Sivu 1/1

riisselit

Lähetetty: La Loka 28, 2017 5:07 pm
Kirjoittaja afijta
Hei!
Onko kellään kissalaisella omakohtaista kokemusta tai luettua tietoa/totuutta,mikä on erona 2,7d tai 3,6 tdv8 moottoreissa?
Kysymyksellä tarkoitan moottoreiden heikkouksista tai paremmuudesta.
Autona kyseessä Range Sport mallit,joka mahdollinen korvaaja nykyiselle xc90 :lle.
T: JTA

Re: riisselit

Lähetetty: Su Loka 29, 2017 2:19 pm
Kirjoittaja Goldust
2.7d kärsii laakeriongelmista joita tälläkin foorumilla on esiintynyt, kasit vahvempia.

Re: riisselit

Lähetetty: Su Loka 29, 2017 6:52 pm
Kirjoittaja afijta
Elikkä myös Jaguar XF kuuluu korkean riskiryhmän autoihin? No,ehkä on syytä seurailla enempi V8 malleja RR sport vaihtoehdoista.
Tuleekohan se laakerivika automaattisesti,vai voisiko hyvät öljyt ja huolto siirtää vian hamaan tulevaisuuteen?

Re: riisselit

Lähetetty: Su Loka 29, 2017 10:40 pm
Kirjoittaja Goldust
Kyllä, S-typet, XF:t, DIscot, RR Sportit yms. kuuluvat kaikki tähän samaan riskiryhmään. Useammat öljynvaihdot voivat pidentää laakereiden kestoa, tai sitten ei. Perheestä löytyy uutena hankittu 2,7D johon on vaihdettu aina öljyt 10tkm välein ja niin vain alakerran laakerit sanoivat heihei alle 150tkm kohdalla. Ei varmaan ole sattumaa, että monet brittiläiset moottoripajat tarjoavat uudelleen suunniteltuja, kestävämpiä kampuran laakerieta. Jos googlaat, huomaat että kyseessä on yleinen ongelma, taisi olla viron lantikkaklubin tilasto jossa jäsenien autoihin oli kolmasosaan vaihdettu kone.
En väitä että jokainen 2.7D moottori tulee kokemaan saman kohtalon, mutta tilastollisesti niitä paukkuu luvattoman paljon. Paljon enemmän, kuin vaikkapa noita diesel kaseja, joita RR Sportiin on tarjolla. Tuo Range Rover Sportin (eli kolmosdiscon) rakenne on kohtuu mielenkiintoinen. Kutosdieselin jakopääremppaa varten tehtaan ohje käskee nostamaan korin pois rungon päältä ( https://www.youtube.com/watch?v=7BbOSaA8zYE ), samoin kuten ahtimien vaihto kasikoneisessa.

Re: riisselit

Lähetetty: Ma Loka 30, 2017 11:15 am
Kirjoittaja afijta
Huh huh,tuskan hiki tuli tuosta faktasta. Taidanpa etsiä rouvalle jotakin muuta maasturia,vaikka RRS on tyylillisesti ykkönen.Koska itse en ole autojen rassailija,taitaa ajatus Roverista olla vähän veren kaivamista nenästä. Harmi juttu.

Re: riisselit

Lähetetty: Su Syys 09, 2018 12:58 pm
Kirjoittaja Jagmi
Goldust kirjoitti:2.7d kärsii laakeriongelmista joita tälläkin foorumilla on esiintynyt, kasit vahvempia.
Näinpä se taitaa olla.

Ostin XF,sän n. 2,5v sitten ajatellen että nämä heikkoudet ovat vanhoja fraaseja, tämä aika menikin loistavasti ja ajattelinkin että on todella hyvä auto.
Autolla on ajettu sen verran, että korkeapainepumpun hihnan vaihto häämötti jo.
Nyt pari viikkoa sitten töihin mennessä koneesta alkoi kuulua kolkatusta, auto hinurille ja soitto merkkiliikkeeseen, siellä kk. jono joten kuskuutin omiin tiloihini.
Öljypohja pois, sopii lähtemään paikallaan kun on kaksiosainen sumpullinen malli. Sieltä pääsee näkemään jo kivasti, perusrakenne näytää fiksulta ja työnjälki siistiltä, mm. moottorin tuenta ja murretut kiertokanget. Kampiakseli on siro=kierrosherkkä...juu joissain karkaisuvikoja ja katkenneitakin.

