Moi,
Toissakesänä antautui kuvassa (toivottavasti näkyy) näkyvästä paikasta ja parista paikallisesta korjaamosta kyselin, joska haluaisivat korjata, mutta eivät oikein innostuneet - edes oma luottoasentajani joka pitää käyttöautot kunnossa.
Kertokaapa viisaammat mikä osa tuosta on hajonnut ja mitä minun pitää ostaa jotta se saadaan kuntoon? Kyseinen auto on XJ40 vm. 1990 4.0 litran koneella.
EDIT: näkyykö tuosta osoitteesta:
https://drive.google.com/file/d/0BwDx0m ... sp=sharing
XJ40 korjauskysely
XJ40 korjauskysely
* Jaguar XJ40 Sovereign 4.0 1990 * Jaguar XF 2.7 Diesel 2009 *
Re: XJ40 korjauskysely
Terve,
Jos tuosta nyt oikein näin, niin etuapurunko on ruostunut puhki. Koska siihen liittyvät ylä- ja alatukivarret ja moottori lepää sen päällä kohdistuu siihen melko suuria voimia. Ylätukivarren kiinnotys on etuosastaan repeytynyt irti apurungosta.
Purkuosia saa ainakin Englannista, mutta niidenkin pitäisi olla varsin hyväkuntoisia että vaihtamisessa on järkeä. On se aika iso homma, ei kuitenkaan mahdoton.
-Jakuvaari
Jos tuosta nyt oikein näin, niin etuapurunko on ruostunut puhki. Koska siihen liittyvät ylä- ja alatukivarret ja moottori lepää sen päällä kohdistuu siihen melko suuria voimia. Ylätukivarren kiinnotys on etuosastaan repeytynyt irti apurungosta.
Purkuosia saa ainakin Englannista, mutta niidenkin pitäisi olla varsin hyväkuntoisia että vaihtamisessa on järkeä. On se aika iso homma, ei kuitenkaan mahdoton.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: XJ40 korjauskysely
Tästä näet minkälaisesta osasta on kysymys:
http://www.jaguarclassicparts.com/uk/ja ... m-assembly
VIN-numeron perusteella siitä näet myös osanumeron, jolla voit googlailla mistä apurunkoa löytyisi. Näyttäähän tuo kauppakin niitä myyvän, ainakin jotakin versiota, mutta tarkista että on oikea. 260 puntaa + vero + rahti.
Luulisi, että joku verstas sen suostuu vaihtamaan, jos tilaat osan (vaikkapa UK:sta tai suomalaisten osakauppiaiden välityksellä, katso Köpin FAQ) ja viet vaihdettavaksi. Tai jos omat taidot, työkalut ja paikat riittävät, niin kyllähän tuon itsekin vaihtaa. Melkoinen homma tietysti purkaa kaikki pois.
Köpi
http://www.jaguarclassicparts.com/uk/ja ... m-assembly
VIN-numeron perusteella siitä näet myös osanumeron, jolla voit googlailla mistä apurunkoa löytyisi. Näyttäähän tuo kauppakin niitä myyvän, ainakin jotakin versiota, mutta tarkista että on oikea. 260 puntaa + vero + rahti.
Luulisi, että joku verstas sen suostuu vaihtamaan, jos tilaat osan (vaikkapa UK:sta tai suomalaisten osakauppiaiden välityksellä, katso Köpin FAQ) ja viet vaihdettavaksi. Tai jos omat taidot, työkalut ja paikat riittävät, niin kyllähän tuon itsekin vaihtaa. Melkoinen homma tietysti purkaa kaikki pois.
Köpi
Re: XJ40 korjauskysely
Kuvan perusteella näyttäisi että ylätukivarren kiinnityskohta apurungosta on revennyt. Kuvasta ei pysty päättelemään, onko repeytymistä edistänyt ruoste. Jos apurungossa on laajalti ruostetta, se kannattaa vaihtaa. Mutta jos ei ole merkittävästi ruostetta, kyllä tuon repeämän pystyy pätevä hitsari (luokkahitsaaja esim. ) korjaamaan. On tuo kohta muutenkin hitsaamalla rakennettu jo tehtaalla.
