S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Heti kiitokset lukuisista neuvoista joita olen saanut s-type vm. 2001 automaatin kanssa. Kohta kaikki tyyppiviat kahlattu läpi ja jopa pitkälle korjattu. Viimeisin on syksyllä 2015 alkanut vaihteiston kiukuttelu joka alkoi moottorin pätkimisestä (imuilmavuoto ja tulpankolot täynnä öljyä, kiitosKaraasin kaikki kunnossa koneen osalta, sivustolta vinkit ja karaasista osat ja neuvot)

Mutta auto seisoskellut pätkittäin siis vajaan vuoden vaihteiston hukattua 3-4-5-4-3 vaihtamisen. Huhtikuussa välillä laitettiin Vaihteistokeskuksen kunnostama solenoidipakka, joka ei auttanut ja nyt laitettiin harrasatajalta ostettu valve body. Öljyt Mercon V tottakai uusiksi.

Viimemainitulla valvebodyllä vaihteet tuli takasin, mutta kiukuttelee semmosen puolen tunnin ajon jälkeen. Kun sammuttaa ja käynnistää heti uusiksi niin taas kaikki pelaa. Antaa vikakoodit solenoidipakasta c3 ja paineentasausanturista, toimintahäiriö. Toki vasta semmonen 100 km ajettu nyt. Vika tuntuisi tulevan kun esim. maantieltä sivutielle kääntymistä varten joutuu hidastamaan jarrua käyttäen. Maantieajossa no problems. Autossa muuten surkee moottorijarrutus, onko tyypillistä? Norjassa poltimme jarrut pois nopeasti....

Onko tässä vielä oikeestaan vielä opetteluvaihe menossa? Vika on nyt vaan enää kiusallinen ja häiritsevä muuten kulkee kuin ihmisen mieli.
Kellä kokemusta, mistä suunnasta jatkaa, mielellään otetaan neuvoja vastaan. Sekä auto että allekirjoittanut eläkkeellä joten aikaa on mutta nuukasti korjattava.
S-type Xj 6 x300
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja nestori »

Tänne vielä varmasti viisaampia tulee paikalle, mutta ei minusta kuulosta opetteluvaiheelta, siis jos autosta on ollut akku useamman tunnin irti? Ei sieltä pitäisi vikakoodeja tulla, jos kaikki on ok. Jos ei ole ollut akku irti, niin ehkä se kannattaisi tehdä. Pidä vaikka yön yli ilman akkua, niin nollautuu moottorinohjaus ja laatikon ohjaus, sitten alkaa se opetteluvaihe niillä. Ehkä ongelmointi poistuisi sillä.

Ja moottorijarrutus on surkea, ainakin jos pidät vain D:llä. Auttaa jos nakkaat manuaalisesti pienempää sisään, sitten jo vähän jarruttaakin.
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Juu kiitos neuvosta. Huomasin että akku ei ole ollut irti.

En vielä ottanut irti mutta Tein noin n 20 km lenkin ja kas kummaa ei vikavaloja, ja moottori jarrutteli jopa D-vaihteella ihan uusi kokemus! Rauhallisesti menin, kierrosluvut 60kmh ja 80 kmh tasaisella jossain 1400-1500 välillä, ylämäkeen kaasua vaihtaessa vaihde vaihtaa nyt myös hienosti pienemmälle. Mukana myös nurkka ajoa suunnillen puolet.

Tuosta opettamisesta, en vielä ole löytönyt kuin neuvon että rauhallisesti ajellen pitkä lenkki, jaa taisi olla että p-d-p-r-p paikallaan muutaman kerran ensin. Otan akun irti kun tiedän varmasti kuinka tuo opettaminen tehdään. Onko jollakin asiasta syvempää tietoa?

Tuntuu niin mukavalta kun kaikki näyttää vähitellen pelaavan noin muutenkin. Kaikkihan muu josta s-typeä on kauhisteltu on tässä tapahtunutkin vissiin, todellinen harrasteauto tämä. Ai niin, meidän hieno korjaamomme, pieni Lammin Seo sai aikaa kulumaan korjaukseen vain 2.5 tuntia. Sama paikka hoitaa lähes kaikki vaimon xj:n remontit ja huollot, ihan hirveen vaikeet Karaasi Espoossa, ja osat tietty. Näkyy olevam muitakin Jaguareja täällä Lammilla sillon tällöin hoidossa. Suuri ei välttämättä ole kaunista. Mutta parhaat neuvot tulee tältä palstalta.
Auto ei tule vaihtumaan ja kotona ei uskalla valittaa koska saatu Countessalta lahjaksi, eli pysyy kunnes väriin kyllästytty!
S-type Xj 6 x300
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Nyt meni reilu jo 50km lenkki seka-ajoa ilman vikavaloa alusta loppuun. Pienemmät kauppareissut jo kokonaan ilman vikavaloa. Tietääkö joku siitä vaihteiston opettamisesta enemmän? Siis tähän saakka neuvottu että akku orti yöksi jotta joku nollaantuu ja sitten opetusta, mutta kuinka? Ohjelmapäivitys, pitääkö tehdä?
S-type Xj 6 x300
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

ErkkiO kirjoitti:Nyt meni reilu jo 50km lenkki seka-ajoa ilman vikavaloa alusta loppuun. Pienemmät kauppareissut jo kokonaan ilman vikavaloa. Tietääkö joku siitä vaihteiston opettamisesta enemmän? Siis tähän saakka neuvottu että akku orti yöksi jotta joku nollaantuu ja sitten opetusta, mutta kuinka? Ohjelmapäivitys, pitääkö tehdä?
Laatikko oppii ajotapasi ja vaihtaa vaihdetta tiettyjen kierroslukujen puitteissa. Eli ei tarvitse sinällään erikseen opettaa. Jos muistin nollaa ottamalla akun irtsi muitamaksi tunniksi niin palaa ilmeisesti perusasetuksiin ja mikäli nyt kierrättäisi esim pakkovaihteilla(J gaten 2-4 jne) niin oppisi vaihtamaan vasta ylemmillä kierroksilla. Perusajoon tuskin mielekästä.

Vaihtoviiveet vaihdettaessa esim P-D ja P-R jne saa pienennettyä mikäli on merkittävää viivettä noissa kytkeytymisissä ajamalla vaihteiston lämpimäksi (100°c) ja käyttämällä paikallaan vaihtovälit esim P-R vähintään kymmnen kertaa aina pitämällä noin 10s tauon vaihdon välillä. Eli P-R (10s odottelua ja takaisin P(10s odottelua) ja takaisin R ja tämä kymmenen kertaa. Kaikkiin mihin haluaa vaikuttaa on tehtävä tuo kymmenen kertaa. P-R, P-D, D-R jne..
Tämä ohje on jaguarin tehdasmekaanikon ohjeistama kun laatikossa ollut tuota kytkeytymisviivettä.

Mikäli vikakoodeja yms tulee niin silloin ei ole kyse varmaan enää tällaisesta opettamisesta vaan ihan joku vika.
Hyvä jos laatikko pelaa nyt hyvin ja ei tule vikailmoituksia.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Kiitoksia kissaeläin. Neuvosi mukaan en hötkyile. Ainoa asia joka tämän jälkeen enää kaivelee oli, että oliko jotain vielä helposti tehtävissä öljymäärän varmistamiseksi, meidän huoltamon pojat on tosi reippaita joten kaikki oli tehty ennenkuin ehdon kissaa sanoa. Jotain neuvoja luin määrän tarkistamisesta jostain keskustelusta, ymmärtämättä hölkäsen pöläystä ja katselin videoita joissa neuvot oli ristiriitaisia.
Jäin miettimään että laajenee kuumetessaan toi öljy, jos on liikaa niin ei hyvä.

Tokihan tämä on nyt näyttää pelaavaan näilöä pienillä ajomäärillä mitä minulle tulee. Mutta minulla on nyt aikaa ihmetellä. Jos se öljymäärän tarkistus on hankalaa ajelen Karaasiin samalla kun haen jotkut takapyörien säätötangot joissa puslat huonot.
S-type Xj 6 x300
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Tarkastuslämpötila 38°c lukee vaihteiston tarkastuspropun vieressä kohokirjaimin vaihteiston rungossa, myös ohjeena -》Tyhjäkäynnillä, P-asennossa, tasaisella pinnalla.Käytä Mercon V öljyä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Kiitos. Kysyn kohteliaasti pajalta ovatko huomanneet ja jos ei, niin sitten tarkistavat! Minä en ole löytänyt itse ko proppua, mutta saattoivat pojat huomanneetkin.

