Sivu 1/1

S-type 3.0l v6 man. vm. 2000 Jäähdytys ongelma.

Lähetetty: Ti Touko 23, 2017 6:39 pm
Kirjoittaja EVOII
Elikkäs tuli ostettua S-type jossa lämmöt eivät juuri nousseet ajossa. Ensiksi vaihdoin termostaatin johon edellinen omistaja oli poraillut reikiä??? No syy mataliin lämpöihin löytyi siitä. Samalla vaihtui vesiventtiili. Uudella termostaatilla ilmeni, että lämmöt nousee liiankin kanssa kun ajelee rauhaksilleen pienillä kierroksilla. Kierroksia nostamalla (flekti päällä) lämmöt laskee normaaliin (noin puoleen väliin). No tämän perusteella meni vesipumppu vaihtoon. Vika kuitenkin edelleen voimassa. Pienillä kierroksilla/tyhjäkäynnillä tahtoo näin lämpösen kauden alkaessa lämmöt nousta lähele punaista. Vaihtuuko jäähdytin seuraavaksi? Vai onko nyt vedenkierrossa edelleen joku häiriö, jota ei olla osattu ajatella? Ilmaus tehty huolellisesti molempia ilmausruuveja käyttäen. Kuuluuko paisuntasäiliön ylemmästä letkusta tulla välittömästi nestettä moottorin käydessä vai sitten vasta kun järjestelmässä on paine/termostaatti täysin auki? Onko tuo jäähdyttimen vaihto isokin rojekti? Saakosen sieltä pois ilman ilmastoinnin lauhduttimen ja öljyn lauhduttimen irroittamista? Ulkoapäin (sen mitä nyt auton alta,sivusta ja päältä näkee) jäähdytimet ei kovinkaan tukkoisen näköiset.Tähän asti selvisin e-bayn, korjaustaidon ja netin avulla. :shock:

Re: S-type 3.0l v6 man. vm. 2000 Jäähdytys ongelma.

Lähetetty: Ti Touko 23, 2017 8:22 pm
Kirjoittaja tepukka
Ongelma viittaa kannentiiviste vuotoon.Liekö muilla tietoa,miten tuon moottori mallin kanssa on ollut tiiviste ongelmia.Paisuntasäiliöstä ei pitäisi tulla mitään ulos missään käyntitilassa, jos kylmänä nesteen pinta on MAX merkissä.Tietenkin jos säiliö täytetään liiaksi niin silloin kyllä vuotaa pois.
Mutta tämä on etädiagnoosi ja yksi mahdollinen analyysi.

Re: S-type 3.0l v6 man. vm. 2000 Jäähdytys ongelma.

Lähetetty: Ti Touko 23, 2017 8:41 pm
Kirjoittaja Ode
tepukka kirjoitti:Ongelma viittaa kannentiiviste vuotoon.Liekö muilla tietoa,miten tuon moottori mallin kanssa on ollut tiiviste ongelmia.Paisuntasäiliöstä ei pitäisi tulla mitään ulos missään käyntitilassa, jos kylmänä nesteen pinta on MAX merkissä.Tietenkin jos säiliö täytetään liiaksi niin silloin kyllä vuotaa pois.
Mutta tämä on etädiagnoosi ja yksi mahdollinen analyysi.
Toivottavasti ei näin pahasta ole kyse. Minulle syntyi erilainen käsitys tuosta paisuntasäiliöön kohdistuvasta lauseesta. Paisuntasäiliön ilmausruuvista, sellainen on ainakin uudemmassa mallissa, tulee kyllä tavarat silmille heti kun koneen käynnistää. Se on eri asia kuin ylävesiletku, mutta jos tuossa on termostaatissa pieni ohivirtausreikä kuten niissä taitaa aina olla niin kyllähän siellä sitten jotain liikkuu. Muttei suuria määriä varmaan.

Yleisesti ottaen kannentiivistevika kyllä aiheuttaa kummallista lämpiämiskäyttäytymistä. Kuuluuko järjestelmästä pulputuksia moottorin käydessä? Esimerkiksi pidemmän tyhjäkäynnin päälle jos vähän polkaisee kaasua saattaa hyvinkin kuulua korahduksia ja pulputusta jos on pakokaasua kierrossa mukana.

O

Re: S-type 3.0l v6 man. vm. 2000 Jäähdytys ongelma.

