Sivu 1/1

4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Su Loka 01, 2017 2:59 am
Kirjoittaja Aonsaithya
Talvi lähestyy, ja moottorin (ja matkustamon) esilämmitys kiinnostaisi. Tilanne vaikuttaa vaan aika heikolta; Webastolla ja Eberspächerillä ei ole lainkaan asennusohjeita XK:lle (eikä ilmeisesti muille Jaguarin 4.2 V8 -malleille), eikä Defalta ja Calixiltakaan näyttäisi löytyvän mitään.

Ideoita/ajatuksia? Sama moottorihan on kait ollut myös S-Typessä, X350/X358 XJ:ssä sekä XF:ssä.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Su Loka 01, 2017 9:04 am
Kirjoittaja kissaeläin
Moi,
Itselläni Defalta lohkolämmitin ja sisähaara. Defan listoilta XJ8 mallin hilppeet käy ainakin S typen 4.0 ja 4.2 koneisiin.

"DEFA LOHKOLÄMMITIN, 200-SRJ. 201-299 DA411252, 252 82,40 EUR
DEFA KYTKENTÄSARJA 785 DA460785 54,30 EUR
DEFA HAAROITUSSARJA 766DA460766 90,20 EUR"
Ote keskustelusta(hinnat voineet muuttua) viewtopic.php?f=2&t=5131&p=43425&hilit= ... tin#p43425
TT-thermosta myös jotain samassa linkissä.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Su Loka 01, 2017 9:13 pm
Kirjoittaja Aonsaithya
Kiitos tiedosta! Yritän vielä metsästää polttoainekäyttöistä lämmitintä, kun aiemman auton myötä ehdin siihen tottua, mutta hyvä tietää että sähkölämmitinvaihtoehto on olemassa. Täysin kylmällä autolla ei ole kiva lähteä talvella liikkeelle.

EDIT: Sain yksilöni varustelistauksen Jaguarilta; lohkolämmitin mainittu! Todennäköisesti JEPC:ssäkin listattu Temron 700W vastus vesitilassa. Tarkalla etsimisellä löysin kuin löysinkin etusäleikön uumenista Temron läpällisen pistorasian. Erittäin hankala ja typerä sijainti; pistorasian kansikaan ei pääse aukeamaan esteettömästi. Sisäpistoketta ei ilmeisesti ole lainkaan. Täytyypä pohdiskella mitä tehdä...

EDIT2: Loppujen lopuksi Temro lähti pois ja tilalle Defan vermeet alusta loppuun. Sisäpistokkeen asentaminen XK:hon vaati erittäin paljon selvitystyötä, purkua ja kasausta, eikä moista ole maahantuojankaan tietojen mukaan aiemmin tähän malliin laitettu. Jag-Finn teki asennuksen, eli sinne vaan jos sisäpistoketta halajatte.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: To Loka 26, 2017 8:36 am
Kirjoittaja Aonsaithya
Ongelma: moottorinlämmittimen käyttö aiheuttaa vikailmoituksen "engine temperature indication fault" (P0116), jos auto on ennen esilämmitettyä käynnistystä seissyt yli 8 tuntia:

Kuva

Kuva

Tuo lienee jokin jäähdytysnesteen lämpötilaa ulkolämpötilaan vertaava sensoritesti tms, kuten tiemmä monissa uusissakin autoissa (etenkin Euro6). Erityisen hämmentävää kun yksilössä on ollut tehtaalta asti vastaavanlainen lämmitin, ja varaosakatalogikin listaa moisen XK:lle. Luulisi että esilämmitys olisi siten huomioitu...

Onko kellään kokemusta moisesta?

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: To Loka 26, 2017 9:53 am
Kirjoittaja JNi
Olen itse saanut huomata, että nämä vähän uudemmatkaan Jaguarit eivät sähköiltään ole maailmanluokkaa, toimintahäiriöt ovat aika tavallisia mutta eivät onneksi näköjään vakavia.

Yksi vanha Audi aikojen alussa ei meinannut lohkolämmityksen (letkulämmityksen) jälkeen käynnistyä pakkasella lainkaan. Lämpötilan anturi vaihdettiin useaan kertaan kunnes selvisi, että lämmitin oli väärässä kohtaa systeemiä ja käynnistäessä lämpötilat anturin kohdalla vaihtelivat nopeasti ja paljon, ja moottorin ohjaus meni siitä mieleltään solmuun. Veikkaa että sinulla on periaatteessa sama tilanne.

