XJ40 ja lämmitysongelmat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
Jusuu
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 5:23 pm
Paikkakunta: Iisalmi

XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja Jusuu »

Alkaa sormet mennä suuhun tämän kanssa kun ei lämmintä puhalla sitten millään, eli auto on 1993 xj40 4.0 sovereign.
Kennolle menevät putket on molemmat niin kuumia ettei kärsi kättä pitkään pitää, ylempi putki ehkä aavistuksen kuumempi. Ilmansekoitusläpät katottu että pyörii ku säätelee lämpöjä ja niiden kalibrointipotikat pyöritelty ja lämpömittarilla katottu että ovat niin kuumalle asennolle säädetty kun vaan saa, silti paleltuu ja lasit huurussa jos vaikka 5 astetta ulkona lämmintä. Kuskinpuoleinen puhallin ei pyöri muutakun high nopeudella mutta sen ei pitäs vaikuttaa lämpötilaan? Toinen puhallin toimii normaalisti kaikilla nopeuksilla. Pitääkö se ruveta purkaamaan koko kojelauta että näkee mitä se on syöny vai onko jollain antaa vinkkiä? Ja moottorinlämmöt on normaalit.
tommia4
Viestit: 37
Liittynyt: Su Marras 20, 2011 4:42 pm

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja tommia4 »

- lämpiääkö kuitenkin jos pitää puhallusta täysillä koko ajan? Jos toinen puhallin ei toimi niin hyvin tehokkaasti hukkuu kaikki lämmitysteho sen kautta. Poistamalla toimimaton puhallin ja tukkimalla sen aukon teho lähes palautuu normaaliksi.
- tuleeko takamatkustajien puhallusräppänöistä lämmintä? Jos tulee niin läppien säätö on jotenkin sekaisin.
- Puhaltimiin pääse käsiksi polvisuojat purkamalla. Ulkomaalaiset internet-lähteet osaavat neuvoa enemmän.
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Jos kerran kennolle menee vesi ja tupa ei lämpene,niin johan on per☆☆☆☆e. Olethan varmistanut,että flektit pyörii oikein päin!.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
Jusuu
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 5:23 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja Jusuu »

Sillä oon nyt pitäny lasit suht kirkkaana että puhaltimet täysille, mut ei se sen lämpimämpää puhalla. Taakse ja jaloille tulee semmosta haaleen lämmintä ilmaa kun taas kojelaudan räppänöistä tulee huomattavasti viileempää. Puhaltimenmoottorit otin molemmat pöydälle tutkittavaks ja toisesta ainakin se kuuluisa darlingtonin transistori menny. Puhaltimet pyöri oikeinpäin mutta aika hengettömiä täysilläkin kun pitäs kuuleman mukaan melkonen tuuli puhaltaa high asennossa.
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Fy fan,onkohan kenno auki ilmapuolelta?. Kaikki kanavat ehjät!,flektit saa imettyä ilmaa kunnolla?.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja matsu »

Jospa joku on virittänyt ilmanottopuolelle raitisilmasuotimen? Tietääkseni XJ40:ssä sen paremmin kuin X300:ssakaan ei ole mahdollisuutta asentaa järkevän (=riittävän) kokoista raitisilmasuodatinta. Siellä taitaa olla jossain syövereissä paikka norrtiaskin kokoiselle suotimelle? Jos sellainen on asennettu, se on taatusti tukossa.

Harmittava seikka ettei noihin saa asiallista suodatinta. Tekisi mieli aloittaa ajokausi jo aikaisin keväällä suolakelien loputtua. Vaan eipä tee mieli hengittää nastarenkaitten irrottamaa bitumipölyä :-(
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
Jusuu
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 5:23 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja Jusuu »

Konehuoneen puolella kun on melkeen koneen kylessä kennolle menevässä letkussa venttiili joka alipaineella toimii, niin mikä sitä ohjaa? En saa millään alipainetta tulemaan siihen venttiilille vaikka miten säätäisi lämpöjä.
Johonkin keskikonsolin syövereihin alipaineletku näyttää menevän ja on liittimessään kiinni.
Avatar
Jusuu
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 5:23 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja Jusuu »

Nyt on lämppärin kenno vaihettu, termari vaihettu, jäähytysnesteet vaihettu, läpät tarkastettu ja käsin pyöritelty läpi, läppien kalibroinnit tarkastettu. Ei vaan vieläkään puhalla niin lämmintä kuin pitäisi, sainpahan edes toisen puhallinmoottorin toimimaan vaihtamalla darlingtonin. Kai se täytyy vaan nostaa kädet pystyyn ja hyväksyä kesäautona tämä yksilö..
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja Major »

Kiertääkö vesi lämmittimen kennossa? Minulla (X350) lämpenee jalat mutta ylös puhaltaa kylmää. Syynä se ettei lisä jäähdytysnesteen pumppu toimi eli lämpöä ei siirry puhallettavaksi kabiiniin.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
Jusuu
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 5:23 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja Jusuu »

Kiertää kun molemmat kennolle menevät kupariputket ihan tulisia, ei kärsi pitkään pitää kättä.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ensinnäkin, nestekierron venttiili toimii siten, että alipaine sulkee venttiilin. Jos tuolle venttiilille eli kalvomoottorille ei tule alipainetta, kuten sanot tilanteen olevan sinulla, lämmityslaitteen kennossa kiertää kuuma vesi kaiken aikaa. Se ei tarkoita, että sisälle tulisi lämmintä täydellä teholla.Lämmitystä säädetään sekoittamalla lämmityslaitteessa kuumaa ja kylmää ilmaa, eli niillä läppä systeemeillä.

Jos läpät toimivat, vaikuttaa siltä että systeemi luulee auton sisällä olevan hyvinkin lämmintä. Oletko tarkistanut toimiiko sisätilan lämpöanturi ? Se on tyypiltään flekti joka imee ilmaa lämpöanturin ohi. Anturi sijaitsee apumiehen puolella aivan kojelaudan alaosassa, äärimmäisessä oikeassa reunassa, pienen pyöreän ritilän takana. Sinne kertyy helposti nukkaa, jolloin ilma ei virtaa anturin ohi. Voi myös olla että siellä oleva pieni flekti ei pyöri lainkaan.

Kannattaa tarkistaa myös ulkolämpötilan anturin toiminta. Korjaamokirjan mukaan sellainen on hankalassa paikassa lämmityslaitepaketissa kiinni. Mutta kyllä se taitaa ainakin loppupään XJ40 malleissa olla jarruille ilmaa ohjaavassa putkessa eli helpommassa paikassa ?

Kannattaa myös kokeilla lämmityslaitteen kytkemistä manuaali toimintaan. Luultavasti silloin unohdetaan em. kaksi anturia ja lämmintä saa pyydettyä sisään maksimimäärän.

Meikäläisen kokemuksen mukaan XJ40 ja X300 eivät kyllä ole mitään talviautoja lämmityslaitteen tehon puolesta. Mutta kyllä jonnekin -15 asteen tienoille pitäisi pärjätä hyvin lämmön puolesta. Paljon vaikuttaa se, miten kylmä auto on sisältä liikkeelle lähdettäessä. Kylmemmässäkin pärjää hyvin jos auton ottaa liikenteeseen lämpimästä tallista.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kun tutkimuksissasi on selvinnyt, että kaikki muut toimii (kuumaa tulee kennolle, läpät pelaa), mutta puhaltimet ovat
hengettömät täysilläkin *), niin eikös se viittaa siihen että puhaltimissa on jokin sisäinen vika? Koita löytää jostain uudet
puhaltimet tai joku sähkökorjaamo korjaamaan ne. Joskus on mahdollista vaihtaa tilalle tehokkaammat puhaltimet, en
tiedä olisiko XJ40:ssä mahdollista. Monestihan ne ovat standardikokoisia. Esim elektroniikkaliikkeiden tarjontaa voi
katsella, tietokoneiden jäähdytyspuhaltimet tms. Tai jonkun muun auton puhaltimet.

*) siis jos tuo testisi tapahtui "pöydällä", jotta ohjauspuolen viat oli poissuljettu.

Aikoinaan XJ8:ssa viileyden syynä oli ilma systeemissä lohkolämmittimen asennuksen jälkeen (korjaamo ei osannut ilmata),
lämpöä alkoi löytymään ilmauksen ja nesteen lisäyksen (lähes litra meni korjaamon "täyden" lisäksi). Mutta ei tuo oikein sovi
sun tapaukseen, kun kennolle menee ja lähtee kuumaa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Roksu
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Syys 02, 2011 3:02 pm

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja Roksu »

Terve,

Itse painin samanlaisen ongelman kanssa n. 2 vuotta sitten. Auto XJ40 sove -91. Kojetaulun purkaminen ei ole ihan hirvee homma. Meni n. 6 tuntia. Kasaaminen on vähän ikävämpi. Pitäisi olla enemmän niveliä sormissa ja ranteessa.

Lopuksi selvisi, että lämmönsäätöläppien askelmoottorit oli laitettu kiinni vain yhdellä ruuvilla (pitäisi olla 3). Asentajalla taisi olla kiire syömään. Eli askelmoottori oli pikkuhiljaa vääntynyt sellaiseen asentoon ettei se enää avannut läppää, vaikka pitikin ääntä.

Toisesta puhaltimen moottorista oli kierrosluvun säätö mennyt rikki. Osat tilasin muistaaksen Vaasan elektroniikasta, hintaa tuli n. 15€ per puhallin. Eli darlington 2N6284, diodi 1N4148 ja 1N5408, vastus PRO3-68R.

Jos tarvitset puhaltimen moottoria niin sellainen löytyy IKH:sta, bosch 0 130 063 013 hinta 69€, on jonkun traktorin. Ainoa ero alkuperäiseen on, että siinä pitkät akselit molemmissa päissä ( pyörittää kahta ropellia ). Toinen pää pois rautasahalla ym.

Ja sitten ehkä kannattaa vaihtaa kaikki kojetaulun polttimot. Alkuperäiset maksaa maltaita. Itse irroitin polttimon muovikannasta ( kannaton 2 lankainen ) ja laitoin vastaavan, jotka ostin paikallisesta elektoniikkaliikkeestä ( a 50c )
Roksu alias Jari Rokkanen
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Joko ongelma on ratkennut?,miten ylipäätään,tuleeko sieltä ilmaa kunnolla suulakkeista,pääseekö ilma torpasta ulos?.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
Jusuu
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 5:23 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja Jusuu »

Sisälämmön anturi on putsattu nukasta ja se pieni ropeli pyörii normaalisti, ulkoanturi näky olevan siinä puhallinmoottoripaketin kylessä ja on ok. Manual modella mulla nyt on ollukkin ja demist päällä niin pystyy ajelemaan -10 asteessa lämmöt täysillä suht hyvin vielä kunhan vaan jaksaa oottaa että tupa lämpiää. Tuulettimissa toimii nyt kaikki nopeudet kun darlingtonit vaihdoin, kuunnellut molempia puhaltimia joka asennossa niin tuntuu pelaavan, mitenkähän tuota puhallusvoimaa kuvailis... Semmonen hento puhallus high asennossa joka räppänästä, on sitä kovempiakin tuulia autoissa ollu. Ilmaläpistä käytin molemmat askelmoottorit irti ja pyörittelin talttapäämeisselillä läppiä niin tuntu hyvin pyörivän ja loksahtavan kun raja tulee vastaan. Askelmoottorit molemmat pyörii kun lämppärin asetuksia muuttelee eli läpät pyörii, myös ne toisella puolella olevat punaset kalibrointipalikat pelaa kun pyörittelee niitä niin moottorit hieman muuttavat asentoaan. Tämä tosiaan mun ensimmäinen Jagge eli voi olla että oon vaan tottunu edellisissä autoissa ylenpalttiseen lämpöön :D Tilanne näytti hieman paranevan ainakin kennon ja nesteiden vaihdolla lähtötilanteeseen verrattuna.
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Ainakin kakkos sarjalaisessa tulee kyllä ilmaa reilusti suulakkeista täydellä "turbolla".
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

mulla on x300 vähän samanlainen tai taitaa olla ominaisuus, itse lämpöä kyllä tulee oikeinki hyvin mutta puhallus on täysillä kovin heikkoa ajon aikana... kaise vaan tuntu kun tottunut ajaan chevy vanilla jossa voi -30 pakkasilla istua t-paitasillaan hytissä mutta jaguarissa tuntuu paleltuvan -20 vaikka vaatetta ois reilumminkin :lol:
X300 XJ6 4.0 Sovereign
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 ja lämmitysongelmat

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ulkoilutin tänään XJ40:stä, peltotiellä. Kun moottorin lämpö oli "normaalissa", oman mittarin mukaan keskellä missä kesälläkin, mittasin lämpötilan termostaattikotelosta infrapunamittarilla. Mittari näytti 78 astetta. En ole koskaan vaihtanut tuohon termostaattia. Oletusarvo on että siellä on vakio 88 asteen termostaatti.

Eli jäähdytysnesteen lämpötila saisi olla reilusti korkeampi, etenkin talvella. Jos XJ40 tai X300 olisi minulla talvikäytössä, laittaisin autoon kuumemman termostaatin, kuten tein aikoinaan Saab 900:ssa. Saabissa vaihdoin 88 asteen termarin tilalle joka talvi 92 asteen termostaatin. Vaikutus lämmityslaitteen tehoon oli dramaattinen.

Puhaltimen teho XJ40:ssa on melko olematon, suurimmallakin nopeudella.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vastaa Viestiin