1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

Terve,

Eli Eaton M112 'kitisee' tyhjäkäynnillä kun kone lämmin ja kierrokset ~700rpm. Kun nostaa kierrokset >800rpm niin kitinä katoaa.
Pyöritin konetta ilman remmiä -> ei kitinää. Remmi on melko uusi, näyttää hyvältä ja kiristysvaraakin on. Hihnapyörät on 'ok' (pikku kohinaa) ja ääni kuulostaa stetoskoopilla kuunneltuna tulevan lähempää kaasuläppäkoteloa kuin nokkaa -> neulalaakerit vetää viimeisiään? Mitä nettiä selannut niin pitäisi kuulostaa enempi sepelimyllyltä kuin kitinältä.

Tässä vastaavankuuloinen kitinä mitä omasta kuuluu (mutta ei siis ole kyseinen XKR):
https://www.youtube.com/watch?v=DRiNRaShJrs

Vinkkejä miten edetä tämän kanssa?

Btw:
Ei olisi jollain ylimääräistä M112 ahdinta myynnissä... :mrgreen:
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tsuppari kirjoitti:Terve,

Eli Eaton M112 'kitisee' tyhjäkäynnillä kun kone lämmin ja kierrokset ~700rpm. Kun nostaa kierrokset >800rpm niin kitinä katoaa.
Pyöritin konetta ilman remmiä -> ei kitinää. Remmi on melko uusi, näyttää hyvältä ja kiristysvaraakin on. Hihnapyörät on 'ok' (pikku kohinaa) ja ääni kuulostaa stetoskoopilla kuunneltuna tulevan lähempää kaasuläppäkoteloa kuin nokkaa -> neulalaakerit vetää viimeisiään? Mitä nettiä selannut niin pitäisi kuulostaa enempi sepelimyllyltä kuin kitinältä.

Tässä vastaavankuuloinen kitinä mitä omasta kuuluu (mutta ei siis ole kyseinen XKR):
https://www.youtube.com/watch?v=DRiNRaShJrs

Vinkkejä miten edetä tämän kanssa?

Btw:
Ei olisi jollain ylimääräistä M112 ahdinta myynnissä... :mrgreen:
Neulalaakerit voidaan vaihtaa helpostikkin, mutta vaatii tietty ahtimen irroituksen. Eivät ole kovin kalliitakaan. Samalla kannattaa vaihtaa myös muut laakerit. Uusi ahdin sitten maksaa noin 2 t€ ja irrotus asennus päälle joten korjaamalla saa soivan pelin halvemmalla ja jos itse tekee niin kustannus noin pari sataa euroa(laakerit+öljy) nokkapyörän irrotukseen/kiinnitykseen tarvitaan työkalu jotta pysyy ehjänä ja ei väänny "akseli".
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

kissaeläin kirjoitti:
Neulalaakerit voidaan vaihtaa helpostikkin, mutta vaatii tietty ahtimen irroituksen. Eivät ole kovin kalliitakaan. Samalla kannattaa vaihtaa myös muut laakerit. Uusi ahdin sitten maksaa noin 2 t€ ja irrotus asennus päälle joten korjaamalla saa soivan pelin halvemmalla ja jos itse tekee niin kustannus noin pari sataa euroa(laakerit+öljy) nokkapyörän irrotukseen/kiinnitykseen tarvitaan työkalu jotta pysyy ehjänä ja ei väänny "akseli".
Tuo nokkapyörän irroitus & asennus on se ongelmakohta jos tätä alkaa itse tekemään. Työkalua en löytänyt kuin jenkkilästä tähän ja hintaa tulee sille sen verran paljon että ennemmin lähettää Englantiin erikoistuneelle pajalle laitettavaksi ~400€ sis osat,työt ja postit arviolta.

Jos taas työkalu löytyy vuokralle jostain niin sitten tekee itse.

