Momentinmuuntimien erot V8

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Momentinmuuntimien erot V8

Viesti Kirjoittaja henu »

Mors

Pientä laatikko päivitystä menossa, potilas 3.2 XJ8 johon meinasin heittää toisen laatikon joka on ollut 4.0 XK8:ssa, varaosa katalogissa on kumminkin 3.2 ja 4.0 turbiineissa kirjain ero (NNE4415BA 3.2) (NNE4415AA 4.0)

Mieluusti laittaisin tuon 4.0 turbiinin kun se on ollut kunnossa olevassa laatikossa kokoajan ja tuossa orkkiksessa on todennäköisesti metellimujua kulkeutunut sisään.

Onko väliä kumman turbiinin laitan vai toimiiko turbiinit ristiin normaalisti koneesta riipumatta.
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Momentinmuuntimien erot V8

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi

En tunne kyseisiä turbiineja tarkemmin, joten tämä on nyt tällaista teoreettista pohdiskelua.

Turbiinin tehtävähän on toimia automaattilaatikon "kytkimenä"... siis pehmentää moottorin kytkeytymistä voimansiirtoon. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta asiaa: kierrosten noustessa ensin turbiinin luistamista sekä lopulta sen kiinni kytkeytymistä.

Lähtökohta on se että 4,0 ja 3,2 moottorit ovat luonteeltaan erilaiset. 4,0 antaa enemmän tehoa sekä on enemmän vääntökone kun 3,2 on taas herkempi kierroskone. Valmistajan mukaan 4,0 moottorilla XJ8 kiihtyy muistaakseni lähes sekunnin nopeammin 0-100/kmh kuin 3,2 moottorilla.

Tästä voidaan päätellä että näihin eri moottoreihin on hienosäädetty omat turbiininsa, jotta jouheva ajettavuus yhdistyy parhaaseen mahdolliseen suorituskykyyn... ehkä jopa eri korimalleihinkin XJ8/XK8 +R -versiot päälle tarkoittaisi 5 erilaista turbiinia. Tämän teorian turbiinien eri osanumerot vahvistavatkin.

No mitä tämä tarkoittaa käytännössä... en tiedä, mutta olettaisin että ne luistavat vähän eri tavalla ja ne purevat kunnolla kiinni hieman eri kierrosluvuilla.

Kokeile googlettaa noilla varaosanumeroilla, josko jostain löytyisi näille turbiineille esim, niiden tartuntakierrosluvut (stall speed) niin näet eroavaisuudet ainakin sen osalta.

Turbiinit ovat sen verran kalliita kapistuksia että jos sinulla on ehjä sellainen niin saattaisi olla järkevää lyödä se sisään ja katsoa koeajolla, miten käy... maalaisjärjellä 4,0 turbiini puree kiinni vähän alhaisimmilla kierroksilla eli ainakin teoriassa 3,2 moottorilla varustetusta kissastasi tulee hieman laiskempi kiihtymään... käytännössä et ehkä huomaa eroa ollenkaan.

Mekaanisesti ne varmaankin sopivat heittämällä toistensa paikalle... kokeile ja kerrohan kokemuksesi!

ps, huomioi että laatikoiden vaihdevälityksissä voi myös olla keskinäisiä eroja... luulisin :shock:
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Momentinmuuntimien erot V8

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Luistoon ja "purevuuteen" vaikuttaa ainoastaan turbiinin lukon solenoidi ei itse turbiini. Isomman koneen kyljessä todennäköisesti on turbiinissa enemmän lapoja, ei muuta eroa. Kalliimpi rakentaa, jonka vuoksi sitä ei turhaan laiteta jos ei tarvita. Eli hyvin suurella todennäköisyydellä sopii paikoilleen heittämällä.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Momentinmuuntimien erot V8

Viesti Kirjoittaja Ode »

s1jviita kirjoitti:Luistoon ja "purevuuteen" vaikuttaa ainoastaan turbiinin lukon solenoidi ei itse turbiini. Isomman koneen kyljessä todennäköisesti on turbiinissa enemmän lapoja, ei muuta eroa. Kalliimpi rakentaa, jonka vuoksi sitä ei turhaan laiteta jos ei tarvita. Eli hyvin suurella todennäköisyydellä sopii paikoilleen heittämällä.
Tämä näkemys on pakko kyseenalaistaa. Solenoidi kaiketi pistää muuntimen lukkoon, mutta kyllä turbiinin, pumpun ja staattorin (mitkä nyt oikeat nimet ovatkaan) ominaisuudet vaikuttavat muuntimen toimintaan. Se on ihan varma juttu.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Momentinmuuntimien erot V8

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Ode kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:Luistoon ja "purevuuteen" vaikuttaa ainoastaan turbiinin lukon solenoidi ei itse turbiini. Isomman koneen kyljessä todennäköisesti on turbiinissa enemmän lapoja, ei muuta eroa. Kalliimpi rakentaa, jonka vuoksi sitä ei turhaan laiteta jos ei tarvita. Eli hyvin suurella todennäköisyydellä sopii paikoilleen heittämällä.
Tämä näkemys on pakko kyseenalaistaa. Solenoidi kaiketi pistää muuntimen lukkoon, mutta kyllä turbiinin, pumpun ja staattorin (mitkä nyt oikeat nimet ovatkaan) ominaisuudet vaikuttavat muuntimen toimintaan. Se on ihan varma juttu.

O
Vaikuttaa vaikuttaa, mutta ominaisuuksia sitten säädellään turbiinilukolla. Yhden paketin sisällä on siis turbiini, staattori, momentinmuunnin, pumppu. Yleensä tätä pakettia kutsutaan vain turbiiniksi. Turbiini ja momentinmuunnin vatkaa öljyä saadakseen kummankin nopeuden samaksi, jota ylläpidetään sillä lukolla (turbiinilukko) eli pidetään paine korkealla (saadaan vaihteisto "yhdeksi puuksi"). Jos taas halutaan paketin luistavan eli esim. lähtötilanteessa niin lukko ei ole kokonaan sulkeutunut vaan päästä painetta ohi kunnes pyörimisero tasaantuu tai oikea vaihde on päällä tai ohjelmassa näin kerrotaan. Lukkoa ohjataan pwm-signaalilla ECM:stä. Vanhemmissa laatikoissa on lukon osalta toiminta eri.

Isomman koneen turbiini jos sopii paikalleen niin todennäköisesti laatikosta tulee "päättäväisempi", jota voi lieventää ohjelmasta muuttamalla pwm-signaalia. Tämä tietysti riippuu ohjainlaitteen valmistajasta ja ohjelmasta, kaikissa ei tuota mahdollisuutta ole.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Momentinmuuntimien erot V8

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Pulttikehä eri jos kyse on alkupään 3.kakkosesta ...
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Momentinmuuntimien erot V8

Viesti Kirjoittaja henu »

Landshark kirjoitti:Pulttikehä eri jos kyse on alkupään 3.kakkosesta ...
Tämmöstä en oo kuulukkaan, molemmat lootat 98, itseasiassa vuosileima 97 tässä paikalleen menevässä lootassa.

Hyviä vinkkejä orkkis turbiinin putsaamiseen ?
öljyllä huuhtelua vai miten kannattas ?
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Momentinmuuntimien erot V8

Viesti Kirjoittaja henu »

Loota vaihettu, molemmat turbiinit samalaisia mitotuksiltaan ja pulttikehiltään, laitoin alkuperäsen turbiinin kun numeroissa oli yhden numeron ero.

En kerennyt autoa juurikaan testailla mutta shifterin liikeet ja tuntuma oli alkuun todella outo, tai siis tuntumaa ei juurikaan ollut, parani pienellä ajelulla mut ei tunnu vielä normaalisti toimivan, onko jotain säätöohjeta jossain ?

Esim D:lle kun laittaa niin D valo ei syty ja tuntuu muutenkin että keppi ei mene ihan perille asti, sitten kun käyttää kolmosvaihdetta päällä ja siirtää takaisin D:lle niin valo syttyy ja keppikin "napsahtaa" pykäläänsä niin kun pitää.

Voiko ilma järjestelmässä tehdä tuommosta, loota ja cuuleri oli täysin tyhjiä.
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Momentinmuuntimien erot V8

Viesti Kirjoittaja tlindi »

parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Momentinmuuntimien erot V8

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

s1jviita kirjoitti:Luistoon ja "purevuuteen" vaikuttaa ainoastaan turbiinin lukon solenoidi ei itse turbiini. Isomman koneen kyljessä todennäköisesti on turbiinissa enemmän lapoja, ei muuta eroa. Kalliimpi rakentaa, jonka vuoksi sitä ei turhaan laiteta jos ei tarvita. Eli hyvin suurella todennäköisyydellä sopii paikoilleen heittämällä.
voi helevettiläine. oon vissiin ostellu ihan turhaan ameriikantekeleisiin turbiineja, oliskohan ne kulkenu 1/4 maililla tehdasturbiinilla yhtä hyvin kun muokatulla?
tosin eihän noissa mitään lukkosolenoideja edes ole. :mrgreen:
xjr -99
galaxie -61
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Momentinmuuntimien erot V8

Viesti Kirjoittaja henu »

henu kirjoitti:shifterin liikeet ja tuntuma oli alkuun todella outo, tai siis tuntumaa ei juurikaan ollut, parani pienellä ajelulla mut ei tunnu vielä normaalisti toimivan, onko jotain säätöohjeta jossain ?
Tämäkin selvis, niinkin yksinkertanen vika että laatikon päähän tuleva shifterin vaijeri liian tiukalla, vedin sen M6 mutterin vaan hätäseen kiinni jolloin se L:än muotoinen pää tahmas eikä pyöriny vivun asennon mukaan kunnolla,
oletin että siinä ois ollu joku holkki yms joka estää pohjaan kiristämisen mutta ei näytä olevan.
Vastaa Viestiin