XF 3.0Ds 2010 rengasrikko

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

XF 3.0Ds 2010 rengasrikko

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

pahus, takarenkaiden sisäkulmat molemmista puhki. Oikea jo petti.
Kulmat siis pielessä. Millaiset tuennat takana on mikä on väljä, mitä vaihtamaan..?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF 3.0Ds 2010 rengasrikko

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

ChiquitaT kirjoitti:pahus, takarenkaiden sisäkulmat molemmista puhki. Oikea jo petti.
Kulmat siis pielessä. Millaiset tuennat takana on mikä on väljä, mitä vaihtamaan..?
Riittänee kun säädättää kulmat kuntoon.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: XF 3.0Ds 2010 rengasrikko

Viesti Kirjoittaja Ode »

kissaeläin kirjoitti:
ChiquitaT kirjoitti:pahus, takarenkaiden sisäkulmat molemmista puhki. Oikea jo petti.
Kulmat siis pielessä. Millaiset tuennat takana on mikä on väljä, mitä vaihtamaan..?
Riittänee kun säädättää kulmat kuntoon.
Samalla kannattaa kuitenkin selvittää, tai selvityttää, miksi kulmat ovat pielessä. Joskus rengas voi lopun lähestyessä kuluakin kummallisesti ilman sen suurempaa syytä, mutta tarkistus kannattaa silti etteivät uudet kumit mene hukkaan. Kulmia (huolellisesti) säätäessä pitäisi melkein väkisin huomata jos jossain on väljää.

XF:ssä taitaa olla samanlainen tuenta kuin S-Typessä. Siispä kolmiotukivarret alhaalla ja ylhäällä. Lisäksi on raidetanko. Jossakin noista se väljä aika varmasti on, jos sitä on. Muita vaihtoehtoja voisivat olla pyöränlaakeri tai ihan ääritapauksessa takakelkan kannakekumit, mutta se ei varmastikaan ole tässä syynä huomioiden mainittu renkaiden kuluminen sisäkulmilta kummallakin puolella.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XF 3.0Ds 2010 rengasrikko

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Itsellä myös kului eka rengassetti sisältä huomattavasti enemmän, mutta ei kyllä puhki asti. Onkohan camber tehtaalta jätetty turhan reilulle miinukselle, ehkä käsireltävyyden takia? XF:ssä on korjaamodokumentaation mukaan myös cambersäätö edessä ja takana.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XF 3.0Ds 2010 rengasrikko

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Kiitti tipseistä.
Menee telakalle ke:na 4-pyöräsuuntaukseen Euromasterille, luulisi että vika löytyy ihan sillä, toivoattan.
Pikku takaisku, kesäkumeja ei sit paikkakunnalla hyllyssä ollutkaan 245/45 - 18 parin päivän toimitus. - Euromaster sai toimittaa ja vaihtaa samalla.
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XF 3.0Ds 2010 rengasrikko

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Asia selvisi Euromasterilla.
Auraus oli varsin paljon pielessä (ve: -10,0 oe: +9,9).
väljiä tukivarsia ei löytynyt.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XF 3.0Ds 2010 rengasrikko

Viesti Kirjoittaja Kopi »

ChiquitaT kirjoitti:Asia selvisi Euromasterilla.
Auraus oli varsin paljon pielessä (ve: -10,0 oe: +9,9).
Siis vasen etu ja oikea etu? Mutta eikös ongelma ollut takarenkaissa?
Vai onko renkaat vaihdettu eestä taakse?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XF 3.0Ds 2010 rengasrikko

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Joo ei tuo keula kyllä vaikuta takarenkaisiin. Toiseksi, auraus toisella puolella on samaa luokkaa, kuin haritus toisella puolella, eli ratti vinossa ja yhteissuuntaus oikealla tontilla, toki voi olla hieman pielessä.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF 3.0Ds 2010 rengasrikko

Viesti Kirjoittaja Goldust »

2007 S-typessä oli alussa hieman samaa ongelmaa. Siihen taisi olla joku tehtaan bulletin, jossa muokattiin tehtaan ohje-arvoja suuntaukseen. Tämä vähensi sisäreunojen syöntiä takana, mutta ei lopettanut sitä kokonaan. Ensimmäinen sarja oli ensiasennus-Pirellit, toinen sarja Good Year F1, kummatkin koossa 245/40/R18. Nyt alla Nexenit koossa 225/45/R18, jotka eivät ole kuluneet kolmessa kesässä epätasaisesti. Voi siis olla renkaan merkillä ja koollakin jotain tekemistä asian kanssa. Alusta tsekattiin useaan otteeseen, eikä väljää löytynyt.
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XF 3.0Ds 2010 rengasrikko

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Kopi kirjoitti:
ChiquitaT kirjoitti:Asia selvisi Euromasterilla.
Auraus oli varsin paljon pielessä (ve: -10,0 oe: +9,9).
Siis vasen etu ja oikea etu? Mutta eikös ongelma ollut takarenkaissa?
Vai onko renkaat vaihdettu eestä taakse?
Köpi
yep, vaihdettu, näin Euromaster päätteli, koska alustavikaa eivät löytäneet.

Ja vieläpä kertoi usein tapahtuvan niin, että "alkukuluman saanut rengas häviää sitten yllättäen siellä oikeissa kulmissa olevalla akselilla" (tässä takana)
No ehkäpä, niin. enpä alkanut epäilemään keveria - ammatikseen tekevät kumminkin ja asiallisen oloinen kaveri oli.. nähdään.

Pacerin "ratti vinossa" ei ajossa näkynyt, mutta hiukan itsekin arvelin että tarkoittaako mittaustulos sitä...
Nyt en muista ulkoa muita poikkeamia mutta pöyräsiitrymää oli muutama milli...
Seuraillaan ja ajellaan.
Vastaa Viestiin