Lähetetty: Ti Touko 23, 2017 9:46 pm
Kirjoittaja tepukka
Joo.Tuleehan sieltä neste joka kiertää järjestelmässä.Käsitin että tulee jostakin maahan asti.Tuohan on normaalia käytöstä hitaassa ajossa.Minun autossa myös kaupunki ajossa flektit pyörii vielä auton sammuttamisen jälkeen usein jopa minuutin kaksi.Neula ei kylläkään nouse lähelle punaista.
Voikohan flektien kytkeytymistä säätää jostakin tai onko sensori rikkoutumassa.Kannattaa tutkia ennen kuin menevät kokonaan toimimattomaksi.Silloin voi kyllä tiivisteet palaa.

Re: S-type 3.0l v6 man. vm. 2000 Jäähdytys ongelma.

Lähetetty: Ti Touko 23, 2017 10:23 pm
Kirjoittaja EVOII
tepukka kirjoitti:Ongelma viittaa kannentiiviste vuotoon.Liekö muilla tietoa,miten tuon moottori mallin kanssa on ollut tiiviste ongelmia.Paisuntasäiliöstä ei pitäisi tulla mitään ulos missään käyntitilassa, jos kylmänä nesteen pinta on MAX merkissä.Tietenkin jos säiliö täytetään liiaksi niin silloin kyllä vuotaa pois.
Mutta tämä on etädiagnoosi ja yksi mahdollinen analyysi.
Ei kerää ylimäärästä painetta kylmänä/kuumana. Noita kannentiivisteen menoja on tullu koettua ja mitkään merkit ei viittaa sihen. Lähinnä on ongelma riittävästä kierrosta tyhjäkäynnillä ja alle 2000rpm kierroksilla. Laiton takaisin tuon poratun mallin ja lämmöt eivät nouse kuin juuri ja juuri puolen väliin tyhjäkäynnilläkään. Koneen päällä oleva t-haara oli aika tukossa, josta siis menee letku paisuntasäiliön yläosaan. mutta voiko noin pieni ahdistus vaikuttaa noin paljon kierron hiipumiseen?

Re: S-type 3.0l v6 man. vm. 2000 Jäähdytys ongelma.

Lähetetty: To Touko 25, 2017 8:36 pm
Kirjoittaja Kissaleidi
Oletko kokeillut huuhdella jäähdytysjärjestelmää? Jos on kovin vanhat nesteet sisällä niin on saattanut muodostua sakkaa joka tukkii / ahdistaa kanavia.

Itsellä ei Jaggen kanssa tällaista ongelmaa mutta aikaisemmin toisessa autossa, joka alkoi käydä kuumana. Tuli kuntoon heti kun vaihdoin nesteet ja näin että vanhassa nesteessä paljon sakkaa.

Re: S-type 3.0l v6 man. vm. 2000 Jäähdytys ongelma.

Lähetetty: Ti Marras 20, 2018 10:42 pm
Kirjoittaja S-Type 4.2 vm. 2002
Alla oleva siltä varalta, jos sattuisi jollekin muullekin, edes joku noista kolmesta: nimimerkkiautossa vesiletku haljennut, termostaatti väärin päin ja vesiventtiili viallinen. Kannentiiviste ei kuitenkaan vielä (kai?) ehtinyt mennä, ei ole ainakaan antanut merkkejä moisesta.

Kuva

Re: S-type 3.0l v6 man. vm. 2000 Jäähdytys ongelma.

Lähetetty: Ma Joulu 17, 2018 2:06 pm
Kirjoittaja Tata
Kannentiivistevika minullekin tuli aloittajan oireista mieleen.

Olisi mukava jos viitsittäisiin raportoida lopuksi mistä vika löytyi.

Re: S-type 3.0l v6 man. vm. 2000 Jäähdytys ongelma.

Lähetetty: Ti Syys 10, 2019 2:05 am
Kirjoittaja EVOII
Tata kirjoitti:Kannentiivistevika minullekin tuli aloittajan oireista mieleen.

Olisi mukava jos viitsittäisiin raportoida lopuksi mistä vika löytyi.
Kampiakselin hihnapyörä viallinen, onnistui pysymään paikoillaan mutta luisti niin paljon että veden kierto vajaa. Uudella hihnapyörällä ongelma poistui.
Yllättävän kauan meni ennenkuin hajosi lopullisesti.