Hei,
täällä kirjoittelee kohtuu tuore Jaguar kuski. Minulla paloi xenon-polttimo autostani. Onkohan(2009) XF:ssä D1s-polttimot? Samalla ajattelin vaihtaa öljyt, kun polttimot vaihdan.
Kysymys kuuluu, että onkohan Motonetissä saatavilla sopivia öljyjä? Mitä xenon-polttimoita suosittelette?
Todella heikosti tuntee paikallinen Jaguar-huolto että mikä polttimot/öljyt, kun soittelin.
Kiitos jo etukäteen.
(2009)XF 2.7D xenon polttimot ja öljyt
Re: (2009)XF 2.7D xenon polttimot ja öljyt
Ainakin 2010 vuosimallin XF:ssä, jossa on ulkoisesti samannäköiset umpiot oli D1S-polttimo. Myös netistä löytyy viitteitä, että sama polttimo on 2009:ssä ja 2010:ssä (esim. http://www.lightbulbs4cars.com/jaguar%20bulb%20guide)
Ja pari vinkkiä vaihtoon - itse jouduin tuon myös harjoittelemaan ja netistä löytyi hyviä vinkkejä, ettei tule tuhoa. Umpion irrotusohjeethan löytyy käyttöohjekirjasta. Kolme pulttia irti ja sen lokasuojan sisällä olevan kanssa kannattaa olla varovainen, ettei se pääse tippumaan sinne sisälokarin väärälle puolelle. Sähköliitin lähtee suoraan vetämällä ja pesurien letkuissa on sellaiset todella pienet "klipsit", joita kannattaa myös varoa, etteivät irrotettaessa pongahda jonnekin mistä niitä ei löydä. Itse polttimen vaihto, kun umpio on pöydällä menee niin, että liitin irti, käännetään poltin sekä sen ympärillä oleva musta muovinen kaulus kokonaisuudessaan irti. Vasta tämän jälkeen irrotetaan se muovikaulus ja tässä kannattaa katsoa tarkkaan missä asennossa poltin on suhteessa kaulukseen. Jos kaulus ei napsahda takaisin kiinni kevyesti, niin polttimo on mitä todennäköisimmin vähän väärässä asennossa. Sitten vaan homma nippuun ja taas näkee. Umpion irrottaminen aukostaan ja takaisin laittaminen on aikamoista sovittelua - aukko on ahdas ja nuo letkut/johdot aika lyhyet.
Ja pari vinkkiä vaihtoon - itse jouduin tuon myös harjoittelemaan ja netistä löytyi hyviä vinkkejä, ettei tule tuhoa. Umpion irrotusohjeethan löytyy käyttöohjekirjasta. Kolme pulttia irti ja sen lokasuojan sisällä olevan kanssa kannattaa olla varovainen, ettei se pääse tippumaan sinne sisälokarin väärälle puolelle. Sähköliitin lähtee suoraan vetämällä ja pesurien letkuissa on sellaiset todella pienet "klipsit", joita kannattaa myös varoa, etteivät irrotettaessa pongahda jonnekin mistä niitä ei löydä. Itse polttimen vaihto, kun umpio on pöydällä menee niin, että liitin irti, käännetään poltin sekä sen ympärillä oleva musta muovinen kaulus kokonaisuudessaan irti. Vasta tämän jälkeen irrotetaan se muovikaulus ja tässä kannattaa katsoa tarkkaan missä asennossa poltin on suhteessa kaulukseen. Jos kaulus ei napsahda takaisin kiinni kevyesti, niin polttimo on mitä todennäköisimmin vähän väärässä asennossa. Sitten vaan homma nippuun ja taas näkee. Umpion irrottaminen aukostaan ja takaisin laittaminen on aikamoista sovittelua - aukko on ahdas ja nuo letkut/johdot aika lyhyet.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Re: (2009)XF 2.7D xenon polttimot ja öljyt
OK,
kiitos infosta. Paljonko autossa on muuten öljytilavuus ja mitä suositellaan?
kiitos infosta. Paljonko autossa on muuten öljytilavuus ja mitä suositellaan?