Kiitos, tällä on nyt pärjättävä.
S-type Xj 6 x300
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Otin vielä auki vanhan valvebodyn. Kyllä on vaihteiston elämä pienestä kiinni. Noin 4 mm leveä ja 20mm pitkä lähes kuulakärkikynän jousen kokoinen jousi poikki ja 4 ja 5 vaihde eivät pelaa. Oli tosi helppo irrottaa ja nyt hommaan shift kitin ja laitan koko valve bodyn kuntoon kaiken varalle. Varalle jäi myös solenoid pack ja paineanturi.

Kyllä on raukkamaisen heikkoo tekoo. Mokoma jousi.
S-type Xj 6 x300
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

ErkkiO kirjoitti:Otin vielä auki vanhan valvebodyn. Kyllä on vaihteiston elämä pienestä kiinni. Noin 4 mm leveä ja 20mm pitkä lähes kuulakärkikynän jousen kokoinen jousi poikki ja 4 ja 5 vaihde eivät pelaa. Oli tosi helppo irrottaa ja nyt hommaan shift kitin ja laitan koko valve bodyn kuntoon kaiken varalle. Varalle jäi myös solenoid pack ja paineanturi.

Kyllä on raukkamaisen heikkoo tekoo. Mokoma jousi.
Klassinen vika tuo jousi.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Kiitos Kissaeläimelle. Öljytason korkeus sääty ohjeen mukaan mutta vaihteiston öljypohjan keskellä olevan pienemmän tulpan kautta. Tarkkaa lämpötilaa ei saatu kun OBD lukija kieltäytyi lukemasta tällä kertaa yhtään mitään. Kädelle kuumaa arveltiin että lähes kohdalleen, pois ei tullut suihkulla paljoakaan, kiinni laitettiin kun liruttamaan rupesi.
Ei ole muutamaan päivään muutenkaan näkynyt mitään vikakoodeja ja auto pelaa kuin ihmisen mielli.
Kiitokset forumilaisille neuvoista, osista ja kärsivällisyydestä maallikon kanssa.
S-type Xj 6 x300
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

ErkkiO kirjoitti:Kiitos Kissaeläimelle. Öljytason korkeus sääty ohjeen mukaan mutta vaihteiston öljypohjan keskellä olevan pienemmän tulpan kautta. Tarkkaa lämpötilaa ei saatu kun OBD lukija kieltäytyi lukemasta tällä kertaa yhtään mitään. Kädelle kuumaa arveltiin että lähes kohdalleen, pois ei tullut suihkulla paljoakaan, kiinni laitettiin kun liruttamaan rupesi.
Ei ole muutamaan päivään muutenkaan näkynyt mitään vikakoodeja ja auto pelaa kuin ihmisen mielli.
Kiitokset forumilaisille neuvoista, osista ja kärsivällisyydestä maallikon kanssa.
Hyvä, että homma taas pelittää !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Parin kuukauden ajelun jälkeen antaa vaihteistöhäiriö viestin ilman vikakoodia ja vikaa :) Ihan ihme juttu, vaihteet toimii ok. Yleensä menee 200 -300 km ilman. Vaihteisto opetettu, kaikki temput tehty. Eihän toi haittaa mutta on kiusallista. Siis ihan kummitus juttu, pitäs auto antaa vävylle mutta mieluummin ilman tuotakaan vikaa.
S-type Xj 6 x300
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja Kopi »

XJ8 antoi tuon vaihteistohäiriö-viestin noin kerran vuodessa. Eka kerralla käytin
merkkiliikkeen testerillä, ei mitään vikakoodia päällä eikä historiassa. Jatkossa
suhtauduin viestiin olankohautuksella eikä mitään kummempaa 5 vuoteen ilmennyt.
Ilmeisesti joku sähkö-/kontaktivika.
Kerro vävylle, että se on Jaguarin ominaisuus, ei vika :roll:
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type 5r55n vaihteiston korjausta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Kiitoksia Köpi lohdun sanoista. Se on vaan ihan hullua kun muutaman sadan kilsan/muutaman kuukauden ajon jälkeen moinen ilmaantuu. Siis autossa oli fyysinen vika eli yksi kuulakynän jousi poikki valvepackissa ja se on korjattu. ´Jatketaan vävyn kanssa.
S-type Xj 6 x300
Vastaa Viestiin