1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Terve,
Eli Eaton M112 'kitisee' tyhjäkäynnillä kun kone lämmin ja kierrokset ~700rpm. Kun nostaa kierrokset >800rpm niin kitinä katoaa.
Pyöritin konetta ilman remmiä -> ei kitinää. Remmi on melko uusi, näyttää hyvältä ja kiristysvaraakin on. Hihnapyörät on 'ok' (pikku kohinaa) ja ääni kuulostaa stetoskoopilla kuunneltuna tulevan lähempää kaasuläppäkoteloa kuin nokkaa -> neulalaakerit vetää viimeisiään? Mitä nettiä selannut niin pitäisi kuulostaa enempi sepelimyllyltä kuin kitinältä.
Tässä vastaavankuuloinen kitinä mitä omasta kuuluu (mutta ei siis ole kyseinen XKR):
https://www.youtube.com/watch?v=DRiNRaShJrs
Vinkkejä miten edetä tämän kanssa?
Btw:
Ei olisi jollain ylimääräistä M112 ahdinta myynnissä...
Eli Eaton M112 'kitisee' tyhjäkäynnillä kun kone lämmin ja kierrokset ~700rpm. Kun nostaa kierrokset >800rpm niin kitinä katoaa.
Pyöritin konetta ilman remmiä -> ei kitinää. Remmi on melko uusi, näyttää hyvältä ja kiristysvaraakin on. Hihnapyörät on 'ok' (pikku kohinaa) ja ääni kuulostaa stetoskoopilla kuunneltuna tulevan lähempää kaasuläppäkoteloa kuin nokkaa -> neulalaakerit vetää viimeisiään? Mitä nettiä selannut niin pitäisi kuulostaa enempi sepelimyllyltä kuin kitinältä.
Tässä vastaavankuuloinen kitinä mitä omasta kuuluu (mutta ei siis ole kyseinen XKR):
https://www.youtube.com/watch?v=DRiNRaShJrs
Vinkkejä miten edetä tämän kanssa?
Btw:
Ei olisi jollain ylimääräistä M112 ahdinta myynnissä...
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Neulalaakerit voidaan vaihtaa helpostikkin, mutta vaatii tietty ahtimen irroituksen. Eivät ole kovin kalliitakaan. Samalla kannattaa vaihtaa myös muut laakerit. Uusi ahdin sitten maksaa noin 2 t€ ja irrotus asennus päälle joten korjaamalla saa soivan pelin halvemmalla ja jos itse tekee niin kustannus noin pari sataa euroa(laakerit+öljy) nokkapyörän irrotukseen/kiinnitykseen tarvitaan työkalu jotta pysyy ehjänä ja ei väänny "akseli".Tsuppari kirjoitti:Terve,
Eli Eaton M112 'kitisee' tyhjäkäynnillä kun kone lämmin ja kierrokset ~700rpm. Kun nostaa kierrokset >800rpm niin kitinä katoaa.
Pyöritin konetta ilman remmiä -> ei kitinää. Remmi on melko uusi, näyttää hyvältä ja kiristysvaraakin on. Hihnapyörät on 'ok' (pikku kohinaa) ja ääni kuulostaa stetoskoopilla kuunneltuna tulevan lähempää kaasuläppäkoteloa kuin nokkaa -> neulalaakerit vetää viimeisiään? Mitä nettiä selannut niin pitäisi kuulostaa enempi sepelimyllyltä kuin kitinältä.
Tässä vastaavankuuloinen kitinä mitä omasta kuuluu (mutta ei siis ole kyseinen XKR):
https://www.youtube.com/watch?v=DRiNRaShJrs
Vinkkejä miten edetä tämän kanssa?
Btw:
Ei olisi jollain ylimääräistä M112 ahdinta myynnissä...
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Tuo nokkapyörän irroitus & asennus on se ongelmakohta jos tätä alkaa itse tekemään. Työkalua en löytänyt kuin jenkkilästä tähän ja hintaa tulee sille sen verran paljon että ennemmin lähettää Englantiin erikoistuneelle pajalle laitettavaksi ~400€ sis osat,työt ja postit arviolta.kissaeläin kirjoitti:
Neulalaakerit voidaan vaihtaa helpostikkin, mutta vaatii tietty ahtimen irroituksen. Eivät ole kovin kalliitakaan. Samalla kannattaa vaihtaa myös muut laakerit. Uusi ahdin sitten maksaa noin 2 t€ ja irrotus asennus päälle joten korjaamalla saa soivan pelin halvemmalla ja jos itse tekee niin kustannus noin pari sataa euroa(laakerit+öljy) nokkapyörän irrotukseen/kiinnitykseen tarvitaan työkalu jotta pysyy ehjänä ja ei väänny "akseli".
Jos taas työkalu löytyy vuokralle jostain niin sitten tekee itse.
Suomessa ei näytä äkkiseltään remmiahtimien huoltoon erikoistuneita pajoja olevan. Pakokaasuahtimien pajoja on taas pilvin pimein.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Moi!
Mulla on tuo työkalu ja palvelut osiossa siitä vuokrausilmoitus. Laita vaikka yksityisviestiä mikäli aiheuttaa haluja.
Mulla on tuo työkalu ja palvelut osiossa siitä vuokrausilmoitus. Laita vaikka yksityisviestiä mikäli aiheuttaa haluja.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Kannattaa ensin rajata tuleeko kitinä sittenkin hihnasta / hihnapyöristä. Uusikin hihna voi kitistä. Tuo seuraavan linkin näyttämä vesiruiskutus on hyvä keino. Jos kitinä häviää, ei tarvitse käydä ahtimen kimppuun.
https://www.youtube.com/watch?v=AEUe6uKxTv8
https://www.youtube.com/watch?v=AEUe6uKxTv8
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Kopasin ruikkimalla vettä. Kuulosti että ainakin hiljeni kitinä, ei kadonnut täysin. Laitoin saman tien päivitetyn kiristinsetin hihnoineen tilaukseen britishpartsilta. Joku webkaupassa prakaa kun oli 2x veloitus kauppasummasta luottokortilla Mutta eiköhän asia korjaannu.matsu kirjoitti:Kannattaa ensin rajata tuleeko kitinä sittenkin hihnasta / hihnapyöristä. Uusikin hihna voi kitistä. Tuo seuraavan linkin näyttämä vesiruiskutus on hyvä keino. Jos kitinä häviää, ei tarvitse käydä ahtimen kimppuun.
https://www.youtube.com/watch?v=AEUe6uKxTv8
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
kuulostaa ihan öljytipalta remmissä. Omasta hävisi kitinä kun roiskin reilusti jarrukliineriä hihnan urapuolelle. Oli muuten uusi hihna, mutta olin onnistunu tiputtmaaan tipan öljyä kitkapuolelle.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Auttaisiko hihnaspray jota ainakin bilibaliteema myy ?
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Hihnasprayn kanssa kannattaa olla tarkkana. En muista minkä merkkistä hihnaspraytä aikoinaan laitoin laturin hihnaan, mutta siitä vasta meteli alkoi. Spray oli kuin siirappia ja siitä vasta repivä lätinä alkoi. Päättelin että sopii hyvin puimakoneen remmiin mutta ei auton hihnoihin
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
crc myy toimivaa ainetta ja kannattaa katella vähän käyttöohjetta ennen suihkimista. yhteen kohtaan hihnaa riittää pieni määrä, siitä se leviää koko matkalle eikä aiheuta mitään vaivoja.matsu kirjoitti:Hihnasprayn kanssa kannattaa olla tarkkana. En muista minkä merkkistä hihnaspraytä aikoinaan laitoin laturin hihnaan, mutta siitä vasta meteli alkoi. Spray oli kuin siirappia ja siitä vasta repivä lätinä alkoi. Päättelin että sopii hyvin puimakoneen remmiin mutta ei auton hihnoihin
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Eipä auttanut uuden kiristimen, hihnan ja hihnapyörän vaihto prkl! Sama kitinä edelleen tyhjäkäynnillä ~700rpm. Stetarilla kuunnellessa arvelen että ahtimen takalaakerit ne kitkuttaa joten ahdinremontti on väistämättä edessä. Saattaa kyllä mennä ensi syksyyn se äh!
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Kokeilit varmaan ahtimen nokkapyörän mahdollisen väljyyden samalla ? Jos nokkapyörän laakeri väljä tai nokan ja "ruuvien" välinen yhdys"kumi"väljä niin liikettä pitäisi havaita nokkapyörän liikkeessä.Tsuppari kirjoitti:Eipä auttanut uuden kiristimen, hihnan ja hihnapyörän vaihto prkl! Sama kitinä edelleen tyhjäkäynnillä ~700rpm. Stetarilla kuunnellessa arvelen että ahtimen takalaakerit ne kitkuttaa joten ahdinremontti on väistämättä edessä. Saattaa kyllä mennä ensi syksyyn se äh!
Viimeksi muokannut kissaeläin, Pe Helmi 03, 2017 4:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
mulla olis ylimääräsenä laakerisarja joka on ostettu vm-99 varten.
paketista puuttuu ainoastaan sen muovirinkula mikä yhdistää vedon..
paketista puuttuu ainoastaan sen muovirinkula mikä yhdistää vedon..
