XJ6 Sovereign 1996

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Osaako kukaan neuvoa mikä voisi olla vikana, kun kyseisessä autossa on rattitiltti ja se kyllä toimii AUTO asennossa, eli nousee ylöspäin autosta pois noustessa ja nousee sekä laskee. Mutta on ikävän sisällä tuo ratti, eli tarttisi saada se ulospäin, mutta ääni TILT moottorista tulee mutta ulospäin se ei tule. Eli voisiko TILT moottori olla "osittain" rikki, eli alas ja ylös toimii, mutta ulospäin ei. Jos tuo voisi olla rikki, niin olisko kellään myydä kyseistä osaa ja onkohan hankala vaihtaa?
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja JNi »

X300:ssa taitaa olla samanlainen systeemi kuin muissa lähiaikojen malleissa, eli ratin alla on kaksi moottoria ja voimansiirtoa. Pystysuunnassa rattia siirretään hammasrattailla, ja pituussuunnassa on mukana pätkä vaijeria. Pystysuuntaista olen työstänyt muutaman kerran, on aika hyvin esillä. Pituussuuntainen on vähän syvemmällä jalkatilan katossa.

Kannattaa hankkia korjausopas ja tutkia aihetta. Jalkatilan kautta se korjaus joka tapauksessa tehdään. Osia saa parhaiten Englannista, uusia Mannersilta tai Barrattilta ja käytettyjä eBaystä.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Muistelen että muutamia vuosia sitten, kun pari kolme korjasin, ei Englannista saanut pelkkää vaijerin pätkää. Alkuperäisenä myytiin moottorin kanssa ja oli melkoisen hintava. Kun moottori ääntää lienee vaijeri poikki. Muistaakseni ostin ne Ruotsista jossa joku oli niitä teettänyt. Eivät nekään ihan ilmaisia olleet.
i
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Asia selvä. Eli ilmeisesti tämän asian takia ei tarvitse koko rattia poistaa.
Onneksi asia ei nyt ole mikään kauhean akuutti, mutta korjata sen kuitenkin haluaisin. No täytyy tutkia asiaa, että miten sieltä jalkatilan kautta pääsisi
käsiksi siihen vaijeriin tai tankoon kumpi se nyt sitten onkin.
Kiitos vastauksista!
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja matsu »

Joo, se lyhyt vaijerintumppi on poikki. Ruotsista meikäkin sen vaijerin hankki. Joku oli alkanut niitä teettämään, tarpeeseen. Tyyppivikahan tuo on ja vaijerin katkeamista taatusti jouduttaa jos pitää ratin syrjäänsiirron automatiikkaa päällä.

Olihan siinä vaihtamisessa oma askareensa, mutta kyllä sen voi hyvin itse tehdä. Mahtaisiko netistä löytyä hyviä kuvallisia ohjeita, varmaan löytyy, kenties jopa video?
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Purkasin eilen sen verran kojetaulun alaosaa, eli kojetaulun värisen muovisen alaosan ja sen jälkeen vielä yhdellä pultilla kiinni olleen ilmakanava osan.
Tuon moottorin näen hyvin, joka nostaa ja laskee rattia. Mutta tuota moottoria en kyllä millään näe joka toisi rattia ulospäin. Kuulen kyllä kun tuosta napista väännän, että joku moottori pitää ääntä. Mutta onkohan nyt sitten niin syvällä että pitää purkaa vielä jotain enemmään että näkisi paremmin.
Ja onhan tässä toki sekin, että vaikka pääsisin käsiksi siihen moottoriin ja sitä kautta siihen vaijeriin, niin uutta osaakaan kun ei ole niin eipä siitä pahemmin hyötyäkään ole. Muistaako joku teistä mitä muuta pitää purkaa ja mistä voisin sitä osaa kysellä esim. ruotsista josta joku teistä oli sellaisen hankkinut. Voiko joku antaa osoitteen mistä sitä kysyisi?
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja JNi »

XK8:ssa se toinen moottori näyttäisi olevan heti ensimmäisen takana, ohjausakselin alapuolella. Kokeilepa seurata sähköjohtoja, molempien moottoreiden johdot lienevät samassa nipussa.

Purkaminen ja katsominen kannattaa aina, kun jotain on rikki. Hämmästyttävän monta viallista osaa pystyy korjaamaan itse, ja pääsee samalla ottamaan tarkat kuvat tarvittavasta osasta ja numeroista. Helpottaa uuden tai käytetyn osan löytämistä.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Niinhän se on kyllä. Täytyy ottaa kuvat siitä mitä siellä näkyy. Tuli vaan mieleen, että voisiko se olla tuon rattitangon päällä. Löysin meinaan jenkkien sivuilta sen vaijerin, näytti olevan 44,95 taalaa. Eli ite osa alta 40€ + sitten toimituskulut. Sitten löysin jonkun kuvan, en tiedä sitten onko juuri tuon ikäisestä Jaguarista, mutta siinä se näytti olevan rattitangon päällä. Sitten tuli sekin ajatus mieleen, että jos ottaa mittariston pois niin näkyisikö sitten paremmin tuo kohta.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja matsu »

Jotta "reach out" eli syvyyssäädön moottoriin ja katkenneeseen vaijeriin pääsee käsiksi, pitää irrottaa mittaritaulu ja sen takana kulkeva ilmanohjausputki.