Jos ongelma rajoittuu vain kojataulun herjaan, mikä poistuu itsekseen, niin sen kanssa voi ehkä elää. Jos se taas jättää check engine -viestin päälle tai haittaa moottorin toimintaa, niin sitten voi auton ohjelmiston tarkistus auttaa. Onko autolle muistettu kertoa, että sillä on lisälämmitin? Onko ohjelmistoversiot uusimpia autolle sopivia?

Jouko

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: To Loka 26, 2017 1:56 pm
Kirjoittaja Aonsaithya
Tämä tosiaan käynnistyy lämmitettynä aivan tyytyväisesti, jos seisonta-aika on alle 8 tuntia. Sen myötä en usko että lämmitin olisi ainakaan väärässä paikassa (samassa kuin tehtaan lämmitin oli). Olen testaillut tuota tällä viikolla, ja molemmilla kerroilla kun moottorin sammutuksesta oli kulunut alle 8 tuntia auto käynnistyi ilman vikakoodia. Niillä kerroilla kun välissä oli pidempi aika (8h12m, 9h, 14h) vikakoodi tuli joka kerta. Sen perusteella veikkaisin jotain automaattista anturitsekkausta ja vertailua nesteen & ulkoilman välillä, aina väh. 8 tunnin seisonnan jälkeen.
JNi kirjoitti:Jos ongelma rajoittuu vain kojataulun herjaan, mikä poistuu itsekseen, niin sen kanssa voi ehkä elää. Jos se taas jättää check engine -viestin päälle tai haittaa moottorin toimintaa, niin sitten voi auton ohjelmiston tarkistus auttaa. Onko autolle muistettu kertoa, että sillä on lisälämmitin? Onko ohjelmistoversiot uusimpia autolle sopivia?

Jouko
En tiedä poistuisiko itsekseen, mutta OBD2-skannerilla siitä pääsee helposti eroon. Muuten tuntuu pelaavan normaalisti.

Mietin myös tuota että voisiko auton konfiguraatiotiedoissa, joissa on mm. määritetty mitä varusteita autossa on, määritellä lisälämmittimen. Tällöin tuo mahdollinen tsekkaus varmaan skipattaisiin. Luulisi vaan että se olisi tehdasasenteisen lämmittimen kanssa asia olisi huomioitu jo tehtaalla...

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Pe Loka 27, 2017 6:01 pm
Kirjoittaja KariTalvio
Heräsi kysymys mieleeni, että miten ja mistä kautta sait Jaguarilta varustelistauksen?
Itseänikin kiinnostaisi.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Pe Loka 27, 2017 6:38 pm
Kirjoittaja kissaeläin
JNi kirjoitti: Yksi vanha Audi aikojen alussa ei meinannut lohkolämmityksen (letkulämmityksen) jälkeen käynnistyä pakkasella lainkaan. Lämpötilan anturi vaihdettiin useaan kertaan kunnes selvisi, että lämmitin oli väärässä kohtaa systeemiä ja käynnistäessä lämpötilat anturin kohdalla vaihtelivat nopeasti ja paljon, ja moottorin ohjaus meni siitä mieleltään solmuun. Veikkaa että sinulla on periaatteessa sama tilanne.
Ääni tälle.
Muistan lukeneeni samanlaisesta ongelmasta ja juurikin tietyn ajan jälkeen kun ajosta on kulunutntietty aika janjäåhdytysneste viilentynyt riittävästi. Lisälämmitetty neste ja muuten viileä kone jolloin anturi sekoaa nopean vaihtelun johdosta ja antaa virheilmon tauluun.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Pe Loka 27, 2017 8:15 pm
Kirjoittaja Aonsaithya
Tässä se vaan on siinä samassa paikassa mihin tehdas 100W tehokkaamman lämmittimen laittoi...en ymmärrä miten sekään on sitten voinut toimia. En tosin tiedä onko se toiminutkaan, kun ilmeisesti tällä ei ole aikaisemmin ajeltu talvisin.
KariTalvio kirjoitti:Heräsi kysymys mieleeni, että miten ja mistä kautta sait Jaguarilta varustelistauksen?
Itseänikin kiinnostaisi.
Kyselin vaan VINin perusteella varustelistausta, se riitti. Lista oli kyllä hieman sekava eikä missään järkevässä järjestyksessä, mutta ihan kivaa tietoa silti. Tuolla on sähköpostiosoite:
https://www.jaguar.co.uk/contact-us/index.html

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Su Loka 29, 2017 5:28 pm
Kirjoittaja bluri
Vinillä listauksen saa (tai ainakin omastani -14 autosta sain) ihan täältä rekisteröitymisen jälkeen:
https://topix.jaguar.jlrext.com
Myös ohjekirja löytyypi..

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Ti Loka 31, 2017 10:40 am
Kirjoittaja Aonsaithya
Tulipa myös testattua seuraavat:
- jos moottori on esilämmitetty ja viime startista on yli 8 tuntia, error tulee kun laittaa virrat päälle, vaikkei moottoria käynnistäisi
- auton seistyä yli vuorokauden kokeilin laittaa virrat hetkeksi päälle/pois ilman käynnistystä, n. 6-7 tuntia ennen esilämmitettyä starttia, eikä erroria tullut sitten käynnistettäessä

Sen sijaan tänään aamuvarhaisella esilämmitetty auto käynnistyi ilman erroria, vaikka oli seisonut ainakin 12 tuntia. Ilmatieteenlaitos arveli että lämpötila olisi -2 paikkeilla, auton mielestä ulkolämpötila 0 käynnistettäessä. Imuilman lämpötila varmaa +/- 1 aste. Ehkä jos on selvästi pakkasen puolella niin auto hiffaa että kyse on esilämmityksestä...? Täytyypä testailla lisää.
bluri kirjoitti:Vinillä listauksen saa (tai ainakin omastani -14 autosta sain) ihan täältä rekisteröitymisen jälkeen:
https://topix.jaguar.jlrext.com
Myös ohjekirja löytyypi..
"You are the duly authorised owner principal or manager of an independent automotive service or repair business working on your own behalf or as a duly incorporated partnership or corporate body, directly or indirectly qualifying for lawful access to repair and maintenance information;"

Menikö heittämällä läpi? Harkinnut itsekin kyllä.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Ti Loka 31, 2017 11:35 am
Kirjoittaja bluri
Aonsaithya kirjoitti:
bluri kirjoitti:Vinillä listauksen saa (tai ainakin omastani -14 autosta sain) ihan täältä rekisteröitymisen jälkeen:
https://topix.jaguar.jlrext.com
Myös ohjekirja löytyypi..
"You are the duly authorised owner principal or manager of an independent automotive service or repair business working on your own behalf or as a duly incorporated partnership or corporate body, directly or indirectly qualifying for lawful access to repair and maintenance information;"

Menikö heittämällä läpi? Harkinnut itsekin kyllä.
Independent Operator Login meni ihan tostavaan. Eipä sieltä dokumentteja nää maksamatta, mutta varustelistaukset yms kyllä.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Pe Marras 03, 2017 9:28 pm
Kirjoittaja Jubax
Minä kehittelin viime talvena ns. helppo-heikki-ratkaisun omaan XJ8:iin, koska haluan säilyttää auton mahdollisimman alkuperäisenä. Kävin hakemassa tarvikeliikkeestä tehokkaimman saatavilla olevan sisätilan lämmittimen, jonka sitten asettelen hönkimään lämmintä puskurin alta kohti syylaria. Kuuran väheneminen konepellin ympäristöstä osoittaa konehuoneen lämpenevän. Viime talven kokemuksen perusteella kolmekin viikkoa katoksessa ja pakkasessa seissyt 4.2 V8 hörähtää käyntiin kuin palmun alta. Parin tunnin puuhastelun se vaatii ja muutaman minuutin odottelua ennen starttia, että anturat tietävät autoa käynnistettävän pakkasessa. Mitäpä sitä kummempia keksimään, jotta pääsee kauniina pakkaspäivänä kissaa ulkoiluttamaan!

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: La Marras 04, 2017 9:02 pm
Kirjoittaja Ode
Jubax kirjoitti:Minä kehittelin viime talvena ns. helppo-heikki-ratkaisun omaan XJ8:iin, koska haluan säilyttää auton mahdollisimman alkuperäisenä. Kävin hakemassa tarvikeliikkeestä tehokkaimman saatavilla olevan sisätilan lämmittimen, jonka sitten asettelen hönkimään lämmintä puskurin alta kohti syylaria. Kuuran väheneminen konepellin ympäristöstä osoittaa konehuoneen lämpenevän. Viime talven kokemuksen perusteella kolmekin viikkoa katoksessa ja pakkasessa seissyt 4.2 V8 hörähtää käyntiin kuin palmun alta. Parin tunnin puuhastelun se vaatii ja muutaman minuutin odottelua ennen starttia, että anturat tietävät autoa käynnistettävän pakkasessa. Mitäpä sitä kummempia keksimään, jotta pääsee kauniina pakkaspäivänä kissaa ulkoiluttamaan!
Toimii se varmasti noinkin. Hyötysuhde saattaa kärsiä tietenkin. Minä jätin lopulta aikanaan Astron hajonneen lohkolämmittimen vaihtamatta kun hoksasin, että sinne alle saa harjanvarrella tuupattua puhaltimen puhaltamaan suoraan öljypohjaan ja siitä ilmavirta edelleen nousee lohkoon. Kova tuuli on tietenkin sitten vähän onnistumista heikentävä tekijä, mutta toimii välttävästi silloinkin.

Mutta kyllä oikea lämmitin oikeassa paikassa olisi silti vähän parempi :)

O

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: La Helmi 02, 2019 6:06 pm
Kirjoittaja javaldo
Hei,

nostelen vanhaa ketjua, esilämmityksen asentaminen taitaa olla omaankin Kissaan jo kuluvana talvena pakollista - ei ole aina lämmintä hallia odottamassa!

Onko noista aiemmin ketjussa mainitun tyylisesti laitetuista Defa-sarjoista minkälaiset kokemukset pidemmällä aikajänteellä? Entäpä onko kellään oman käden tietoa Webaston/Eberin laittamisesta? Itse mietin alunperin letkulämppäriä (TT-Thermo), mutta asentaja totesi ko. laitteelle olevan liian vähän tilaa joten jäi yritykseksi. :(

Ja menopelinä siis ´03 S-Type 4.2/v8

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: La Helmi 02, 2019 8:12 pm
Kirjoittaja kissaeläin
javaldo kirjoitti:Hei,

nostelen vanhaa ketjua, esilämmityksen asentaminen taitaa olla omaankin Kissaan jo kuluvana talvena pakollista - ei ole aina lämmintä hallia odottamassa!

Onko noista aiemmin ketjussa mainitun tyylisesti laitetuista Defa-sarjoista minkälaiset kokemukset pidemmällä aikajänteellä? Entäpä onko kellään oman käden tietoa Webaston/Eberin laittamisesta? Itse mietin alunperin letkulämppäriä (TT-Thermo), mutta asentaja totesi ko. laitteelle olevan liian vähän tilaa joten jäi yritykseksi. :(

Ja menopelinä siis ´03 S-Type 4.2/v8
Kuutisen vuotta ja kolme eri S-Typeä. Lohkolämmitin ollut ja toimii hyvin ja tehokkaasti. Ei ongelmia ole ollut.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: La Helmi 02, 2019 8:40 pm
Kirjoittaja javaldo
Ok! Eli onko se tuolla aiemmin ketjussa mainitulla kokoonpanolla/ Defan ohjeistamalla XJ8:n setillä? Kun ei suoraan tarjoa mitään muuta kuin dieselille S-Typeen ja ainakaan tähän asti firmoissa ei ole kellään täälläpäin ollut ns. mitään käryä asiasta.. :roll:

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: La Helmi 02, 2019 11:03 pm
Kirjoittaja Aonsaithya
Päivitänpä itsekin; esilämmitysvikakoodi-ongelma on ja pysyy.

- Auton konfiguraatiot on tarkistettu; ei ollut täppää kohdassa "moottorinlämmitin", mutta täpän laittaminen ei vaikuttanut ongelmaan.
- Moottorinohjaus on päivitetty; ei vaikuttanut ongelmaan.
- Kytketty vesipumppu käymään esilämmityksen aikana; lämpenee tasaisemmin yms mutta eipä tämäkään vaikuttanut ongelmaan.
- Käytetty erikseen vielä Delta Autolla tutkittavana; tarkistivat konfiguraatiot uudelleen, totesivat ongelman, ja laittoivat teknisen apupyynnön Britteihin. Tästä on kohta puoli vuotta, joten tuskin on tulossa vastausta. Eivät toisaalta myöskään veloittaneet mitään.

Tärkein eli itse esilämmitys toimii kuitenkin hyvin, pitää vaan putsta vikakoodi aina (esilämmitetyn) käynnistyksen jälkeen.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Ma Helmi 04, 2019 11:39 pm
Kirjoittaja JMSC
Aonsaithya kirjoitti:Autoni kun on esituotantoyksilö, ja mm. adaptiivisen iskunvaimennuksen boksissakin lukee "ENGINEERING SAMPLE - EVALUATION USE ONLY" jne...
Tärkein eli itse esilämmitys toimii kuitenkin hyvin, pitää vaan putsta vikakoodi aina (esilämmitetyn) käynnistyksen jälkeen.
Olisko korjattu jossain joskus tuolla sample osalla ei noita pitäisi laittaa mihinkään autoon joka menee asiakkaalle/myyntiin.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Ti Helmi 05, 2019 7:53 am
Kirjoittaja kissaeläin
javaldo kirjoitti:Ok! Eli onko se tuolla aiemmin ketjussa mainitulla kokoonpanolla/ Defan ohjeistamalla XJ8:n setillä? Kun ei suoraan tarjoa mitään muuta kuin dieselille S-Typeen ja ainakaan tähän asti firmoissa ei ole kellään täälläpäin ollut ns. mitään käryä asiasta.. :roll:
Juu, XJ8 setti ollut kaikissa omissani.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Ti Helmi 05, 2019 9:14 am
Kirjoittaja Aonsaithya
JMSC kirjoitti:
Aonsaithya kirjoitti:Autoni kun on esituotantoyksilö, ja mm. adaptiivisen iskunvaimennuksen boksissakin lukee "ENGINEERING SAMPLE - EVALUATION USE ONLY" jne...
Tärkein eli itse esilämmitys toimii kuitenkin hyvin, pitää vaan putsta vikakoodi aina (esilämmitetyn) käynnistyksen jälkeen.
Olisko korjattu jossain joskus tuolla sample osalla ei noita pitäisi laittaa mihinkään autoon joka menee asiakkaalle/myyntiin.
Epäilen että on ollut ihan alusta asti, autossa kun on muitakin pieniä eroja sarjatuotantoyksilöihin verrattuna.

Volkswagen näyttää ostavan takaisin esisarjan autoja, Jaguar ei liene kuitenkaan ryhtynyt samaan.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Ti Helmi 05, 2019 6:00 pm
Kirjoittaja kissaeläin
kissaeläin kirjoitti:
javaldo kirjoitti:Ok! Eli onko se tuolla aiemmin ketjussa mainitulla kokoonpanolla/ Defan ohjeistamalla XJ8:n setillä? Kun ei suoraan tarjoa mitään muuta kuin dieselille S-Typeen ja ainakaan tähän asti firmoissa ei ole kellään täälläpäin ollut ns. mitään käryä asiasta.. :roll:
Juu, XJ8 setti ollut kaikissa omissani.
Jag-Finn varmisti aikoinaan tämän ja heittämällä menee.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: To Helmi 07, 2019 6:44 pm
Kirjoittaja javaldo
No niin! Nyt on laitettu Defa + sisähaara - heittämällä tosiaan meni Defan sivuilta apinoidulla XJ8:n sarjoilla. Kiitoksia vinkeistä! :mrgreen:

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: To Helmi 07, 2019 8:01 pm
Kirjoittaja kissaeläin
javaldo kirjoitti:No niin! Nyt on laitettu Defa + sisähaara - heittämällä tosiaan meni Defan sivuilta apinoidulla XJ8:n sarjoilla. Kiitoksia vinkeistä! :mrgreen:
Hyvä juttu !

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: To Helmi 07, 2019 11:39 pm
Kirjoittaja TexPat
Aonsaithya kirjoitti: Ongelma: moottorinlämmittimen käyttö aiheuttaa vikailmoituksen "engine temperature indication fault" (P0116), jos auto on ennen esilämmitettyä käynnistystä seissyt yli 8 tuntia:
Ainakin Euro6 vekottimiin saa webastolta "Cold Start Kit" joka efektiivisesti huijaa koneen lämpötila-antureita niin että vikailmoituksia ei tule.

Re: 4.2 V8 ja esilämmitys

Lähetetty: Pe Helmi 08, 2019 11:25 am
Kirjoittaja Aonsaithya
TexPat kirjoitti:
Aonsaithya kirjoitti: Ongelma: moottorinlämmittimen käyttö aiheuttaa vikailmoituksen "engine temperature indication fault" (P0116), jos auto on ennen esilämmitettyä käynnistystä seissyt yli 8 tuntia:
Ainakin Euro6 vekottimiin saa webastolta "Cold Start Kit" joka efektiivisesti huijaa koneen lämpötila-antureita niin että vikailmoituksia ei tule.
Kiitos vinkistä; soittelin äsken Kahaan mutta kuulemma nuo ovat automallikohtaisia, eikä Jaguarille löydy. Asiantuntija kuitenkin että jonkinlaisella releellä voisi ohjata ulkolämpötila-anturin signaalia autolle esim ensimmäiset 60 sekuntia käynnistyksestä, jolla ongelman voisi kiertää. Täytyy harkita, vähän kyllä pelottaisi että entäs jos rele jonkun kerran ei vaihdakaan anturia vaan auto luulee käyvänsä kylmänä...