X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Hei,
Nyt täytyy kyllä täältä kysyä, josko jollakin olisi kokemusta samanlaisesta ongelmasta.
Kyseessä XJL, 350 vuosimalli 2008
Tuontiauton rekisteröintikatsastuksessa havaittiin iskunvaimennintestissä etuoikean vaimennuksen olevan käytännössä pois pelistä (vasen 82%, oikea 7%).
Kuitenkin kun autoa nostettiin (pyörät ilmaan etupään välystestiä varten) ja laskettiin takaisin, ilmajousitus nosti auton tasaisesti ylös pukeilta.
Siellähän on vain yhdet ilmajousitus/iskunvaimennuspuikot, mutta tosiaan ilmajousitus tuntuu toimivan molemmilla puolin ihan ok ja iskunvaimennus oikealta ei.
Pitäisikö vikaa etsiä jostain venttiilistä/letkusta vai onko "puikko" finaalissa ja korjaantuu vain vaihtamalla koko yksikkö?
Tietenkin sitten jatkokysymys, mistä nopeasti moisen saa, mikäli täytyy vaihtaa kokonaan?
Kysyypi epätietoinen Hämeestä
Kari Talvio 0400 804450
Nyt täytyy kyllä täältä kysyä, josko jollakin olisi kokemusta samanlaisesta ongelmasta.
Kyseessä XJL, 350 vuosimalli 2008
Tuontiauton rekisteröintikatsastuksessa havaittiin iskunvaimennintestissä etuoikean vaimennuksen olevan käytännössä pois pelistä (vasen 82%, oikea 7%).
Kuitenkin kun autoa nostettiin (pyörät ilmaan etupään välystestiä varten) ja laskettiin takaisin, ilmajousitus nosti auton tasaisesti ylös pukeilta.
Siellähän on vain yhdet ilmajousitus/iskunvaimennuspuikot, mutta tosiaan ilmajousitus tuntuu toimivan molemmilla puolin ihan ok ja iskunvaimennus oikealta ei.
Pitäisikö vikaa etsiä jostain venttiilistä/letkusta vai onko "puikko" finaalissa ja korjaantuu vain vaihtamalla koko yksikkö?
Tietenkin sitten jatkokysymys, mistä nopeasti moisen saa, mikäli täytyy vaihtaa kokonaan?
Kysyypi epätietoinen Hämeestä
Kari Talvio 0400 804450
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Iskari finaalissa - jousitus toimii ...
https://britishparts.co.uk/t/jaguar/jag ... suspension
Aika halpoja Pari vuotta sitten kysyin uutta ABC-MB-kulutusosaa niin 12 k€ olisi kustantanut pelkät iskarit ...
https://britishparts.co.uk/t/jaguar/jag ... suspension
Aika halpoja Pari vuotta sitten kysyin uutta ABC-MB-kulutusosaa niin 12 k€ olisi kustantanut pelkät iskarit ...
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Täytynee aamulla tarkistaa onko tuo samannäköinen kuin paikallaan oleva.
Itse tyhmänä mietin että onko samassa ja vain jollain venttiilillä tai vastaavalla hoidettuna tuo jousto/vaimennus.
Ei ole ilmajousitus-kokemusta henkilöautopuolelta vielä kertynyt. Kesken (melkein 3000km) kotimatkan vahingossa havaitsi pari muutakin kivaa juttua, joita autossa on, niinkuin esimerkiksi mukautuva vakkari, jota en arvannut noin vanhassa autossa vielä olevan.
Mutta eipä tuo osakokonaisuus oikeastaan ole hinnan kiroissa.
Itse tyhmänä mietin että onko samassa ja vain jollain venttiilillä tai vastaavalla hoidettuna tuo jousto/vaimennus.
Ei ole ilmajousitus-kokemusta henkilöautopuolelta vielä kertynyt. Kesken (melkein 3000km) kotimatkan vahingossa havaitsi pari muutakin kivaa juttua, joita autossa on, niinkuin esimerkiksi mukautuva vakkari, jota en arvannut noin vanhassa autossa vielä olevan.
Mutta eipä tuo osakokonaisuus oikeastaan ole hinnan kiroissa.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Airdominance on ilmajousituksiin keskittynyt firma, sieltä saa uusia ja kunnostettuja vielä huomattavasi edukkaammin: https://airdominance.co.uk/product-cate ... jaguar-xj/
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Kiitos vallan mainioista linkeistä. Osat tilattu, saapi nähdä kuinka kauan kestää saapuminen.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: La Marras 23, 2013 9:07 pm
- Paikkakunta: Naantali
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Huomasithan, että Airdominancesta saa alennusta jäsenkortilla.
Matti Pullinen
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Jäi huomaamatta, mutta pidän silti edullisena.
Katselin juutuupista vaihdon suorittamisen ja helpolta näytti.
Katselin juutuupista vaihdon suorittamisen ja helpolta näytti.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Mulla 03 XJR X350, ja katsastuksessa näytti toinen puoli ihan pyöreätä nollaa. Ajossa en kyllä juuri huomannut mitään kummallista.
Iskarit on kuittien mukaan uusittu katsastukseen syyskuussa 2013. Kesällä 2016 on autoliike katsastanut, mutta katsastuslapussa ei jostain syystä ole mitään sisältöä, ei jarruista, päästöistä tai mistään muustakaan.
Auto seisoi kesän, ja mielessä kävi jonkinlainen sähkövika, mutta onko nyt niin että mitään sellaista vikaa ei voi olla, vaan kyse on ihan perinteisestä iskariviasta, mistä syystä jousikokonaisuus on uusittava?
Iskarit on kuittien mukaan uusittu katsastukseen syyskuussa 2013. Kesällä 2016 on autoliike katsastanut, mutta katsastuslapussa ei jostain syystä ole mitään sisältöä, ei jarruista, päästöistä tai mistään muustakaan.
Auto seisoi kesän, ja mielessä kävi jonkinlainen sähkövika, mutta onko nyt niin että mitään sellaista vikaa ei voi olla, vaan kyse on ihan perinteisestä iskariviasta, mistä syystä jousikokonaisuus on uusittava?
Nykyiset: "MiRRi" XJR 4.2 V8 SC 2003, XJ-SC 5.3 V12 1987. Entiset: XJ12 1985, Stype 3.0 V6 2008
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Toimiko jousituspuoli ja iskunvaimennuspuoli oli sitten kuollut?
Omassani oli repsikan puolella tuolla lailla, että jousi kyllä piti oikeassa korkeudessa ja en sitä itse ajossa rekisteröinyt, mutta repsikka huomasi.
Vaihtamalla korjaantui.
Jos ei toimi kumpikaan niin silloinhan voisi olla tasonsäädössä/anturissa ongelma tai paine ei pääse jouselle asti.
Omassani oli repsikan puolella tuolla lailla, että jousi kyllä piti oikeassa korkeudessa ja en sitä itse ajossa rekisteröinyt, mutta repsikka huomasi.
Vaihtamalla korjaantui.
Jos ei toimi kumpikaan niin silloinhan voisi olla tasonsäädössä/anturissa ongelma tai paine ei pääse jouselle asti.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Ihan normaalisti joustaa ja oikeassa korossa kulkee. Katsastukseen siirsin yhteensä noin 30km, enkä huomannut yhtään mitään palatessakaan vaikka vika oli kerrottu. Ehkä olisi huomannu jos olisi ollut muuta kuin maantieajoa.
Miten se tuo systeemi oikein toimii. Ilmajousiosuuden ymmärrän ihan hyvin, mutta onko siellä sisällä ihan tavallinen iskari? Sähköjohdotkin sinne menee - mitä ne tekee?
Miten se tuo systeemi oikein toimii. Ilmajousiosuuden ymmärrän ihan hyvin, mutta onko siellä sisällä ihan tavallinen iskari? Sähköjohdotkin sinne menee - mitä ne tekee?
Nykyiset: "MiRRi" XJR 4.2 V8 SC 2003, XJ-SC 5.3 V12 1987. Entiset: XJ12 1985, Stype 3.0 V6 2008
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Noin 750 ecua maksaisi toimitettuna pari eteen, kahden vuoden rajoittamaton takuu, ja vanhat joutuu antamaan ups:n tai dhl:n vietäväksi. On se vähän halvempi kuin pajan varaosatoimittajan tarvikeosan hinta n. 1800€/kpl
Voisiko löytää halvemmalla jostain? Onko näissäkin sama suositus että vaihtaa akselille molemmat samalla?
Voisiko löytää halvemmalla jostain? Onko näissäkin sama suositus että vaihtaa akselille molemmat samalla?
Nykyiset: "MiRRi" XJR 4.2 V8 SC 2003, XJ-SC 5.3 V12 1987. Entiset: XJ12 1985, Stype 3.0 V6 2008
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Mulle ei sieltäedullisestapaikasta tullut tilattu tuote ollenkaan. Tilasin sitten British Partsilta ja tavara tuli muutamassa päivässä. Hintaa tuli rapiat 600 yks kappale.
Vaihtoaikaa meni itsellä tunnin verran, kun alapään pultin kanssa joutui tappelemaan hetken.
