S-type 2.7 diesel. "rajoitettu suorituskyky"
Lähetetty: Su Kesä 18, 2017 2:30 pm
Moi,
Eka Jagge tuli taloon ja hetihän sitä pitää alkaa remppaamaan
Aika yleinen vika ilmestyi, eli "rajoitettu suorituskyky" teksti palaa mittaristossa. Aluksi teksti hävisi kun käänsi virrat pois ja starttasi uudestaan, mutta loppuvaiheessa vika oli päällä heti virrat päälle laittaessa.
Vikakoodi P0046.
Vianhaku aloitettu tietysti paineputkia tutkimalla ja boost control valve hipelöimällä.
Seuraavaksi turbon actuatorin tutkinta mittauksilla, mutta ei tietysti mittaamalla mitään pysty päättelemään, vaan täytyisi päästä näkemään liikkuuko turbon "ohjainsiipien" tanko... No, eihän sitä mistään näe
(Näin jälkiviisaana suosittelen hommaamaan/lainaamaan endoskoopin, jonka voisi hyvällä tuurilla saada työnnettyä oikeaan rakoon, jotta voisi päästä säätötangon liikkeen näkemään.)
Minun tapauksessa otin siis turbon käteen ja irroitin actuatorin säätötangon jonka jälkeen pääsin toteamaan, että turbon "ohjainsiivet" liikkuvat kuten kuuluu.
Seuraavaksi sormet kyynerpäitä myöten ristiin toivomaan, että actuatori on hajalla. Ai miksi? No, koska actuatorin käteen saamiseen vaadittiin monta kirosanaa ja useampi tunti töitä.
Seuraavaksi actuatorin kansi auki ja yleismittarilla mitaten (resistanssialueella) onko yhteys poikki joistakin "hopealangoista" ...ja luojan kiitos yksi langoista irti, VIKA LÖYTYI!!!!
Pari kuvaa dropboxissa
https://www.dropbox.com/sh/tbe3gjc04vsu ... b2pQa?dl=0
Seuraavaksi langan juottaminen. Siitä lisää juttua myöhemmin.
BTW. Näköjään on päässyt turbon ja downpipen välinen liitos vuotamaan. Onko totta, ettei tuohon saa tiivisterengasta erikseen vaan joutuu ostamaan esim. tollasen setin> on taas rahastuksen makua...
http://www.ebay.fr/itm/JAGUAR-XJ-X350-2 ... 2150422653
Kelpo terveisin,
-Harri-
Eka Jagge tuli taloon ja hetihän sitä pitää alkaa remppaamaan
Aika yleinen vika ilmestyi, eli "rajoitettu suorituskyky" teksti palaa mittaristossa. Aluksi teksti hävisi kun käänsi virrat pois ja starttasi uudestaan, mutta loppuvaiheessa vika oli päällä heti virrat päälle laittaessa.
Vikakoodi P0046.
Vianhaku aloitettu tietysti paineputkia tutkimalla ja boost control valve hipelöimällä.
Seuraavaksi turbon actuatorin tutkinta mittauksilla, mutta ei tietysti mittaamalla mitään pysty päättelemään, vaan täytyisi päästä näkemään liikkuuko turbon "ohjainsiipien" tanko... No, eihän sitä mistään näe
(Näin jälkiviisaana suosittelen hommaamaan/lainaamaan endoskoopin, jonka voisi hyvällä tuurilla saada työnnettyä oikeaan rakoon, jotta voisi päästä säätötangon liikkeen näkemään.)
Minun tapauksessa otin siis turbon käteen ja irroitin actuatorin säätötangon jonka jälkeen pääsin toteamaan, että turbon "ohjainsiivet" liikkuvat kuten kuuluu.
Seuraavaksi sormet kyynerpäitä myöten ristiin toivomaan, että actuatori on hajalla. Ai miksi? No, koska actuatorin käteen saamiseen vaadittiin monta kirosanaa ja useampi tunti töitä.
Seuraavaksi actuatorin kansi auki ja yleismittarilla mitaten (resistanssialueella) onko yhteys poikki joistakin "hopealangoista" ...ja luojan kiitos yksi langoista irti, VIKA LÖYTYI!!!!
Pari kuvaa dropboxissa
https://www.dropbox.com/sh/tbe3gjc04vsu ... b2pQa?dl=0
Seuraavaksi langan juottaminen. Siitä lisää juttua myöhemmin.
BTW. Näköjään on päässyt turbon ja downpipen välinen liitos vuotamaan. Onko totta, ettei tuohon saa tiivisterengasta erikseen vaan joutuu ostamaan esim. tollasen setin> on taas rahastuksen makua...
http://www.ebay.fr/itm/JAGUAR-XJ-X350-2 ... 2150422653
Kelpo terveisin,
-Harri-