JoHu kirjoitti:Diesel-koneet ovat käsittääkseni myös paljolti samaa sukua, 2,2 tdci on tietääkseni kehitysversio 2,0:sta. Molempia koneita on paljon myös muissa merkeissä, Fordeissa toki eniten mutta tuota 2,2:ta on muutoksin käytetty myös ainakin Peugeoteissa. Vikoja ei sinällään ole sen enempää tai vakavempia kuin muissakaan nyky dieseleissä eli perus nyky dieselien kotkotukset kaksoismassa vauhtipyörä ja kytkin jossain vaiheessa noin 150-350 tkm välillä menee käytöstä riippuen. Isolla vaihteella liian pienillä kierroksilla ajaminen ja esim. kakkosella paikaltaan lähtö niille on myrkkyä. Toisaalta uudet osat briteistä ja työ muualla kuin merkkiliikkeessä niin tuon saa tehtyä 1500€ pintaan, kun esim. saman ikäluokan Avensiksissa se maksaa päälle 2000€. EGR ja DPF myös jossain vaiheessa joko uusimisen tai tulppauksen ja ohjelmoinnilla "tapon" edessä. Mutta nämä kaikissa nykypäivän diisseleissä.
Korjataas muutama juttu: 2.0 ja 2.2TDCI on sama moottori jota käytettiin MK3 Mondeossa (ZSD), ei käytännössä muualla. PSA:n vehkeet kulkivat jo toisella kehityspolulla tulleella HDi:ksi (PSA DW). MK4 Mondeossa sitten tämä PSA-moottori tuli myös voortiin, muttei sitä käytetty Jaguareissa vasta kuin XF:ssä. ZSD:ssä jakopää on ketjulla, PSA DW on hihnalla.
Tämän perässä harvoin on DPF:ää, Mondeoihin sai ihan loppuvaiheessa tehdasoptiona, X-Typen osalta en tiedä.
Pidän tuota varsin hyvänä moottorina, ajoin 180tkm (157->337) Mondeolla. Apulaitehihnaa ja kiristintä, vesipumppu ja termari, turbon sähköinen säädin. Siinä oli moottoriremontit.
Kytkimen+kaksoismassavauhtipyörän siihen teetätin, ostin ebaysta osat ja käytin korjaamolla joka teki homman 6h veloituksella, eli taisi maksaa yhteensä noin 750€.
EGR:n ohjelmallinen tappo on hankalampi tuohon Duratorq-moottoriin, en ole sille tekijää löytänyt, vaikka brittifoorumeillakin siitä on paljon puhuttu. Itse ajelin tulpatulla, joka sytytti vikavalon x-ajan jälkeen, muttei haitannut muuten. Katsastukseen koodien nollaus ja kirkkaasti läpi.
Nykyään löytyy johdotuksen muutos, jossa EGR-venttiilin asentoanturilta otetaan muutaman diodin kautta johdotus ilmamassamittarille ja se hieman laskee laskettua ilmamäärää, kun venttiilin pitäisi olla auki ja näin ei sytytä vikavaloa.
JoHu kirjoitti:
Ainoat juuri näitä 2,0 ja 2,2 Jaggejen dieseleitä vaivaavat omat viat ovat 2,0:ssa että korkeapaine dieselpumppu jossain vaiheessa hajoaa, mutta sekään ei kai kaikkia yksilöitä vaivaa. Kunnostettu pumppu ebaystä 300-500€, uudet 800-1000€. Joissakin se alkaa valskata ja pumppu vaihetaan siinä vaiheessa ja hyvällä tuurilla pahemmilta remonteilta vältytään. Huonommalla tuurilla pumppu hajoaa pahemmin ja sinkoaa metallihilettä yms. koko polttoainejärjestelmään hajoittaen suuttimia ym. ja edessä koko polttoainejärjestelmän huuhtominen ja rikkoutuneiden osien korjaus. Lasku voi olla 3000-5000€. Tuo pumpun hajoaminen tapahtuu yleensä noin 300-400 tkm kohdilla. Mutta tämä ei tosiaan kaikkia yksilöitä vaivaa. En ole varmuudella saanut selville onko tätä tehtaalla korjattu ja milloin, mutta varmin ratkaisu lienee ostaa viimeisten vuosien yksilöitä.
2.0TDCi:n murheena oli CommonRail-pumpun pinnoitteiden irtoaminen, mikä tuhosi suuttimet. Tämä kuitenkin oli ihan alkuvaiheessa, X-Typeissä murhe korjattu. Toki vanha CR-pumppu ja huono huolto mahdollistaa sen hajoamisen, näissä olisi erittäin tärkeää vaihtaa polttoainesuodatinta säännöllisesti, varsinkin kun se on varsin hyvin tarjolla eikä edes kallis.
JoHu kirjoitti:
EDIT:
Automaatit oman tietokantani mukaan luotettavia eikä mitään sudenkuoppia niissä ole. Omaa käyttökokemusta Jaggen automaateista ei ole, manuaaleja olleet itsellä. ZF:n laatikoita ja hyvin paljon samoja kuin esim. Bemareissa. Paremmin tietävät kertokoon näistä lisää.
Kokonaisuutena siis yleisesti varsin vähävikaisia autoja ja harvassa kalliit viat. Olen itse tullut siihen tulokseen, että noin 10-20v vanhat Jaguarit ovat hinta-laatusuhteeltaan selkeästi parasta mitä markkinoilta saa.
Moottorin osalta en huolestuisi, kunhan on pidetty huolta.
Wikipedia kertoo automaatin tulleen 2.2D perään 2008-2009 DPF:n kanssa, mikä pitänee paikkaansa.
Automaateista: Bensojen 5-vaihteinen on sama Jatco, kuin Mondeoissa oli. Dieselissä on 6-vaihteinen Aisinin automaattilaatikko, jota on käytetty mooooonessa paikassa.
https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC