Vaihteiston öljyn vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
wingisti1997
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 5:39 pm
Paikkakunta: Kaskinen

Vaihteiston öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja wingisti1997 »

Minä ostin Jaguar xk 8 vm 1997 Kysyn voiko vaihteiston öljyn määrää nähdä esim, onko öljytikkua ?
Huoltohistoriasta ei löydy merkintää öljyjen vaihdosta auton mittarissa on 100000 km ? auto tullut Ruotsiin 2005 Saksasta.
Onko auton laatikon käyttäytymisessä joitain merkkejä josta voisi päätellä että öljyt on vaihtokunnossa.
Paljonkohan maksaa suodattimen ja öljyjen vaihto jos sen teetättää liikkeessä.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Vaihteiston öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja mikki »

2 vuotta sitten öljynvaihto SCC:ssa maksoi 550eur sis. sen metallisen öljytilan alapohjan jota kai suodattimeksi kutsutaan.
Öljyjen hinnoissa valtavia eroja per litra riippuen paikasta.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: Vaihteiston öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja nupaha »

wingisti1997 kirjoitti:Minä ostin Jaguar xk 8 vm 1997 Kysyn voiko vaihteiston öljyn määrää nähdä esim, onko öljytikkua ?
Huoltohistoriasta ei löydy merkintää öljyjen vaihdosta auton mittarissa on 100000 km ? auto tullut Ruotsiin 2005 Saksasta.
Onko auton laatikon käyttäytymisessä joitain merkkejä josta voisi päätellä että öljyt on vaihtokunnossa.
Paljonkohan maksaa suodattimen ja öljyjen vaihto jos sen teetättää liikkeessä.
Moro!
Itse vaihdatin -99 malliseen xkr:ään öljyt vaihdelaatikkoon keväällä ja maksoi 240€. Sisälti 8litraa öljyä, suodatin + sähköpistokkeen tiivisteen ja öljypohjan tiivisteen. Työ 1,2 h 88€/h. Vaihdon teki Mersuihin erikoistunut korjaamo, mutta ei kuitenkaan "merkkiliike".
Xkr:ssä on Mb:n laatikko eikä Zf:n kuten Xk8:ssa. Tuskin hinnaltaan kovin isoa eroa tulee. Toki öljylaatu voi olla eri ja niiden hinnoissa voi olla isot erot.
Mun vähän alta 130tkm ajetussa liemet oli kuulemma ihan hyvän näköiset ja pahempia oli nähty vähemmän ajetuissakin. Itse ajattelin tuon muutaman satasen kustannuksen olevan pieni uhraus, jos/kun sillä voidaan laatikon elinikää pidentää. Remontit maksaa vähän eri summia kuin tuo vaihtotyö.
Tässä munkin autossa oli muka ikiöljyt, mutta nykyinen suositus on muuttunut 60tkm tai 5vuotta.
Lisätään sen verran, että tuossa mun laatikossa oli öljytikku. Vaihtotyön jälkeen en huomannut oleellista vaihdelaatikon käyttäytymisessä, mutta nyt ajelen kuitenkin huomattavasti turvallisemmin mielin tuon asian suhteen, kun tietää että laatikko on huollettu. Jos se porsii siitä huolimatta, niin on ainakin tehty ennakoivaa huoltoa ja se on vaan sitten paska säkä, jos se porsii.
Kuva
Kesäkissa XKR
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vaihteiston öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Jaguar xk 8 vm 1997 Kysyn voiko vaihteiston öljyn määrää nähdä esim, onko öljytikkua ?
Ei ole tikkua eikä paikkaa sille... Haulla löytyy tosta laatikosta aikas paljon juttuja.

Kuten nupaha kirjoitti niin saman ikäisessä R:ssä on eri laatikko ja niistä tikun paikka löytyy. Tosin sekin on sinetöity tehtaalla ja sen joutuu rikkomaan ja tikun hommaamaan erikseen jos haluaa öljyt zekata.
No, viimisissä XKR:ssä (5.0 litrasissa) ei ole edes moottorissa enää öljytikun paikkaa... :shock:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaihteiston öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jep, tämä on melko perusteellisesti aikaisemminkin läpikeskusteltu aihe. Öljyt voi vaihtaa kaikki kerralla koneellisesti tai jopa itse irroittamalla öljynjäähdyttimen letkut, koneella voi myös huuhtelemalla pestä vaihdelaatikon. Toinen tapa on valuttaa alakautta öljyt ulos, jolloin öljystä vaihtuu noin puolet ja vaihto kannattaa toistaa esim. kerran vuodessa kunnes ulos tulee vain puhtaanlaista öljyä. Välillä värikkäistäkin keskusteluista huolimatta ei ole tainnut tyhjentävästi selvitä kumpi on parempi tapa.

Vanhemmassa XK8:ssa taisi olla erillinen öljynsuodatin, kiinni parilla pultilla heti öljypohjan takana. Vaihtaminen itse on helppoa jos vain saa autoa nostettua riittävästi irti maasta ja vaakatasossa. Öljypohjan pieniin pultteihin kannattaa ajaa etukäteen yläkautta CRC:tä tai vastaavaa, menevät läpi osien ja ovat varmasti yläpäästä töhnässä.

Öljylle on olemassa tarkka speksi ja luokitus. Itse olen katsonut öljynvalmistajan taulukoista mikä on heidän mielestään sopivaa, ja olen päätynyt laittamaan Valvolinen automaattiöljyä kaikkiin laatikoihin.

Öljy täytetään kahdessa vaiheessa. Ensin laatikkoon sisään niin paljon öljyä, kuin menee. Sitten kone päälle ja lisää öljyä perään. Välillä käydään kelaamassa vaihteet rauhallisesti läpi. Öljyä lisätään niin paljon että alkaa valumaan täyttöaukosta ulos. Annetaan laatikon lämmetä lämpimän tuntuiseksi mutta ei kuumaksi, ja tulppa kiinni. Sopivalla irtokärjellä ja kiintoavaimella saa tulpan paikoilleen näppärästi, polttamatta kämmeniä pakoputkeen. Öljyn täytön olen tehnyt auton sivulta, johtanut letkun parin nippusiteen avulla laatikkoon ja tavallisella halvalla öljynvaihtopumpulla pumpannut öljyt sisään.

Lähinnä kai öljyn vähyys voi vaikuttaa vaihtamisen toimintaan. Jos avaa öljypohjan ja siinä olevissa magneeteissa ei ole kuin kerros mustaa mutaa, niin tilanne on hyvä.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vastaa Viestiin