X-typen moottorit ja laatikot

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
pakumies
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 1:24 am
Paikkakunta: Parainen

X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja pakumies »

Onko X-Typen eri moottoreissa paljon luotettavuus eroja. Siis onko Dieseleistä jompikumpi selkeästi vähävikaisempi ja onko kaikki vaihteistot ok, molemmat 5 ja 6 manuaali ja 5 ja 6 automaatit

Entä bensaversiot. Onko 2.1, 2.5 ja 3.0 yhtä pitkäikäisiä yleensä. Miten bensaversioiden automaatit.

Lähinnä haluaisin vinkkejä koska hankin X-typen fiilistelyautoksi pakettiauton lisäksi mutta eihän sillä pakulla enää tullut ajettua niin myin pois.

Farkku olisi siitä syystä käytännöllisempi. Eniten kiinnostaisi diesel automaatilla mutta ei se välttämätöntä ole kun ei niitä juurikaan ole tarjolla. Diesel manuaali ja bensa automaatti siis kiinnostaa myös. Onko näistä joku versio sellainen jonka hankkiminen on suurempi riski?

Bensaversiot on kai yleensä 4wd. Toimiiko ne luotettavasti?

Ainahan vanhaan pikkukorjauksia tulee mutta mitään tuhansien eurojen ramontteja en halua.
Jaguar X-type saloon 2003 2.0D fiilistely ja käyttöauto
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

En tiedä luotettavuudesta, mutta valaisen sen verran että 2.1, 2.5 ja 3.0 ovat sama moottori pienin eroin (iskunpituus, sylinterin halkaisija). Isommissa taisi olla elektroninen kaasu ja 2.1:ssä kaasuvaijeri. Jotain muita vastaavia eroja voi olla. Pienintä on jonkin verran haukuttu alitehoiseksi, eikä kulutuskaan ole hirveästi matalampi kuin isoveljillä.

2.1 on aina etuveto, 2.5 ja 3.0 aina jatkuvalla nelivedolla. Nelivetoisissa kannattaa tarkistaa että jakovaihteisto on kunnossa eikä öljyä vuoda mistään.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Diesel-koneet ovat käsittääkseni myös paljolti samaa sukua, 2,2 tdci on tietääkseni kehitysversio 2,0:sta. Molempia koneita on paljon myös muissa merkeissä, Fordeissa toki eniten mutta tuota 2,2:ta on muutoksin käytetty myös ainakin Peugeoteissa. Vikoja ei sinällään ole sen enempää tai vakavempia kuin muissakaan nyky dieseleissä eli perus nyky dieselien kotkotukset kaksoismassa vauhtipyörä ja kytkin jossain vaiheessa noin 150-350 tkm välillä menee käytöstä riippuen. Isolla vaihteella liian pienillä kierroksilla ajaminen ja esim. kakkosella paikaltaan lähtö niille on myrkkyä. Toisaalta uudet osat briteistä ja työ muualla kuin merkkiliikkeessä niin tuon saa tehtyä 1500€ pintaan, kun esim. saman ikäluokan Avensiksissa se maksaa päälle 2000€. EGR ja DPF myös jossain vaiheessa joko uusimisen tai tulppauksen ja ohjelmoinnilla "tapon" edessä. Mutta nämä kaikissa nykypäivän diisseleissä.

Ainoat juuri näitä 2,0 ja 2,2 Jaggejen dieseleitä vaivaavat omat viat ovat 2,0:ssa että korkeapaine dieselpumppu jossain vaiheessa hajoaa, mutta sekään ei kai kaikkia yksilöitä vaivaa. Kunnostettu pumppu ebaystä 300-500€, uudet 800-1000€. Joissakin se alkaa valskata ja pumppu vaihetaan siinä vaiheessa ja hyvällä tuurilla pahemmilta remonteilta vältytään. Huonommalla tuurilla pumppu hajoaa pahemmin ja sinkoaa metallihilettä yms. koko polttoainejärjestelmään hajoittaen suuttimia ym. ja edessä koko polttoainejärjestelmän huuhtominen ja rikkoutuneiden osien korjaus. Lasku voi olla 3000-5000€. Tuo pumpun hajoaminen tapahtuu yleensä noin 300-400 tkm kohdilla. Mutta tämä ei tosiaan kaikkia yksilöitä vaivaa. En ole varmuudella saanut selville onko tätä tehtaalla korjattu ja milloin, mutta varmin ratkaisu lienee ostaa viimeisten vuosien yksilöitä.