Linkin videolla näkyy kun "´reach out" moottoria käytetään. Vikaantuva vaijeri (lyhyt pätkä) sijaitsee moottoria ohjausputkessa pitävän mustan muovikappaleen alla tai sisällä.

https://www.youtube.com/watch?v=h-5yy0wFgaI

Mittaritaulun irrotukseen löytyy ohjeet korjaamokäsikirjasta.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Eli otin periaatteessa turhaan tuon alaosan kaikkineen päivineen irti???
No jos näin on, niin eihän se nyt kauhean kaksinen juttu ole takaisinkaan laittaa.
Kiitos lähettämästäsi videosta. Korjaamokäsikirjaa minulla ei ole.
Onko jollain JTIS tai JEPC ohjelma koneella. JTIS ohjelmaa en saa toimimaan Win10:ssä, mutta itse tuo JEPC niin se toimii. Mutta siitä ei mielestäni löydy purkuohjeita. Pitäisi vissiin olla vanha WinXP että toimisi???
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Vaikka mä oon niitä muutaman vaihtanut sekä XJ40:seen että X300:een nyt enää ihan varmasti muista. Mielestäni en ole purkanut mittaristoa, vaan tiputtanut rattiputken alas. Sitähän ei tarvitse ottaa etupäästä irti yms. vaan ainoastaan irrottaa ratin päässä olevat pultit. Tietysti sitten tukea se asialisesti. Tässä tapauksessa ei alpuolen purku ole turhaa.
i
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja matsu »

Minä toimin aikoinaan netistä löytämäni ohjeen mukaan. Kyllä siinä joutui irrottamaan myös ratin alapuolisen paneelin.

Tuo rattipylvään alaslaskeminen kuulostaa hyvältä keinolta.

Jos päätyy irrottamaan mittaritaulun, kannattaa samalla vaihtaa kaikki mittarivalojen polttimot.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Mitä tarkoitat että ei tarvitse ottaa etupäästä irti, vaan ainoastaan ratin päässä olevat pultit irti.??
Tarkoitatko että jalkatilassa olevat pultit irti ja sitten tiputtaa alas varovasti? Pitäisikö tässä tapauksessa ottaa akun -napa irti?
Mittaristossa ei ole mitään polttimoita pimeenä, ihme kyllä?
Ainoastaan keskikonsolissa on muutamia polttimoita pimeenä ja kello on kokonaan pimeänä!!
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tuossa olisi myynnissä ehjä vaijeri, ja siinä tulee moottorikin mukana. Vaijeri on otettu selkeyden vuoksi hyvin esille.

http://www.ebay.co.uk/itm/STEERING-REAC ... SwiYFXLyKk

Sama tässä. Tässä vaijeri näkyy olevan siellä minne se kuuluu.

http://www.ebay.co.uk/itm/JAGUAR-XJ8-X3 ... SwcLxYHd1N
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Täytyypä tilata tuollainen paketti. Kävin tuossa illalla kokeilemassa tuota mittariston pois ottoa. Kun kerta oli jo tuo alaosa irti, niin huomasin että kummallakin puolella oli 4kpl 8mm mutterit jotka oletin pitävän mittaristoa kiinni.
No oikealta puolelta yksi mutteri putosi jonnekin keskikonsolin alle, mutta kaippa senkin sieltä voisi vielä löytää tai sitten pitää laittaa uusi mutu.
Sain sitä jo varovaisesti kammettua ulospäin, mutta kun kerta ratti ei tule ulospäin, ainoastaan alaspäin niin sitten on karsee määrä piuhojakin vielä kiinni mittaristossa niin en jaksanut enää yrittää. Kyllä X308:ssa oli paljon helpompi ottaa mittaristo pois, eikä sinne taakse tullut kuin muistaakseni 2-3 liitintä. Kattelin sitä rattiputkea, niin siellä ihan polkimien kohdalla on kaksi pulttia ja sitten jos ne ottaisi auki, niin siinä oli jokin rihloitettu akseli, niin kuuluuko se siitä vetää ulospäin kun pultit on otettu auki, niin sitten rattitanko kaikkineensa tippuisi alaspäin??
Kaikkeen tähän varmaankin tarvitaan akun - irroitus???
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Pitäisi huomenna aloittaa taas tuon ratin etäisyysmoottorin irroittaminen. Olen nyt jo aloittanut tuon mittariston purkua, mutta vielä en ole sitä irti saanut, mutta jos käy niin että silti sitä kautta ei vielä pääse käsiksi kokonaan tuohon kyseiseen moottoriin, niin tarkoititteko tuolla rattipylvään alas laskemisella sitä, että ottaa vaan ne kaksi pulttia polkimien päältä pois ja vetää pylvään pois tuollaisesta akseliholkista ???
Vai mitä kaikkea sen rattipylvään pois ottamiseksi vielä tarvitaan muuta kuin nuo alaverhoilut irti??
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Mielestäni kun omasta x300:sesta tuota ratin motoriikka räpelsin, en purkanut muuta kuin alakautta uin ohjausputkelle "korkeuksiin".

Vika oli että ei liikkunut mihinkään, muistelen. Naksui ja ehkä hurisi jompikumpi suunta mutta liikettä ei ollut. Välityksiä herkistelemällä ja muistaakseni moottoreille suoraa virtaa antamalla heräsi henkiin. Olisiko suora virta ollut hieman vahvempaa ja jämähtäneet mekanismit sai alkukyydit sillä.

Sen muistan varmaksi että mittaristoa yms en purkanut eli yläkautta en tehnyt tuossa mitään ja silti sain kaikki hilpeet sieltä käsittelyyn. _Voi_olla_ että ohjausputken irrotin pulteistaan jotta sai rattia liikkumaan edestä pois mutta en varmaksi muista tuotakaan.

Ja sitten siihen ratin liikuttelun toiminta-alueen reunojen hakemiseen oli joku proseduuri, jota (en tietenkään :oops: ) muista sitäkään ulkoa miten meni. Mutta looginen se oli ja google sen kertoi.

Mittaristonkaan irroittaminen ei mielestäni kyllä kummoinen proseduuri ole kun siihen lamppuja vaihtelin yms. Sanoisin että 5-10 minuuttia max ja on käsissä? Tosin liekö tapauksessa tekijällä puheena koko pahkan, ohjaupylvään ylämuovin ja sivuilla olevien katkaisimien irroittaminen vai pelkkä "mittariston" veke nykäisy.

Tuossa jotain ohjetta vaikka lie tuttu: http://jaguarvp.blogspot.fi/2013/04/x30 ... moval.html
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Aluksi otin ohjeitten mukaan nuo alaosassa olevat verhoilut irti ja sitten vielä ehkä varmuuden vuoksi sen polkimien yläpuolella olevan ilmastointiputken.
Näen kyllä kun tuon alaosan verhoilun otin pois, niin sen moottorin mikä liikuttaa rattia ylös ja alas. Mutta sen moottorin näen vaan välttävästi, joka liikuttaa rattia ulospäin tai sisäänpäin. Kuulen kyllä hurinan, mutta koska ratti on niin sisällä kun vaan voi olla, niin en pääse enempää näkemään. Sitten seuraavaksi kysyinkin lisää ohjeita ja sanottiin, että melko varmasti pitää ottaa mittaristo pois, se tuntuukin loogiselta, koska jos mittariston ottaa pois niin sitten luulisi näkevän sen kohdan heti. Mutta kun sain ne 4 ruuvia ( kuusiokolo ) muistaakseni, niin mittaristo lähti kojetaulu verhoiluineen päivineen jo hiukan ulospäin, mutta tosiaan kun ratti on niin syvällä ja vaikka laitoin ratin niin alas kun sen saa niin tuntuu siltä että mittaristo ei oikein pääse ulospäin enempää enkä pääse johtoihin käsiksi, että saisin ne irti. Nyt on tullut mieleen, että olisko tuo koko rattiputken irroitus ollut kaikkein järkevintä, koska mitään muita pultteja en näe pitämässä sitä kiinni kun ihan jalkatilan perällä olevat kaksi pulttia ja siitä seuraavana kohti tulipeltiä onkin joku rihloitettu holkki ja tuli mieleen että jos ottaisi ne kaksi pulttia irti, niin jos sen jälkeen vetäisi rattiputkea kohti kuskinpenkkiä niin tulisiko se ulos siitä rihloitetusta holkista ja näin ollen se moottorikin näkyisi paremmin. Itse mittaristosta ei ole mennyt yhtään polttimoa, joten niitä ei tarvii vaihtaa. Eli oletteko sitä mieltä, että jos ottaa rattiputken alas, niin itse rattia ei tarvitse irroittaa vaan sieltä polkimien yläpuolelta olevat kaksi pulttia riittää. Akun miinus navan otin jo eilen irti, joten luulisi airbag:kin olevan nollattu.
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ6 Sovereign 1996

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Kuten sanottu, muutaman olen vaihtanut mutta siitä on aikaa. Ikinä en ole sen takia mittaristoa purkanut tai rattia irroittanut Kaikissa on vaijeri ollut poikki, joten ratin paikka varmaankin vaihdellut. Suurinpiirtein rattiputki alas ja tilaa on riittävästi. En ole myöskään irroittanut tulipellin luona olevaa liitosta. Uskoisin että kuten S3 malleissaa, joita olen nyt viimeaikoina ruuvannut,toiset kiinnityspultit löytyvät siitä läheltä rattia. Brittiläisittäin varmaankin jotkut shimmilevyt välissä.
i
Vastaa Viestiin