Joka tapauksessa apurungon joutuu irrottamaan. On siinä melkoinen työ. Ja homma paisuu. Samassa yhteydessä kannattaa ehdottomasti uusia apurungon koria vasten olevat V-kumityynyt. Kun kaikki on "pöydällä", kannattaa uusia myös kaikki tukivarsien puslat ja mahdollisesti pallonivelet, ellei niitä ole aikaisemmin uusittu.
Jos satut tarvitsemaan käytettyä hyväkuntoista etuapurunkoa, meikäläiseltä sellainen löytyy valmiiksi irrotettuna ja purettuna. Se on vm. 1994 autosta, mutta käsitykseni mukaan se käy myös 1990 malliin. Yhteys YV:nä.
Joka tapauksessa apurungon joutuu irrottamaan. On siinä melkoinen työ. Ja homma paisuu. Samassa yhteydessä kannattaa ehdottomasti uusia apurungon koria vasten olevat V-kumityynyt. Kun kaikki on "pöydällä", kannattaa uusia myös kaikki tukivarsien puslat ja mahdollisesti pallonivelet, ellei niitä ole aikaisemmin uusittu.
Jos satut tarvitsemaan käytettyä hyväkuntoista etuapurunkoa, meikäläiseltä sellainen löytyy valmiiksi irrotettuna ja purettuna. Se on vm. 1994 autosta, mutta käsitykseni mukaan se käy myös 1990 malliin. Yhteys YV:nä.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: XJ40 korjauskysely
Kiitos kaikille vastauksista. Tuo helpottaa jo paljon homman laittamista kuntoon, kun sai viisaammilta neuvoja.
Eiköhän se liene helpohko löytää joku vaihtamaan osat sopuhintaan kun on laittaa valmiit osat tiskiin. Itseltä taitaa jäädä tekemättä, kun ei oikein ole hääppöisiä nostomahdollisuuksia...
Eiköhän se liene helpohko löytää joku vaihtamaan osat sopuhintaan kun on laittaa valmiit osat tiskiin. Itseltä taitaa jäädä tekemättä, kun ei oikein ole hääppöisiä nostomahdollisuuksia...
* Jaguar XJ40 Sovereign 4.0 1990 * Jaguar XF 2.7 Diesel 2009 *
Re: XJ40 korjauskysely
Moi pitkästä aikaa.
Vielä on homma vaiheessa. Matsulta ostin jo talvella ehjän apurungon (kiitos siitä), mutta ei ole ehtinyt ajattelemaan hommaa vielä sen pidemmälle ja osiakin pitäisi vielä hommata.
Osien hommaamiseen liittyen kysymys: Ovatko nämä oikeita V-kumeja tuohon malliin moottorin ja apurungon välille? https://britishparts.co.uk/products/778 ... -MNC2360AB
Näyttäisi veroineen olevan 100€ 2kpl toimitettuna, kun Brittiosa.com näyttää myyvän hintaan 73€/kpl?
Vielä on homma vaiheessa. Matsulta ostin jo talvella ehjän apurungon (kiitos siitä), mutta ei ole ehtinyt ajattelemaan hommaa vielä sen pidemmälle ja osiakin pitäisi vielä hommata.
Osien hommaamiseen liittyen kysymys: Ovatko nämä oikeita V-kumeja tuohon malliin moottorin ja apurungon välille? https://britishparts.co.uk/products/778 ... -MNC2360AB
Näyttäisi veroineen olevan 100€ 2kpl toimitettuna, kun Brittiosa.com näyttää myyvän hintaan 73€/kpl?
* Jaguar XJ40 Sovereign 4.0 1990 * Jaguar XF 2.7 Diesel 2009 *
Re: XJ40 korjauskysely
Noin äkkiä tulee vaan mieleen kun huomioidaan kohteen arvo (rahallinen) ja kaiki ne murheet mitä todennäköisesti tulee vastaan kun apurunko yritetään irroittaa. Jumissa olevat pultit, jarruputket, vaihtoa vaativat puslat isot tuntimäärät yms. Jos mätä, niin vaihto silloin OK, mutta pienellä purkamisella saanee kaikki kumiosat pois ja sitten kunnollinen puhdistus ja hitsaus. Tuskinpa vaatii luokkia. Ei kait tehtaan kavereillakaan ole ollut.
Jos kerran käsillä on irroitettu osa, voi saumat ja purkauksen miettiä valmiiksi ennen työn aloittamista.
Jos kerran käsillä on irroitettu osa, voi saumat ja purkauksen miettiä valmiiksi ennen työn aloittamista.
i