Sivu 1/1

s-typen ravistus

Lähetetty: Ma Helmi 13, 2017 10:34 pm
Kirjoittaja Jalmari
Missähän mahtaisi olla vika, kun s-type alkaa ravistamaan/jyristämään noin 70km/h vauhdissa. Kardaanin käytin jo korjauksessa, ja siellä laitettiin uusi ristikko ja tasapainoitettiin kardaani. Kardaania korjauksesta noutaessani, kyselin tukilaakarin kuntoa ja ne vastaili että sekin tuntuisi olevan kunnossa. Tällä kardaanin korjauksella ei ollut siis mitään vaikutusta ravistukseen/jyristämiseen. Eikä renkaillakaan ole vaikutusta, koska kesärenkaillakin se teki samaa. Mikä ihmeellisintä, tuntuu kuin se ei aina ravistaisi ihan niin paljon ja toisinaan taas tuntuu että ravistaa enemmän. Olisko kellään ideoita mistä moinen ravistaminen voisi tulla? ottaisin miellellään vinkkejä vastaan. Kiitos :?:

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: Ti Helmi 14, 2017 11:43 pm
Kirjoittaja jaguarmo
Moikka
Samallaisia oireita oli meidänkin kissassa,ravisti jarruttaessa myös.
Löysin vikaa taka apurungon etummaisista heloista ja etujarrukiekkot oli romut. jarrulevyt ehjän oloiset mutta vikaa niissä oli.
Löysää kyllä voi olla monessa muussakin nivelessä tai helassa...

3.0 S-Type -99

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: Ke Helmi 15, 2017 5:32 pm
Kirjoittaja Jalmari
Kiitokset vastauksesta, tuo ei ole käynyt edes mielessäkään. Täytyypä tutkia tuokin vaihtoehto. Mahtaakohan noitten helojen vaihto olla kovin isokin homma?

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: Pe Helmi 17, 2017 10:02 am
Kirjoittaja hamalainen
Tarkistanet myös renkaiden kunnon. Itselläni takapyöristä rungot poikki (!). Siitä syystä ravisteli. Vika on vaarallinen, kuten ymmärrät.

hoo

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: La Helmi 18, 2017 1:30 pm
Kirjoittaja jaguarmo
Purin koko autosta kaikki takaa, niin selvisi että etummaiset kumihelat rikki. Siinä vaiheessa ne helppo vaihtaa. Ne ei aiheuttanut tärinää mutta voimisti sitä.
Jarrukiekot on helppo ja halpa remontti. Ja jos mittaat niiden paksuuden niin ilmeisesti on alle sallitun.

S-Type 3.0 -99

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: La Helmi 18, 2017 6:13 pm
Kirjoittaja Jalmari
Kiitokset vaan vastauksista. Renkaista mä luulen, että niistä tärinä/jyristäminen tuskin tulee, kun se tekee ihan samaa kesärenkailla. Nyt olen sitten miettinyt, että voikos se kuitenkin olla se kardaanin tukilaakeri mikä aiheuttaa sitä jyristämistä/tärinää, koska sitä ei tullut kardaanin tasapainotuksessa vaihdettua. Jarrulevyt on kyllä kuluneet, mutta ei vielä alle sallitun. Eikä tosiaan aiheuta minkäänlaista ravistamista jarruttaessa. No, ei auta muu kuin tutkailla asiaa...

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: La Helmi 18, 2017 7:32 pm
Kirjoittaja KariTalvio
Aika edullinen korjausyritys olisi kyllä renkaiden tasapainotus. Ihan varmuuden vuoksi.
Sitten voi olla varma, ettei niistä tule.

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: La Helmi 18, 2017 10:23 pm
Kirjoittaja tepukka
Jos kardaani on kunnostettu niin vielä on jäljellä vetoakselin ristinivelet,jotka/joku niistä on väljä.Asiantuntija voi tunnustella nosturilla ollessa ja pyörien vapaasti pyöriessä onko niissä väljyyttä.Aivan olematon väljyys riittää ravistamaan selvästi.Samalla tutkii pyörän laakerien kunnon.

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: Su Helmi 19, 2017 11:33 am
Kirjoittaja Jalmari
Kokeilin tuossa huvikseen silleen, että otin takarenkaan pois, auto käyntiin ja vaihe päälle ja painoin kaasua. Sama juttu, 60kmh jälkeen alkaa aikas kova jyrinä ja pahenee vaan kun lisää vauhtia. Eli, ei se ainakaan renkaista tule tuo ravistus/jyrinä tule.

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: Su Helmi 19, 2017 8:59 pm
Kirjoittaja KariTalvio
Hyvä testi. Nyt kuulostaa aika erikoiselta tuo vika.
Jokin siellä voimansiirrossa ei nyt ole tasapainossa. Ettei siellä nyt sitten kuitenkin kannatinlaakerissa olisi vaiva tai jossain ristinivelessä.
Pystyisköhän sitä paikantamaan alapuolelta näkemällä tai kuulemalla, jos auto nosturilla ja takarenkaat poissa ja sitten sama testi?
Voisko peräkökkö pitää tuollaista jyrinää.
Nyt on tietysti pois sulkemalla mahdollisuus etsiä vikaa, elikkä nyt kun on renkaat olleet irti niin tosiaan nosturilla irrottaa kardaanin ja tarkastaa ettei vaan vaihteistosta tulisi. Jos ei silloin tule jyrinää ja värinää, on se oltava vaihteiston ja renkaiden välissä eli kardaani tai perä tai ne ristinivelet vetoakselilla.
Kovin mielenkiintoinen vika.

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: Su Helmi 26, 2017 8:46 pm
Kirjoittaja Jalmari
No niin, taisi vika löytyä. Vaihdoin kuitenkin sen tukilaakerin, vaikka se väitettiin olevan kunnossa. Kerkesin pienen lenkin heittää, enkä kyllä enää tuntenut ravistusta. Toivottavasti myös jatkossa on ravistamatta.

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: Su Helmi 17, 2019 9:11 pm
Kirjoittaja Jyrijuha
Tietääkö kukaan voiko kardaaniakselin tasapainottaa ?. Tukilaakeri on nyt vaihdettu ja ulina loppui, mutta kardaani rupesi ravistamaan. Onko joku onnistunut tasapainottamaan kardaaniakselin?

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: Su Helmi 17, 2019 10:00 pm
Kirjoittaja Jykkepoika
Kardaaniakseli pitää tasapainottaa ja yleensä noista joku painokin löytyy. Akseli pitää aina tasapainottaa kokonaisena. Onko ristinivel ollut auki kun tukilaakeri on vaihdettu? Kardaania ei yleensä irroittamisen takia tarvi tasapainottaa uudestaan mutta pitää aina kasata samaan "asentoon" jos ristinivel vaihdetaan tai kardaani puretaan jostain syystä. Voihan sieltä painokin lähteä irti, yleensä ovat pistehitsillä kiinni. Taitavimmat TI miehet tasapainottaa letkuklemmareilla :shock:
Tasapainottavia firmoja löytyy googlaamalla, ei ole kallis homma

Re: s-typen ravistus

Lähetetty: Ma Helmi 18, 2019 7:10 am
Kirjoittaja Jyrijuha
Ristikkonivel tarvitsi irroittaa kun laakeri vaihdettiin. Oli tasapainoituksessa vaihdon jälkeen mutta kerrottiin ettei ristikon kanssa pysty painottamaan. Kardaani ravistaa kun nopeus nousee 90 km/h.