XK8 1997 Vaihdelaatikko feature

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

XK8 1997 Vaihdelaatikko feature

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Moro!

Ongelma:
Drive merkkivalo valo ei syty kun vaihteen laittaa päälle. Ajaessa ei vaihda 1. vaihdetta isommalle.
a) paikoillaa virrat päällä (moottori ei käynnissä)
-Ainoastaan P,R,N Valot toimivat
-Jos vaihteen laittaa 4.3.2 vaihteille , tulee GearBox Fault
b) ajaessa sama, kuuluu pieni kolahdus ja nykäs, GearBox fault ja Limp mode päälle (eli 4-5 vaihde päälle ja 4.3.2,D,N,R,P valot ei enää toimi.

Sellainen feature oli ennen kuin toiminta vakiintui edelliseksi, että:
-joskus harvoin kun starttasi P:llä niin starttasi mutta, ei käynnistynyt (tuli Engine Fail), kun taasen N-vaihteella starttasi ja käynnistyi aina.
-välillä ilmiö tuli ja meni sekä D-merkkivalo välkkyi ajaessa,
->Nyt D-valo ei enää syty ollenkaan, (starttaa ja käynnistyy P:llä ja N:llä kuten ennenkin)

Nyt varmisteltu, testattu ja mitattu:
-Battery + - Connect Reset tehty
-Kaapelin säätö on kohdallaan,
-J-Gate valot ja mikrokytkimet toimivat
-Diag koodit P0706 ja P1517
-Akun jännitteistä tai virroista ei ongelma ei ole kiinni, testattu myös siten että auto sai riittävästi virtaa&jännitettä.
-Autoenginuity OBD2 diagnostiikka EI näyttänyt että "Park Neutral Switch" toimisi (tila 0 kokoajan vaikka mikrokytkimiä naksutteli ja Gear Selectoria veivasi minne vain) (esim käsijarrunkytkimen tilan AutoEnginuity osasi näyttää oikein)

Viimeisimmän vuoksi (mielestäni) jäljelle siis jää vain 1) Gearbox Rotary Switch toimimattomuus, 2) Öljyä tai likaa lootan tai rotary switch liittimissä 3) kosketus häiriö jossain muualla 4) Loota mäsänä (mihin en oikein usko, koska tehty Renew Recrossa alle 15.000km sitten).

Itselle uusi ilmiö, Internet ihmisille taasen ei. Korjausohjeet vaan vaihtelevat RotarySwitchin, TCM:n ja lootan vaihdosta vain liitinten putsaukseen.

Rotary Switch on lootassa kiinni (lähtenee irti 2x10mm pulttien irroituksella aika helposti (ilman pakoputkien irroitusta) mutta... Sen kaapeli on kivasti kiinni lootassa klipseissä jotka ovat ilmeisesti aika mukavissa paikoissa, sekä liitin on palopellin lähellä moottoritilassa, lambda antureiden liitinten vieressä.

Kysymyksen ydin onkin, onko joku ITSE vaihtanut Rotary Switchiä - miten sait johdon irti/takaisin klipseistä ja liittimen ujutettua pois/takaisin moottoritilaan?

Tai jos ko ongelman kanssa on paininut, niin olisi kiva kuulla lopputulos.

T.mi
ps. Älä please vastaa malliin että "Mulla ei kyllä ole tuosta mallista/vuosimallista kokemusta, mutta Audissa, XJ6:ssa tai S-Typessä on..." ja XJR/XKR:ssä on sitten eri lootat ja systeemit aina myös.
pps. XJ8:sta jos tiedät niin kiinnostaa kun aika sama auto, tai vuosimalleista 1997-1999 ja ehkä 2000. Uudemmissa kun on erilaiset systeemit tuossa vaihdehommissa.
ppps. Mikäli kiinnostaa että, mitä olen ongelmasta googlesta löytänyt, niin lueskele linkistä:
https://1drv.ms/f/s!AiEAhAEXbv5zp6Rj6Eip7EbiB04I5Q
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XK8 1997 Vaihdelaatikko feature

Viesti Kirjoittaja henu »

tlindi kirjoitti: mutta... Sen kaapeli on kivasti kiinni lootassa klipseissä jotka ovat ilmeisesti aika mukavissa paikoissa, sekä liitin on palopellin lähellä moottoritilassa, lambda antureiden liitinten vieressä.
Talvella vaihdoin vm98 XJ8 lootan ja siinä samalla tuli tuon kanssa tuusattua, tehtävissä mutta ahdasta.
Klipsit on vaan painastu laatikon kylkeen eli jollain pitkällä meisselillä yms saa kyllä kammettua pois
https://1drv.ms/i/s!AhHNP-QkWqqQgTC52DSDK8zNBEz7 tuossa näkyyvat jokseenkii.

