S-type outo vaihteisto-ongelma

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
roa
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

S-type outo vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja roa »

Vaihtaminen oli epäsujuvaa, vaihto vasta kun kierrokset oli korkeella 3000-4000. Kerran kiihdyttäessä rauhassa laittoi vapaalle eikä välittänyt tehoa ollenkaan. Luulen että se sekosi ihan alussa lähtiessä liikkeelle kun laitoin D'lle ja olin lähössä liian nopeasti liikkeelle. Luulen että sekotti kun ennen vaihteen menemistä päälle olin jo painanut vähän kaasua.
Ongelma poistui, kun sammutin ja käynnistin.
Onko tämä normaalia vai voisiko johtua öljystä. Öljyjä en ole tarkistanut vielä. Äskettäin vasta ostin auton ja ajanut noin 2000km. Tähän asti toiminut hyvin.
S-type R -05
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type outo vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

roa kirjoitti:Vaihtaminen oli epäsujuvaa, vaihto vasta kun kierrokset oli korkeella 3000-4000. Kerran kiihdyttäessä rauhassa laittoi vapaalle eikä välittänyt tehoa ollenkaan. Luulen että se sekosi ihan alussa lähtiessä liikkeelle kun laitoin D'lle ja olin lähössä liian nopeasti liikkeelle. Luulen että sekotti kun ennen vaihteen menemistä päälle olin jo painanut vähän kaasua.
Ongelma poistui, kun sammutin ja käynnistin.
Onko tämä normaalia vai voisiko johtua öljystä. Öljyjä en ole tarkistanut vielä. Äskettäin vasta ostin auton ja ajanut noin 2000km. Tähän asti toiminut hyvin.
Terve,
Tässä jotain vanhemmasta keskustelusta viewtopic.php?f=2&t=7991&p=44371&hilit=5r55n#p44371 vaihtoviiveeseen mahdollista apua viewtopic.php?f=2&t=5616&p=38267&hilit= ... sta#p38267.

Tosiaan kannattaa odottaa ennen kaasun painamista hetki- jälkimmäinen linkki toimenpiteineen saattaa nopeuttaa kytkeytymistä.

Öljyjen määrä ja sen vähyys saattaa aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita. Myös venttiilikoneiston ja ns solenoidipakan kunto 5R55N lodjussa yleinen toimintahäiriöiden aiheuttaja. Halvimmasta kannattanee aloittaa eli opetuksesta ja siirtyä öljyyn ennen suurempia hätäilyjä. Vikakoodejakin kannattanee luetuttaa/lukea.
Pikalinkkien hakukenttään kun laittaa 5R55N niin löytyy luettavaa jos kiinnostaa.

Muutaman S typen tuolla 5R55N lootalla omistaneena voi sanoa, että laatikon sielunmaisema on vähintäänkin outo välillä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: S-type outo vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Vaikka olenkin automaatin ystävä niin takaraivossa on vähän semmoinen ajatus että nämä sähkölaatikot eivät ole kuitenkaan ihan parhaita. Ihan kuin se olisi joku yllätys.
Rangen ZF, ja nyt tämä kisun Ford-jauhelaatikko on sinänsä ok lootia mutta ne on kyllä aika helppo saada sekoilemaan. Vähän semmoinen tuntuma että niillä pitäisi ajaa joko ihan sukkasillaan tai sitten reippaasti. Mulla on semmoinen kevytkenkäinen ajotyyli ja molemmat lootat ovat siitä selkästi hämillään silloin tällöin kun sattuu sopiva hetki.
Frouvan diesel Volvon ex AW oli paljon tunnottomampi moiselle, se vaan valitettavasti ei kestänyt dieselin perässä niin nyt ompi manuel istutettu tilalle. Sähköä tuossakin laatikossa oli, mutta toiminta oli selvästi johdonmukaisempaa ja vanhakantaisempaa.

Classic Rangen ZF on varma tyytyväisenä jurnuttaja eikä se yleensä ihmettele mitään, kun ei ole millä ihmetellä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type outo vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

AVRO kirjoitti:Vaikka olenkin automaatin ystävä niin takaraivossa on vähän semmoinen ajatus että nämä sähkölaatikot eivät ole kuitenkaan ihan parhaita. Ihan kuin se olisi joku yllätys.
Rangen ZF, ja nyt tämä kisun Ford-jauhelaatikko on sinänsä ok lootia mutta ne on kyllä aika helppo saada sekoilemaan. Vähän semmoinen tuntuma että niillä pitäisi ajaa joko ihan sukkasillaan tai sitten reippaasti. Mulla on semmoinen kevytkenkäinen ajotyyli ja molemmat lootat ovat siitä selkästi hämillään silloin tällöin kun sattuu sopiva hetki.
Frouvan diesel Volvon ex AW oli paljon tunnottomampi moiselle, se vaan valitettavasti ei kestänyt dieselin perässä niin nyt ompi manuel istutettu tilalle. Sähköä tuossakin laatikossa oli, mutta toiminta oli selvästi johdonmukaisempaa ja vanhakantaisempaa.

Classic Rangen ZF on varma tyytyväisenä jurnuttaja eikä se yleensä ihmettele mitään, kun ei ole millä ihmetellä.
No, onhan tuo Ford 5R55N jo 20 vuotta vanha keksintö, joten on tuota kehitystä tullut vaihteistoihin sittemmin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin