Sähkö härö X308

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Sähkö härö X308

Viesti Kirjoittaja henu »

Nyt on jagge tehnyt 3 kertaa mystisen häiriön, potilas XJ 308 vm 98 3.2 V8 ja tapahtuu seuraavaa.

Härön tullessa auto toimii normaalisti ajaessa mutta kun tulet parkkiin ja käännät virtalukkoa sammuttaaksesi auton niin kaikki sähköt häviää yhden naksun avainta kääntäessä, eli kun käännät avainta virtalukon ollessa 2 asennossa asentoon 1 niin radio sammuu ja sisävalot rupeaa palamaan himmeästi ihan kun akku olis ihan finaalissa, akku kumminkin on ihan ok.

Asian huomasin yhtenä aamuna kun menin autolle ja käänsin virrat päälle niin sisävalot oli himmeenä ja kaikki servot yms sähkölaitteet suris siihen malliin kun akku olis tyhjä, aattelin vaan et mitäs vittua nyt tapahtuu, koitin startata ja lähti käyntiin ihan normaalisti.

Seuraavan kerran härö tuli ajon jälkeen työmaan pihassa, tulin parkkiin ja radiossa oli joku mielenkiintonen juttu jonka aattelin kuunnella loppuun, käänin avainta sen naksun että auto sammuu mutta radio jää päälle, no kaikki vehkeet taas pimeeks ja välot värisee yms, lähti kumminkii käyntiin taas normisti ja kaikki toimii.

Nyt äsken taas teki saman eli tulin parkkiin ja sammutin auton, ajattelematta asiaa sen enempää hyppäsin autosta ulos ja ihmettelin ku kaukosäätimellä ei mee ovet lukkoon, koitin avaimella ja ainoastaan kuskin ovi meni lukkoon, sit huomasin et sisävalot taas himmeenä ja koitin et mitä tapahtuu kun laittaa virrat päälle, no sama kun aijemmin jne... eiku auto käyntiin ja uudestaan sammuksiin ja kaikki taas toimii normaalisti...

Tämän härön tapahtuessa myös ajotietokone nollaa itsensä.
Onko jossain joku rele joka nyt hitsais silleen sopivasti että virta ei riitä laitteille mutta starttaa kumminkii normisti ? kontin puolella näytti akun johdot korinpuolesta ja akulta ihan normille eli ei ruostetta yms shaibaa eli ison virran puoli ok mutta mitä kautta muut auton laitteet saa virtansa ?
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähkö härö X308

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Noin laajasti ja vaihtelevasti sekoilevat sähköt vois hyvin viitata maadoituksiin. Tarkistaisin ensimmäisenä.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähkö härö X308

Viesti Kirjoittaja henu »

Tarkotus oliskin lähtee niitä tarkastelemaan.
Muistelen jossain nähneeni maadotus kartan x308 koppaan eli semmonen mistä näkee jokaisen maadotuspisteen korissa mut nyt en löytänyt, oisko jollain jemmassa ?
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähkö härö X308

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Semmoinen palvelu kuin Google auttaa, jos pitää etsiä jotain... :)
https://www.jaguarforums.com/forum/xj-x ... ry-134350/
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Sähkö härö X308

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähkö härö X308

Viesti Kirjoittaja henu »

Kopi kirjoitti:Semmoinen palvelu kuin Google auttaa, jos pitää etsiä jotain... :)
https://www.jaguarforums.com/forum/xj-x ... ry-134350/
Köpi
Niinhän se tekee, en vaan ilmeisesti osannut oikeeta hakusanaa käyttää mut jess, näillä mennään alkuun.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähkö härö X308

Viesti Kirjoittaja henu »

Alustavasti käyty muutamia helpoimmissa paikoissa olevia maadotuksia läpi eli kontista kaikki ja konehuoneesta, samalla käytetty auki isoimpia + johtoja ja mitään ihmeellistä ei näkynyt, itseasiassa harvinaisen puhdasta kontaktipintaa 19 vuotta vanhaks autoks.

Näiden tarkastusten jälkeen ajoin 50km ja sinä aikana vilahti 3 kertaa nopeesti mittaristossa sähköhäiriö ilmoitus mutta sitä tuo on satunnaisesti herjaillu aina, nyt vaan jostain syystä monta kertaa lyhyellä matkaa, mihinkään se ei kumminkaan tunnu vaikuttavan.

Nyt äsken kun tulin töistä niin virrat hävis taas veks (antenni laskeutu kumminkii normaalisti alas asti) eikä korjautunut kun akun kengän irti käyttämällä, sen jälkeen auto käyntiin niin tyhjäkäynti oli aavistuksen yli 1000 rpm jonka jälkeen sammu ja tuli ilmoitus "moottori sammunut", no eikun uudestaan käyntiin ja kaikki toimii...
pta
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2015 1:12 pm

Re: Sähkö härö X308

Viesti Kirjoittaja pta »

Oletko käynyt luetuttamassa vikakoodit. Voisi antaa jotain osviittaa mistä etsiä vikaa. Virtalukon pohja voi kanssa antaa hauskoja oireita. Mulla oli samantapaisiia oireita vikakoodit lukemalla selvis ettei aina tunnistanut avainta . Viimeksi alkoi antaa kesken ajoa sähköhäiriö ilmoitusta . Lopuksi ei käynnistynyt lainkaan. Toisella virta-avaimella kaikki häiriöt loppuivat. Ihme juttuja näissä voi olla .
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähkö härö X308

Viesti Kirjoittaja henu »

Maadotukset tarkastettu ja niissä ei tunnu olevan mitään vikaa, samoin positiivinen puoli vaikuttaa olevan kunnossa.
Releet ja sulakkeet käytetty irti ja mitään näkyvää vikaa ei ole näkynyt.
Konehuoneesta löytyvät rele/sulake boxit ENGINE MANAGEMENT RELAYS ja ENGINE COMPARTMENT RELAYS AND FUSE BOX haisee jotakuinkii sille kun sähkölaitteessa olis ajettu savut pihalle mutta mitään oikosulun merkejä ei ole näkyvissä ja releet tuntuu naksuvan kuten pitää.

Vikakoodeja ei tunnu jäävän muistiin ainakaan perus testereillä luettaviksi, viimisen 70 000km ajon aikana ainut vikakoodi mikä jäi muistiin oli viime syksynä levinnyt laatikko ja siitä aiheutuneet vikakoodit.
Tällä viikolla auto toiminut normaalisti.

Aihetta sivuten huomasin takakonttia purkaessa että jostain tulee vettä sisään, no suurin vuoto oli vas takavalo mutta se oli nopee korjaus.
Toinen vuotopaikka vaikutti olevan jossain tankinluukun alueella, olen pitänyt sen roskasihdin auki mutta silti vaikuttaa jostain sieltä tulevan.
https://1drv.ms/i/s!AhHNP-QkWqqQgWU-rTSeCn15_pbS voiskohan mahdollisesti tulla tankinluukun lukitus tapin juuresta :roll: vaikutti siltä että vesi olisi valunut joko tuota lukitus mekanismin johtoo pitkin tai sitten tuota vahvikepeltiä pitkin, C pilarin/ikkunan kohdalla ei löytynyt ruostetta niin paljoo että vesi tulisi läpi.
Vastaa Viestiin