Takapyörien laakerit vai vetoakselit

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JaguarXJ
Viestit: 33
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 1:00 pm

Takapyörien laakerit vai vetoakselit

Viesti Kirjoittaja JaguarXJ »

Tulipa tällainen tilanne eteen katsastuksessa, että muuten moitteeton XJ8 vm. 2000 sai katsastuksessa tuomion: Takapyörien laakerit vaihdettava. Mitään oireita, ääntä tms. eivät ole pitäneet, ja ennen kuin tuomio tuli, kaksikin inssiä pitkään koittivat todentaa tätä klappia ja ihmettelivät, että onko vai eikö ole.

No, sittemmin paikallisen korjaamon kaveri, jolla ollut useita Jaguareja totesi, että ei siellä mitään klappia ole, XJ:ssä takapään rakenteesta johtuen vetoakselit ovat osa tätä rakennetta ja siellä kuuluukin olla havaittava "klappi" ja jonka joku äkkinäinen voisi tulkita laakerista johtuvaksi.

Mitenkähän tämän asian kanssa lienee - Onko tällaisesta kokemusta?
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Takapyörien laakerit vai vetoakselit

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Korjaamon kaveri on oikeassa.Ja jos laakereissa on välystä liikaa (siellä pitääkin olla tiettymäärä)niin ne säädetään shimmi-levyillä lisäämällä paksumpi shimmi-levy laakereiden välissä olevan holkin jatkoksi.Ennenkuin tätä alkaa tehdä on hyvä olla uudet mutteri(t) vetoakseleiden päihin,ne kun kertakäyttöiset.Jonkun verran sotkuista puuhaa vaseliinin vuoksi.Oisko jollain tietoo tuon mutterin kierrekoosta niin ostaisi perinteisen mutterin ja päälle lukitukseksi toisen ehkä kapeamman mutterin.Mulla on kerran käytettyjä joista sisäkierre (helicoil) on irrotuksessa irronnut,kuten se aukaistessa tekeekin.Taitaa maksaa alkuperäiset jo 25-30 euroa/kpl briteistä tilattuna+postitus.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Takapyörien laakerit vai vetoakselit

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Jep, vahvistettaan täältäkin että Tepukka ja korjaamon kaveri on oikeassa, saman ikäisissä X100 korisissa sama taka akselisto ja tosiaan vetoakseli toimii rakenteessa ylätukivartena. Auton ollessa ilmassa renkaasta ylhäältä ja alhaalta kiinni otettaessa tuntuu selkeä "välys" josta löytyy manualeista ihan mitatkin paljonko saa heilua. Mitataan vanteen reunasta ja on siis riippuvainen vanteen koosta. Poikittain pyörästä kiinni otettaessa ei saa olla "välystä"
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
JaguarXJ
Viestit: 33
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 1:00 pm

Re: Takapyörien laakerit vai vetoakselit

Viesti Kirjoittaja JaguarXJ »

Kiitos tiedoista, tämä vahvisti asian. Täytynee varata kättä pidempää konttoria varten jonkinlaisen dokumentaation muodossa - tuollainen manuaalista löytyvä toleranssilukema on varmasti kovaa valuuttaa katsastusmiehelle.

Sen verran harvinaisempi vieras Jaguar on konttorilla, että lienee ymmärrettävää, ettei kaikki lajille tyypilliset ominaisuudet ole tiedossa.
pta
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2015 1:12 pm

Re: Takapyörien laakerit vai vetoakselit

Viesti Kirjoittaja pta »

Meinas käydä samalla tavalla muutama vuosi sitten katsastuksessa . Uskoi kun selitin missä saa olla välystä . Tänään haettu taas vuosi ajoaikaa ilman huomautuksia samoilla laakereilla .
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takapyörien laakerit vai vetoakselit

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tuo on se Jaguaristien vakioriesa katsastuksessa silloin kun katsastaja ei ole perillä Jaguarin erikoispiirteistä. Meikäläisen kohdalla oma selittäminen on riittänyt ja monesti ei ole tarvinnut edes selittää.

