xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja trj »

Löytyyköhän xj12 ser 3 virranjakajaan keskipakosäätimeen uusia jousia mistään? Toinen jousi näyttää olevan täysin kuoleentunut ja pois pelistä.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Oisko noista mikään sopiva?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/4012766/Vetojousipari
http://www.ikh.fi/fi/search/vetojousi
Vastaavaa jäykkyyttä voi testata ripustamalla paino ja mittaamalla venymä.
Tosin se jäljelläolevakin voi olla jo osittain kuoleentunut. Vai ovatko erilaisia,
toinen astuu peliin myöhemmin?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja trj »

Näyttävät ne jouset olevan erilaisia. En tiedä kuuluuko niiden olla erilaiset? Toinen on paksummasta langasta ja harvakierteisempi. Ja siinä paksummassa on muutama milli tyhjää karatappien juuressa ennenkuin jousi alkaa edes vastaamaan.
Alkoi vähän epäilyttämään noi jouset kun ed. omistajan toimesta on menty rassaamaan tuota jakajaa. Alipainesäädin oli sökö, ja sitä oli menty "tai lähinnä yritetty" tiivistelemään silikonilla vähän sieltä sun täältä pitkin jakajaa.
Löytyi tosiaankin monta muutakin kötöstystä jolla yritetty saada pysymään sytytys ja koneen käynti kohillaan. On ollut vähän enempi vauhtia kuin järkeä ruotsin miehen "korjauksissa". Oli vaihdettu: ecu, suutinyksikkö, jakajan kansi, tulpanjohtosarjat, ruiskun johtosarja, ailpaine järjestelmän komponentteja, yms...yms...
No, onneks kaikki alkuperäiset löytyi vielä takakontista, ja ovat todennäköisesti aivan ehjänä? Alipainesäädin on vuotanut kuin seula. Uusi on jo tilattu, mutta noi keskipakosäätimen jouset vielä epäilyttää. Aika herkästi menee ne painot täysin levälleen.

Käyntivikaa oli etsitty luultavasti aivan vääristä paikoista, ja korjattu hieman erikoisin tavoin? :oops:
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

trj kirjoitti:Näyttävät ne jouset olevan erilaisia. En tiedä kuuluuko niiden olla erilaiset? Toinen on paksummasta langasta ja harvakierteisempi. Ja siinä paksummassa on muutama milli tyhjää karatappien juuressa ennenkuin jousi alkaa edes vastaamaan.
Matsu varmaan tietää paremmin XJ:n sielunelämän, mutta minä luulen että niiden pitääkin olla erilaiset ja toinen astuu peliin vasta kun ennakkoa on enemmän.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Joo, hyllystä löytyi parikin vanhaa kakstoistasen virranjakajaa ja tuli nyt sitten perehdyttyä tuohon keskipakosäätäjään.

Jouset ovat todellakin erilaiset. Toinen on melko hento ja toinen taas erittäin jämäkkä. Ja aivan kuten Köpi toteaa, toinen eli se paksumpi jousi tulee mukaan vasta isommilla kierroksilla. Näin minäkin päättelin siitä että paksussa jousessa on ensin hieman tyhjää liikevaraa ja vasta sitten kun painot ovat vähän auenneet, se tulee mukaan. Hennompi jousi alkaa kiristyä eli vastustaa painojen liikettaä heti alusta alkaen.

Melko kevyesti punnukset tosiaan liikkuvat, etenkin siinä alussa kun vasta hento jousi panee vastaan. Ja akselin päistä kääntäen punnukset liikuvat tosi herkästi ääriasentoon asti.

Toisessa säätäjässä toisessa punnuksessa oli merkintä 14 ja toisessa säätäjässä vastaavasti 13. Mahtaako tarkoittaa punnuksen painoa? Eli noissa kahdessa olisi aavistuksen erilainen keskipakoennakon säätö? Toinen onkin USA mallin XJS:stä. Onhan USA mallin moottorissa hieman matalampi puristussuhdekin.

