Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Laitetaan tähän tällainen kysely-eli paljonko ilmastointijärjestelmästäsi häviää vuositasolla ainetta ?
Pohjustuksena, että itsellä oli nyt poikkeuksellisen pitkä huoltoväli eli noin 18 kk kun yleensä keväällä huollatan(täyttö+öljy) ja poistumaa oli 50g täydestä 750g täytöstä. Ei paha hävikki.

Kuinka paljon sinulla on hävikki noin vuositasolla mitattuna (mallista riippumatta) ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

35 g oli hävinnyt vuoden aikana kun viimeksi huolsin. 50 g ei ole 18 kk aikana vielä vika.
xjr -99
galaxie -61
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

galaxie61 kirjoitti:35 g oli hävinnyt vuoden aikana kun viimeksi huolsin. 50 g ei ole 18 kk aikana vielä vika.
Juu, hyvin näyttää pysyvän sisällä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

No mä käytin ekan kerran 2000 mallista tänä keväänä kun oli etuseteli joka oli just "perushuollon" hintainen. Autohan on mulla jo kymmenettä kesää ajossa eikä kattavasta huoltohistoriasta ennen mun omistusta löydy merkintää ilmastointihuollosta. Ja ilmastointi siis toimi moitteetta ennen huoltokäyntiäkin. No mikä oli tulos, 457g ainetta ulos ja 650g sisään mikä on siis järjestelmän tilavuus. Eipä siis 17 vuodessa ollut paljonkaan ainetta kadonnu :shock: Vajaa 12g/vuosi jos tasaisesti on hävinny...
Mä olen kyllä aina vähän skeptisesti suhtautunut noihin ns. "ilmastointihuoltoihin" jossa vaan laitetaan automaattikone kiinni ja lutkutetaan kylmäaineita edestakas. Tärkeämpää olisi mun mielestä lauhduttimen ja höyrystimen puhdistukset.
Miksi niitä kylmäaineita pitäisi toimivassa järjestelmässä autossa lutkutella edestakas, eihän jääkaappiin tai pakastimeenkaan niin tehdä?
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja Ode »

Jykkepoika kirjoitti:No mä käytin ekan kerran 2000 mallista tänä keväänä kun oli etuseteli joka oli just "perushuollon" hintainen. Autohan on mulla jo kymmenettä kesää ajossa eikä kattavasta huoltohistoriasta ennen mun omistusta löydy merkintää ilmastointihuollosta. Ja ilmastointi siis toimi moitteetta ennen huoltokäyntiäkin. No mikä oli tulos, 457g ainetta ulos ja 650g sisään mikä on siis järjestelmän tilavuus. Eipä siis 17 vuodessa ollut paljonkaan ainetta kadonnu :shock:
Mä olen kyllä aina vähän skeptisesti suhtautunut noihin ns. "ilmastointihuoltoihin" jossa vaan laitetaan automaattikone kiinni ja lutkutetaan kylmäaineita edestakas. Tärkeämpää olisi mun mielestä lauhduttimen ja höyrystimen puhdistukset.
Miksi niitä kylmäaineita pitäisi toimivassa järjestelmässä autossa lutkutella edestakas, eihän jääkaappiin tai pakastimeenkaan niin tehdä?
Olen käyttänyt yhden auton kylmäaineiden täytössä, mulkosilmä Scorpion. Sillä oli ajettu noin 240 tkm silloin ja ikää oli 15 vuotta. Aineista oli kadonnut pyöreästi 15 %. Ostin auton 85 tkm ajettuna, eikä ainakaan merkintöjä ollut aikaisemmista toimenpiteistä. Nyt sillä on ajettu 340 tkm ja hyvin antaa kylmää tuon kuuden vuoden takaisen täytön turvin.

Kovasti taitavat olla yksilöllisiä, kait se on niin pienestä kiinni vuoto. Astrossa on parissa vuodessa tyystin tyhjentynyt tuplailmastointi - edellisen omistajan kertomaan perustuen. En ole edes koittanut selvittää mistä pihisee. Kompura niistä yleensä taitaa hajota.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi,
Edellisestä S typessä oli hieman vuotoa enempi, ja siksi tätä tarkkaillut nyt tarkemmin. Ei näytä liiaksi päästävän ainetta pihalle. Kompuraan kaiketi kannattaa aika-ajoin noita öljyjä tarkistella ettei sen johdosta levähdä. Jos aineet pysyy sisällä ja viilennys pelaa niin miksipä niitä liian usein tarkarkistuttaisi tosiaan.
Eikö Jykkepoika tuollainen hävikki tuntunut viilennystehossa(tosin avoautossa sitä voi olla vaikea huomata... :mrgreen: )?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Mun edelliseen Alfaan joutu tuuppaa ainetta lisää 12 vuotiaana kun järjestelmän teho heikkeni ja taitaa toimia 17 vuotiaana sekin ton yhden täytön jälkeen, ainakin auto meni puolitutulle eikä ole ainakaan maininnut täyttäneensä sitä. En muista paljonko siitä oli 12 vuodessa hävinny ainetta kun sitä lisättiin.
78 mallisesta letukasta kompura petti 90 luvulla ja silloin järjestelmä puhdistettiin ja vaihdettiin samalla kuivain. Uudet öljyt+ aineet ja tolla senkin ilmastointi pelas sen 18 vuotta minkä auto mulla oli.
Aikas vähillä ainehävikeillä on mun ilmastoinnilla varustetut autot siis pelannu.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

