S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi

Pintakaasulla ajettaessa laatikko toimii, mutta täyskaasukiihdytyksessä moottori uinuu ja kierrosten noustua 4500-5000rpm kohdalle, kojelaudan alta tai vaihteistosta alkaa kuulua kova rahina joka vaikuttaa mekaaniselta ääneltä eikä vaihde tahdo vaihtua isommalle. Täyskaasukiihdytyksessä paikaltaan lähtiessä auto tuskin pyöräyttää renkaitansa ja 0-100km/h kestää lähes 20sek. Lisäksi moottorin vikavalo syttyy, mutta sammuu kun rauhoittaa ajon. Oireet ovat samat, onko luistonesto päällä tai ei.

Päättelen näin noviisina että laatikko on jotenkin mekaanisesti rikki koska vaihde ei tahdo vaihtua samalla kun rahina on huomattavan kova ja ilmeisesti moottorinohjaus on leikannut autosta tehot.

Auto on musta 2005 vm, ja nyt ajettu 166tkm. Se on ilmeisesti pyörinyt ikänsä etelä suomessa. Huoltokirjan mukaan 120tkm kohdalla vaihteistoöljyyn oli lisätty jokin lisäaine ja 140tkm kohdilla vaihteistoöljyt on vaihdettu kokonaan... voidaan siis päätellä että laatikko on oireillut jo pitkään.

Vikakoodeja ei ole vielä luettu. Tunteeko joku tämän yksilön tai tunnistaa muuten tällaisen vian... neuvoja kiitos?
Viimeksi muokannut Kafor, Su Marras 27, 2016 2:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terbehdys !
Onko taulussa "transmission fail" tekstiä olenkaan ?
Voi tosiaan olla, että on "limp home" moodissa jos ei anna ajaa normaalisti, mutta ei sillä kyllä tuossa moodissa 100kmh pitäisi päästä.
Tuntuu tympeältä ainaa kehoittaa luetuttamaan tai lukemaan koodit, mutta syy yleensä selviää asianmukaisella testerillä eikä tarvitse ns arpoa vikaa lähtökohtaisesti.
Mekaaninen ääni kyllä viittaisi johonkin vakavempaan ja tuskimpa ajaminen ainakaan parantaa sitä, joten luetuttaisin koodit ennen ajamista lisää.

Tzekkaappa öljyn taso moottorista, jos taso matala niin älä käynnistä enää. Kuuntele paikalla ollessa konepeitto auki kierroksia nostaen (laita joku painamaan kaasua) mistä ääni voisi tulla.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Pe Marras 25, 2016 12:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jep, vikakoodit kannattaa lukea ja hyvällä lukijalla. Onhan vaihteistossa pysynyt öljyt kaikki sisällä? Olen itse hämmästyksekseni törmännyt useampaankin kertaan tilanteeseen, missä vaihteistosta puuttuu öljyä litrankin verran. On vielä toiminut, mutta toiminta on parantunut ja pehmennyt kun öljyä on oikein. Vaihteiston ohjain pystyy tarvittaessa kertomaan moottorin ohjaukselle, jos on ongelmaa tai tehoa pitää rajoittaa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Näissä ZF laatikkoisissa S typeissä luulisin tuon vajaatäytön johtuvan-uskallan sanoa vääjättömästi tiensä päähän tulevan lauhduttimen putkiston tihkumisesta johtuen. Ne kumiosat tuossa väkkyrässä haurastuvat ja alkavat salakavalasti vuotamaan pienesti ja vajausta syntyy ja siitä häiriöitä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ode »

kissaeläin kirjoitti:Moi !
Näissä ZF laatikkoisissa S typeissä luulisin tuon vajaatäytön johtuvan-uskallan sanoa vääjättömästi tiensä päähän tulevan lauhduttimen putkiston tihkumisesta johtuen.
Toinen todennäköinen vaihtoehto on vaihteiston sähköpistokkeen holkin vuoto. Se sijaitsee vaihteiston oikeassa takanurkassa. Vuotaa kylmänä seisotettaessa, lämpimänä ei - tyypillisesti siis.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Ode kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:Moi !
Näissä ZF laatikkoisissa S typeissä luulisin tuon vajaatäytön johtuvan-uskallan sanoa vääjättömästi tiensä päähän tulevan lauhduttimen putkiston tihkumisesta johtuen.
Toinen todennäköinen vaihtoehto on vaihteiston sähköpistokkeen holkin vuoto. Se sijaitsee vaihteiston oikeassa takanurkassa. Vuotaa kylmänä seisotettaessa, lämpimänä ei - tyypillisesti siis.

O
Hyvä pointti ja mahdollinen vuotokohta.
Tässä juttua öljynvaihdosta londoniksi http://www.jaguarforums.com/forum/s-typ ... faq-30991/
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Juu vaimon autoonkin juuri vaihdettiin tuo liittimen holkki ja tehtiin samalla BG pesuvaihto.
Osa maksaa merkkiliikkeessä ~20€.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JMSC kirjoitti:Juu vaimon autoonkin juuri vaihdettiin tuo liittimen holkki ja tehtiin samalla BG pesuvaihto.
Osa maksaa merkkiliikkeessä ~20€.
Veitkö omat nesteet ja kuinka vaihtelee nyt ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Juu omat öljyt vein, ei ole tullut vielä ajeltua muuta kuin korjaamolta kotiin ~1km, mutta laitan päivitystä kun tulee lisää kilometrejä. Törkyä kyllä pesussa irtosi paljon vaikka huuhtelemalla oli neljästi vaihdettu öljyt ~25tkm sitten. Silloin ei vielä tuota pesumahdollisuutta ollut. On muuten tuossa Lempäälän öljypisteessä ymmärtääkseni Suomen halvimmasta päästä tuo BG:n pesuvaihto.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JMSC kirjoitti:Juu omat öljyt vein, ei ole tullut vielä ajeltua muuta kuin korjaamolta kotiin ~1km, mutta laitan päivitystä kun tulee lisää kilometrejä. Törkyä kyllä pesussa irtosi paljon vaikka huuhtelemalla oli neljästi vaihdettu öljyt ~25tkm sitten. Silloin ei vielä tuota pesumahdollisuutta ollut. On muuten tuossa Lempäälän öljypisteessä ymmärtääkseni Suomen halvimmasta päästä tuo BG:n pesuvaihto.
Mitä merkkiä veit jos saa udella ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Moro, samaa mitä sulla näkyy olevan myynnissä. Mannol AG55.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JMSC kirjoitti:Moro, samaa mitä sulla näkyy olevan myynnissä. Mannol AG55.
Selevä, kiitos tiedosta. Laitettiin silloin Redlineä ja jäi tuo Mannol hyllyyn ja tarpeettomaksi. Samaa menee jatkossa mitä nytkin sisällä ihan käytännön vuoksi.
Pahoittelut ketjun kaappaamisesta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Ettei vaan olisi vika turbiinissa...tuli vaan mieleen noista oireista.
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Auto on myyjäliikkeessä, jonne se myös jäi koeajoni jälkeen. He yrittävät nyt korjata laatikon ja palataan sen jälkeen kaupantekoon.

En huomannut katsoa, näkyikö moottorin vikavalon lisäksi "transmission fail" -tekstiä.

Näillä kilometreillä se voi tosiaan olla jo turbiinivikakin... mutta hyviä kommenttejanne lukiessa ja huoltokirjan merkintöjä muistellessa voi olla mahdollista että kysymys on vain öljyn vähyydestä, joka aiheuttaa sen että sukkasillaan ajettaessa laatikko vielä toimii, mutta täyskaasukiihdytyksessä vaihde ei tahdo vaihtua ja ääni on kuin soraa ropisisi auton alustaan tai jotkut hammasrattaat eivät istuisi toisiinsa.

Öljyn vähyyttä ja tihkumista ulos puoltaa sekin että kun sitä on sinne aikaisemmin lisätty tai vaihdeltu niin taas on päästy 20-40tkm eteenpäin. Öljyn vähyydestä huolimatta vaarana on kuitenkin että laatikko on ottanut siipeensä perustuen kovaan mekaaniseen rahinaan vaihtohetkillä.

Laatikkoa ei ehkä kuitenkaan kannata heti repiä irti vaan olisiko loogisinta edetä seuraavasti:

-vikakoodien luku ja kuittaus. Jos ei löydy koodeja tai ne rajoittuvat laatikon toimintaan niin sitten
-öljyn vuotokohdan paikallistaminen ja korjaaminen.
-vanhat öljyt ulos ja niiden tilavuuden mittaaminen, jotta varmistutaan että öljyä todellakin oli liian vähän. Osaako joku neuvoa että paljonko sitä pitäisi tulla ulos kun kaikkea ei saada valuttamalla... esim, turbiiniin jää aina jonkin verran?
-öljypohjan magneetin tarkastelu (onhan siellä sellainen?) jotta varmistetaan ettei ole metallisilppua ja siten mekaanista ongelmaa.
-uudet öljyt sisään.
-koeajo.

Kiitoksia kaikille, annoitte hyviä tarkkoja neuvoja sekä arvokkaan linkin lontoon jutteluun, jossa myös paljon konkretiaa sekä kuvia laatikkorempasta.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
-Vikakoodit ottaisin kanssa ensimmäiseksi, jottta vian aiheuttaja selviäisi, mutta kuten sanoitkin, huolestuttavinta on omasta miekestänikin tuo mekaaninen ääni+vika yhdistelmä. Ei vakuuttaisi jatkokäyttöä ajatellen mikäli se nestetäydennyksellä esim häviäisi (jokuhan siellä kuluu jos hankausta jne). Vaadi kopio tulleista koodeista !!!
- Öljyn vuoto lauhduttimelta tai lauhduttimeen tarkoittaa koko putkiston vaihtoa (itse osa noin 150€, työ sitren hiukka enemmän)
- Öljyjen tilavuus tarkastuu tarkastusproppu avaamalla. BG öljynvaihtokoneella kaikki öljy tulee vaihdettua kerralla viewtopic.php?t=6823. 9.6 litraa on täyttö.
- Vaihteistonöljypohjassa on magneetit. Jos silppua niinjättäisin liikkeeseen. (Vaadi nähdä magneetit)

Hiukka varovainen olisin kuitenkin tuon yksilön kanssa mikäli mitään osia ei oikeasti vaihdeta ja pelkällä öljynvaihdolla liike saisi sen "kuntoon", ihan aan viitaten tuohon mekaaniseen ääneen ja auton toimimattomuuteen normaalisti.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Kävin lukemassa vikakoodit omalla market-testerillä ja koodeja tuli vaatimattomat 11 kpl
P0300
P0301
P0302
P0306
P1316
P0300 P
P0301 P
P0302 P
P0306 P
P1314 P
P1316 P

Nollasin koodit ja välittömästi ajamatta autoa pelkällä moottorin käynnistyksellä uusiutuivat:
P0300 P
P0301 P
P0302 P
P1316 P

Vikalista on varsin hämmentävä. P0300 -alkuiset viittaavat sytytyshäiriöön. P1314 taitaa olla sitä mieltä että katalysaattori on rikki Bank 2 sessa... mitä lie meinaa ja P1316 viittaa taas sytytyshäiriöihin päästöjen ylittyessä.

Siis... moottori käy nyt ravistellen, joten sytytyshäiriöt ovat totta, mutta koeajon alussa moottori kävi vielä puhtaasti ja vasta koeajon jälkeen alkoivat käyntihäiriöt... niin ja ennenkaikkea, ei yhtään vikakoodia vaihteistosta, jonka piti olla se varsinainen ongelma... ei ymmärrä :shock:

No... ehkä 15 euron testerillä ei pääse käsiksi vaihteiston vikakoodeihin. Huomenna luetaan uudestaan korjaamon testerillä.