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Juu, ei kyllä mitään radikaalia klappia mielestäni ollut. Jossain millin tienoilla noin arviolta kun pyörittelin. Mitens tuo neulalaakerien vaihto? Tässä vanhemmassa mallissa ilmeisesti prässillä takaa ulos ja sisäpuolelta takasin sisään?kissaeläin kirjoitti: Kokeilit varmaan ahtimen nokkapyörän mahdollisen väljyyden samalla ? Jos nokkapyörän laakeri väljä tai nokan ja "ruuvien" välinen yhdys"kumi"väljä niin liikettä pitäisi havaita nokkapyörän liikkeessä.
galaxie: katson mitä teen kun saan ahtimen palasiksi.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Takaa juu suojakuppi pois ja prässillä ulkoapäin pois ja sisäpuolelta sisään. Ainut varottava asia on oikeastaan nokkapyörän irrottamisessa, normaalilla ulosvetäjällä voi vääntää akselin ja se ei ole tietty hyvä juttu.Tsuppari kirjoitti:Juu, ei kyllä mitään radikaalia klappia mielestäni ollut. Jossain millin tienoilla noin arviolta kun pyörittelin. Mitens tuo neulalaakerien vaihto? Tässä vanhemmassa mallissa ilmeisesti prässillä takaa ulos ja sisäpuolelta takasin sisään?kissaeläin kirjoitti: Kokeilit varmaan ahtimen nokkapyörän mahdollisen väljyyden samalla ? Jos nokkapyörän laakeri väljä tai nokan ja "ruuvien" välinen yhdys"kumi"väljä niin liikettä pitäisi havaita nokkapyörän liikkeessä.
galaxie: katson mitä teen kun saan ahtimen palasiksi.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
galaxie61 kirjoitti:mulla olis ylimääräsenä laakerisarja joka on ostettu vm-99 varten.
paketista puuttuu ainoastaan sen muovirinkula mikä yhdistää vedon..
Ot: galaxie katsotko onko yv laatikko täynnä? Siitä johtunee ettet pääse lukemaan viestiä. Max 50 taitaa mahtua viestilaatikkoon.
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
no nyt toimii.Tsuppari kirjoitti:galaxie61 kirjoitti:mulla olis ylimääräsenä laakerisarja joka on ostettu vm-99 varten.
paketista puuttuu ainoastaan sen muovirinkula mikä yhdistää vedon..
Ot: galaxie katsotko onko yv laatikko täynnä? Siitä johtunee ettet pääse lukemaan viestiä. Max 50 taitaa mahtua viestilaatikkoon.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Päivitys:
Vaihdoin neulalaakerit, haljenneen alkuperäisen muovicouplerin vihreään tarvikepalaan ja uudet öljyt.
Tyhjäkäyntikitinä otti ja katosi viimein
Nokat laakerit on edelleen iskussa joten ne jäi nyt vaihtamatta.
Ja eihän homma mennyt ilman ylimääräistä dramatiikkaa kun kaasuläppärungosta jäi toiselta puolelta piuha irti; xk lähti ihme kyllä käyntiin mutta 2k tyhjäkäyntikierroksilla
Vaihdoin neulalaakerit, haljenneen alkuperäisen muovicouplerin vihreään tarvikepalaan ja uudet öljyt.
Tyhjäkäyntikitinä otti ja katosi viimein
Nokat laakerit on edelleen iskussa joten ne jäi nyt vaihtamatta.
Ja eihän homma mennyt ilman ylimääräistä dramatiikkaa kun kaasuläppärungosta jäi toiselta puolelta piuha irti; xk lähti ihme kyllä käyntiin mutta 2k tyhjäkäyntikierroksilla
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä
Hyvä homma !Tsuppari kirjoitti:Päivitys:
Vaihdoin neulalaakerit, haljenneen alkuperäisen muovicouplerin vihreään tarvikepalaan ja uudet öljyt.
Tyhjäkäyntikitinä otti ja katosi viimein
Nokat laakerit on edelleen iskussa joten ne jäi nyt vaihtamatta.
Ja eihän homma mennyt ilman ylimääräistä dramatiikkaa kun kaasuläppärungosta jäi toiselta puolelta piuha irti; xk lähti ihme kyllä käyntiin mutta 2k tyhjäkäyntikierroksilla
Samaan vaivaan nuo nokan laakeritkin olisi kannattanut vaihtaa ehkä kun ei kovin aikaa vievä operaatio ole. Kerkiää ne toki myöhemminkin.
S Type R (2002) -Black Edition-