kissaeläin kirjoitti:
Eikö Jykkepoika tuollainen hävikki tuntunut viilennystehossa(tosin avoautossa sitä voi olla vaikea huomata... :mrgreen: )?
Ei toi vajaan 200g puuttuminen 650g järjestelmässä tuntunut. Mä yleensä autoistani testaan noi tehot silleen että ulkolämpöjen ollessa n.+20 laitan max. kylmäpyynnit päälle ja lämpömittari kojetaulun ilmakanavaan, jos semmosta +2 asteista tulee niin potkua ilmastoinnissa on mun mielestä tarpeeksi ja semmosta kissakin keväällä ennen aineiden lisäystäkin puhalsi.
Tossa edellisessä viestissä kirjoittelin niin tosiaan 12 vuotiaana mun edellinen Alfa keväällä puhalsi vain jotain +10 asteista ja silloin oli täytön aika.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

kissaeläin kirjoitti:Kompuraan kaiketi kannattaa aika-ajoin noita öljyjä tarkistella ettei sen johdosta levähdä.
Toihan on suljettu järjestelmä, ei sieltä öljyt mihinkään häviä jos aineetkin pysyy sisällä. Samanlailla ne öljyt siellä kotijääkaapissakin pysyy.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Jykkepoika kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:Kompuraan kaiketi kannattaa aika-ajoin noita öljyjä tarkistella ettei sen johdosta levähdä.
Toihan on suljettu järjestelmä, ei sieltä öljyt mihinkään häviä jos aineetkin pysyy sisällä. Samanlailla ne öljyt siellä kotijääkaapissakin pysyy.
Juu, kömpelö lause oli omani. Lähinnä hain sitä että mikäli aineet pakenisi niin ei siellä voitelua ole myöskään ja siksi nyt piti tarkastuttaa tämän auton täytön tasoa kun edellisestä huollosta ei ollut jäänyt tietoa paljon oli hävikkiä. Edellisessä pakeni siten, että alkoi viilennys huononemaan vuoden aikana jo.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja henu »

Jykkepoika kirjoitti: jos semmosta +2 asteista tulee niin potkua ilmastoinnissa on mun mielestä tarpeeksi ja semmosta kissakin keväällä ennen aineiden lisäystäkin puhalsi.
Musta tuo on jo todella huono, joku reilu 10 vuotta sit uudesta mondeosta (mk3) mittasin puhallusräppänästä kesäkelissä ja en muista montako astetta oli pakkasella mutta jossain -10 hujakoilla tais olla.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

henu kirjoitti:
Jykkepoika kirjoitti: jos semmosta +2 asteista tulee niin potkua ilmastoinnissa on mun mielestä tarpeeksi ja semmosta kissakin keväällä ennen aineiden lisäystäkin puhalsi.
Musta tuo on jo todella huono, joku reilu 10 vuotta sit uudesta mondeosta (mk3) mittasin puhallusräppänästä kesäkelissä ja en muista montako astetta oli pakkasella mutta jossain -10 hujakoilla tais olla.
Enempi olisin huolissaan jos puhallus pakkasen puolelle menee koska auton ilmastoinnin ollessa kunnossa ei puhalluksen pitäisi mennä pakkasen puolelle, ei taida tollanen -10 astetta olla edes teknisesti mahdollista jos järjestelmässä on sellaiset aineet kun sinne kuuluu.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
bluri
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja bluri »

Vanhasta MK3-mondeosta ei ollut karannut oman historian (5v) + tietämättömän paljon ennen sitä, ainetta kuin joku 20g.
Ja todellakaan ilmastoinnista ei saa tulla pakkasen puolella olevaa ilmaa, tarkoittaa sitä että kennon lämmön täytyy olla todella alhainen ja kenno jäätyy. +2 on hyvä.
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Jep, mondeon systeemeistä en tiedä mutta ainakin tossa 2000 mallisessa XKR:ssä on kylmäkennossa anturi ja kompressori pysäytetään kennon saavutettua +2 asteen lämpötilan...Jäähän ei saa vetää, siitä ei tule kun vaikeuksia ja sen takia käsittääkseni merkistä riippumatta laitteissa on vikaa jos sieltä pakkasta puhaltaa.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja henu »

Kaipa se oli paskana heti uutuuttaan :lol:
Pitääpä XJ:stä mitata huvikseen millasia lukemia antaa.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Paljonko ilmastointi järjestelmästäsi poistuu ainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Joo, alla XK:n workshop manuaalista kopsattu teksti:

"This thermistor device changes electrical resistance as a result of temperature variations.
The sensor is positioned next to the evaporator fins and measures air temperature after it has passed through the
evaporator. The sensor inputs a signal to the A/CCM which controls the compressor (see table) when the refrigeration
system is operating.
The sensor's connector is located on the LH side of the air conditioning unit, in front of the main power connector.
Evaporator Temperature Signal Compressor State
3°C ON - clutch engaged
2°C OFF - clutch disengaged
The A/CCM disengages the compressor clutch when the temperature of the air off the evaporator is 2° C or less. This
is to prevent the moisture which may collect between the cooling fins of the evaporator from freezing and thus
restricting airflow."

Uskoisin että sun XJ:ssä on samat systeemit jos se on samaa ikäluokkaa kun mun auto. Ilmastoinnissa on aikas paljon muitakin antureita ja älyä eikä toi kanavasta tulevan ilman mittaus tietenkään kaikkea kerro mutta kuitenkin sellanen helppo peruszekkaus laitteiston toimivuudesta.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Vastaa Viestiin