Apua kaivataan Jaguar xj 4.2 käyntihäiriö.
Apua kaivataan Jaguar xj 4.2 käyntihäiriö.
Nyt tarvittaisiin pikaista apua asiantuntijoilta!
Ongelman kohde on Jaguar xj 4.2 -76. Auto oli seisomisen jälkeen kerännyt vettä ja ruostekuraa tankkeihin, tankit huuhdeltiin ja kaasuttimet putsattiin, jonka jälkeen auto kävi ja toimi hienosti. Bensan seassa oli vieläkin kuraa jonka jälkeen putsattiin ja tarkistettiin pumppujen kunto ja tankit putsattiin alaproppujen kautta läpikotaisin. Nyt bensatankit ovat puhtaat ja bensa tulee puhtaana kaasareille mutta nyt auto ei pysy enään tyhjäkäynnillä käynnissä. Kierroksia ottaa hyvin, mutta kaasun päästettyä sammuu ja lähtee pitkän sahaamisen jälkeen kaasupohjassa taas käyntiin. Tulpista (noen mustat) päätellen käy hyvin rikkaalla. Mikä muuttui tankkien ja pumppujen putsaamisen jälkeen?
Ongelman kohde on Jaguar xj 4.2 -76. Auto oli seisomisen jälkeen kerännyt vettä ja ruostekuraa tankkeihin, tankit huuhdeltiin ja kaasuttimet putsattiin, jonka jälkeen auto kävi ja toimi hienosti. Bensan seassa oli vieläkin kuraa jonka jälkeen putsattiin ja tarkistettiin pumppujen kunto ja tankit putsattiin alaproppujen kautta läpikotaisin. Nyt bensatankit ovat puhtaat ja bensa tulee puhtaana kaasareille mutta nyt auto ei pysy enään tyhjäkäynnillä käynnissä. Kierroksia ottaa hyvin, mutta kaasun päästettyä sammuu ja lähtee pitkän sahaamisen jälkeen kaasupohjassa taas käyntiin. Tulpista (noen mustat) päätellen käy hyvin rikkaalla. Mikä muuttui tankkien ja pumppujen putsaamisen jälkeen?
Re: Apua kaivataan Jaguar xj 4.2 käyntihäiriö.
En ole kyllä asiantuntija, mutta mitäs jos sitä moskaa on mennyt kaasareihin tukkien
tyhjäkäyntikanavat? Niitä ei puhdistettu uudestaan? En nyt muista ulkoa mikä kaasari
tuossa on, mutta onkos siinä omat kanavansa tyhjäkäynnille ja sitten pääsuutin
normaalikierroksille?
Jos kaasarien säädöt ovat olleet OK aiemmin (vai oliko?) niin ei kai ne tankkien
puhdistuksella rikkaalle mene?
Tosi hyvä tuuri on jos ruostuneet tankit saa puhtaaksi pelkällä alapropun kautta
tyhjennyksellä. Luulisi siellä olevan seinämissä ruostehilettä, joka vain odottaa
sopivaa aikaa irrotakseen. Suosittelisin kyllä tankeille "betonimylly-mutterikasa-
moottorisahanteräketju"-pyöritystä ja sen jälkeen POR-sisäpinnoitusta.
Köpi
tyhjäkäyntikanavat? Niitä ei puhdistettu uudestaan? En nyt muista ulkoa mikä kaasari
tuossa on, mutta onkos siinä omat kanavansa tyhjäkäynnille ja sitten pääsuutin
normaalikierroksille?
Jos kaasarien säädöt ovat olleet OK aiemmin (vai oliko?) niin ei kai ne tankkien
puhdistuksella rikkaalle mene?
Tosi hyvä tuuri on jos ruostuneet tankit saa puhtaaksi pelkällä alapropun kautta
tyhjennyksellä. Luulisi siellä olevan seinämissä ruostehilettä, joka vain odottaa
sopivaa aikaa irrotakseen. Suosittelisin kyllä tankeille "betonimylly-mutterikasa-
moottorisahanteräketju"-pyöritystä ja sen jälkeen POR-sisäpinnoitusta.
Köpi
Re: Apua kaivataan Jaguar xj 4.2 käyntihäiriö.
Moro Köpi ja kiitos vastauksesta. Tyhjäkäynti ongelman ilmettyä kaasuttimet putsattiin uudestaan ja se on tehty parikin kertaaa, eikä sieltä mitään sanottavaa löytynyt. Säädöt kaasareissa oli hyvät aiemmin. Mietin voisiko ryyppy olla kokoajan päällä? Miten tälläinen ryyppy ylipäätään toimii?
Kaasareina SU kaasuttimet.
Tankit saatiin yllättävän puhtaiksi, mutta ehkä sinne jonain päivänä täytyy tehdä kyseinen operaatio.
Kaasareina SU kaasuttimet.
Tankit saatiin yllättävän puhtaiksi, mutta ehkä sinne jonain päivänä täytyy tehdä kyseinen operaatio.
Re: Apua kaivataan Jaguar xj 4.2 käyntihäiriö.
Jos englanti sujuu, niin Burlenin SU/Technical sivuilla on paljon tietoa, räjäytyskuvia ja
toimintaselostuksia, vianhakuohjeita, säätöohjeita jne.:
http://sucarb.co.uk/technical-aed-servicing
(klikkaa vasemman reunan AED-kohtaa, niin näet kaikki alamenut)
Köpi
toimintaselostuksia, vianhakuohjeita, säätöohjeita jne.:
http://sucarb.co.uk/technical-aed-servicing
(klikkaa vasemman reunan AED-kohtaa, niin näet kaikki alamenut)
Köpi
Re: Apua kaivataan Jaguar xj 4.2 käyntihäiriö.
Englanti sujuu kyllä, mutta nyt vika viittaisi mahdollisesti liian korkeaan polttoaineen paineeseen. Likaiset pumput eivät jaksaneet pumpata korkealla paineella, joten nyt puhdistuksen jälkeen paine on ehkä liian korkea. Voiko series 2:ssa säätää jotenkin polttoaineen painetta tai onko polttoainelinjastossa jotain muuta kuin takaiskuventtiili sekä tankin vaihdon säädin?
Aikaisemmin käyntiongelmia oli vain johtuen likaisesta polttoaineesta.
Aikaisemmin käyntiongelmia oli vain johtuen likaisesta polttoaineesta.
Re: Apua kaivataan Jaguar xj 4.2 käyntihäiriö.
Vika paikannettu, erillisellä bensatankilla ilman bensapumppua testattuna auto käy normaalisti. Eli tästä voimme päätellä että bensapumpuissa on jotain häikkää, luultavasti antaa yli tai alipaineen. Tällä hetkellä bensanpaine 1psi, mutta polttoainetta letku irrallaan tulee paljon. Paine tuntuu olevan matala, silti oireet vaikuttaa että kone saa liikaa bensaa. Molemmilla pumpuilla sama vika.
Re: Apua kaivataan Jaguar xj 4.2 käyntihäiriö.
Terve,
Vm. 1976, eli SU:n 1.75-tuumaiset HIF-kaasuttimet vai mitkä?
Hieman kuulostaisi joko vuotavilta tai osin uponnrilta uimireilta taikka roskaisilta, jumittavilta uimurikammion venttiileiltä. Molemmat onglemat aiheuttavat kaasarien "tulvimista", ideana on, että ne säätelevät bensan tuloa kaasuttimiin, ei siihen tarvita paljoakaan painetta, tuotto on sitten eri asia jos mennään urku auki.
-Jakuvaari
Vm. 1976, eli SU:n 1.75-tuumaiset HIF-kaasuttimet vai mitkä?
Hieman kuulostaisi joko vuotavilta tai osin uponnrilta uimireilta taikka roskaisilta, jumittavilta uimurikammion venttiileiltä. Molemmat onglemat aiheuttavat kaasarien "tulvimista", ideana on, että ne säätelevät bensan tuloa kaasuttimiin, ei siihen tarvita paljoakaan painetta, tuotto on sitten eri asia jos mennään urku auki.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Apua kaivataan Jaguar xj 4.2 käyntihäiriö.
Jos SU HIF7 kaasuttimet,niin ensimmäisenä voisi kokeilla seoksen perus säätöä:Seos ruuvi kiinni myötäpäivään(pitäisi stopata)ja sitten 3 1/2 kierrosta auki.Ilmeisesti AED unit:kannattaa tulpata bensan tulo unitille heti kun on saanut koneen käyntiin.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963