s-typen ravistus
s-typen ravistus
Missähän mahtaisi olla vika, kun s-type alkaa ravistamaan/jyristämään noin 70km/h vauhdissa. Kardaanin käytin jo korjauksessa, ja siellä laitettiin uusi ristikko ja tasapainoitettiin kardaani. Kardaania korjauksesta noutaessani, kyselin tukilaakarin kuntoa ja ne vastaili että sekin tuntuisi olevan kunnossa. Tällä kardaanin korjauksella ei ollut siis mitään vaikutusta ravistukseen/jyristämiseen. Eikä renkaillakaan ole vaikutusta, koska kesärenkaillakin se teki samaa. Mikä ihmeellisintä, tuntuu kuin se ei aina ravistaisi ihan niin paljon ja toisinaan taas tuntuu että ravistaa enemmän. Olisko kellään ideoita mistä moinen ravistaminen voisi tulla? ottaisin miellellään vinkkejä vastaan. Kiitos
Re: s-typen ravistus
Moikka
Samallaisia oireita oli meidänkin kissassa,ravisti jarruttaessa myös.
Löysin vikaa taka apurungon etummaisista heloista ja etujarrukiekkot oli romut. jarrulevyt ehjän oloiset mutta vikaa niissä oli.
Löysää kyllä voi olla monessa muussakin nivelessä tai helassa...
3.0 S-Type -99
Samallaisia oireita oli meidänkin kissassa,ravisti jarruttaessa myös.
Löysin vikaa taka apurungon etummaisista heloista ja etujarrukiekkot oli romut. jarrulevyt ehjän oloiset mutta vikaa niissä oli.
Löysää kyllä voi olla monessa muussakin nivelessä tai helassa...
3.0 S-Type -99
Re: s-typen ravistus
Kiitokset vastauksesta, tuo ei ole käynyt edes mielessäkään. Täytyypä tutkia tuokin vaihtoehto. Mahtaakohan noitten helojen vaihto olla kovin isokin homma?
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm
Re: s-typen ravistus
Tarkistanet myös renkaiden kunnon. Itselläni takapyöristä rungot poikki (!). Siitä syystä ravisteli. Vika on vaarallinen, kuten ymmärrät.
hoo
hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Re: s-typen ravistus
Purin koko autosta kaikki takaa, niin selvisi että etummaiset kumihelat rikki. Siinä vaiheessa ne helppo vaihtaa. Ne ei aiheuttanut tärinää mutta voimisti sitä.
Jarrukiekot on helppo ja halpa remontti. Ja jos mittaat niiden paksuuden niin ilmeisesti on alle sallitun.
S-Type 3.0 -99
Jarrukiekot on helppo ja halpa remontti. Ja jos mittaat niiden paksuuden niin ilmeisesti on alle sallitun.
S-Type 3.0 -99
Re: s-typen ravistus
Kiitokset vaan vastauksista. Renkaista mä luulen, että niistä tärinä/jyristäminen tuskin tulee, kun se tekee ihan samaa kesärenkailla. Nyt olen sitten miettinyt, että voikos se kuitenkin olla se kardaanin tukilaakeri mikä aiheuttaa sitä jyristämistä/tärinää, koska sitä ei tullut kardaanin tasapainotuksessa vaihdettua. Jarrulevyt on kyllä kuluneet, mutta ei vielä alle sallitun. Eikä tosiaan aiheuta minkäänlaista ravistamista jarruttaessa. No, ei auta muu kuin tutkailla asiaa...
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: s-typen ravistus
Aika edullinen korjausyritys olisi kyllä renkaiden tasapainotus. Ihan varmuuden vuoksi.
Sitten voi olla varma, ettei niistä tule.
Sitten voi olla varma, ettei niistä tule.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: s-typen ravistus
Jos kardaani on kunnostettu niin vielä on jäljellä vetoakselin ristinivelet,jotka/joku niistä on väljä.Asiantuntija voi tunnustella nosturilla ollessa ja pyörien vapaasti pyöriessä onko niissä väljyyttä.Aivan olematon väljyys riittää ravistamaan selvästi.Samalla tutkii pyörän laakerien kunnon.
