Ylivaihteen solenoidi rikki?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

lopetti ylivaihde kesällä toiminnan ja alkoi polttamaan sulaketta.
Kaivoin nyt solenoidin esiin laatikon kyljestä. Solenoidille menee vain yksi
johto ylivaihteen katkaisijalta. Jos tähän johtoon antaa virtaa ja solenoidin runko
on maissa niin kipinää vain lykkää eli on oikarissa? Kärkien asennollakaan ei ole merkitystä.
Olisiko uuden solenoidin osto edessä?

Kuva
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja rado »

Kyllä, jollei ole käänteisellä napajärjestyksellä ole kissa.
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

Laitoin solenoidin paikalleen ja käänsin virran ja overdriven päälle ja vielä 4-vaihteen.
Välittömästi napsahti sulake.

Kokeilin vielä solenoidia sähkö suoraan akulta 10 A sulake johdossa, heti meni sulake.

Ja vielä uusi testi 30 A sulakkeella ja alkoi solenoidi toimimaan eikä edes mikään paikka
kuumentunut.

Onko solenoidi viallinen, kun tarvitsee 30 A sulakkeen?
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

xj40-88 kirjoitti: Onko solenoidi viallinen, kun tarvitsee 30 A sulakkeen?
En tiedä XJ40:n solenoidista, mutta Mk2:n Service Manual kertoo ylivaihteen solenoidista:
"The normal current consumption of the system is 1.0-1.5 amperes. A defective solenoid
will be accompanied by a current of approximately 18-20 amperes"
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

Ok, kiitos tiedosta. Laitan uuden solenoidin.
PS auto ei ole XJ40 vaan Austin Healey
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

No vähän ihmettelinkin, että vieläkö ylivaihdetta käytettiin XJ40:ssä... :lol:
Healeyssä oli sama Laycock de Normanville ylivaihde kuin MK2:ssa (ja esim Amazonissa),
joten lainaamani teksti sopii siihenkin. Sen solenoidinkin voi varmaan haluetessaan ostaa
Jaguar-kaupasta, ellei sitten sähköliitin ole erilainen tms.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

Juu samanlainen solenoidi on molemmissa ja ihan tavallinen suojattu lattaliitin
johdon päässä.

Toinen ongelma oli kesällä nopeusmittarin hyytyminen. Nyt kun katselin niin overdriven pääakselilla oleva
hammaspyörä on finaalissa ja kuin myös pinionin rattaassa pari hammasta kulunut.
En toistaiseksi ole vielä löytänyt tuota 'speedo gear'-ratasta pääakselille.
Parista hajotuskuvasta löytyy, mutta varastotilanne näyttää nollaa.
Mikä olisi paikka josta etsisit Jaguarille vastaavia osia?

Kuva

Kuva
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Ei noita taida enää varaosakauppiailta löytyä, joten ainoa toivo on firmat, jotka
myyvät tai kunnostavat vanhoja. Oletko näiltä kysynyt:
http://www.odspares.com/
Jos ei muu auta, niin voisiko tuohon hitsata lisää materiaalia ja koneistaa uudet
hampaat? En tiedä kyllä kuka...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

Jonkun verran olen näitä varaosakauppojen listoja selannut ja tuota akseliratasta löytyy.
Tuo täyttöhitsaus lienee varteenotettava vaihtoehto pääakselin rattaalle jos ei uutta löydy.

Onko joku näitä askeja purkanut?
Lähteekö tuo overdrive-osio tuosta suoraan ylös vai pitääkö
irrottaa koko laatikko?
Kuva
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kyllä minä omani irti käytin, mutta siitä on aikaa, en ihan tarkkaan muista.
Mulla oli kyllä koko loota pöydällä. OD:n ja lootan välissä on jouset, jotka
aiheuttaa pientä lisävaivaa. Näet ne jouset yhdessä kuvassa sivulla;
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/restor06.htm
Ainakin jonkun verran OD:tä pitää pystyä taaksepäin siirtämään ennenkuin se
laatikon akselista irtoaa. Ja ne jouset mahtuu tulemaan ulos.
Ja seuraavan vuoden jutussa on kasaamisesta tarinaa, OD piti asentaa tarkasti
oikeassa suunnassa (pultteja tasaisesti kiristäen), muuten ei mennyt paikoilleen.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

Mielenkiintoisen näköinen tuo jousisarja.
Katselin Youtubesta videon, oli helppoa touhua
purkaa ja kasata overdrive-yksikkö kun sen osaa.

Nyt pitäisi löytää osaaja tuon peräosan korjaukseen vai pitäisikö vaan laittaa autoon
digitaalinen nopeusmittari...

Takaosan pääakseliin (Sun Wheel/Annulus) OverDrive-malleissa on tehty spoorit, joka ovat nyt hajalla.
Samoin on pahasti kulunut tuo speedometer spindle.

Minulle riittäisi jos saisi tuon kartiomaisen OverDriven takaosan irti irrottamatta koko laatikkoa.
Englannista löytyy vaihto-osana kohtuulliseen hintaan tuo takaosa.
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja Jku »

Tuosta ylivaihteen solenoidista.
Minä taisteli jokunen vuosi siten Rover P5:n ylivaihteen solenoidin kanssa.
Roverin solenoidin virta kiertää aika usean kytkimen kautta, mm kaasuttimessa on kick-down-toiminta (mikrokytkin tunnistaa, kun kaasupolkimen painaa pohjaan), sitten vaihdelaatikossa mikrokytkin (joka sallii ylivaihteen toimia vain suurimmalla vaihteella).
Lopputuloksena huomasin, että kun kone käy pienillä kierroksilla ja jännite on alle 13 V, ei rele vedä.
Isommalla kaasulla siten nyppäsi ylivaihteen päälle.
Tästä siten jo voi päätellä, että jännite häviää reissulla solenoidille.
Mutta ei 1,5-2A virralla pitäisi!

Joten tutkin relettä hieman tarkemmin.
Siellä solenoidissa on pieni kosketin, joka näkyy kuvassasikin.
Aluksi solenoidin vetokäämi saa täyden jännitteen, joka ottaa 10-15A virran.
Heti kun solenoidi on vetänyt, kytkee tuo apuokosketin lisäkäämin vetokäämin kanssa sarjaan ja virta puotaa tuonne 1,5 A hujakoille.
Joten uskoisin sinun tapauksessasi tuon apukoskettimen olevan viallinen (hapettunut tms), joten vetokela jää 12V:lle ja tuo 10-15 A virta polttaa sulakkeen.
Tai sitten vetokäämi on jo palanut oikosulkuun, kun tuo koskoetin ei ole toiminut.
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Re: Ylivaihteen solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

Tuli perjantaina Englannista uusi solenoidi ja laitoin sen paikalleen. Kokeilin 10 A sulakkeen kautta antaa sähköä solenoidiin ja hyvin napsautti ja
sulake pysyi ehjänä. Eli tämä ongelma lienee hoidettu.
3- ja 4-vaihteella toimii Healeyssa ylivaihde.

Kiinasta tilasin GPS-nopeusmittarin ja sillä ajattelin pärjätä siihen asti kunnes innostun vaihdelaatikon purkamaan.
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
Vastaa Viestiin