EDIT:

Automaatit oman tietokantani mukaan luotettavia eikä mitään sudenkuoppia niissä ole. Omaa käyttökokemusta Jaggen automaateista ei ole, manuaaleja olleet itsellä. ZF:n laatikoita ja hyvin paljon samoja kuin esim. Bemareissa. Paremmin tietävät kertokoon näistä lisää.

Kokonaisuutena siis yleisesti varsin vähävikaisia autoja ja harvassa kalliit viat. Olen itse tullut siihen tulokseen, että noin 10-20v vanhat Jaguarit ovat hinta-laatusuhteeltaan selkeästi parasta mitä markkinoilta saa.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
pakumies
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 1:24 am
Paikkakunta: Parainen

Re: X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja pakumies »

Onko siis noi dieseleiden korkeapainepumppuongelmat vaan 2.0 malleissa eli onko 2.2 luotettavampi valinta?
Jaguar X-type saloon 2003 2.0D fiilistely ja käyttöauto
Avatar
bluri
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja bluri »

JoHu kirjoitti:Diesel-koneet ovat käsittääkseni myös paljolti samaa sukua, 2,2 tdci on tietääkseni kehitysversio 2,0:sta. Molempia koneita on paljon myös muissa merkeissä, Fordeissa toki eniten mutta tuota 2,2:ta on muutoksin käytetty myös ainakin Peugeoteissa. Vikoja ei sinällään ole sen enempää tai vakavempia kuin muissakaan nyky dieseleissä eli perus nyky dieselien kotkotukset kaksoismassa vauhtipyörä ja kytkin jossain vaiheessa noin 150-350 tkm välillä menee käytöstä riippuen. Isolla vaihteella liian pienillä kierroksilla ajaminen ja esim. kakkosella paikaltaan lähtö niille on myrkkyä. Toisaalta uudet osat briteistä ja työ muualla kuin merkkiliikkeessä niin tuon saa tehtyä 1500€ pintaan, kun esim. saman ikäluokan Avensiksissa se maksaa päälle 2000€. EGR ja DPF myös jossain vaiheessa joko uusimisen tai tulppauksen ja ohjelmoinnilla "tapon" edessä. Mutta nämä kaikissa nykypäivän diisseleissä.
Korjataas muutama juttu: 2.0 ja 2.2TDCI on sama moottori jota käytettiin MK3 Mondeossa (ZSD), ei käytännössä muualla. PSA:n vehkeet kulkivat jo toisella kehityspolulla tulleella HDi:ksi (PSA DW). MK4 Mondeossa sitten tämä PSA-moottori tuli myös voortiin, muttei sitä käytetty Jaguareissa vasta kuin XF:ssä. ZSD:ssä jakopää on ketjulla, PSA DW on hihnalla.
Tämän perässä harvoin on DPF:ää, Mondeoihin sai ihan loppuvaiheessa tehdasoptiona, X-Typen osalta en tiedä.
Pidän tuota varsin hyvänä moottorina, ajoin 180tkm (157->337) Mondeolla. Apulaitehihnaa ja kiristintä, vesipumppu ja termari, turbon sähköinen säädin. Siinä oli moottoriremontit.
Kytkimen+kaksoismassavauhtipyörän siihen teetätin, ostin ebaysta osat ja käytin korjaamolla joka teki homman 6h veloituksella, eli taisi maksaa yhteensä noin 750€.
EGR:n ohjelmallinen tappo on hankalampi tuohon Duratorq-moottoriin, en ole sille tekijää löytänyt, vaikka brittifoorumeillakin siitä on paljon puhuttu. Itse ajelin tulpatulla, joka sytytti vikavalon x-ajan jälkeen, muttei haitannut muuten. Katsastukseen koodien nollaus ja kirkkaasti läpi.
Nykyään löytyy johdotuksen muutos, jossa EGR-venttiilin asentoanturilta otetaan muutaman diodin kautta johdotus ilmamassamittarille ja se hieman laskee laskettua ilmamäärää, kun venttiilin pitäisi olla auki ja näin ei sytytä vikavaloa.
JoHu kirjoitti: Ainoat juuri näitä 2,0 ja 2,2 Jaggejen dieseleitä vaivaavat omat viat ovat 2,0:ssa että korkeapaine dieselpumppu jossain vaiheessa hajoaa, mutta sekään ei kai kaikkia yksilöitä vaivaa. Kunnostettu pumppu ebaystä 300-500€, uudet 800-1000€. Joissakin se alkaa valskata ja pumppu vaihetaan siinä vaiheessa ja hyvällä tuurilla pahemmilta remonteilta vältytään. Huonommalla tuurilla pumppu hajoaa pahemmin ja sinkoaa metallihilettä yms. koko polttoainejärjestelmään hajoittaen suuttimia ym. ja edessä koko polttoainejärjestelmän huuhtominen ja rikkoutuneiden osien korjaus. Lasku voi olla 3000-5000€. Tuo pumpun hajoaminen tapahtuu yleensä noin 300-400 tkm kohdilla. Mutta tämä ei tosiaan kaikkia yksilöitä vaivaa. En ole varmuudella saanut selville onko tätä tehtaalla korjattu ja milloin, mutta varmin ratkaisu lienee ostaa viimeisten vuosien yksilöitä.
2.0TDCi:n murheena oli CommonRail-pumpun pinnoitteiden irtoaminen, mikä tuhosi suuttimet. Tämä kuitenkin oli ihan alkuvaiheessa, X-Typeissä murhe korjattu. Toki vanha CR-pumppu ja huono huolto mahdollistaa sen hajoamisen, näissä olisi erittäin tärkeää vaihtaa polttoainesuodatinta säännöllisesti, varsinkin kun se on varsin hyvin tarjolla eikä edes kallis.
JoHu kirjoitti: EDIT:

Automaatit oman tietokantani mukaan luotettavia eikä mitään sudenkuoppia niissä ole. Omaa käyttökokemusta Jaggen automaateista ei ole, manuaaleja olleet itsellä. ZF:n laatikoita ja hyvin paljon samoja kuin esim. Bemareissa. Paremmin tietävät kertokoon näistä lisää.

Kokonaisuutena siis yleisesti varsin vähävikaisia autoja ja harvassa kalliit viat. Olen itse tullut siihen tulokseen, että noin 10-20v vanhat Jaguarit ovat hinta-laatusuhteeltaan selkeästi parasta mitä markkinoilta saa.
Moottorin osalta en huolestuisi, kunhan on pidetty huolta.
Wikipedia kertoo automaatin tulleen 2.2D perään 2008-2009 DPF:n kanssa, mikä pitänee paikkaansa.
Automaateista: Bensojen 5-vaihteinen on sama Jatco, kuin Mondeoissa oli. Dieselissä on 6-vaihteinen Aisinin automaattilaatikko, jota on käytetty mooooonessa paikassa. https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Hyvä, että joku oikoo, kun yks puhuu asian vierestä läpiä päähänsä. :oops: Oli kyllä hyvin informatiivinen ja asiallinen postaus bluri.
bluri kirjoitti: Kytkimen+kaksoismassavauhtipyörän siihen teetätin, ostin ebaysta osat ja käytin korjaamolla joka teki homman 6h veloituksella, eli taisi maksaa yhteensä noin 750€.
:shock: Onpas ollut halpa keikka. 6h työn hinta tuosta pois niin osille jää joku 300-400 €? Huhhuh, edellinen omistaja teetättänyt merkkiliikkeessä omaan X-Typeeni ja lasku ollut yli 3000 €. Ihan hyvä kate jää taloon.. :mrgreen:
bluri kirjoitti:EGR:n ohjelmallinen tappo on hankalampi tuohon Duratorq-moottoriin, en ole sille tekijää löytänyt, vaikka brittifoorumeillakin siitä on paljon puhuttu. Itse ajelin tulpatulla, joka sytytti vikavalon x-ajan jälkeen, muttei haitannut muuten. Katsastukseen koodien nollaus ja kirkkaasti läpi.
Nykyään löytyy johdotuksen muutos, jossa EGR-venttiilin asentoanturilta otetaan muutaman diodin kautta johdotus ilmamassamittarille ja se hieman laskee laskettua ilmamäärää, kun venttiilin pitäisi olla auki ja näin ei sytytä vikavaloa.
Missä vaiheessa tulppasit EGR:n? Omallani nyt ajettu 209 tkm ja noin 10 tkm sitten puhdistutin sen, oli suht puhdas ollutkin jo muutenkin eikä toimivuudessa ole tähän mennessä ollut ongelmia. Missä vaiheessa tulppaus olisi suunnilleen ajankohtainen? Voihan sen toki tehdä vaikka heti, mutta missä km ongelmat tulee vai tuleeko? Oma ajoni on noin 90% matka-ajoa.
bluri kirjoitti:2.0TDCi:n murheena oli CommonRail-pumpun pinnoitteiden irtoaminen, mikä tuhosi suuttimet. Tämä kuitenkin oli ihan alkuvaiheessa, X-Typeissä murhe korjattu. Toki vanha CR-pumppu ja huono huolto mahdollistaa sen hajoamisen, näissä olisi erittäin tärkeää vaihtaa polttoainesuodatinta säännöllisesti, varsinkin kun se on varsin hyvin tarjolla eikä edes kallis.
Nyt itse asiaan :!: Olen kuullut tuosta kahdenlaista tarinaa, toiset sanoo että kyse pinnoitteiden irtoamisesta ja toiset metallihileestä. Nyt järjellä ajateltuna ilmeisesti pinnoitteiden irtoaminen aiheuttaa särkymisen ja pumppu hajotessaan ampuu metallihileen, joka viimeistelee tuhon vai olenko ihan hakoteillä..?