No, tässä huomasin ensin kiertokangen laakerin mennen silpuksi ja aprikoin syytä, kovin oli kuivan näköinen, ilman voitelua kun taas moottorin peräpään laakerinkaulat olivat hyvin öljyisiä. Tässä hieman ristiriitaa, joten tarkistamaan runkolaakereita ja kyllä, 2. pukin alta löytyi syy :shock:

Tämän sauma oli aukaisuhetkellä klo.12/6, eli voitelukanava täysin ummessa, eli tämä laakeri on pyörinyt pesässään ja näin ollen tyrehtyttänyt viereisten kiertokankien voitelun joka tulee kampiakselin porauksen kautta. Tämän kakkos-pukin toiseltakin puolelta löytyi odotetusti viallinen kk. laakeri.

Lieneekö muut penkoneet näitä konevaurioita tarkemmin?
Tästä sain käsityksen että laakerien mekaaninen kestävyys riittää hyvin, ja onhan 3l/275hp konessakin samat laakerit.

Ongelma on heti kun runkolaakeri/t pääsee pyörähtämään n10mm. pesässään, jonka jälkeen öljykanava tukkiintuu ja loppu on selvää.

Kuinkahan tämä perusongelma, lukitus on ratkaistu uudemmissa, vai onko lainkaan? (Crush Height)
Kuinkahan tässä pitäisi toimia, tehdas uusi kone maksaa +10th€ ja jos silläkään ei pääse 600-900thkm kuten tämänkokoisella konella yleensä pääsee!

Kyllä vituttaa kun laitat käyttöautoon lähes 2 uuden Skodan hintaa ja se pettää :twisted:

Ja kyllä auto on hyvin tarkasti huollettu ajallaan.

Re: riisselit

Lähetetty: Ma Syys 10, 2018 3:50 pm
Kirjoittaja rontikainen
Todella ikävä kuulla! Perustehoinen kolmelitranen ilmeisesti? Minkä ikäinen ja paljonko ajettu yksilö?

Re: riisselit

Lähetetty: Ma Syys 10, 2018 6:26 pm
Kirjoittaja JMSC
Harmi ettei tuota ongelmaa ole vieläkään korjattu. Tuosta samasta asiasta on ollut täällä aiemminkin keskustelua.

Toisaalta mm. uusissa Volvon 2.0 5-cyl diesleissä on ollut luvattoman paljon kiertokangen laakerivikaa ja harmittaa se maksaa skodakin uudestaan laatikon ja moottorin vaihdon yhteydessä se kun on edelleen skoda ajonautinnoltaan rempan jälkeen. Ei tämä tietenkään lohduta eikä ole mikään oikeutus surkealla designille.

Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä maahantuojaan ja Jaguarille asiasta ja tarvittaessa kuluttaja asiamieheen kun kyseessä on "selkeä" vika eikä normaali kuluminen.

Re: riisselit

Lähetetty: Ke Syys 12, 2018 12:06 pm
Kirjoittaja s1jviita
Samasta vaivasta kärsii myös 4-syl cdi-mersut. Liuskan kynsi on vain niin olematon, että pääsee pyörähtämään. Se on tosiaan ”herran hallussa” milloin tämä tapahtuu vai tapahtuuko koskaan. Aiemmin S-type 2.7D toimi moitteetta ja kilsoja 450tkm, XF 3.0d vaihtui 220tkm ja nykyisessä 3.0d XJ:ssä tulee 200tkm. Kaikista noista on otettu ulos voimaa sen mitä vain voi. Naapurilla oli C6 Citroen 2.7hdi ja pölyhiukkanen kun laskeutui niin auto pestiin, mikä kertoi, että todellakin oli huollettu ja 90tkm alkoi kolina.