Suomessa ei näytä äkkiseltään remmiahtimien huoltoon erikoistuneita pajoja olevan. Pakokaasuahtimien pajoja on taas pilvin pimein.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi!
Mulla on tuo työkalu ja palvelut osiossa siitä vuokrausilmoitus. Laita vaikka yksityisviestiä mikäli aiheuttaa haluja.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja matsu »

Kannattaa ensin rajata tuleeko kitinä sittenkin hihnasta / hihnapyöristä. Uusikin hihna voi kitistä. Tuo seuraavan linkin näyttämä vesiruiskutus on hyvä keino. Jos kitinä häviää, ei tarvitse käydä ahtimen kimppuun.

https://www.youtube.com/watch?v=AEUe6uKxTv8
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

matsu kirjoitti:Kannattaa ensin rajata tuleeko kitinä sittenkin hihnasta / hihnapyöristä. Uusikin hihna voi kitistä. Tuo seuraavan linkin näyttämä vesiruiskutus on hyvä keino. Jos kitinä häviää, ei tarvitse käydä ahtimen kimppuun.

https://www.youtube.com/watch?v=AEUe6uKxTv8
Kopasin ruikkimalla vettä. Kuulosti että ainakin hiljeni kitinä, ei kadonnut täysin. Laitoin saman tien päivitetyn kiristinsetin hihnoineen tilaukseen britishpartsilta. Joku webkaupassa prakaa kun oli 2x veloitus kauppasummasta luottokortilla :shock: Mutta eiköhän asia korjaannu.
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

kuulostaa ihan öljytipalta remmissä. Omasta hävisi kitinä kun roiskin reilusti jarrukliineriä hihnan urapuolelle. Oli muuten uusi hihna, mutta olin onnistunu tiputtmaaan tipan öljyä kitkapuolelle.
xjr -99
galaxie -61
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja rado »

Auttaisiko hihnaspray jota ainakin bilibaliteema myy ?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja matsu »

Hihnasprayn kanssa kannattaa olla tarkkana. En muista minkä merkkistä hihnaspraytä aikoinaan laitoin laturin hihnaan, mutta siitä vasta meteli alkoi. Spray oli kuin siirappia ja siitä vasta repivä lätinä alkoi. Päättelin että sopii hyvin puimakoneen remmiin mutta ei auton hihnoihin :evil:
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

matsu kirjoitti:Hihnasprayn kanssa kannattaa olla tarkkana. En muista minkä merkkistä hihnaspraytä aikoinaan laitoin laturin hihnaan, mutta siitä vasta meteli alkoi. Spray oli kuin siirappia ja siitä vasta repivä lätinä alkoi. Päättelin että sopii hyvin puimakoneen remmiin mutta ei auton hihnoihin :evil:
crc myy toimivaa ainetta ja kannattaa katella vähän käyttöohjetta ennen suihkimista. yhteen kohtaan hihnaa riittää pieni määrä, siitä se leviää koko matkalle eikä aiheuta mitään vaivoja.
xjr -99
galaxie -61
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

Eipä auttanut uuden kiristimen, hihnan ja hihnapyörän vaihto prkl! Sama kitinä edelleen tyhjäkäynnillä ~700rpm. Stetarilla kuunnellessa arvelen että ahtimen takalaakerit ne kitkuttaa joten ahdinremontti on väistämättä edessä. Saattaa kyllä mennä ensi syksyyn se äh! :roll:
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tsuppari kirjoitti:Eipä auttanut uuden kiristimen, hihnan ja hihnapyörän vaihto prkl! Sama kitinä edelleen tyhjäkäynnillä ~700rpm. Stetarilla kuunnellessa arvelen että ahtimen takalaakerit ne kitkuttaa joten ahdinremontti on väistämättä edessä. Saattaa kyllä mennä ensi syksyyn se äh! :roll:
Kokeilit varmaan ahtimen nokkapyörän mahdollisen väljyyden samalla ? Jos nokkapyörän laakeri väljä tai nokan ja "ruuvien" välinen yhdys"kumi"väljä niin liikettä pitäisi havaita nokkapyörän liikkeessä.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Pe Helmi 03, 2017 4:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

mulla olis ylimääräsenä laakerisarja joka on ostettu vm-99 varten.
paketista puuttuu ainoastaan sen muovirinkula mikä yhdistää vedon..
xjr -99
galaxie -61
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

