XF 3.0Ds 2010 ylätukivarsien laakerointi

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

XF 3.0Ds 2010 ylätukivarsien laakerointi

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

alustan tarkastuksessa todettu "ylätukivarsien laakerointi väljä" onko siellä vaihdettava pusla vai koko tukivarsi (v + o).
hinta noin a' xx eur
ja vaihtotyö xx eur
/
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF 3.0Ds 2010 ylätukivarsien laakerointi

Viesti Kirjoittaja JNi »

Edestä vai takaa? Nuo tukivarret ovat, runkonumerosta riippuen, yhteisiä S-Typen kanssa. Vaihdoin itse juuri taakse toisen, hintaa oli Mannersilla noin satanen koko osalle joten en hankkinut irtopuslia ja lähtenyt vaihdattamaan niitä. Näyttää olevan eteen vähän halvempia. Tukivarressa on kaksi puslaa ja yksi pallonivel, niillä se on kiinni. Takaa piti ottaa iskari&jousi ja jarrusatulan letku edestä pois, edestä en ole XF:ää katsonut tuossa mielessä.

Periaatteessa on helppo ja nopea työ tehdä, mutta kaksi pulttia olivat tosi hankalissa paikoissa ja nyloc-mutterit melkein kiinni hirttäytyneitä... niiden kanssa meni pääosa ajasta, olivat hyvin hankalissa paikoissa työkaluille. Kasaaminen oli näppärää, päälle jarrujen ilmaus mutta samalla tuli vaihdettua jarrunesteet.

Tämä referenssitiedoksi, eri korjaamot kertovat varmaan omat näkökulmansa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XF 3.0Ds 2010 ylätukivarsien laakerointi

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

sorry, siis takaylä...
räjäytyskuva olisko jossain..?
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XF 3.0Ds 2010 ylätukivarsien laakerointi

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

jarrupaloja vaihdellessa taivuttelin hyvän tovin noita takaylätukivarsia.

Sekä tunkin varassa roikottaen että toisella tunkilla iskarin alapäästä keventäen 70cm vääntöraudalla en kumpaakaan puslaa saa näyttäämään välykselliseltä..??
Kummassa välyksen pitäsi tulla ilmi paremmin?
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF 3.0Ds 2010 ylätukivarsien laakerointi

Viesti Kirjoittaja JNi »

Omassa autossani oli vasta alkavaa väljyyttä, mutta se tuntui takapyörän vähän suurempana pystysuuntaisena väljyytenä kuin mitä vetoakselin rakenteen pitäisi sallia. Toinen puoli toimi vertailukohtana. Sitten yksi katsastusmies heilutti ilmassa roikkuvaa pyörää, ja toinen löysi väljän puslan tunnustelemalla puslia kädellä, sulkemalla sen kouraansa.

Niin, tiesihän sinulla katsastusmies varmasti, että näissä kuuluu takapyörän liikkua pystysuunnassa, lonksua useampia millejä? Aika monelle katsastajalle se on tullut uutena rakenteena vastaan.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XF 3.0Ds 2010 ylätukivarsien laakerointi

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

yep, kävin juuri puhuttamassa A1 kats.insinööriä ja koetin ystävällisesti esittää että XF-akselistorakenteeseen kuuluisi pieni pystysuuntainen välys.
Esitys ei menestynyt; "en ole kuulutkaan" ja "ei kyllä kuulu olla, Tarfin sivuilla ei ole mainintaa asista". Jpään A1-katsastusasema.

Jos pystyliike XF:ssä kuuluu olla, mistä sille saa vahvistuksen?

A1 Insinööri näytti että hän oli todennut hylkäysperusteen renkaan pystyiikeestä. Sitä on se n. 1,0mm, ei useita. (ja päätteli että ..)

A1 insinöörin viesti ole että hanki hausunto tai etsi välys jostakin ja korjaa..

Hyvänpalvelun autokorjaamon jako-/kp-pumppuhihnojen vaihdon yhteydessä totesi että heistä ei ne ylätukivarsien sisäpuslat ole väljät...
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XF 3.0Ds 2010 ylätukivarsien laakerointi

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Väliaikatietjoa:

"JAG rakenteellinen taka-akselin välys" johon viitattiin, ei liity XF-akselistoon vaan vanhempiin XJ taka-akselistorakneteisiin, joissa erillinen ylätukivarsi puuttui kokonaan.
Näissä taka-akseli toimi ylätukivartena ko rakenne edellytti pientä välystä ääripäässä. Vm:t jossain 1994 ... +2000 alkupään haarukassa.
JAG-pajan valistunut arvaus on että takaiskarin alapään pallonivel on syyllinen näillä kilometreillä.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF 3.0Ds 2010 ylätukivarsien laakerointi

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tuohan on ihan totta, mistä olinkin ajatellut että myös XF:n perässä kuuluu olla väljyyttä. Ne rakenteet ovat aivan erilaiset, ainakin X100 ja varmaan myös X308 ovat tuolla vanhemmalla rakenteella. X350:n rakennetta en muista, olisikohan jo ollut ylätukivarrella. S-Type ja XF ovat ylätukivarsilla, klappia ei pitäisi siis olla.

Yksien etuiskareiden puslat olen vaihtanut, olivat selvästi kuluneen näköiset ja sopivasti kampeamalla näki niissä klappia.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
pile
Viestit: 32
Liittynyt: Su Marras 23, 2014 9:49 am
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: XF 3.0Ds 2010 ylätukivarsien laakerointi

Viesti Kirjoittaja pile »

muutenkin näyttäis olevan xf:n heikko kohta itse olen kerran vaitanut nuo ja nyt olis taas apparin puoli väliä.
Jaguar XF -10 vm 3,0 d s . Pontiac trans am gta -89 superchargers 383 cid . Pontiac firehawk -95 lt1 350 cid . Museorekisteröity Pontiac tran am -79 , Jawa 250 cc -60 ja -64 sekä 350 cc vm 2004
Vastaa Viestiin