Helmakotelon hitsaus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kissasta kissaan
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 2:45 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Helmakotelon hitsaus

Viesti Kirjoittaja Kissasta kissaan »

Kuskin puolen helmakotelosta löytyi läpiruostetta. Onneksi suht vähän mutta silti menee hitsaushommiksi. Reikä on noin kämmenen kokoinen ja enimmäkseen kotelon pohjassa. Kysymys kuuluukin, että pitääkö sisäverhoiluja purkaa ennen hitsausta ja kuinka kauas? Reikä on takimmaisen tunkkauskohdan tienoilla eli siinä olisi takamatkustajan jalkatilan mattoa lähinnä. Kuumimmat paikat ovat silti helmakotelossa, suoraan pohjaan ei tule saumaa.
S-type V6 3.0 automaatti vm. 2000
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: Helmakotelon hitsaus

Viesti Kirjoittaja nestori »

Raottaisin lattiamaton irti siitä kohtaa varmuuden vuoksi, ei luulisi kauhean iso homma olevan. Tuskin tulee ongelmia ilmankaan, mutta huonon sattuman käydessä sitten harmittaa.
holley
Viestit: 9
Liittynyt: La Helmi 04, 2017 6:47 pm

Re: Helmakotelon hitsaus

Viesti Kirjoittaja holley »

Aihe oli ajankohtainen minulla keväällä ja päädyin irroittamaan ne sivussa olevat matot. Hauskasti pieninä paloina koko lattiamatto Jaguarissa noin amerikkalaisten jälkeen, mikä toki helpottaa töitä. Kävi itse asiassa niin, että laitoin aluksi sen sivussa olevan maton teipillä kiinni, teippi irtosi ja maton reuna osui kuumaan hitsattuun kohtaan JA SYTTYI PALAMAAN - jonka jälkeen sitten sammuttelin sen siitä nopeasti... Ja tilasin sitten Saksasta yhdeltä kaverilta maton ja sen sivumuovin, josta tulee turvavyökin läpi (B-pilarin alaosa).

Eli suosittelen irroittelemaan tarvittavilta osin sisustusta, koska se ei ole vaikeaa. JOS tarve on irroittaa etupenkki, niin foorumeilta löysin siihenkin hyvän vihjeen: ota se etupenkki OSINA irti, eli se istuinosan tyynyosa ensin, sitten selkänoja ja välttämätöntä ei ole edes aina ottaa sitä itse istuinosaa, jossa on kaikki säädöt yms. koska lattiamatot saa otettua nyt ilmankin irti.

Hitsasis siis vasenta etulattiaa kahdesta kohtaa, vasenta helmakoteloa ja sitten oikeaa lattiaa pitkältä matkalta oli kapea kohta, joka vaati pari erillistä paikkaa.

Niin ja kannattaa muuten ihan kunnolla sitten poistaa ne ruosteet, että saa hitsattua terveeseen peltiin asti. Itselleni tuli tavallaan turha noin 4 cm x 3 cm pikkuriikkinen paikkapala, kun en riittävän pitkältä leikannut sitä huonoa peltiä pois.
Kissasta kissaan
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 2:45 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Helmakotelon hitsaus

Viesti Kirjoittaja Kissasta kissaan »

Löysin pajan, joka teki hitsauksen varsin kohtuulliseen hintaan. Kaveri sanoi, ettei sisustuksen kärähtämisestä ole kovin suurta riskiä, mutta voin toki kääntää mattoa ja irrottaa muoveja jos niin haluan. Verhoilua kuoriessani huomasin että ensimmäisenä vaarassa olisi ollut muovikoteloon pakattu rungon johtosarja, mutta sitä en ruvennut irrottamaan. Iltapäivällä homma oli valmis, ja mitään ei ollut sulanut tai palanut. Hitsari oli joutunut poistamaan peltiä kotelosta liki 40cm, ennen kuin alta löytyi kovaa peltiä.
S-type V6 3.0 automaatti vm. 2000
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helmakotelon hitsaus

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Missä käytit korjattavana ja mitä maksoi?
Kissasta kissaan
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 2:45 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Helmakotelon hitsaus

Viesti Kirjoittaja Kissasta kissaan »

Käytin Hyvinkäällä pajassa nimeltä Autosuojaamo Herranen. Löytyi Auto-Jerryn kautta, ja hinta oli 110 euroa, mutta ehtona oli, että irrotan ja kiinnitän muovikotelon itse. Kotelo oli jo valmiiksi irti, joten ei ollut suuri myönnytys...
S-type V6 3.0 automaatti vm. 2000
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helmakotelon hitsaus

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Kiitos vastauksesta, kuulostaa varsin kohtuulliselta hinnalta ja hyvältä pajalta!
Vastaa Viestiin