Keskipakosäätäjä kannattaa puhdistaa ja voidella hyvin. Sillä näkyy olevan taipumus jäykistyä. Pitkässä seisonnassa se varmasti ruostuukin. Muistaakseni Jaguar Guru David Marks kirjoitti jossakin että jos haluaa V12 moottoriin lisää tehoja, kannattaa ensimmäiseksi varmistaa, että moottori on oikeissa säädöissä ja kaikki toimii. Hän mainitsi erityisesti virranjakajan alipaine- ja keskipakosäätimet ja kaasuläppien säädön.

Uusi kokonainen jakaja näyttää olevan hinnoissaan tänä päivänä, £600 Englannissa, ja vanha pitää vielä antaa vaihdossa ! Kannattaa siis pitää huolta jakajista ja ottaa vanhat talteen.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Just noin, kiitos Matsu kun säästit minut paljolta kirjoittamiselta.

Olisi mahtavaa jos saisi jostain vanhanaikaisen mekaanisen jakajien testerin, jossa voisi pyörittää irtonaista jakajaa.

Myös XK-moottorin jakajassa on kaksi erilaista painoa ja kaksi erilaista jousta. Idea on, että ennakkokäyrä saadaan ko. moottorille juuri sopivaksi.

Ja niin V12 kuin XK-koneissa on vuodesta 1967 eteenpäin kun tulivat ekat USA- ja Kalifornia-smog-normit käyttöön, eri kaasareiden lisäksi erilaiset ennakkokäyrät. V12-koneet olivat suurelta osin vuodesta 1973 eteenpäin matalapuristeisia USA-malleissa kunnes tuli se H.E.-malli, jossa oli puhtaampi palaminen ja sitä kautta myös hieman lisää tehoa. Siis tuo tehonlisäys oli Euroopassa aika marginaalinen, lähinnä kulutus hieman laski, mutta USA-malleihin toi H.E.-päivitys enemmän iloa, kun ei enää tarvinut käyttää niin matalia puristuksia ja pientä ennäkkoa.

Jos yhtään muistan Kirbyn V12/XJS-kirjaa oikein, kannattaa harrastajamekaanikon katsoa, että staattisen ennakon (esim. 9-10 astetta BTDC XK:ssa ja 10-12 astetta BTDC V12:ssa) lisäksi ennakkoa olisi noin 30-36 astetta 3.000 kierroksella. Siis koneen kierroksilla, ei jakajan, jakajahan pyörii puolta nopeutta kuten nokka-akselitkin.

Englannissa on hyvä hemmo nimeltään Distributor Doctor, joka osaa kunnostaa ja muokata vanhat jakajat halutuille ennakkokäyrille. Nykybensan takia käyttäytyvät varsinkin kaasarivehkeet erilailla kuin ennenvanhaan ja siksi voi neuloja ja ennakkokäyriä joutua muuttamaan. Käynti dynossa ja koko kartan mäppääminen kertoo missä mennään ja mitä pitäisi tehdä.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja trj »

Kiitoksia Matsulle tiedoista.
Akseli on hieman jäykkä pyörimään. Laakerointi ei töki, ei tunnu välyksiä, mutta on tasaisen nahkea. Onko tietoa että minkälainen laakerointi siinä on, ja kuinka ne vaihdetaan, tai mistä välistä ne pääsisi voitelemaan? Saattaa jumia ihan kuivuuttaan kun on seisonut pitkään. Painot liikkuu herkästi ja kaikki muut jakajan liikkuvat osat on ollut hyvissä rasvoissa ja toimii kuten pitääkin? Auto on seisonut 5 vuotta, konerikon jälkeen. Ketjunkiristin poikki. Katkeaminen ei ollut aiheuttanut muuta näkyvää vauriota koneessa.
Sylinteriputket ja männät meni vaihtoon, muusta syystä. A2 ja B5 sylintereissä oli jurmuja. Nielaissut jossain vaiheessa sytytystulpan posliinipalasia. Että semmoinen tulppien vaihto oli ollut siellä. :shock:
Ja muutama putki olis todennäköisesti tullut vuotamaan jäähdytysnestettä öljytilaan, tiivisteen juuresta.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja matsu »

En tiedä millaiset laakerit on virranjakajan akselilla. Äänestä ja näppituntumasta päätellen siellä voisi olla vaikka kuulalaakerit. Mutta varaosakirjan kuvien perusteella siellä taitaa kuitenkin olla liukulaakerit. Tokkopa sinne kuulalaakerit edes mahtuisivat. Liukulaakeri on tunnetusti hiljaisempi, joten se on hyvä valinta jakajan akselille. Akselin varressa on pieni reikä. Varmaankin se on tarkoitettu laakereille menevän öljyn kulkua varten. Siitä voi laittaa sisään esim. WD40:tä aluksi. Jakajaa kallistelemalla saa öljyn menemään kummallekin laakerille. Jos pyörii herkästi eikä pidä julmettua ääntä, laakerit ovat varmaankin kunnossa. Perään voi vaikka tippakannulla laittaa moottoriöljyä ja silloin varmaan laakereiden ääni hiljenee vielä paljon.

Perinteisesti jakajissa keskipakosäätimen voitelu on hoidettu laittamalla aina silloin tällöin hieman öljyä pyörijän alla akselin päässä olevaan huopaan, mistä se hiljalleen valuu alas keskipakosäätimelle (ja alipainesäätimelle), eli että akseli pääsee herkästi kääntymään sytytyksen säätöä vastaavasti. Ei ole tullut tutkittua on tuossa Jaggen jakajassa sama systeemi. Täytyy tarkistaa :oops:
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja trj »

Juu, crc:tä olen suihkauttanut reikään ja koittanut saada öljyä menemään, jo muutama viikko sitten. On vähän parantunut, mutta tahmii edelleen. Ei edelleenkään ole ihan niin herkkä pyörimään kuin sen pitäis. Pitäisköhän laittaa pystyasennossa öljykylpyyn, just sen verran syvään että varsi on kokonaan upoksissa, mutta sisuskalut jää kuiville? Johonkin purkkiin pystyasennossa hautumaan, ja jättää öljyä "imettämään".

Olisikohan kenelläkään mitään tietoa että mitä mahtaa olla oikeat ennakot eri kierroksilla? HE- moottori.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

trj kirjoitti:
Olisikohan kenelläkään mitään tietoa että mitä mahtaa olla oikeat ennakot eri kierroksilla? HE- moottori.
Juu, siis nuo minun antamani lukemat ovat ulkomuistista ja koskevat kaikkia 5.3L koneita.

Eli jos staattinen ennakko (kone ei pyöri) on jotain 8-12 asteen välillä ja alipainejätätys (toisin kuin XK-koneissa joissa on osakaasuajelua varten alipainetoiminen ennakon lisäys, on V12:ssa alipaineella sytytyksen myöhennys, jotta kone lämpenisi nopeammin ja monethan niistä tosiaan lämpenevät) poiskytkettynä (vaikka ihan vaan tulpattuna) on keskipakoennakko yhteensä 30-36 astetta 3.000 kierroksella (koneen kampiakselikierroksia) niin silloin ollaan niinsanotusti tontilla. 8)

Jos jollain on tarkempaa tietoa niin korjatkaa vaan. Minä latelen tuon muististani, jonne olen sen lukenut kauan sitten.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Tässä vielä linkkiä:

http://www.jagweb.com/aj6eng/ignition.html

Tuonkin mukaan on keskipakoennakko nollassa 750rpm ja maksimissaan, eli 18 astetta 3.000 rpm, eli sen verran ne jouset vaikuttavat, jos kaikki on on. Jos staattinen ennakko on 12 astetta on se yhteensä 30 astetta ennakkoa kun kone kiertää runsaat 3.000 rpm. Alipaine V12-koneissa vähentää ennakkoa.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: xj12 virranjakajan keskipakosäätimestä?

Viesti Kirjoittaja HEF »

Tuollainen vanhan ajan testipenkki hommattiin aikoinaan Triangleen. Missä lie nyt? Ja kuka osaa käyttää? Engelsmannit eivät välttämättä
mielellään myy enään pelkkiä jakajan osia. Niistä on tullut haloota kun kukaan ei osaa jakajaa kuitenkaan säätää kohdallee. Uutta on turhaa
ostaa. Itse olen parillekkin Jaggen omistajalle suosittanut jakajan lähettämistä Englantiin, jossa se huolletaan ja säädetään speksien mukaiseen
kuntoon. Ja hyvin ovat toimineet.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Vastaa Viestiin