Morjens kissakansa!
Eka Jaguari tuli talouteen reipas kuukausi takaperin.
Vm.-10 XF 2.7 ja täytyy todellakin sanoa että ekaa kertaa tuntuu ajavansa autolla
Samalla myös eka diesel auto omassa autoilun historiassa.
Todella yllättyny kulutuksen suhteen, koska pidemmällä lomareissulla reipas viikko takaperin ajaessa keskikulutus näytti 5,6l/100km matka-ajossa.
Pienenä sivuoireena oon nyt huomannu, että tässä ajaessa tulee pieni dieselinkatku sisälle ja kun auton ajaa parkkiin, niin alkaa savu/höyry nousta taka-akselin pyöräkoteloista.
Jarrulevyt on normin lämpöset, edessä kuitenkin vielä kuumemmat.
Vanteet ei lämpene yhtään, joten vähä sulkee pois ettei nyt jarruja ainakaan jumissa olisi.
Voimakas naksutus jää auton alta kuulumaan, ja äkkiseltään eräs rekkakuski tuli jo kysymään huoltoaseman parkissa tarvitsenko sammutinta ja palaako auto.
Ritinä ja naksutus tulee auton alta ja samalla tosiaan pienonen "kumin" haju ja savu on aikamoinen.
Tehnyt tätä nyt viikon sisällä jo 4 kertaa, ja yleensä loskaisella kelillä.
Kysymys kuuluukin, että onko kyseessä nyt hiukkassuodattimen poltto käynnissä vai onko mahdollisesti jotain muuta ideaa moiseen käytökseen?
Ymmärtääkseni sillon kuuluisi savun tulla putken päistä, eikä alustasta.
Toinen kysymys: Minkälaista kokemusta on XF:n omistajilta tai muilta Jaguarin omistajilta, jos poistaa EGR:n ja DPF:n käytöstä ohjelmoinnilla?
MIllasia etuja ja hyötyjä kyseisestä operaatiosta on ollu auton kanssa?
Aika paljon sain kyllä apua auton oston suhteen, kun löysi tän forumin.
Paljon hyvää tietoa autosta ja käyttökokemuksista.
Hyvää alkavaa kevättä kaikille
Uusi kissaihminen
Re: Uusi kissaihminen
Loskaisella kelillä luistonesto ym. Ajonvakautus härpäkkeet on käytössä ja nämä vaikuttavat osaltaan jarrujen kautta joten se voi hyvin olla yksi syy jarrujen lämpenemiselle.
Jaguar XF -10 vm 3,0 d s . Pontiac trans am gta -89 superchargers 383 cid . Pontiac firehawk -95 lt1 350 cid . Museorekisteröity Pontiac tran am -79 , Jawa 250 cc -60 ja -64 sekä 350 cc vm 2004
Re: Uusi kissaihminen
Kyllä toi höyryn nousu kostealla ja kumin haju tulee "afterburnerista" eli DPF:n poltosta. Itsellä samat oireet. Naksutus on myös kova kun metalli elää lämpötilaeroissa.
En tiedä sitten onko tuo kuvailemasi dieselinkatku samaa settiä vai ei. Polton haju on kuitenkin erkoinen, juuri kumin, ylikuumien jarrujen ja ehkä dieselinkin käry.
Onnea perheenlisäyksestä ja kovaa ajoa.
En tiedä sitten onko tuo kuvailemasi dieselinkatku samaa settiä vai ei. Polton haju on kuitenkin erkoinen, juuri kumin, ylikuumien jarrujen ja ehkä dieselinkin käry.
Onnea perheenlisäyksestä ja kovaa ajoa.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
EX: XF 3.0D S Pace -11
Re: Uusi kissaihminen
Tuo polttohan ei tapahdu kuin hyvin harvakseltaan. Ei kuukauden aikana useasti. Itse en ole tuota tapahtumaa itse huomioinut mitenkää vaikka jagge on ollut jo yli 2 vuotta ja itse ajanut sillä n. 80 tuhatta ( 230000 tuhatta kokonais km.)
Jaguar XF -10 vm 3,0 d s . Pontiac trans am gta -89 superchargers 383 cid . Pontiac firehawk -95 lt1 350 cid . Museorekisteröity Pontiac tran am -79 , Jawa 250 cc -60 ja -64 sekä 350 cc vm 2004
Re: Uusi kissaihminen
Ainakin X300:ssa XJ:ssä ja diesel S-typessä putkiston viimeiset vaimentimet sijaitsevat suoraan takarenkaan takana, eikä välissä ole sisälokasuojaa tai muutakaan estettä. Loskaisella ja märällä kelillä suotuisissa olosuihteissa höyryää melko rankasti kun takarenkaat viskaa loskaa ja vettä kuumien pönttöjen päälle. Haiseekin vähän mielenkiintoiselle, toki en tiedä voiko sitä dieselin katkuun verrata.
Re: Uusi kissaihminen
Webasto siellä höyryää
Re: Uusi kissaihminen
Moikka,
dpf savuttaa aika ajoin ja kai vähän vaikuttaa minkälaista ajoa ollut, pätkää vai pitkää, että kuinka usein polttaa.
Mulla on ne joustosat vaihdettu metallisiin joustamattomiin ja saattaa silti tuoksahdella dpf poltto sisälle esim. valoissa seisoessa.
Muutama kuukausi sitten vaihdoin xf:n alle ja tyytyväinen olen ollut, kun ensin dpf laitettiin kuntoon. Odotan oikein, että saa kesäkumit alle. Parkkitutkasta tuli ilmoitus, ettei toimi ja ota yhteys e bay uk:hon täytyy tilata parit anturit.
Onnea uuden auton johdosta ja hohdosta ja nautinnollisia ajoja!
dpf savuttaa aika ajoin ja kai vähän vaikuttaa minkälaista ajoa ollut, pätkää vai pitkää, että kuinka usein polttaa.
Mulla on ne joustosat vaihdettu metallisiin joustamattomiin ja saattaa silti tuoksahdella dpf poltto sisälle esim. valoissa seisoessa.
Muutama kuukausi sitten vaihdoin xf:n alle ja tyytyväinen olen ollut, kun ensin dpf laitettiin kuntoon. Odotan oikein, että saa kesäkumit alle. Parkkitutkasta tuli ilmoitus, ettei toimi ja ota yhteys e bay uk:hon täytyy tilata parit anturit.
Onnea uuden auton johdosta ja hohdosta ja nautinnollisia ajoja!
XF 2,7D vm. 2008 aj.159tkm