Re: s-typen ravistus
Kokeilin tuossa huvikseen silleen, että otin takarenkaan pois, auto käyntiin ja vaihe päälle ja painoin kaasua. Sama juttu, 60kmh jälkeen alkaa aikas kova jyrinä ja pahenee vaan kun lisää vauhtia. Eli, ei se ainakaan renkaista tule tuo ravistus/jyrinä tule.
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: s-typen ravistus
Hyvä testi. Nyt kuulostaa aika erikoiselta tuo vika.
Jokin siellä voimansiirrossa ei nyt ole tasapainossa. Ettei siellä nyt sitten kuitenkin kannatinlaakerissa olisi vaiva tai jossain ristinivelessä.
Pystyisköhän sitä paikantamaan alapuolelta näkemällä tai kuulemalla, jos auto nosturilla ja takarenkaat poissa ja sitten sama testi?
Voisko peräkökkö pitää tuollaista jyrinää.
Nyt on tietysti pois sulkemalla mahdollisuus etsiä vikaa, elikkä nyt kun on renkaat olleet irti niin tosiaan nosturilla irrottaa kardaanin ja tarkastaa ettei vaan vaihteistosta tulisi. Jos ei silloin tule jyrinää ja värinää, on se oltava vaihteiston ja renkaiden välissä eli kardaani tai perä tai ne ristinivelet vetoakselilla.
Kovin mielenkiintoinen vika.
Jokin siellä voimansiirrossa ei nyt ole tasapainossa. Ettei siellä nyt sitten kuitenkin kannatinlaakerissa olisi vaiva tai jossain ristinivelessä.
Pystyisköhän sitä paikantamaan alapuolelta näkemällä tai kuulemalla, jos auto nosturilla ja takarenkaat poissa ja sitten sama testi?
Voisko peräkökkö pitää tuollaista jyrinää.
Nyt on tietysti pois sulkemalla mahdollisuus etsiä vikaa, elikkä nyt kun on renkaat olleet irti niin tosiaan nosturilla irrottaa kardaanin ja tarkastaa ettei vaan vaihteistosta tulisi. Jos ei silloin tule jyrinää ja värinää, on se oltava vaihteiston ja renkaiden välissä eli kardaani tai perä tai ne ristinivelet vetoakselilla.
Kovin mielenkiintoinen vika.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: s-typen ravistus
No niin, taisi vika löytyä. Vaihdoin kuitenkin sen tukilaakerin, vaikka se väitettiin olevan kunnossa. Kerkesin pienen lenkin heittää, enkä kyllä enää tuntenut ravistusta. Toivottavasti myös jatkossa on ravistamatta.
Re: s-typen ravistus
Tietääkö kukaan voiko kardaaniakselin tasapainottaa ?. Tukilaakeri on nyt vaihdettu ja ulina loppui, mutta kardaani rupesi ravistamaan. Onko joku onnistunut tasapainottamaan kardaaniakselin?
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: s-typen ravistus
Kardaaniakseli pitää tasapainottaa ja yleensä noista joku painokin löytyy. Akseli pitää aina tasapainottaa kokonaisena. Onko ristinivel ollut auki kun tukilaakeri on vaihdettu? Kardaania ei yleensä irroittamisen takia tarvi tasapainottaa uudestaan mutta pitää aina kasata samaan "asentoon" jos ristinivel vaihdetaan tai kardaani puretaan jostain syystä. Voihan sieltä painokin lähteä irti, yleensä ovat pistehitsillä kiinni. Taitavimmat TI miehet tasapainottaa letkuklemmareilla
Tasapainottavia firmoja löytyy googlaamalla, ei ole kallis homma
Tasapainottavia firmoja löytyy googlaamalla, ei ole kallis homma
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: s-typen ravistus
Ristikkonivel tarvitsi irroittaa kun laakeri vaihdettiin. Oli tasapainoituksessa vaihdon jälkeen mutta kerrottiin ettei ristikon kanssa pysty painottamaan. Kardaani ravistaa kun nopeus nousee 90 km/h.