Välystä kehittyy melko nopeasti perän ulompaan poskilaakeriin ja myös vetoakselin ristiniveliin. Molemmat väljydet on helppo havaita pelkällä silmällä ja myös laittamalla sormi kyseisiin väleihin. Toki siinä tarvitaan kaksi henkilöä. Sallittu välys on niin suuri että meikäläistä hirvittää. Kyllä ne ristikot joutui meikäläinen vaihtamaan ennen kuin katsastuksessa tuli sanomista. Perän poskilaakerit jouduin taas vaihtamaan ääntelyn takia. Laakerin ulkokoolin toinen syrjä kuluu epätasaiseksi johtuen juuri vetoakselin toimimisesta ylätukivartena. Ei tarvitse olla paljon epätasaisuutta laakeripinnassa kun siitä yli vierivä kuula antaa meteliä.

Jos olen lukenut oikein korjaamokäsikirjaa, takapyörän laakereissa ei kuulu olla lainkaan välystä. Päinvastoin, laakeri kiristetään pieneen esijännitykseen, samaan tapaan kuin perän pinionin laakeri.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Takapyörien laakerit vai vetoakselit

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Vetarien ristikoista vielä huomio että ainakin MY2000 mallisessa XKR:ssä niistä löytyy nykyään niin harvinaiset rasvanipat :shock: Ja kun ne kerran on voideltavat niin niitä kannattaa ehdottomasti myös säännöllisesti voidella niin kestävät paremmin.
Ihan käytännön kokemuksena, mulla oli 70-luvun raskaskeulainen jenkki 18 vuotta ajossa. Etuakselistossa oli 11 rasvanippaa ja ainuttakaan niveltä ei tarvinnu mun omistuksen aikana vaihtaa... mutta olinkin ahkera rasvaprässin käyttäjä.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takapyörien laakerit vai vetoakselit

Viesti Kirjoittaja matsu »

Totta, nippojen kanssa kannattaa tulla tutuksi. Eipä tiedä suurin osa nykyautoilijoista, mikä on rasvanippa.

Series 3 Jaggessa ja sitä edeltävissä malleissa nippoja on runsaasti, eli muuallakin kuin nuo neljä vetoakseleiden ristikoiden nippaa.

En tiedä miten rasvaushuolto oli edellisten omistajien toimesta tehty, Saksassa ja Ruotsissa, mutta sekä XJ40:ssä ja X300:ssa ristikoihin oli kehittynyt havaittava välys n. 150 tkm mennessä. Vielä ne olisivat katsastuksesta läpi menneet, mutta pitihän ne vaihtaa jotta sai nukkua yöt rauhassa. Samoilla kilometreillä löytyy jo havaittava välys myös perän poskilaakereissa, mutta niitä ei viitsi vaihtaa ennen kuin alkavat ääntämään. XJ40:ssä ääntä tuli jo 150 tkm kohdalla, joten vaihtoon meni. On vähän isompi homma kuin ristikoiden vaihto.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Takapyörien laakerit vai vetoakselit

Viesti Kirjoittaja tepukka »

:o Piti palata vanhaan aiheeseen kun olin näköjään antanut väärää tietoa aiheesta.Väitin että shimmilevyjä lisätään holkin jatkoksi jos laakereiden välystä pienennetään.Oikea tapa on kuitenkin että shimmilevy vaihdetaan ohuempaan.Arvioni on että jos välystä on n.10 mm renkaan yläpäästä mitattuna niin silloin n.0,20 mm ohuempi levy on sopiva.Kiristin juuri päivällä omasta X300 kuskin puoleisen takapyörän laakerin.Liekö ollut välys syynä kun eilen ilmoitti luistoneston viasta varoitus valolla ,vai kun pesin autoni.Tosin häipyi kun käytti virtoja pois päältä.
Vastaa Viestiin