Re: riisselit

Lähetetty: La Syys 15, 2018 10:01 am
Kirjoittaja Jagmi
s1jviita kirjoitti:Samasta vaivasta kärsii myös 4-syl cdi-mersut. Liuskan kynsi on vain niin olematon, että pääsee pyörähtämään. Se on tosiaan ”herran hallussa” milloin tämä tapahtuu vai tapahtuuko koskaan. Aiemmin S-type 2.7D toimi moitteetta ja kilsoja 450tkm, XF 3.0d vaihtui 220tkm ja nykyisessä 3.0d XJ:ssä tulee 200tkm. Kaikista noista on otettu ulos voimaa sen mitä vain voi. Naapurilla oli C6 Citroen 2.7hdi ja pölyhiukkanen kun laskeutui niin auto pestiin, mikä kertoi, että todellakin oli huollettu ja 90tkm alkoi kolina.
Juu, tässä tuli ongelma aivan puskista. Hyvä kuulla toi sun ässän kilsat, näinhän se pitäisi mennä. Oletko käyttänyt millaisia öljyjä?

Tehdas takuu on mennyt tässä umpeen, (nyt+200tkm) ja ajallisesti myöskin. Kyselin kuitenkin maahantuojalta, kun oletettu käyttö-km olisi pitänyt olla enemmän, no juu lupasivat -20% alennusta moottorista, ja vaihtotyö tehtävä merkkiliikkeessä, joten hintaa jää vielä kovasti.

Tuossa katselin öljynvaihtojani koneelta, 10-11tkm oli keskimäärin ja suodatin aina uusi, joten ei tiukka öljyn vaihtokaan auta tässä.

Nyt haussa mailmalta käytetty kone, kohtuu kilometreillä, jos löytyisi virheetön kone, ja käyttäisi alakerran vielä auki.

Re: riisselit

Lähetetty: La Syys 15, 2018 2:27 pm
Kirjoittaja 60seconds
onko näitä 2.7 laakeri ongelmia ilmennyt minkä verran 3.0tdv6 ja 3.6tdv8 koneissa joita rangeista löytyy? vai olisiko bensakone tässäkohtaa huolettomampi?

Re: riisselit

Lähetetty: La Syys 15, 2018 2:59 pm
Kirjoittaja s1jviita
60seconds kirjoitti:onko näitä 2.7 laakeri ongelmia ilmennyt minkä verran 3.0tdv6 ja 3.6tdv8 koneissa joita rangeista löytyy? vai olisiko bensakone tässäkohtaa huolettomampi?
Kuten aiemmin jo kirjoitin niin etukäteen ei voi tietää, mutta ei nyt niin yleistä ole. Enemmän noista mersuista noita laakereita pyörähtelee. Kumilenkki-bensakoneet ilman ahdinta jättäisin kauppaan.

Re: riisselit

Lähetetty: Ma Syys 17, 2018 9:41 pm
Kirjoittaja Jagmi
Olipa työmaa koneen irroituksessa.
Kyllä kävi mielessä että eihän tämän näin pitänyt mennä, tässä autossa.

Hyvin vähän löytyy Suomesta faktoja näistä rikkoontumisista...Juu moottoreita on vaihdettu, mutta ei kuvia vaurioista?
https://aijaa.com/cO0m3b

https://aijaa.com/d79nq3

https://aijaa.com/eEzttM

Re: riisselit

Lähetetty: Ti Syys 18, 2018 12:24 am
Kirjoittaja Vasara
Joo, nykyautossa joutuu pari asiaa enemmän purkamaan että saa moottorin irti kuin -70..-80 luvun kotteroista, joihin nuorena viikonlopuksi vaihdettiin pellin alle enemän "hupia".
Tsemppiä.

Nyt kun sinulla on vermeet käsissä, niin vilkaiseppa (ehjästä) että olisiko laakerikannen puolelle mahdollista työstää lisää tilaa laakeriluiskan lukituskynnelle ja napauttaa kynttä ennakoivana varotoimenpiteenä syvemmälle. Vajaa millimetrikin toisi jo aika paljon lisää varmuutta...

