Kevytmetalli on kevyttä metallia

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Kevytmetalli on kevyttä metallia

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Sattuipas somasti eilissäpäivänä.

Menin korjaamolle mukanani takapyörän laakeri, koska auto 'vemputti' hiljaisessa vauhdissa ja ajattelin heti laakerionkhelmaa. No. Mekaanikko totesi, ettei laakereissa ole vikaa. Pyörä irti ja asia selvisi. Renkaan vyö poikki ja melkoinen patti kummissa. Siispä rengasliikkeeseen varovasti ajellen. Siellä rengas pois ja todettiin, että aluvanteen sisäreuna oli lähes loppuun kulunut!!! Siis häippässyt taivaan tuuliin. Kauppias totesi, että suola ja tietysti myös vanteen ikä olivat tehneet tehtävänsä. Siis kaikki vanteet ja renkaat uusiksi.

Mietin, onkohan asia yleisesti tunnettu? Vanteen vaurioohan ei näe renkaan ollessa paikallaan. Ja me vain ajamme usein nasta laudassa lähes ILMAN puolikasta vannetta. Huh!

Tarkistan taatusti myös kesärenkaat, kunhan aika tulee hakea ne varastosta.

Ehdotan, että tarkistatte asian muutkin Jagge-veljet ! ;)

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kevytmetalli on kevyttä metallia

Viesti Kirjoittaja JMSC »

no eipä ole ikinä tullut vastaavaa tilannetta vastaan.
Onko kyseessä tarvike vanteet, vai miten näin on päässyt käymään?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: Kevytmetalli on kevyttä metallia

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

On ihan oikeat Jaguar-vanteet. Omansa kesä- ja talvirenkaissa. Kuviakin olisi, mutten näemmä saa niitä tänne näkyville. Olihan erikoinen episodi, että vanteet silla lailla kuluvat olemattomiin......

Voin yrittää laittaa kuvia Facebookin Jagge-sivulle. FJDC – Finnish Jaguar Drivers' Club

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
pta
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2015 1:12 pm

Re: Kevytmetalli on kevyttä metallia

Viesti Kirjoittaja pta »

Kyllä on sattunu kohdalleni. Auto oli volvo V-40 2,0 98 . Oli ajettu 160 tkm . Hyvä ku vanteella pysyivät. Rengasliikkeessä sanoivat että johtuu liian leveistä renkaista. Oli kyl ihan alkuperäiset. Tuli vähän tyyriimpi
Renkaanvaihto sillä kertaa. En ole kyllä ennen nähnyt vastaavaa.
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Kevytmetalli on kevyttä metallia

Viesti Kirjoittaja trj »

Omassa x-typessä yksi rengas tyhjenee itsekseen, ja sama vanne tyhjenee myöskin just vaihdetuilla uusilla kumeilla ja venttiileillä. Ilmeisesti johtuu kevyttä metallia vanteesta? Reuna ei pidä, kevyttä metallia on hapettunut, tms...??
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kevytmetalli on kevyttä metallia

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Kannattaa ruiskutella saippuavettä vanteelle ja renkaalle niin löytänee tuon vuotopaikan.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Vastaa Viestiin