Plus-maadoitus ja navi

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Plus-maadoitus ja navi

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

Tupakansytytin antaa miinus-virtaa keskeltä ja plussa on rungossa.

Mitä pitää tehdä, jotta saan sytyttimestä virtaa navigaattorille?
Vai toimiiko navi myös näin päin?

Auton napaisuutta en viitsisi alkaa kääntämään.
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
Avatar
tsav
Viestit: 49
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 8:54 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Plus-maadoitus ja navi

Viesti Kirjoittaja tsav »

Samaa ongelmaa olen minäkin miettinyt. Minä olen suunnittelut ostavani tupakansytyttimen jatkojohdon, katkaisevani johdon ja juottavani piuhat ristiin takaisin. On vain vielä jäänyt toteuttamatta.
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Plus-maadoitus ja navi

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Eikös helpointa ole kääntää kytkentä sytyttimellä ja eristää se "kelluvaksi" jos sattuu rakenteellisesti olemaan rungossa kiinni.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Re: Plus-maadoitus ja navi

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

Ostin Puuilosta eristetyn sytkärin pohjan, jossa keskellä + -liitin ja reunalla eli rungossa - -liitin.
Jos nyt laitan auton virtapiuhan (miinus) + -liittimeen ja maajohdon (plus) runkoon
niin nouseeko savua vai toimiiko navi?
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Re: Plus-maadoitus ja navi

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

Sainkin juuri viestin asiantuntijalta, jotta plussajohto plus-liittimeen ja miinusjohto miinus-liittimeen.
Koska tuo 'pistorasia' on eristetty niin läpilyöntiä ei tule ja naville on sama miten päin auton maadoitus on.
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Plus-maadoitus ja navi

Viesti Kirjoittaja Jku »

xj40-88 kirjoitti:Ostin Puuilosta eristetyn sytkärin pohjan, jossa keskellä + -liitin ja reunalla eli rungossa - -liitin.
Jos nyt laitan auton virtapiuhan (miinus) + -liittimeen ja maajohdon (plus) runkoon
niin nouseeko savua vai toimiiko navi?
Jos tuon sytkärin runko on täysin eristetty, niin asia on kunnosa.
Kuten tuossa jo edellä kerrottiin, ei se navi tiedä, mikä akun napa auton rungossa on.
Oleellista tässä on se, että navigaattorit ovat muovikuorisia, joten niiden kuoressa ei ole mitään sähköä, josta voisi tulla oikosulku auton runkoon.
Itse tein jatkojohodon -60-vuosimalliseen Jaguariini. Siinä lähtöpuoli on eristetty, joten svaihodin siinä plussan keksinapaan.
Jaggessani on tupakansytytin vakiovarusteena, enkä viitisinyt siihen vaihtaa eristettyä sytytintunkoa.
Täytyy vain olla tarkkana, että muistaa aina käyttää sitä jatkojohota, eikä tuupata navin johtoa suoraan auton pistokksseeen!
Vastaa Viestiin