Re: (2009)XF 2.7D xenon polttimot ja öljyt
Käyttöohjekirjassa pitäisi olla vastaukset kysymyksiisi. Xenoneissa omat kokemukset (kantapään kautta...) tukevat laatumerkkien polttimoita, esim. Osram ja Philips. Kirjassa on muistaakseni myös kuvitetut ohjeet umpion irroittamiseen ja polttimoiden vaihtamiseen ja netistä löytyy videoita. Erityisen tarkka kannattaa olla lamppujen päällä olevien kiinnikeiden kanssa, varsinkin asennusvaiheessa - ne ovat heikkoja ja katkeilevat. Eri foorumeilta löytyy runsaasti vuodatuksia XF:n valojen laadusta ja niiden varaosahinnoista. Jos lokasuojassa oleva ruuvi on alkuperäinen ja kunnossa, niin se jää prikkojen varaan paikoilleen. Jos ei, niin voi pudota hankalaan paikkaan. Muuten vahto on aika suoraviivaista.
Öljyt ja muut aineet ovat helposti vahvojakin näkemyksiä herättävä aihe... kerron tässä miten itse olen tehnyt. Öljyksi 2.7D:lle käy mikä tahansa peruslaadukas dieseleille sopiva öljy, synteettinen vähemmän tai puolisynteettinen enemmän ajetuille autoille. Jotain 6,5 litraa sitä taitaa mennä, lienee kerrottu ohjekirjassa.
Suodattimet olen tilannut muiden varaosien kanssa Englannista, esim. Motonetin listoilta ei ainakaan helposti löydä V6-dieselin eri mallien suodattimia. PSA-konsernin autojen suodattimet saattavat olla sopivia, pitäisi muistaa käydä vertaamassa kaupan tiskillä.
Suodatin on helppo vaihtaa päältä, mutta öljyjen pois laskemista varten pitää ottaa pohjan suojamuovi pois. Siinä on useaa erilaista pulttia ja ruuvia ja saattavat olla paikoilleen jämähtäneitä, kannattaa liotella että säilyvät paremmin ehjinä.
Jouko
Öljyt ja muut aineet ovat helposti vahvojakin näkemyksiä herättävä aihe... kerron tässä miten itse olen tehnyt. Öljyksi 2.7D:lle käy mikä tahansa peruslaadukas dieseleille sopiva öljy, synteettinen vähemmän tai puolisynteettinen enemmän ajetuille autoille. Jotain 6,5 litraa sitä taitaa mennä, lienee kerrottu ohjekirjassa.
Suodattimet olen tilannut muiden varaosien kanssa Englannista, esim. Motonetin listoilta ei ainakaan helposti löydä V6-dieselin eri mallien suodattimia. PSA-konsernin autojen suodattimet saattavat olla sopivia, pitäisi muistaa käydä vertaamassa kaupan tiskillä.
Suodatin on helppo vaihtaa päältä, mutta öljyjen pois laskemista varten pitää ottaa pohjan suojamuovi pois. Siinä on useaa erilaista pulttia ja ruuvia ja saattavat olla paikoilleen jämähtäneitä, kannattaa liotella että säilyvät paremmin ehjinä.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: (2009)XF 2.7D xenon polttimot ja öljyt
Tsekkaa Jaguarin vaatimuksen öljylle ja sitten ostat vaatimukset täyttävää öljyä. Ei mitään muuta. Piste!
Voi löytyä Motonetistäkin!
Mutta ei summamutikassa halvinta tms.....
M
Voi löytyä Motonetistäkin!
Mutta ei summamutikassa halvinta tms.....
M
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: (2009)XF 2.7D xenon polttimot ja öljyt
Moi !
Tässä jotain osviittaa öljyille http://www.opieoils.co.uk/c-2354-lookup ... ilter=2009 tai haulla oljytyypillä Ford WSS-M2C913-B (tarkasta ohjekirjasta) http://www.opieoils.co.uk/c-698-ford-ws ... e-oil.aspx
Tässä jotain osviittaa öljyille http://www.opieoils.co.uk/c-2354-lookup ... ilter=2009 tai haulla oljytyypillä Ford WSS-M2C913-B (tarkasta ohjekirjasta) http://www.opieoils.co.uk/c-698-ford-ws ... e-oil.aspx
S Type R (2002) -Black Edition-