laatikon öljynvaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Tuossa suomi24:ssä oli aiheesta hieman keskustelua, joten kysytäänpä täältä, josta löytyy muutakin kuin mutu-titetoa :)

Oletteko vaihtaneet S-typeen laatikon öljyjä? Kun itsekin asiaa huollon yhteydessä tiedustelin, minulle vastattiin, että öljyjä ei ole tarpeen vaihtaa ollenkaan, "sealed for life" kerrottiin. Auton huolto-ohjelmastakin tuo laatikon öljynvaihto kokonaan puuttuu.

No, kieltämättä hirvittää ajatus, että samoilla litkuilla ajetaan vaikkapa puolimiljoonaa kilsaa. Kertoivat kyllä, että öljyt voi vaihtaa, mutta auton pitää seistä huollossa yön yli, jotta öljyn ja laatikon lämpötilat tasaantuvat jne... Ihmettelin, että onpas monimutkaista ja annoin asian olla. Samat öljyt ovat siis olleet uudesta alkaen laatikossa.

Mitä täällää ollaan siis mieltä tai millaisia kokemuksia teillä on? Autoni S-type 4.0 laatikko on siis se 5-vaihteinen Fordin looda.
XF 4.2 SV8
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja matsu »

Joo, niin kuuluvat olevan, "sealed for life". Kannattaa kysyä, paljonko se "life" on kilometreissä.

Jos mennään auton käyttöiässä ja kilometreissä siihen miten asia on vaikkapa Saksassa tai Japanissa, nuo "sealed for life" ovat ihan OK. Mutta entä sitten, jos autoa pidetään hengissä 20+ vuotta, kuten Suomessa vielä nykyisellä autoverolla. Ja tuon ajan jälkeen viimeistään auto joutuu harrastajalle. Siinä vaiheessa viimeistään tulee itku noiden kertakäyttötuotteiden kanssa.

Olisi mukava, jos joku vaihtaisi öljyt riittävän usein moottoriin ja vaihteistoon ja takavetoisissa (mitä ne on?) peräänkin. Jäisi sentään muutama hyvä yksilö harrastajille.

Noiden pitkien öljynvaihtovälien (moottori) seuraamuksista löytyy hyviä esimerkkejä, manittakoon nyt vaikka Jaguar, Saab, Mercedes Benz, Audi ja Volkswagen, ...?
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

Life for a car?

Viesti Kirjoittaja peejii »

Pari vuotta sitten lipsahti Fordilta nykyisin käytössä oleva kevyiden ajoneuvojen suunniteltu elinikä. Muistaakseni se oli henkilöautoille 170.000 km ja tavara-autoille 250.000 km! Saattaa olla, että tuo jälkimmäinen oli 300.000, mutta suuruusluokka pätee.

Oli kuinka tahansa, mutta noita ajomääriähän on pidetty Suomessa laatuautoille vasta sisäänajona. Ok. kysymyshän oli Fordista, eikä Jaguarista tai Mersusta tai Bemarista, mutta tuo suunniteltu auton elinikä ei ole kuitenkaan ½ milj.km tai yli.

Minä ainakin vaihtaisin nuo elinikäiset öljyt viimeistään tuossa 200.000 km:n paikkeilla.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Kyselty on..

Viesti Kirjoittaja Jussi »

joo, kysyin samaa Espoon huollossa ja sanoivat, että voivat kyllä vaihtaa, jos asiakas pyytää, mutta ei muuten. Itse huoltomies sanoi, että kyllä hän itse vaihtaisi ja kertoi jopa pikaisesti, ettei se ole edes suuri homma...mutta ei kuulu ohjelmaan.

Siispä USAn palstoilta sain tiedon, että kannattaa hommata öljyt toisaalta ja viedä muualle tehtäväksi. Ongelma on minusta siinä, ettei sitä öljyö taida oikein muualta löytyä, patis Fordin huollosta mahdollisesti eikä se tietenkään vaihdu kokonaan.

Siispä ajelen vanhoilla, mutta kaivertaa koko ajan.

Jussi S Type 4.0 vm 2000
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja peejii »

Autodata antaa Jaguar S-typelle automaattiöljyksi Mercon-V. Huolto-ohjelma riittää 192.000 (144 kk) saakka. Siihen mennessä ei sisälly automaattivaihteiston öljynvaihtoa.

Automaattivaihteistoon todellä jää aina vähän vanhaa öljyä, kun laatikosta laskee vanhat öljyt pois. Se johtuu momentinmuuntimesta, jonne jää pari litraa öljyä, ellei laatikkoa ota irti. Kuitenkaan siitä ei ole haittaa, ellei öljy ole "palanut". Toisaalta, jos öljy on palanut, ollaan siinä tilanteessa, että laatikon joutuu joka tapauksessa pian ottamaan irti kirkapintojen vaihdon takia.

