Check Pedestrian System - mitäs nyt?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Matero
Viestit: 32
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 7:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Check Pedestrian System - mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Matero »

No niin, talvikelit ja runsas lumi aiheuttanee kiusaa.

Tänään syttyi 'Check pedestrian system' varoitus kojetauluun. Ei poistunut maskin putsauksella. Ei uudelleen käynnistyksen jälkeen.

Googlailin ja löysin samaa vaivaa UK-ryhmistä. Sensorit ja liitokset tykkää kyttyrää kosteista keleistä ja/tai röykkyisestä talvikelistä.

Vähän jäi epäselväksi voiko tuon kuitata jollain muulla tavalla kuin ajamalla koodien lukuun? Esim akun irroittamalla? Miten tuollainen akku resetointi tulee tehdä ettei tule enemmän ongelmia kuin hyötyä?

Entä voiko tuo virheilmoitus johtaa esim. turvatyynyjen laukeamiseen ja konepellin vahingoittumiseen? Se olisi jo kallista.

Eli mitäs tässä nyt kannattaisi tehdä? Onko kellään kokemusta? Auto siis 2009 XF
Jaguar XK8 4.0 V8 '97
Ex-Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury Azure Blue|Ivory|Dark Oak|Oyster
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Check Pedestrian System - mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tuo pedestrian system on käytännössä yksi osa turvatyynyjen järjestelmää. Sillä on anturit puskurin yhteydessä ja kaksi panosta mitkä tarvittaessa nostavat konepellin takareunan ylöspäin.

Kun vaihdoin XF:n penkkejä, niin noita tyynyjä tuli irroiteltua ja kiinniteltyä, ja jos oli irtonaisena niin kojelaudassa paloi varoitusvalo. Sammui kuitenkin itsestään kunhan kaikki tyynyt ja anturit olivat oikein paikoillaan. Siis ilman ohjelmointilaitteen nollausta. Yhdessä vanhassa Audissa pätki ilmeisesti penkin alla oleva johdotus kovalla pakkasella ja airbag-valo jäi pysyvästi päälle. En tullut kokeilleeksi akun irroitusta vaan luin ja nollasin vikakoodit. Oli valo jäänyt päälle muistuttamaan, että häiriö oli tapahtunut, jotain kannattaisi huoltaa.

Virheilmoitus taitaa olla takuu sille, että panokset eivät tule missään tilanteessa toimimaan. Akun kaapelin voi rauhassa ottaa irti, kannattaakin kokeilla sitä ensimmäisenä, muutamaksi minuutiksi.

Kun turvatyynyjen tms. kanssa toimii, niin aina pitää ensimmäiseksi irroittaa akun kaapeli ja vasta parin minuutin päästä koskea panoksen liittimeen. Jos niitä irroittaa / kiinnittää akun ollessa kiinni niin on pieni mahdollisuus saada panos laukaistua. Turvatyynyn ohjaimessa on myös oma lyhytaikainen sähkövarastonsa (kondensaattori?), mikä osaa käyttää systeemiä vielä hetken aikaa vaikka sähköt autosta olisivat jo muuten poikki mutta matka jatkuu...

Todennäköiseltä vaikuttaa, että vika on kiusallinen ja ehkä satunnainen kosketushäiriö, mikä jättää varoituksen päälle. Nollaamalla sen voi saada tilapäisesti pois, mutta saattaa sitten taas palata. Oikean pätkivän liittimen löytämisessä voi SDD-ohjelmointilaite olla avuksi, myös kytkentäkaaviosta näkee hyvin kaikki systeemin liittimet ja niiden paikat ja tunnisteet.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vastaa Viestiin