Ruostesuojaus ja XJ40 rungon rakenne?
Ruostesuojaus ja XJ40 rungon rakenne?
Aion tehdä XJ40:een ruostesuojauksen. Ovien ruostekohteiden suojaaminen ei ole kummoinen juttu kun sen pääsee näkemään.
Helmapalkit on kuitenkin vähän kimurantimpi juttu... Ensinnäkään en ole löytänyt vasta kuin yhdet "reiät" suoja-aineen ruiskutukselle. Nämä ovat siellä takapenkin sivussa alhaalla.
Osaako kukaan sanoa mistä muualta tulppareikiä pitäisi löytyä?
JA
Osaako kukaan sanoa mistä löytyisi jonkinlainen kuva (valokuva, kaavio, tms.) tuosta palkin rakenteesta?
Suoja-ainesta:
Koteloissa ja ovissa näyttää olevan sellainen normaali vahapohjainen suoja-aine. Voiko erilaisia vahapohjaisia suoja-aineita "sekoittaa", eli voinko ruiskuttaa päälle jonkun toisenlaisen ilman suurempaa riskiä esim. "kiehumisesta", tms.
JA
Tietääkö kukaan millainen aine koteloihin on ruiskutettu tehtaalla.
Helmapalkit on kuitenkin vähän kimurantimpi juttu... Ensinnäkään en ole löytänyt vasta kuin yhdet "reiät" suoja-aineen ruiskutukselle. Nämä ovat siellä takapenkin sivussa alhaalla.
Osaako kukaan sanoa mistä muualta tulppareikiä pitäisi löytyä?
JA
Osaako kukaan sanoa mistä löytyisi jonkinlainen kuva (valokuva, kaavio, tms.) tuosta palkin rakenteesta?
Suoja-ainesta:
Koteloissa ja ovissa näyttää olevan sellainen normaali vahapohjainen suoja-aine. Voiko erilaisia vahapohjaisia suoja-aineita "sekoittaa", eli voinko ruiskuttaa päälle jonkun toisenlaisen ilman suurempaa riskiä esim. "kiehumisesta", tms.
JA
Tietääkö kukaan millainen aine koteloihin on ruiskutettu tehtaalla.
Joatin tietoa
Aikanaan Jaguar Worldissa oli ohjeet xj40:n suojauskohdista WaxOililla. Juttu on tallessa eli laita faxinro, niin saat kopion jahka ehdin.
Jussi
Jussi
Re: Joatin tietoa
Hieno homma! Laitoin numeron sulle yksityisviestinä.Jussi kirjoitti:Juttu on tallessa eli laita faxinro, niin saat kopion jahka ehdin.
Oviin reiät?
Vien oman X300:n ruostesuojaukseen maanantaina. Kysyivät, että tehdäänkö perinteisellä tavalla, eli porataan oviin noin 2-3 reikää 10 mm halkaisijalla ja suihkutetaan ainetta koko oven korkeudelta. Vai yritetäänkö alakautta vesirei'istä, jolloin tulee max. 15 cm ainetta vain oven alaosaan.
Onko mielipiteitä, haittaako nuo reiät? Reiät tietenkin puhdistetaan, maalataan ja tulpataan. Vaikuttaako esim. äänieristykseen?
Onko mielipiteitä, haittaako nuo reiät? Reiät tietenkin puhdistetaan, maalataan ja tulpataan. Vaikuttaako esim. äänieristykseen?
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Ovipahvit irti?
Jos oma olisi kyseessä niin pyytäisin irroittamaan "ovipahvit" ja suojaamaan sitä kautta. Lisää työtä mutta säästytään ylimääräisiltä reijiltä. Ei varmaan suurtakaan käytännön merkitystä mutta onhan ruostumisen riski aina suurempi siitä reiän ympäristöstä
T:JuKu
T:JuKu
Re: Oviin reiät?
Olen ottanut omasta vanhemman korimallin autosta jo ovipahvit irti. Näyttäis siltä että korroosiota (tai sen alkua) on vain oven pohjalla - joten siinä mielessä se 15cm korkeudelta riittäisikin.BRG kirjoitti:Vien oman X300:n ruostesuojaukseen maanantaina. Kysyivät, että tehdäänkö perinteisellä tavalla, eli porataan oviin noin 2-3 reikää 10 mm halkaisijalla ja suihkutetaan ainetta koko oven korkeudelta. Vai yritetäänkö alakautta vesirei'istä, jolloin tulee max. 15 cm ainetta vain oven alaosaan.
Onko mielipiteitä, haittaako nuo reiät? Reiät tietenkin puhdistetaan, maalataan ja tulpataan. Vaikuttaako esim. äänieristykseen?
Tuo äänieristyskysymys onkin ihan hyvä. Veikkaan että kyllä se vaikuttaa jonkin verran siihenkin ja ainakin itse olisin valmis maksamaan siitä vähän extraakin. Toinen pointti joka puoltaa koko oven suihkuttelua on se että ovihan voi ruostua myös siitä yläreunasta.
Re: Oviin reiät?
Omastani en ole löytänyt mainittuja ovien vesireikiä ollenkaa Onko joku löytänyt ne XJ SIII:sta Oli meinaan takaovessa n. 5 cm kerros vettä ja ovipahvit homeessa kun ostin auton
XJ6 4,2 A Sovereign -86
Ovien suojauksesta
Kun olen noita oviakin joskus availlut ja ikkunahissejä puhdistellut, niin enpä kyllä antaisi ruiskutella suoja-aineita pelkästään reijistä sinne tänne. Nimittäin ikkunanostimien liukukiskot ja myös nostomekanismin rullarata tulisi helposti tahmaiseksi, jolloin ikkunoiden nousu olisi huonoa ainakin siinä vaiheessa kun tökötti kuivuu kesällä mönjäksi.
Paras tapa on avata pahvit, siihen ei montaa minuuttia mene ja suojata vahapohjaisella tavaralla vaikka pensselillä. Ovien kaksinkertainen alataivesauma oli ongelma ekassa xj40ssä, siellä alkanutta ruosteprosessia ei pysäytä mikään muu kuin uusi pelti.
Jussi
Paras tapa on avata pahvit, siihen ei montaa minuuttia mene ja suojata vahapohjaisella tavaralla vaikka pensselillä. Ovien kaksinkertainen alataivesauma oli ongelma ekassa xj40ssä, siellä alkanutta ruosteprosessia ei pysäytä mikään muu kuin uusi pelti.
Jussi
Hiljaisemmaksi muuttui
Meillä teetettiin kesällä Dinitrol käsittely, jolloin uusia reikiä tehtiin ja tulpattiin. Koko auto tuli käsiteltyä paitsi kattopelti.
"Tököttiä" valui esiin jonkin verran vähän sieltä sun täältä muutaman päivän ajan.
Iloinen asia oli, että kohtuullisen vähämeluinen auto hiljeni entisestään !
T.Markku
XJ40 -89
"Tököttiä" valui esiin jonkin verran vähän sieltä sun täältä muutaman päivän ajan.
Iloinen asia oli, että kohtuullisen vähämeluinen auto hiljeni entisestään !
T.Markku
XJ40 -89
Tectyl long life
No niin, Jagge tuli takaisin. Tuntuu tosiaan siltä, että hiljeni entisestään, vaikka ei ole kyllä sen suhteen ennenkään ollut valittamista.
Iloinen uutinen oli, että alusta on kohtuu hyvässä kunnossa. Kaikki muu täysin ruosteetonta, mutta kynnyskoteloissa ja tukivarsissa oli pientä alkua. Olivat sitä mieltä, että pysyy aisoissa tällä käsittelyllä. Parin vuoden päästä kuulemma kannattaa tsekata uudestaan.
Toinen ilonaihe oli kaverin mielipide siitä, että mittari (130kkm) todennäköisesti täsmää. Jagge kun on saksasta tuotu ja aivan aukotonta huoltokirjaa ei pelissä ollut. Kommentoi, että on sen verran autoja aukonut, että näkee, jos mittari ja kori eivät täsmää.
Meinas kyllä jo tulla vieroitusoireita, mutta ajo tuntui entistä paremmalta kun oli vähän aikaa puutteessa .
Iloinen uutinen oli, että alusta on kohtuu hyvässä kunnossa. Kaikki muu täysin ruosteetonta, mutta kynnyskoteloissa ja tukivarsissa oli pientä alkua. Olivat sitä mieltä, että pysyy aisoissa tällä käsittelyllä. Parin vuoden päästä kuulemma kannattaa tsekata uudestaan.
Toinen ilonaihe oli kaverin mielipide siitä, että mittari (130kkm) todennäköisesti täsmää. Jagge kun on saksasta tuotu ja aivan aukotonta huoltokirjaa ei pelissä ollut. Kommentoi, että on sen verran autoja aukonut, että näkee, jos mittari ja kori eivät täsmää.
Meinas kyllä jo tulla vieroitusoireita, mutta ajo tuntui entistä paremmalta kun oli vähän aikaa puutteessa .
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Lisää
Ai niin, unohtui sanoa, että vaikka siihen oveen porattiinkin pari reikää, niin ainetta ei kuulemma suihkita oven sisään sinne tänne. Kiertävät vain reunat ympäri. Useissa autoissa on kuulemma kaikenlaista turvasysteemiä oven sisässä ja niihin ei auta koskea.