Lootan päällä on se peltihäkkyrä josta vähän vääntelemällä sai liittimen irti ja tuotua senverran hollille että sai irrotettua.
https://1drv.ms/i/s!AhHNP-QkWqqQgS_Sq6Yf6WTW8jO2

Remontin jälkeen oli semonen oire että sifteri ei tuntunut kovin normaalilta eikä D valo syttynyt muutoin kun käyttämällä ensin nelos vaiheella ja tuomalla takas D:lle, tämän aiheutti liian tiukalle kiristetty sifteriltä lootaan tuleva vaijerin pää, jäi jotenkin pännittämään sitä vipua eikä antanut "loksahtaa" oikealle kohdalle vaihteita rumpatessa.
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XK8 1997 Vaihdelaatikko feature

Viesti Kirjoittaja tlindi »

henu kirjoitti:
tlindi kirjoitti: mutta... Sen kaapeli on kivasti kiinni lootassa klipseissä jotka ovat ilmeisesti aika mukavissa paikoissa, sekä liitin on palopellin lähellä moottoritilassa, lambda antureiden liitinten vieressä.
Talvella vaihdoin vm98 XJ8 lootan ja siinä samalla tuli tuon kanssa tuusattua, tehtävissä mutta ahdasta.
Klipsit on vaan painastu laatikon kylkeen eli jollain pitkällä meisselillä yms saa kyllä kammettua pois
https://1drv.ms/i/s!AhHNP-QkWqqQgTC52DSDK8zNBEz7 tuossa näkyyvat jokseenkii.

Lootan päällä on se peltihäkkyrä josta vähän vääntelemällä sai liittimen irti ja tuotua senverran hollille että sai irrotettua.
https://1drv.ms/i/s!AhHNP-QkWqqQgS_Sq6Yf6WTW8jO2

Remontin jälkeen oli semonen oire että sifteri ei tuntunut kovin normaalilta eikä D valo syttynyt muutoin kun käyttämällä ensin nelos vaiheella ja tuomalla takas D:lle, tämän aiheutti liian tiukalle kiristetty sifteriltä lootaan tuleva vaijerin pää, jäi jotenkin pännittämään sitä vipua eikä antanut "loksahtaa" oikealle kohdalle vaihteita rumpatessa.
Tänks!

Mullakin shifteri tuntuu myös jotenkin oudolta, ehkä jäykemmältä kuin ennen. Mutta mulla ei liene kyseessä tuo "pännitys"-ongelma, kun juurikin 4:lle laittaminen antaa mulla vian, ja PRN valot toimivat juurikin oikeilla kohdilla ja keppi klonksahtaa jämäkästi oikeille paikoille, myös 4.3.2 kohdille.

Epäilenkin tuota Rotary Switchiä - jonka oikea nimi onkin "Transmission range sensor" - että olisiko sen sisuskalut hapettuneet tms... tai jossain muualla piilevää hapettumaa. (Talviseisonnan jälkeen kun mittaristo oli "joulukuusi" ennen kuin auto pääsi kuivumaan tarpeeksi)

Vikakoodiini löytyikin mukavasti diagnostiikka ohje JTIS:stä, mutta monet mittaukset koskettavat tuota helposti lähestyttävää liitintä. Pitänee lähteä kaupoille ostamaan sopivia "pin connector - lead" johtoja jotta yleismittarointi olisi helpompaa.

T
ps. P0706
Mahdolliset syylliset : https://1drv.ms/b/s!AiEAhAEXbv5zr5hCb3G_-Ld4B3kMBQ
Diagnostic Pinpoint Test : https://1drv.ms/b/s!AiEAhAEXbv5zr5hG_G0Bk570GADCAg
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Vastaa Viestiin