Mutta. Tärkein kysymys: Kuinka alkuvaiheissa noita heikkoja CR-pumppuja käytettiin ja onko tosiaan varmaa, ettei ole X-Typeissa käytetty? Omassa lähipiirissä kaksi tapausta CR-pumpun hajoamisesta 2,0 TDCI:ssä.
1) vm.-06 Mk3 Mondeo 2,0 TDCI:ssä polttoainepumppu teki juuri tuon tuhotyön hajoittaen suuttimia jne. Toki sillä oli ajettu jo 400-450 tkm siinä vaiheessa ja oireiden jo ilmaannuttua autoa oli starttia huudattamalla väkisellä käynnistelty ja ajettu, joka varmastikin pahensi tilannetta entisestään.
2) Vm.-04 X-Type 2,0 D polttoainepumppu oli alkanut valskaamaan/vuotamaan, sytyttänyt vikavalon ja pumppu vaihdettiin ja matka jatkui. Nyt vain jäänyt mietityttämään, onko asia sillä korjattu vai onko hajonneesta pumpusta aiemmin jo irronnut pinnoitteita ja kerkesikö se tehdä jo tuhojaan.

Onko nämä olleet vain vanhan ja kuluneen pumpun ja mahdollisen huonon huollon tulosta, että pumppu sinällään ollut kummassakin tapauksessa jo parempilaatuinen?

Itse en ollut tähän mennessä saanut selkeää vastausta siihen vaivaako tuo CR-pumppu asia kaikkia yksilöitä vai ei ja jos ei niin mistä lähtien tehtyjä ei vaivaa. Sillä olenkin pitkään miettinyt pitäisikö varalta vaihtaa omassani jo ennalta esim. 250 tkm:ssa se CR-pumppu, jotta välttyisin tuolta potentiaaliselta sikakalliilta koko polttoainejärjestelmän remontilta. Oma X-Typeni on siis vm. -07 eli huoli tuosta on turha(ko)..?
bluri kirjoitti:Moottorin osalta en huolestuisi, kunhan on pidetty huolta.
Wikipedia kertoo automaatin tulleen 2.2D perään 2008-2009 DPF:n kanssa, mikä pitänee paikkaansa.
Automaateista: Bensojen 5-vaihteinen on sama Jatco, kuin Mondeoissa oli. Dieselissä on 6-vaihteinen Aisinin automaattilaatikko, jota on käytetty mooooonessa paikassa. https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
Nyt tuli uutta tietoa taas. S-Typeissähän ainakin on ZF:n automaattilootia? Onko kaikki X-Typeissä käytetyt automaatit Aisinin tekemiä vai onko bensa Äksissä ZF ja dieseleissä Aisin?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

JoHu kirjoitti:Nyt tuli uutta tietoa taas. S-Typeissähän ainakin on ZF:n automaattilootia? Onko kaikki X-Typeissä käytetyt automaatit Aisinin tekemiä vai onko bensa Äksissä ZF ja dieseleissä Aisin?
The cars : Jaguar X-Type development story - AROnline kirjoitti:The engine put its power through five speeds of either manual, featuring a dual mass flywheel, or automatic transmissions. The manual was a derivative of the MTX75 gearbox from within the Ford group, whilst the automatic shifter was a brand new Jatco JF506E nine solenoid design specifically developed for Jaguar, controlled through the traditional J-gate allowing maximum gear selection as well as a switchable sport mode.
Bensa-äksissä siis Jatco. Myös nelivedon jakovaihteisto taitaa olla Jatcon tekemä, en ole aivan varma.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
bluri
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja bluri »

JoHu kirjoitti: :shock: Onpas ollut halpa keikka. 6h työn hinta tuosta pois niin osille jää joku 300-400 €? Huhhuh, edellinen omistaja teetättänyt merkkiliikkeessä omaan X-Typeeni ja lasku ollut yli 3000 €. Ihan hyvä kate jää taloon.. :mrgreen:
Osat oli luokkaa 400€. https://profiteile.de/kupplungssatz-luk ... -3136-34-6 kytkinsarja löytyy hyllystä, oli vähän ropleemaa techniclutchin kaman kanssa. 2L X-typeen käy kanssa, sen saa minulta 150€. Päälle kampuran stefa, pultit ja kaksoismassavauhtipyörä niin osille jääpi hintaa 350e luokkaa.
JoHu kirjoitti: Missä vaiheessa tulppasit EGR:n? Omallani nyt ajettu 209 tkm ja noin 10 tkm sitten puhdistutin sen, oli suht puhdas ollutkin jo muutenkin eikä toimivuudessa ole tähän mennessä ollut ongelmia. Missä vaiheessa tulppaus olisi suunnilleen ajankohtainen? Voihan sen toki tehdä vaikka heti, mutta missä km ongelmat tulee vai tuleeko? Oma ajoni on noin 90% matka-ajoa.
Tulppasin heti ostaessani 157tkm kohdalla samalla kun putsasin imusarjan. Ei ollut kauhean paskainen, mutta eipähän paskaantunut lisää.
JoHu kirjoitti: Nyt itse asiaan :!: Olen kuullut tuosta kahdenlaista tarinaa, toiset sanoo että kyse pinnoitteiden irtoamisesta ja toiset metallihileestä. Nyt järjellä ajateltuna ilmeisesti pinnoitteiden irtoaminen aiheuttaa särkymisen ja pumppu hajotessaan ampuu metallihileen, joka viimeistelee tuhon vai olenko ihan hakoteillä..?

Mutta. Tärkein kysymys: Kuinka alkuvaiheissa noita heikkoja CR-pumppuja käytettiin ja onko tosiaan varmaa, ettei ole X-Typeissa käytetty? Omassa lähipiirissä kaksi tapausta CR-pumpun hajoamisesta 2,0 TDCI:ssä.
1) vm.-06 Mk3 Mondeo 2,0 TDCI:ssä polttoainepumppu teki juuri tuon tuhotyön hajoittaen suuttimia jne. Toki sillä oli ajettu jo 400-450 tkm siinä vaiheessa ja oireiden jo ilmaannuttua autoa oli starttia huudattamalla väkisellä käynnistelty ja ajettu, joka varmastikin pahensi tilannetta entisestään.
2) Vm.-04 X-Type 2,0 D polttoainepumppu oli alkanut valskaamaan/vuotamaan, sytyttänyt vikavalon ja pumppu vaihdettiin ja matka jatkui. Nyt vain jäänyt mietityttämään, onko asia sillä korjattu vai onko hajonneesta pumpusta aiemmin jo irronnut pinnoitteita ja kerkesikö se tehdä jo tuhojaan.

Onko nämä olleet vain vanhan ja kuluneen pumpun ja mahdollisen huonon huollon tulosta, että pumppu sinällään ollut kummassakin tapauksessa jo parempilaatuinen?

