kissa lakkas käymästä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jaguar xj6s
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 6:08 pm

kissa lakkas käymästä

Viesti Kirjoittaja Jaguar xj6s »

Hei

Jaguar xj6 sport vm -95 teki stopin talliin. Viime vuosina ajoa ei ole ollut muuta kuin tallista pihaan ja takaisin ja muutama kilometri akun lataukseen. Nyt kun piti taas siirtää ei lähtenykkään enään käyntiin. Startti pilotti kokeiltiin ja seuraavaksi tutkin kipinän. Näyttäis että kipunaa ei tule. Onko vinkkiä mitkä pitäis kattoo eka, sulakkeet ? Startti pyörittää siis hyvin.

t Timo
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: kissa lakkas käymästä

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Aika tavallinen syy kipinän katoamiseen on kampiakselin asentotunnistinanturin väsähtäminen. Kannattaa tarkistaa.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Jaguar xj6s
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 6:08 pm

Re: kissa lakkas käymästä

Viesti Kirjoittaja Jaguar xj6s »

Tämä siihen vaihdettiim 5 v sitten ja kilometrejä on kertynyt sen jälkeen vasta alle 1000. Mutta voihan se hajota vähilläkin kilometreillä. Lienee syytä tarkistaa liitin ihan ekaksi.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: kissa lakkas käymästä

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

No voihan se olla jotain muutakin, mutta tuo nyt tuli ekaksi mieleen. Ei tainnut olla vielä 1995 OBD-liitintä, vai oliko? Meidän ex. XJ8:ssa (10/1997) oli ja siitä saattoi saada aika paljon tietoa. Jos ei yksikään puola anna kipinää, uskoisin että vika on siinä ettei ECU saa jotain haluamaansa tietoa, jossei ole vika sitten ECU:ssa.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: kissa lakkas käymästä

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Kun yrität startata, käykö kierroslukumittari jossain parinsadan tuntumassa?
Jaguar xj6s
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 6:08 pm

Re: kissa lakkas käymästä

Viesti Kirjoittaja Jaguar xj6s »

Eipä ole tuota tullut katsottua, katon huomenna.
Jaguar xj6s
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 6:08 pm

Re: kissa lakkas käymästä

Viesti Kirjoittaja Jaguar xj6s »

Kierroslukumittari on aivan kuollut startatessa. Kertooko se jotakin viasta ?
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: kissa lakkas käymästä

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Se että ei starttaa mutta pyörittää ja rundimittari ei elä yrittäessä kielii lähes aina tosta aiemmin mainitusta kampiakselin asentotunnistimesta. Ei tule kipinää kun Ecu ei saa kierrostietoa. Vaikka olitkin sen vaihtanut aiemmin niin suosittelen tarkistamaan. Sitä voi yrittää tutkia mittaamalla vastusta ja induktanssia. Uusi taitaa maksaa Briteista posteineen n. 70 euroa ja vaihto on kymmenen minuutin homma niin ei se vararikkoon vie vaikka testaamatta uusisi.

Englanniksi:
Crank Sensor:
A new X300 crank sensor has a resistance of around 1,300 ohms and inductance of about 1 Henry. The Jaguar part number is LHE1640AA. If the sensor is working, the tachometer should jump up to about 200rpm or so when cranking but not firing.
On the bench, with the sensor connected to a peak-hold DVM, flicking a steel-bladed screwdriver back-and-forth across the magnetized 'pip' in the centre of the sensor's face yielded peak voltages of around 250mV to 300mV depending on the speed at which the screwdriver moved.
These sensors do fail completely but can also partially fail and give confusing and inconsistent problems from no-start to intermittent firing.
Jaguar xj6s
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 6:08 pm

Re: kissa lakkas käymästä

Viesti Kirjoittaja Jaguar xj6s »

Viimeksi kun tuo sama palikka oikutteli, niin kone kävi vajailla pytyillä. Tilasin uuden tunnistimen laatuuvaunun kautta ja vaihdoin sen itse. Ei todellakaan kestä kauaa vaihtaa, mutta kone ei edelleenkään käynyt. Käytin sitten autoa autosähköliikkeessä ja sanoin, että asennon osoitin on uusi ja juuri vaihdettu. Vikaa ei löytynyt siellä. Vein sitten koko auton Hollolaan Laatuvaunulle ja ne etsi vikaa ja lopulta se vika löytyi juuri vaihdetusta asennon osoittimesta mitä autosähkö ei sitten tutkinut, kun se oli uusi. Eli nuo palikat ilmeisesti hajoilee itestään tai on valmiiksi herkkiä hajoamaan. Tarvii mitata ja katsoa mitä lukemia näyttää. Vanha rikkinäinenkin on vielä tallella, nin on helppo verrata.
Vastaa Viestiin