"Pelkkien yläkiristimien vaihto V8:ssa riittää " -kerholle - XK8/XKR (X100) ja X308 (XJ8/XJR)

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

"Pelkkien yläkiristimien vaihto V8:ssa riittää " -kerholle - XK8/XKR (X100) ja X308 (XJ8/XJR)

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Kun näitä V8:n jakopäitä on tullut nyt nähtyä puolenkymmentä, niin tässäpä pienoista varoituksen sanaa pelkkien yläkiristimien vaihtajille.

Näyte 1 - XK8 MY 1998 "On ne kiristimet sinne ainakin joskus vaihdettu!"
Muutaman vuoden jälkeen uudet 3rd Gen kiristimet ovat vanhojen löysien ketjujen ansiosta kuluneet jo tämmöisiksi. Vanhat ketjut on löysät, heiluvat & leikkaavat muovia.

Kuva

Näyte 2: XKR MY 2000 "Ihan hiljainen moottori on, mutta voisihan nuo varmuudeksi tarkistaa"
Eli korvakuulolla (eikä stetoskoopilla) ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä!

Tältä alakiristimien osat näytti 200k+ ajetussa 2000 XKR:ssä:

Kuva
Varmaan käy selväksi miksi kiristimien osia vaihtaessa myös pitää ottaa öljypohjan "sump" auki ja puhdistaa. No siksi että muovin palat kulkeutuvat sinne, ja joskus hajottavat öljyn nostoputken suojasihdin (jonka lautasen olen myös nähnyt irronneen ja kelluneen siellä sumpin pohjalla).

Venttiilikopan irrotuksella nähdyt yläkiristimetkin näytti päällisin puolin hyviltä, mutta ketjuissa oli jonkin verran löysää. Ja enemmän purettua näytti tältä:

Kuva

Lisäksi myös kampiakselin päässä olevat hammasrattaat olivat kuluneet, joten vanhoilla rattailla uudet ensiöpuolen ketjut jäivät löysälle. Ja sekin näkyi vasta sovitellessa uusiin ketjuihin!

Jos olet yksi niistä joka on vaihtanut vain yläkiristimet, niin allekirjoittaneeseen voi olla yhteydessä mielenrauhan etsintään apuja...

T
ps. Jos kuvat yllä ei toimi, niin kokeileppa näistä linkeistä:
https://1drv.ms/f/s!AiEAhAEXbv5zrM1l5mo9XrShaZGn0g
https://1drv.ms/f/s!AiEAhAEXbv5zrM1ZA7gvMNeEK1yS8w
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: "Pelkkien yläkiristimien vaihto V8:ssa riittää " -kerholle - XK8/XKR (X100) ja X308 (XJ8/XJR)

Viesti Kirjoittaja matsu »

Noissa alapään ketjun laahamissa on suunnitteluvirhe, kun sinne on tehty tai jätetty nuo teräväkulmaiset kolot reunoihin. Niistä alkaa särön leviäminen ja laahaimen pinta murtuu poikki. Kuvien perusteella murtuminen voi näköjään tulla muuallekin.

Hyvällä tuurilla tuollainen murtunut laahain kestää vaikka kuinka kauan, mutta meikäläinen ei saisi rauhaa ennen kuin nuokin osat on vaihdettu.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: "Pelkkien yläkiristimien vaihto V8:ssa riittää " -kerholle - XK8/XKR (X100) ja X308 (XJ8/XJR)

Viesti Kirjoittaja tlindi »

matsu kirjoitti:Noissa alapään ketjun laahamissa on suunnitteluvirhe, kun sinne on tehty tai jätetty nuo teräväkulmaiset kolot reunoihin. Niistä alkaa särön leviäminen ja laahaimen pinta murtuu poikki. Kuvien perusteella murtuminen voi näköjään tulla muuallekin.

Hyvällä tuurilla tuollainen murtunut laahain kestää vaikka kuinka kauan, mutta meikäläinen ei saisi rauhaa ennen kuin nuokin osat on vaihdettu.
..ja huonolla tuurilla joku laahaimen palanen tukkii jonkun öljykanavan...

T
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Vastaa Viestiin