Jos on huolissaan öljyn kunnosta, voi sen vaihtaa tuossa 200.000 km:n paikkeilla. Samalla vaihdetaan tietysti laatikon öljynsuodatin (se on laatikon sisällä). Momentinmuuntimeen jäävä vanha öljy ei haittaa, koska uudessa öljyssä tulee riittävästi uusia lisäaineita ja tällöin vanhakin öljy tavallaan uudistuu.

Kysymys, mitä öljynvaihto kannattaa, riippuu kustakin laatikkomallista, koska noiden kitkapintojen vaihdon takia laatikon joutuu ennemmin tai myöhemmin ottamaan irti ja purkamaan. Joissakin autoissa (ja joillakin kuskeilla) tuo isompi huolto tulee vastaan jo ennen 200.000 km:ä. Sellaisilla laatikoilla, joilla (kunnosakin ollessaan) vaihtaessa tuntuu pieni nykäys, tuo vaihtoväli on yleensä pitempi. Mitä pehmeämmäksi vaihtamistapahtuma on säädetty, sitä enemmän myös nuo kitkapinnat kuluvat.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja BRG »

peejii kirjoitti:Sellaisilla laatikoilla, joilla (kunnosakin ollessaan) vaihtaessa tuntuu pieni nykäys, tuo vaihtoväli on yleensä pitempi. Mitä pehmeämmäksi vaihtamistapahtuma on säädetty, sitä enemmän myös nuo kitkapinnat kuluvat.
Voiko tätä ajatusta kehittää edelleen niin, että XJ:ssä kannattaa pitää laatikon Sport modea päällä, koska silloin tuo nykäys on yleensä hieman suurempi :?:
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

normal/sport-mode

Viesti Kirjoittaja peejii »

Periaatteessa kyllä. Suurempi nykäys johtuu siitä, että kitkapintojen kiinniottaminen sport-modessa tapahtuu nopeammin kuin normal-modessa. Toisaalta sport-moden vaihtaminen tapahtuu myös suuremman tehon alueella, joten se voi aiheuttaa myös suurempaa kulumista (riippuu kaasupolkimen asennosta). Mutta aivan kuin tavallisellakin kytkimellä (manuaalilaatikossa), luistattaminen kuluttaa eniten kytkinpintoja.

Kuitenkin, jos mennään ääripäähän, elikä kiihdytetään kaasu pohjassa, liikkuvat vaihteistossa niin isot tehot ja voimat, että se aiheuttaa omalta osaltaan luistamista ja myös lämmön muodostumista, että se kuluttaa todella paljon laatikkoa. Jos jollakin sattuu olemaan laatikon öljynlämpömittari, voi tämän todeta helposti suorittamalla kuivalla kelillä pari lähtöä kaasu pohjassa. Esim. tuollaisella 300 hv koneella suoritettu 1/4 mailin täyskaasukiihdytys nostaa tavallisella vaihteistoöljynlauhduttemella varustetun automaattilaatikon öljynlämpötilan niin korkealle, että öljy tulee läpi uusistakin turbiinin (momentinmuuntimen) stefoista.

Loppujen lopuksi olen kuitenkin sitä mieltä, että mukavuus (normal-mode) kuluttaa kitkapintoja, sport-mode nostaa kulutusta kiihdytettäessä (kaupunkiajossa).
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

looda

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Näin arvelinkin, "life" on suhteellinen käsite kun puhutaan laatikon eliniästä. Ja jos vaihteiston on tarkoitus olla toimintakuntoinen 20 vuotta/puolimiljoonaa kilsaa, pitää uudet öljytkin jossain välissä sisään saada. Ehkä annan vielä mennä vuoden-pari, ja vaihdan sitten öljyt... tai ehkä auton uudempaan :) Seuraava omistaja sitten vaihdattakoot öljyt.

Tuo vaihteiston sport-mode nappi itseasiassa vaikuttaa polttoaineen kulutukseen aika vähän. Ehkä kulutusero on iso siinä tapauksessa, että kuljetta ajaa agressiivisesti erittäin raskaalla jalalla. Tällöin normaali-mode yrittää tehdä parhaansa bensaa säästääkseen. Oma kaasujalkani on sen verran maltillinen, jotta en ole havainnut oikeastaan minkäänlaista kulutuseroa näiden eri asentojen välillä. Sport-mode tosin vaihtaa terhakammin ja käyttää tietyissä tilanteissa voimaa reilummin. Ja jos kerta kitkapinnatkin kestävät näin paremmin, taidankin tästedes ajella pelkästään sport-modella :)
XF 4.2 SV8
Vastaa Viestiin