Itse en ollut tähän mennessä saanut selkeää vastausta siihen vaivaako tuo CR-pumppu asia kaikkia yksilöitä vai ei ja jos ei niin mistä lähtien tehtyjä ei vaivaa. Sillä olenkin pitkään miettinyt pitäisikö varalta vaihtaa omassani jo ennalta esim. 250 tkm:ssa se CR-pumppu, jotta välttyisin tuolta potentiaaliselta sikakalliilta koko polttoainejärjestelmän remontilta. Oma X-Typeni on siis vm. -07 eli huoli tuosta on turha(ko)..?
Tuo pinnotteiden irtoaminen oli alkuvaiheiden ongelma, eli Mondeoissa 01-03. Se tuhosi lähinnä suuttimet, itse pumppu saattoi vielä toimia. Sanoisin 400-450tkm ajetun pumpun iän olevan jo ihan ok, etenkin tuo väkisin kiusaaminen päälle. Tuossa -04 X-typessä on voinut olla vaikka määränsäätöventtiilissä vika, ei itse pumpussa. Niitäkin saa nykyään erikseen osana, fordclubilla löytyy enemmän juttua. Eli pitäisi olla ihan itse pumpun parempi molemmissa, autojen kanssa aina sattuu kaikkea.
bluri kirjoitti:Moottorin osalta en huolestuisi, kunhan on pidetty huolta.
Wikipedia kertoo automaatin tulleen 2.2D perään 2008-2009 DPF:n kanssa, mikä pitänee paikkaansa.
Automaateista: Bensojen 5-vaihteinen on sama Jatco, kuin Mondeoissa oli. Dieselissä on 6-vaihteinen Aisinin automaattilaatikko, jota on käytetty mooooonessa paikassa. https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
Nyt tuli uutta tietoa taas. S-Typeissähän ainakin on ZF:n automaattilootia? Onko kaikki X-Typeissä käytetyt automaatit Aisinin tekemiä vai onko bensa Äksissä ZF ja dieseleissä Aisin?[/quote]
Näistä jo käytiinkin aiemmin- S-typessä 2.7D jatkeena on aina ZF 6HP, kuten myös XF:ssä faceliftiin asti. Muistaakseni myös S-type bensat on ZF:n laatikolla kaikki.
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi,
S type laatukot alkupäästä Ford 5R55N laatikolla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
LeoP
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2013 12:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja LeoP »

Suuttimien tuhoutuminen pummppuvaurion yhteydessä ei ole aina itsestään selvä asia.
Omassa X typessä pumppu antautui n. 180 tkm kohdalla ja metalli hile esti suuttimien toiminnan.
Pumpun vaihto, suuttimien purkaminen ja puhdistaminen, suodattimen ja moottorin välisten putkien puhdistaminen ja magneetti uuden suodattimen pohjaan.
Sen jälkeen 100 tkm ongelmitta moottorin osalta.
Pumppu tuli Diesel John nimisestä firmasta todella nopeasti hintaan 450€.
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja JoHu »

LeoP kirjoitti:Suuttimien tuhoutuminen pummppuvaurion yhteydessä ei ole aina itsestään selvä asia.
Omassa X typessä pumppu antautui n. 180 tkm kohdalla ja metalli hile esti suuttimien toiminnan.
Pumpun vaihto, suuttimien purkaminen ja puhdistaminen, suodattimen ja moottorin välisten putkien puhdistaminen ja magneetti uuden suodattimen pohjaan.
Sen jälkeen 100 tkm ongelmitta moottorin osalta.
Pumppu tuli Diesel John nimisestä firmasta todella nopeasti hintaan 450€.
Minkä vuosimallinen X-Type kyseessä? Ihmeen aikaisessa vaiheessa pumppu antautunut. Joitakin muitakin pumpun hajoamis keissejä tullut vastaan diesel X-Typeihin liittyen, kun olen tuohon pumppu-kysymykseen vastausta etsinyt. Liekö sitten yksittäistapauksia nämä, jos niitä huonoja pumppuja ei ole käytetty X-Typeissä ollenkaan..?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
LeoP
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2013 12:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: X-typen moottorit ja laatikot

Viesti Kirjoittaja LeoP »

2005 mallin kulkineesta kyse.
Vastaa Viestiin