ps, tietääkö joku, miksi melkein kaikki vikakoodit tulivat kahteen kertaan ja jälkimmäisellä kerralla oli P -kirjain perässä?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Näiden viimisten oireiden perusteella zekkaisin ekana tulpankolot, helppo tarkastaa ja halpa korjaus jos sattuisi öljyä/vettä löytymään. Varsinkin jos konehuone pesty liikkeessä kun myyntifxiä on tehty.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Sytyshäiriöitä ja monessa pytyssä juu. Vaihteistohäiriöhän oli vain oletus syy, eikös näin ollut ? Varmaan mennyt vikasietotilaan ja tehot kadoksissä. Tosin tuo mainittu mekaaninen ääni ei ehkä nyt tuohon sytytyshäiröön liity ? Katalysaattorihäirö voi liittyä noihin sytytyhäiriöihin, eikä välttämättä ole edes oikeaa häiriötä itse kohteessa-yksi vika voi linkittyä toiseksikin viaksi ja kun primäärivika korjautuu, muutkin tulee kuntoon.

Pistäisin nyt kyllä myyjäliikkeen pistämään auton Jaguarin testeriin ja liikkeeseen joka laittaa kuntoon, jotta kaikki vikakoodit saadaan pihalle ja syy(t) selville.

Tosiaan, jos moottoritilaa pesty niin sitten voipi olla vettä tulpankoloissa ja aiheuttaa häiriöt.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Juu... on tuttu juttu omista kissoista tämä tulpankolojen öljyisyys ja hyvä huomio kiitos. Samoin totta ja koettua tuokin että yksi vika voi juontua toisesta piilevämmästä viasta.

Nyt on ikävästi vain niin että ensinnäkin auto oli juuri otettu vaihdossa sisään kun sovin sen siirrosta 500km myyjäliikkeen lähimpään myymälään minulle koeajettavaksi. Autoa ei ennätetty pestä kummankaan myyjäliikkeen päässä vaan se oli moottoritilaa myöden likainen kun ajoin sen. Toisekseen tämän 500km siirron oli kuulemma tehnyt 20vee neitokainen... eli sen vielä ymmärrän ettei hän varovaisella ajollaan pikku töppösillään saanut laatikkoa oireilemaan, mutta sytytyshäiriöt olisi kyllä huomannut tämä neitokainenkin. Minullakin koeajolla moottori kävi vielä moitteetta, ainoastaan kengitettäessä se heittäytyi hengettömäksi (vikasietotila?) eli sytytyshäiriöitä ei ollut vielä siinä vaiheessa kun laatikko alkoi temppuilunsa.

Nyt sitten tosiaan tänään moottori ravisti tyhjäkäynnillä kun käynnistin ja kävin koodeja lukemassa... ja tuntui lähes sammuvan kun löi vaihdetta silmään :roll:
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Googlettelin tässä vähän näitä ZF 6HP26 vaihteistoja ja europeantransmissions...

https://europeantransmissionscom.x-shop ... 492&page=1

...tarjoaa kunnostettuja & testattuja laatikoita sisältäen turbiininkin ja valmiiksi ohjelmoituna VIN -koodia vastaavaan autoon. S type R:n laatikko maksaa $2850. Tähän hintaan haluavat vaihtarina nykyisen romun.

Heiltä myös hyvää detaljitietoa S typen eri laatikkovarianteista:

following models are available for the jaguar S-type series

S-type 2003 4.2L RWD all Non Supercharged ZF 6Hp26 # 1068 010 43/030

S-type 2003-05 4.2L RWD all Supercharged ZF 6HP26 # 1068 010 031/044

S-type 2003-05 4.2L RWD all Non Supercharged ZF 6Hp26 # 1068 010 075/100/113

S-type 2006-08 4.2L RWD all Non Supercharged ZF 6HP26 # 1060 010 163

S-type 2006-08 4.2L RWD all Supercharged ZF 6Hp26 # 1068 010 164
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Kannattanee nyt selvittää kunnolla häiriökäynnin syyt jne koko auton kohdalta ennen kuin alkaa vaihteiston ostoa harkitsemaan enemmän tosissaan. Yhtään vaihteistokoodiahan ei edes tullut vielä.
Veisin itse Jaguarin lukijaan ja asiantuntijalle jossa mahdollisesti selviää vikojen syyt.

