritettyä ulos. Että onkohan tuon kanssa enää muuta vaihtoehtoa edessä kuin puukkosahaa jumiville pulteille, ja präsissä ne pulttien jämät siitä irtokannesta irti? Kotikeinot on nyt oikeasti jo loppuneet. Pakopuoli näyttäis nousevan suht iisisti koko matkaltaan. Eli pakopuolella ei ole ongelmaa, se nousee ylös "helposti".
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Asiaa mitenkään tuntematta enkä yhtään konetta avanneena ihan maalaisjärjellä päättelisin,
että ei se enää varsinaisesti "kiinni" ole missään, jos jo 10mm nousi, vaan niihin jumittuviin
pinnapultteihin on vesitilassa kasvanut ruostepaakut (tosin yleensä ne kai ohenee?) ja ne ei
nyt mahdu enää menemään aukoistansa. Voimalla ruoste voisi kuoriutua pois, mutta se keino
näyttää jo kokeillun, joten tuo mainitsemasi puukkosaha taitaa olla ainoa keino. Ehkä riittäisi
yhden-kahden sahaus ja muut antaisivat sitten jo periksi (ruoste kuoriutuisi pois)?
Tai viisaammat kertokoon parempia keinoja.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Viesti Kirjoittaja trj »

Viisi keskimmäistä imupuolen pulttia hirttää kiinni. Ebaysta näyttäis löytyvän noita pinnapultteja. Täytyy käydä huomenna hakemassa puukkosahaan kunnollinen terä, sopivan lyhyt ja jäykkä terä metallin katkaisuun, ja katkaista ne pultit. Eipähän tuon kanssa ole enää mitään muuta järkevää vaihtoehtoa? Muut keinot on nyt loppu.
Toinen kansi on nyt pestynä pöydällä. Kittaantunutta ja tiukkaa ruoste yms. mälliä on tuossakin. Hyvin tiukalla sovitteella näyttää olevan muutenkin. Siksi tuohon hommaa tarvitaan se ulosvetäjä, siis niihin helpompiin tapauksiin. Ja niihin hankalampiin tapauksiin se puukkosaha. :shock:
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Mites jos painaisit kannen pohjaan ja voimakkaalla sitruuna/fosforihapolla liuotat ruostetta vähin erin pehmeämmäksi.Sitä on saatavana puolenlitran pulloissa.Kauppanimeä en osaa sanoa.Voi käydä nimittäin niin että pinnapultit ei aukea enää lohkosta.Jos lohko on alumiinia ja pultit terästä ne on kuin hitsattu aikojen kuluessa yhteen.

Tepi
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Näkyi olevan BETA-kalkinpoistainetta nimeltään tuo minun pullo.Mutta apteekista vastaavaa löytynee myös.

Tepi
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Motonetissä on Annitrol tiskiltä myynnissä, hyllystä ei löydy kun on niin rajua ainetta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Kansien irroitus ongelmia HE-moottorista.

Viesti Kirjoittaja trj »

Taitaa olla tässä vaiheessa kaiken helpointa että pistän huomis illalla ne pultit poikki ja roudaan sitten joku päivä lohkon koneistamoon. Eiköhän niiltä löydy keinot miten ne pätkät pyöritetään irti lohkosta? Tilaa on n. 2-5 cm sivustoilla, ja näkyvää pätkää jää kaikkiin katkottuihin n. 10 cm alaspäin.
Ja itse pärjään taas kannen kanssa kun saan painettua prässillä siitä kannesta ne toiset jämät pois.

Positiiviset asiat, ettei mene ihan synkistelyksi. Ainakin A-kansi on hyvässä kunnossa. Venttiileitä ei ole palanut ja vastinpinnat oli hyvässä kunnossa. n. 3 mm täysin tervettä pintaa, seeteissä ja venttiileissä. Ohjureissakaan ei väljää. Riitti kevyt läppäys tahnan kanssa ja hyvät tuli. Sylinteritkin on myöskin hyvässä kunnossa, ainakin tuossa A-lohkossa. Ei näkynyt mitään merkkejä kulumisista. Nokat on myös virheettömässä kunnossa. Virranjakajan alipanesäädin näyttää vuotavan, eli sen vaihto on ainakin edessä, ja vesipumppukin oli myös niin jumissa yhdestä pinnapultistaan, että siitäkin "yllättäen" katkesi yksi korvake. Muuta näkyvää vikaa ei ole vielä tähän mennessä ilmennyt.

Jos nämä vastoinkäymiset rajottuis tuon moottorin kanssa pelkästään tähän hyvin hankalaan kannen irrotukseen? Kop kop. :roll:

Seuraavana sitten öljypumpun välysten tarkastus, uudet laakerit, tiivistesarja, stefat, uudet männänrenkaat , ja eikun pakettia kasaan.
Vastaa Viestiin