Vaihtoaikaa meni itsellä tunnin verran, kun alapään pultin kanssa joutui tappelemaan hetken.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Hankin konttorilta edellisen katsastustodistuksen keväältä 2016, jonka mukaan iskarit ovat olleet täydet 100% joka nurkassa. Nyt kaikki oli yhtä (0%) lukuunottamatta 50-60%. Autolla on ajettu reipas 10tkm edellisen katsastuksen jälkeen, ja se on tosiaan keväästä saakka seissyt. Kyllä tässä jokin nyt ei täsmää. Edelleen kiinnostaisi tietää tarkemmin kuinka iskari/jousielementti toimii.
Nykyiset: "MiRRi" XJR 4.2 V8 SC 2003, XJ-SC 5.3 V12 1987. Entiset: XJ12 1985, Stype 3.0 V6 2008
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Täältä löytyy Jaguarin oma koulutusmateriaali X350:n ilmajousituksesta:Hasa kirjoitti:Edelleen kiinnostaisi tietää tarkemmin kuinka iskari/jousielementti toimii.
http://www.mediafire.com/file/7rdkggqqj ... ection.pdf
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Joku ihme juttu tuossa aiemmassa katsastustodistuksessa on.
Noi Iskunvaimennustestin tulokset ei ikinä ole täyttä 100%
Uusi iskunvaimennin mulla antoi 94% ja muut sinne 70 ja 80 väliin
Noi Iskunvaimennustestin tulokset ei ikinä ole täyttä 100%
Uusi iskunvaimennin mulla antoi 94% ja muut sinne 70 ja 80 väliin
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Tietääkseni ilmajousielementissä on Jaguarin tapauksessa mukana enempi tai vähempi perinteinen nesteiskunvaimennin. Toinen osa on sitten se ilmajousi elementti. Varaosakirjan mukaan iskunvaimenninta ei saa erillisenä. Mutta kenties joltain toimittajalta sen saa erillisenä ? Eri asia kannattaako sitä hankkia erillisenä, vaikka saisikin.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Tossa koulutusmateriaalissa on aika hyvin kerrottu toiminta, kiitoksia. Iskunvaimennusta siinä ei suuresti avata, mutta nähtävästi on normaalia tyyppiä se osa järjestelmää. On kuitenkin mainittu solenoidiohjaus jolla jäykkyytttä säädetään pehmeän ja kovan vaihtoehdon välillä - sen toiminta lienee syytä tarkistaa vaikka ei ehkä voi nyt olla tähän syynä.
Minustakin vähän kummallinen on tuo täydellinen 100% mittaustulos - ei yleensä mikään ole koskaan ihan täydellistä..
Oletteko siis vaihtaneet vain viallisen elementin, eikä molempia samalla akselilla? Onko ajettavuuteen vaikutusta? Toi kauppa antais 10% alennusta jos ostaa kaks, hiukan houkuttelee, mutta aika kasa rahaa on laittaa.. Parin vuoden takuu rauhoittaisi mieltä hiukan.
eBaysta saisi käytettyjäkin aika edukkaasti, mutta kovin varmalta ratkaisulta ei vaikuta.
Onko kokemusta kuinka usein näitä yleensä joutuu vaihtamaan?
Minustakin vähän kummallinen on tuo täydellinen 100% mittaustulos - ei yleensä mikään ole koskaan ihan täydellistä..
Oletteko siis vaihtaneet vain viallisen elementin, eikä molempia samalla akselilla? Onko ajettavuuteen vaikutusta? Toi kauppa antais 10% alennusta jos ostaa kaks, hiukan houkuttelee, mutta aika kasa rahaa on laittaa.. Parin vuoden takuu rauhoittaisi mieltä hiukan.
eBaysta saisi käytettyjäkin aika edukkaasti, mutta kovin varmalta ratkaisulta ei vaikuta.
Onko kokemusta kuinka usein näitä yleensä joutuu vaihtamaan?
Nykyiset: "MiRRi" XJR 4.2 V8 SC 2003, XJ-SC 5.3 V12 1987. Entiset: XJ12 1985, Stype 3.0 V6 2008
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
No, mä vaihdoin vain viallisen.
Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyi video hommasta ja se kyllä helpotti työtä kovin.
Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyi video hommasta ja se kyllä helpotti työtä kovin.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Molemmat iskarit vaihdettiin, ja mirri on leimattu jo viime vuoden puolella.
Uudet tulivat tästä firmasta:
https://airdominance.co.uk/shop/jaguar/ ... ock-strut/
Kokemuksia:
1. Sivuilla luvattiin alle viikon toimitusaika, ja tämä vahvistettiin erikseen kysymällä. Toimitus kesti aika tarkkaan kaksi viikkoa, eikä syytä tälle ole saatu vaikka olen kysynyt.
2. Nettikauppa ei toiminut ollenkaan, joten minun piti viestimällä pyytää Paypal-transaktio, ja tällä kohtaa minulle luvattiin vielä ylimääräinen 10% alennus vaivannäöstä. Nähtävästi heillä oli tiedossa ettei nettikauppa toimi, siinä määrin rutiinilla se ohitettiin.
3. Vasta jälkikäteen huomasin että hinta nettikaupassa oli eri kuin saadussa transaktiossa, ja samoin oli myös deposit, jonka olisin saava takaisin. Laskin että kustannus tulisi olemaan lopulta enemmän kuin mitä hinta olisi nettikaupassa ollut, vaikka alennus olisi jo jollakin tapaa hinnassa ollut - sitä kun ei näkynyt. Tästä olen nyt useaan otteeseen kysynyt, mutta enää sieltä ei vastailla.
4. Vanhojen palautus onnistui vasta kun minulta kysyttiin rahtiasiakirjoja jotka olinkin saanut, mutta ilman ohjeistusta. Palautusta varten ei ollut tarjolla muuta kuin ohje ilmoittaa kun iskarit ovat irti.
5. Paypaliin ei ole tullut deposit-maksua takaisin minkään suuruisena, vaikka iskarit on haettu jo marraskuussa.
Oli halvat tai ei, niin ei voi suositella kenellekään. Kahden vuoden takuu ei paljon lohduta jos takuun tarjoaja on roisto.
Uudet tulivat tästä firmasta:
https://airdominance.co.uk/shop/jaguar/ ... ock-strut/
Kokemuksia:
1. Sivuilla luvattiin alle viikon toimitusaika, ja tämä vahvistettiin erikseen kysymällä. Toimitus kesti aika tarkkaan kaksi viikkoa, eikä syytä tälle ole saatu vaikka olen kysynyt.
2. Nettikauppa ei toiminut ollenkaan, joten minun piti viestimällä pyytää Paypal-transaktio, ja tällä kohtaa minulle luvattiin vielä ylimääräinen 10% alennus vaivannäöstä. Nähtävästi heillä oli tiedossa ettei nettikauppa toimi, siinä määrin rutiinilla se ohitettiin.
3. Vasta jälkikäteen huomasin että hinta nettikaupassa oli eri kuin saadussa transaktiossa, ja samoin oli myös deposit, jonka olisin saava takaisin. Laskin että kustannus tulisi olemaan lopulta enemmän kuin mitä hinta olisi nettikaupassa ollut, vaikka alennus olisi jo jollakin tapaa hinnassa ollut - sitä kun ei näkynyt. Tästä olen nyt useaan otteeseen kysynyt, mutta enää sieltä ei vastailla.
4. Vanhojen palautus onnistui vasta kun minulta kysyttiin rahtiasiakirjoja jotka olinkin saanut, mutta ilman ohjeistusta. Palautusta varten ei ollut tarjolla muuta kuin ohje ilmoittaa kun iskarit ovat irti.
5. Paypaliin ei ole tullut deposit-maksua takaisin minkään suuruisena, vaikka iskarit on haettu jo marraskuussa.
Oli halvat tai ei, niin ei voi suositella kenellekään. Kahden vuoden takuu ei paljon lohduta jos takuun tarjoaja on roisto.
Nykyiset: "MiRRi" XJR 4.2 V8 SC 2003, XJ-SC 5.3 V12 1987. Entiset: XJ12 1985, Stype 3.0 V6 2008
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Hasa kirjoitti:Kesällä 2016 on autoliike katsastanut, mutta katsastuslapussa ei jostain syystä ole mitään sisältöä, ei jarruista, päästöistä tai mistään muustakaan.
Tämä johtunee siitä että kyseessä on jälkitarkastuslappu. Päästöt, iskarit ja jarrut ovat siinä ekan yrityksen lapussa joka on jäänyt joko konttorille tai sitten autoliikkeeseen.
i
Re: X350 ilmajousitus/iskunvaimennusongelma
Näin se osoittautuikin olemaan, sain alkuperäisen ko. katsastusliikkeestä.Coupe kirjoitti:Hasa kirjoitti:Kesällä 2016 on autoliike katsastanut, mutta katsastuslapussa ei jostain syystä ole mitään sisältöä, ei jarruista, päästöistä tai mistään muustakaan.
Tämä johtunee siitä että kyseessä on jälkitarkastuslappu. Päästöt, iskarit ja jarrut ovat siinä ekan yrityksen lapussa joka on jäänyt joko konttorille tai sitten autoliikkeeseen.
Nykyiset: "MiRRi" XJR 4.2 V8 SC 2003, XJ-SC 5.3 V12 1987. Entiset: XJ12 1985, Stype 3.0 V6 2008