Lisäksi suosittelivat eteen roiskeläppiä (en huomannut kysyä, että ihanko sellaisia Meri-Kukka tyylisiä ). Onko kukaan nähnyt XJ:ssä roiskeläppiä? Vaikuttaa näin ensituntumalta pieneltä tyylirikolta.
Lisäksi suosittelivat eteen roiskeläppiä (en huomannut kysyä, että ihanko sellaisia Meri-Kukka tyylisiä ). Onko kukaan nähnyt XJ:ssä roiskeläppiä? Vaikuttaa näin ensituntumalta pieneltä tyylirikolta.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Roiskeläpät
Roiskeläpät eivät kuulu XJ:hin (siis tehtaalta lähtiessä), mutta ainakin -98 mallissa maahantuoja oli ne autoon asentanut.
Itse revin ne takaa pois koska näyttivät pahalta ja eivät olleet edes ruuveilla kiinni, edestä en poistanut niitä koska ovat pienet ja huomaamattomat. Plus kait ne hieman suojaakin.
Myös X-typessä on samanlaiset pienet lärpyttimet ja epäilen niiden olevan myös maahantuojan asentamat. X-typessä muuten takaläpät napsahtivat poikki 200 kilometrin jälkeen. Vein auton huoltoon ja sanoivat että siinä muovissa on huono pakkasen kestävyys. Vaihtoivat toki uudet tilalle...
Itse revin ne takaa pois koska näyttivät pahalta ja eivät olleet edes ruuveilla kiinni, edestä en poistanut niitä koska ovat pienet ja huomaamattomat. Plus kait ne hieman suojaakin.
Myös X-typessä on samanlaiset pienet lärpyttimet ja epäilen niiden olevan myös maahantuojan asentamat. X-typessä muuten takaläpät napsahtivat poikki 200 kilometrin jälkeen. Vein auton huoltoon ja sanoivat että siinä muovissa on huono pakkasen kestävyys. Vaihtoivat toki uudet tilalle...
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Roiskelapat
Roiskelappia olen parissa autossa nahnyt, ne kandee kylla laittaa.
Syyt:
1. Suojaa ihan oikeasti ruostumiselta siina lokarien reunoissa.
2. Suojaa ihan oikeasti kylkipeltia.
Jokaista lienee viiksettanyt, etta kun ajaa pesusta pois niin jo 1/2km paassa on kylki likainen -> eturengas roiskii.
Tama aiheuttaa sen, etta kylki on aina likainen ja toisekseen se naarmuuntuu.
Kokeilkaas kadella vasta pestya peltia kyljesta alempaa ja ylempaa ja verrokiksi esim. moottoripeiton maalipintaa. Eroa on.
Syyt:
1. Suojaa ihan oikeasti ruostumiselta siina lokarien reunoissa.
2. Suojaa ihan oikeasti kylkipeltia.
Jokaista lienee viiksettanyt, etta kun ajaa pesusta pois niin jo 1/2km paassa on kylki likainen -> eturengas roiskii.
Tama aiheuttaa sen, etta kylki on aina likainen ja toisekseen se naarmuuntuu.
Kokeilkaas kadella vasta pestya peltia kyljesta alempaa ja ylempaa ja verrokiksi esim. moottoripeiton maalipintaa. Eroa on.
Varoitus!!!
Jos tuulilasin yksi tai molemmat alanurkat ovat halki tai ovat muuttuneet maitomaiseksi, niin kiertäkää kaukaa sellainen auto. On muuten mielenkiintoisen ( murheellisen ) näköistä jälkeä, kun on ensin ottanut tuulilasin pois, ja sitten tutkinut rakenteiden kuntoa. Oli aika savotta, ennenkuin olin omani "entisöinyt". Halkeaminen / valkoiseksi muuttuminen johtuu siitä että ruosteella on äärettömän suuri voima, kun se paisuu. Laminaattilasin välissä oleva muovikalvo antaa periksi ja väliin menee vettä. Paikan korjaaminen ehjäksi ja vahvaksi vaatii paljon tunteja, ja aloittelijat älköön vaivautuko.
Valitettavasti tänne ei voi laittaa kuvia, joten en voi näyttää miltä päälepäin ehjä rakenne voi näyttää.
Ilokseni tietysti voin sanoa että nyt on parempi kuin uusi
Valitettavasti tänne ei voi laittaa kuvia, joten en voi näyttää miltä päälepäin ehjä rakenne voi näyttää.
Ilokseni tietysti voin sanoa että nyt on parempi kuin uusi
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70