kissaeläin kirjoitti: Kokeilit varmaan ahtimen nokkapyörän mahdollisen väljyyden samalla ? Jos nokkapyörän laakeri väljä tai nokan ja "ruuvien" välinen yhdys"kumi"väljä niin liikettä pitäisi havaita nokkapyörän liikkeessä.
Juu, ei kyllä mitään radikaalia klappia mielestäni ollut. Jossain millin tienoilla noin arviolta kun pyörittelin. Mitens tuo neulalaakerien vaihto? Tässä vanhemmassa mallissa ilmeisesti prässillä takaa ulos ja sisäpuolelta takasin sisään?

galaxie: katson mitä teen kun saan ahtimen palasiksi.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tsuppari kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti: Kokeilit varmaan ahtimen nokkapyörän mahdollisen väljyyden samalla ? Jos nokkapyörän laakeri väljä tai nokan ja "ruuvien" välinen yhdys"kumi"väljä niin liikettä pitäisi havaita nokkapyörän liikkeessä.
Juu, ei kyllä mitään radikaalia klappia mielestäni ollut. Jossain millin tienoilla noin arviolta kun pyörittelin. Mitens tuo neulalaakerien vaihto? Tässä vanhemmassa mallissa ilmeisesti prässillä takaa ulos ja sisäpuolelta takasin sisään?

galaxie: katson mitä teen kun saan ahtimen palasiksi.
Takaa juu suojakuppi pois ja prässillä ulkoapäin pois ja sisäpuolelta sisään. Ainut varottava asia on oikeastaan nokkapyörän irrottamisessa, normaalilla ulosvetäjällä voi vääntää akselin ja se ei ole tietty hyvä juttu.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

galaxie61 kirjoitti:mulla olis ylimääräsenä laakerisarja joka on ostettu vm-99 varten.
paketista puuttuu ainoastaan sen muovirinkula mikä yhdistää vedon..

Ot: galaxie katsotko onko yv laatikko täynnä? Siitä johtunee ettet pääse lukemaan viestiä. Max 50 taitaa mahtua viestilaatikkoon.
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

Tsuppari kirjoitti:
galaxie61 kirjoitti:mulla olis ylimääräsenä laakerisarja joka on ostettu vm-99 varten.
paketista puuttuu ainoastaan sen muovirinkula mikä yhdistää vedon..

Ot: galaxie katsotko onko yv laatikko täynnä? Siitä johtunee ettet pääse lukemaan viestiä. Max 50 taitaa mahtua viestilaatikkoon.
no nyt toimii. :idea:
xjr -99
galaxie -61
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

Päivitys:
Vaihdoin neulalaakerit, haljenneen alkuperäisen muovicouplerin vihreään tarvikepalaan ja uudet öljyt.
Tyhjäkäyntikitinä otti ja katosi viimein :)

Nokat laakerit on edelleen iskussa joten ne jäi nyt vaihtamatta.

Ja eihän homma mennyt ilman ylimääräistä dramatiikkaa kun kaasuläppärungosta jäi toiselta puolelta piuha irti; xk lähti ihme kyllä käyntiin mutta 2k tyhjäkäyntikierroksilla :mrgreen:
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1999 XKR ahdin 'kitisee' tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tsuppari kirjoitti:Päivitys:
Vaihdoin neulalaakerit, haljenneen alkuperäisen muovicouplerin vihreään tarvikepalaan ja uudet öljyt.
Tyhjäkäyntikitinä otti ja katosi viimein :)

Nokat laakerit on edelleen iskussa joten ne jäi nyt vaihtamatta.

Ja eihän homma mennyt ilman ylimääräistä dramatiikkaa kun kaasuläppärungosta jäi toiselta puolelta piuha irti; xk lähti ihme kyllä käyntiin mutta 2k tyhjäkäyntikierroksilla :mrgreen:
Hyvä homma !
Samaan vaivaan nuo nokan laakeritkin olisi kannattanut vaihtaa ehkä kun ei kovin aikaa vievä operaatio ole. Kerkiää ne toki myöhemminkin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin