Jaguar Xj-40 -89 Nopeusmittarivirhe

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Herald
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 2:42 am
Paikkakunta: Vihti

Jaguar Xj-40 -89 Nopeusmittarivirhe

Viesti Kirjoittaja Herald »

Jaguar Xj-40 -89 Nopeusmittarivirhe
Tämmönen tapaus, kun tuli kaksi tolppakameravälähdystä kahden viikon sisään. Normaalisti tuo mittari heittää 10 kmh yläkanttiin, mutta joskus hyvällä ilmalla enemmän, pakkasella se heittää vaarallisesti 10-20 kmh alakanttiin. Nyt tullut outo ilmiö, että se heittää säällä kun säällä noita mainitsemiani lukuja, etenkin sateella. Mulla ollu samoja malleja ennenkin ja kaikissa sama ongelma, mutta vain pakkasella, eli alkumatkasta näyttää liian vähän ja loppumatkasta liikaa. Mittarihan on sähkönen, vaikka näyttää mekaaniselta. Onko muilla samoja kokemuksia noista mittareista? Ei viittis navigaattori päällä töihin ajella, kun luulisin 20 vuoden työurallani sinne osaavani. Kyllähän tuon nopeuden voi korvatuntumaltakin arvella, mutta jaggessa se on hieman hankalampaa kun muissa brittiautossa, mitä oon ajellu. Tientukkona en haluais olla, koska tulee vaarallisia ohituksia ainakin tossa mun työmatkalla ja taas toisaalta ei noita sakkojakaan viittis ottaa. Ei varmaa poliisillekkaan mee "tyyppivika" selitys läpi, koska kuljettajan pitäisi lain mukaan tuntea autonsa mittarivirhe, mutta tämä virhe riippuu säätilasta, auringonpilkuista ja mahdollisesti jupiterin tuulennopeudesta. Oisko tuohon joku helppo ratkaisu, vai opettelenko vaan elämään sen kanssa?
Kiitokset etukäteen kaikista vastauksista.
Jaguar XJ6 -89
Daimler XJ6-91
Vauxhall Viva -64
Triumph Herald 1200 -65
Ford Fairlane -66
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jaguar Xj-40 -89 Nopeusmittarivirhe

Viesti Kirjoittaja Kopi »

En tunne XJ40:stä, mutta tuossa listaillaan syyksi juotosongelmia näytön piirilevyllä,
ellei sitten itse anturi ole viallinen:
https://www.xj40.com/viewtopic.php?t=3815
(tosin tuossa hajonnut kokonaan, mutta kyllä juotosongelma voi aiheuttaa muutakin,
varsinkin eri lämpötiloissa)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Herald
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 2:42 am
Paikkakunta: Vihti

Re: Jaguar Xj-40 -89 Nopeusmittarivirhe

Viesti Kirjoittaja Herald »

Kiitos Kopi
Tuossa olikin yhtäläisyyksiä omaani ja muillakin samoja ongelmia. Eli luotan tästälähtien vaistooni enkä tuohon mittariin, ellen sit avaa kojelautaa joskus ja tutki asiaa tarkemmin, jos sinne jotain muutaki vikaa sattuu tulemaan.
Vika ilmeisimmin siis itse mittarissa. Koitan elää asian kanssa, koska kohtalainen homma avaa tommosen vian takia.
Jaguar XJ6 -89
Daimler XJ6-91
Vauxhall Viva -64
Triumph Herald 1200 -65
Ford Fairlane -66
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Re: Jaguar Xj-40 -89 Nopeusmittarivirhe

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

'88 Sovereignilla muinoin ajelin ja kovasti paljon oli vastaantulijoita samalla kaistalla. Ei ollut käytössä silloin navia,
mutta kilometritolpista laskemalla selvisi, että mittari näytti noin 15 km liian vähän. Ja siihen sitten vielä päälle 'normaali'
oletus mittarivirheestä, niin tuli ajeltua 20-25 km/h ylinopeutta. Eipä onneksi ollut välähteleviä tolppiakaaan.
Sama virhe kesällä ja talvella.

'87 XJ6 mittari sen sijaan näytti oikein.
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Jaguar Xj-40 -89 Nopeusmittarivirhe

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Tulis kyllä mieleen, että jostain syystä näyttää mailiasteikkoa.

Autojen nopeusmittarin virhehän saa olla maksimissaan muistaakseni 10%+4km siten, että mittari saa näyttää liikaa.
Silloin nuo mittarinäyttämät maileina mahtuisivat likimain virhemarginaaleihin.

Nopeusmittarihan ei saa näyttää liian vähän ainakaan tyypityksessä.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
xj40-88
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 10:25 pm

Re: Jaguar Xj-40 -89 Nopeusmittarivirhe

Viesti Kirjoittaja xj40-88 »

Saattaneet nuo britit tuohon aikaan laittaa vähän sekalaisia rattaita tai tauluja mittareihin.
Löytyyköhän vielä lisää Sovereign-malleja, joissa mittarinäyttö on alakanttiin...
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
Herald
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 2:42 am
Paikkakunta: Vihti

Re: Jaguar Xj-40 -89 Nopeusmittarivirhe

Viesti Kirjoittaja Herald »

Kiitoksia kaikille vastauksista ja kokemuksista.
Toi mailiasetus vois kyllä olla ihan mahdollinen vika. En ole siihen vaihtonappulaan koskenut ikinä, enkä koske ennenkun olen navigaattorin kanssa kattonu todelliset nopeudet mittarivirheineen.
Voiko tuota maili/kmh nappia käännellä, ilman että menee mittarit sekasin? Itse en oo missään autossa sitä kääntänyt. nythän se on tietenkin kmh asennossa ja on ollu varmaan uudesta asti. Kyseessä on ihan suomiauto ja ajettu n.200tkm. Olen auton toinen omistaja, enkä usko että sinne mitään virityksiä on tehty, koska täydellinen huoltokirja.
Vastaukset selvensi asiaa paljon.
Kiitos
Jaguar XJ6 -89
Daimler XJ6-91
Vauxhall Viva -64
Triumph Herald 1200 -65
Ford Fairlane -66
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Jaguar Xj-40 -89 Nopeusmittarivirhe

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Kyllä sitä asetusta voi vaihdella vaikka ajon aikanakin
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Herald
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 2:42 am
Paikkakunta: Vihti

Re: Jaguar Xj-40 -89 Nopeusmittarivirhe

Viesti Kirjoittaja Herald »

KariTalvio
Ok. Kokeilen sitä nappulaa vähän käännellä. Nyt navin kanssa oon ajanu ja näyttää 80 kmh yläkanttiin kymmenellä, niinkun pitääkin, mutta 60 kmh näyttää tasan 60 ja välillä enemmän. Ei oo kovin lineaarinen toi virhe. Tämä vasta yhden päivän kokemus hyvällä säällä. Tuohon mittariin ei pysty luottamaan mitenkään järjellisesti :D No onhan auto 28v että ei kaikkea voi vaatia.
Jaguar XJ6 -89
Daimler XJ6-91
Vauxhall Viva -64
Triumph Herald 1200 -65
Ford Fairlane -66
Vastaa Viestiin