Kun et ilmeisesti kauppaa ole kuitenkaan vielä tehnyt, niin edelleen laittaisin liikkeen laitattamaan auton kuntoon ja vaikka kajppa olisikin tehty niin samalla kaavalla menisi homma kun auto ei selkeästikään ole ilmoituksen osoittamassa myyntikunnossa.(muistan myynti-ilmlituksen autosta).

Infoa toki asian tiimoilta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ode »

Muistelen täälläkin olleen useamman kerran esillä tapaus, jossa vaihteiston outo käytös korjaantui ihan jonkin muun paikan korjaamisella. Esimerkiksi pätkivä sytytys, muistaakseni joku auto kärsi viallisesta ABS-anturista ja se sai myös laatikon tuntumaan oudolta jne.

Voisiko mekaaniselta kuulostava ääni olla peräisin katalysaattorista, jossa sisuskalut helisevät? Tuli mieleen jos kerran jokin koodeista viittasi katalysaattoriin.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Kafor »

No niin... olen tänään seurannut vierestä kun korjaamolla on otettu yhteen auton kanssa.

-korjaamon testerillä tuli minun koodieni lisäksi ulos P1582, joka viittaa throttle bodyn eli kaasuläppärungon elektroniikka ongelmiin. Sen liittimiä tarkasteltaessa osoittautui yksi 2-napaisen anturin lukituksen olevan vähän rikki ja se oli löysällä, toinen 4-napainen joka on aivan kaasuläpän juurella pystyssä, oli kotikutoisesti jatkettu ja liimattu hajalla oleva versio... tai tiedä sitten oliko alkuperäinen liitin hajonnut ja napsastu johdoista poikki liimaamisen ajaksi ja sitten liitetty kotikonstein takaisin alkuperäiseen johtosarjaan... vaikka liittimet käytiin läpi niin vikakoodi ei poistunut... hohhoijaa... :shock:

-tulppia avattaessa useat niistä irtosivat lähes itsestään ilman räikkää pelkällä jatkovarrella kiertämällä. Ensin oli pimeänä sylinterit 1,2 ja 6, mutta kun tulppia availtiin ja laiteltiin takaisin niin sitten yhtäkkiä pimeänä olivatkin 2,6 ja 8. Osa puolista oli vaihdettu jossain vaiheessa (eri näköisiä), mutta vaihtamalla puolia keskenään ei tullut muutoksia toimintaan eikä vikakoodeihin.

-lisäksi tyhjäkäynnillä koneesta kuuluu mekaaninen kolina joka yrittää aina välillä poistua kun kone yrittää rauhoittua ravistelusta. Ääni tuntuu tulevan ylhäältä ahtimesta ja mekaanikko arvelikin että ahdin tarvitsee tasaisen moottorin käynnin jotta sen roottoreiden pienet välykset säilyisivät... eli koska moottori ravistelee niin sen takia ahdinkin kolisee... en tiedä... maallikkona ei tunnu uskottavalta... voiko olla vain niin että 167tkm ajetussa autossa ahtimen laakerit olisivat jo niin horot että kolinaa kuuluu tyhjäkäynnillä... tai tuleeko ääni pimeänä olevista pytyistä?!?

Koko session ajan kuskin puolen pakoputkesta tuli paksu savu (sylinterit 2,4,6 ja 8 ) ja kone siis kävi ravistellen välillä herjaten osan pytyistä olevan pimeinä ja koko ajan tämä P1582 päällä sekä kojetaulussa "rajoitettu suorituskyky".

Tässä vaiheessa lähdin kotiin... pajalta soitettiin perään että olivat mitanneet puristukset tästä kuskin puolen lohkosta ja 2 pytyssä (ensimmäinen oikealla keulasta päin) ei ollut juurikaan puristuksia. Sen mäntäkin näytti tulpanreiästä katsottuna kuin vedellä pestyltä... että näin... nyt auto lähtee takaisin etelä suomeen jollekin asiantuntijapajalle... huoh :evil:

Yhteenvetona: vika ei ehkä sittenkään ole vaihdelaatikossa, öljyä siellä laatikossa ainakin oli ja se oli myös suht kuivan näköinen, mutta moottorissa on jokin vakava vika. Onko se venttiilivika, kansipahvi vai jopa mäntävika... aika näyttää.

Ps, vaikka auto tulisi muutoin kuntoon niin throttle bodyn vioittunut liitin ja kotikutoisesti jatkettu johtosarja olivat sen näköisiä ettei autolla uskalla kauas lähteä... niin osaako joku neuvoa, saako jostain uusia johtosarjoja?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Harmin paikka. Johtosarjoista en tiedä, muttaa uuden saa http://www.sngbarratt.com/ProductDetail ... 96d5292cb2. Samasta paikasta voi tosin tiedustella tuleeko johtosarja mukana tai saako sen erikseen hommattua.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ti Marras 29, 2016 9:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Kopi »

"Auto on myyjäliikkeessä, jonne se myös jäi koeajoni jälkeen. He yrittävät nyt korjata laatikon ja palataan sen jälkeen kaupantekoon."
Tässä vaiheessa kauhukertomusta alkaa jo kovasti uteliaisuus vaivata, että kun autoa ilmeisesti ei ole
vielä ostettu, niin mitä ihmeen ainutlaatuista siinä on, että täytyy vielä edes harkita? Kai noita R:iä nyt
hieman parempikuntoisinakin löytyy?
Sorry, tämä vain uteliaisuudesta, kukin saa ostaa ihan minkä yksilön haluaa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Juu... ymmrrän, ihan aiheestahan Köpi kaivelee, eihän tällä ole mitään tekemistä järjen kanssa...

...vastaus taitaa silti olla monisäikeinen... ihan kuin tämä koko meidän harrastus :oops:

Ensinnäkin, yli 10 vuotta näiden kissojen kanssa kulkeneena sitä on jo tottunut että aina on jotakin korjaamista eikä se siis sinällään nykyään enää hätkäytä. Totuushan on ettei kissojen laatutaso vieläkään yllä sinne minne sen haluaisimme yltävän (ei väitellä tästä, otetaan harrastuksen suolana)... eli viat voi ottaa myös haasteena ja nähdä ne vähän hymyssä suin jos autoa ei olla hankkimassa "hampaat irvessä" pelkäksi käyttöautoksi.

Toiseksi, meikällä on noita kissoja jo rivissä 3 kpl mustaa ja yksi sininen... ja se sininen XJ8 olisi nyt menossa vaihdossa tähän mustaan R:ään... eli olisihan siinä tyyliä kun olisi musta värisuora pihalla... heh... no sairaus se on tämäkin... :mrgreen:

Siispä... jos etsin mustaa faceliftattua (2005->) s-type R mallia niin mistä suomesta löydän ne muut myynnissä olevat...?

Tässäpä tämä selitys tämän yksilön ainutlaatuisuudelle, jonka uskon meidän harrastajien ymmärtävän... mutta miten selitän sen vaimolleni... se onkin jo vaikea kysymys se :shock:
Viimeksi muokannut Kafor, Ke Marras 30, 2016 6:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Jaguar-laatutaso on ollut jo pitkään paljon parempi kuin esim. tähtimerkki M-B. Ainakin omien kokemusten perusteella.

Miksi haukata sitruunaa väkisin jos tarjoilla on parempiakin???

www.mobile.de tai www.autoscout24.eu noin niin kuin alkajaisiksi ...
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Tuttuja saitteja nämä juu... 4kpl nykyistä ja kaikki entisetkin kissani olen ostanut suoraan ulkomailta, pari kpl jenkeistä, muutaman saksasta, ruotsistakin... mutta tällä kertaa kyseessä olisi siis vaihtokauppa.

Epäilen että Saksan myyntiliikkeet eivät ihan ymmärtäisi jos tarjoaisin suomen rekisterissä olevaa "uudenkarheata" XJ8a vaihdossa... ymmärtänet :roll:
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Pieni päivitys tähän tarinaan: Yhdessä sylinterissä ei ollut puristuksia ollenkaan ja siitä johtui ilmeisesti että vaihdelaatikko ei saanut tarpeeksi vääntöä moottorilta eikä siten osannut vaihtaa suuremmalle... näin ainakin korjaamo arveli asian olevan.

No nyt moottori+vaihdelaatikko on otettu alakautta pois koska sylinterin kansi ei kuulemma mahtunut yläkautta pois paikoiltaan. Sieltähän se ongelma sitten löytyi, 2-sylinterin männän yläreunasta oli isoja paloja pois usean sentin matkalta :shock:

Nyt seuraavaksi tämä pytty putkitetaan uusiksi ja laitetaan vakiokoon uusi mäntä. Mietin tässä että kun tämä kaikki menee myyjäliikkeen piikkiin ja remontista tulee väkisinkin kallis ja kulut he pyrkivät luonnollisesti minimoimaan... siis uskaltaakohan tätä yksilöä enää ostaa:

-miksi yleensäkään 166tkm ajetusta vakioviritteisestä autosta lohkeaa männästä palasia?
-Nämä palaset ovat nyt arvatenkin katalysaattorissa... onko ongelma?
-Koko konehan puretaan putkitusta varten ihan atomeiksi ja uusi kasaus suoritetaan sitten mahdollisimman halvalla eli tod näk vain mäntä+sylinterinputki+ tiivisteet+öljyt ahtimeen ja moottoriin tulevat uusia, mutta kaikki muu vanhaa... onko ongelma?
-remontin tekee paikallinen asiantunteva merkkikorjaamo, mutta se ei ole jaguar -merkkikorjaamo... onko ongelma?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: S-type R vm 2005 vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Kafor kirjoitti:Pieni päivitys tähän tarinaan: Yhdessä sylinterissä ei ollut puristuksia ollenkaan ja siitä johtui ilmeisesti että vaihdelaatikko ei saanut tarpeeksi vääntöä moottorilta eikä siten osannut vaihtaa suuremmalle... näin ainakin korjaamo arveli asian olevan.

No nyt moottori+vaihdelaatikko on otettu alakautta pois koska sylinterin kansi ei kuulemma mahtunut yläkautta pois paikoiltaan. Sieltähän se ongelma sitten löytyi, 2-sylinterin männän yläreunasta oli isoja paloja pois usean sentin matkalta :shock:

Nyt seuraavaksi tämä pytty putkitetaan uusiksi ja laitetaan vakiokoon uusi mäntä. Mietin tässä että kun tämä kaikki menee myyjäliikkeen piikkiin ja remontista tulee väkisinkin kallis ja kulut he pyrkivät luonnollisesti minimoimaan... siis uskaltaakohan tätä yksilöä enää ostaa:

-miksi yleensäkään 166tkm ajetusta vakioviritteisestä autosta lohkeaa männästä palasia?
-Nämä palaset ovat nyt arvatenkin katalysaattorissa... onko ongelma?
-Koko konehan puretaan putkitusta varten ihan atomeiksi ja uusi kasaus suoritetaan sitten mahdollisimman halvalla eli tod näk vain mäntä+sylinterinputki+ tiivisteet+öljyt ahtimeen ja moottoriin tulevat uusia, mutta kaikki muu vanhaa... onko ongelma?
-remontin tekee paikallinen asiantunteva merkkikorjaamo, mutta se ei ole jaguar -merkkikorjaamo... onko ongelma?
Ne tapaukset kun näissä ahdetuissa 4.2:ssa on ollut mäntävaurioita on omien tietojeni mukaan syynä ollut ruiskusuutin eli kovin on laihalle tainnut mennä. Männäthän ovat Mahlen takokamaa 4032 seoksesta. Eivät hevillä antaudu normiahdoilla ja sytkäsäädöillä jos vain seos oikea. Nakutunnistus noissa koneissa on hyvä jos vain tunnistimet kunnossa.
Vastaa Viestiin