Re: riisselit

Lähetetty: To Syys 20, 2018 6:50 am
Kirjoittaja Ode
Jagmi kirjoitti:Olipa työmaa koneen irroituksessa.
Kyllä kävi mielessä että eihän tämän näin pitänyt mennä, tässä autossa.

Hyvin vähän löytyy Suomesta faktoja näistä rikkoontumisista...Juu moottoreita on vaihdettu, mutta ei kuvia vaurioista?
https://aijaa.com/cO0m3b

https://aijaa.com/d79nq3

https://aijaa.com/eEzttM
Mikä oli hankalin työvaihe? Kysyn ihan puhtaasta mielenkiinnosta.

O

Re: riisselit

Lähetetty: To Syys 20, 2018 7:57 am
Kirjoittaja Jagmi
Ode kirjoitti:
Jagmi kirjoitti:Olipa työmaa koneen irroituksessa.
Kyllä kävi mielessä että eihän tämän näin pitänyt mennä, tässä autossa.

Hyvin vähän löytyy Suomesta faktoja näistä rikkoontumisista...Juu moottoreita on vaihdettu, mutta ei kuvia vaurioista?
https://aijaa.com/cO0m3b

https://aijaa.com/d79nq3

https://aijaa.com/eEzttM
Mikä oli hankalin työvaihe? Kysyn ihan puhtaasta mielenkiinnosta.


O
Hankalin oli irroittaa katalysaattorit turboista, ne mutterit oli todella pahoissa paikoissa, onneksi moottorin ja tulipellin välistä löytyi pikku rako josta pääsi hieman operoimaan. Tästä myös sai vaihdelaatikon kiinityspultit irti.
Vaihdelaatikon tuin etupäästään kiinitysraudalla koriin.

Aivan sama asia käynyt mielessä kuin "Vasaralla", ja kyllä näin tehtiin nuorena silloin -80 luvulla..

Re: riisselit

Lähetetty: Ma Syys 24, 2018 8:49 pm
Kirjoittaja Ode
Jagmi kirjoitti:
Hankalin oli irroittaa katalysaattorit turboista, ne mutterit oli todella pahoissa paikoissa, onneksi moottorin ja tulipellin välistä löytyi pikku rako josta pääsi hieman operoimaan. Tästä myös sai vaihdelaatikon kiinityspultit irti.
Vaihdelaatikon tuin etupäästään kiinitysraudalla koriin.

Aivan sama asia käynyt mielessä kuin "Vasaralla", ja kyllä näin tehtiin nuorena silloin -80 luvulla..
Uskon kyllä noiden olevan hankalassa paikassa. Omastani jouduin käyttämään imusarjan irti ja silloin tuli myös silmäiltyä laatikon ja moottorin liitoskohtaa, se kun ei ilman imusarjaakaan kovin tarjolle tullut

O

Re: riisselit

Lähetetty: Ti Loka 02, 2018 1:37 pm
Kirjoittaja Jagmi
Päädyin toiseen koneeseen joka löytyi UK,sta vähänajetusta kolariautosta, jonkilainen takuukin on. Tässä vaihessa laitan kaikki, hihnat ja vesipumpun uusiksi kun on helppo tehdä.
https://aijaa.com/VzLm7b

Alkuperäinen kone on vielä mysteeri, kampiakselin otin irti. 1,3,4 kaulat olivat täysin virheettömät, kuten noilla kilometreillä pitäisikin olla.
Ainoastaan se 2. kaula on pettänyt.

Öljy tulee vaihtumaan tässä Mobilista, Castroilin matala kitkaiseen (HTHS) öljyyn.

Re: riisselit

Lähetetty: Ma Loka 15, 2018 4:52 pm
Kirjoittaja Jagmi
https://aijaa.com/psEUp8
Jagge liikenteessä. Kylläpä tuntuu taas hyvältä, kun vääntö vie kevyesti autoa.
Hyvin lähti pelamaan, kerralla hallista liikenteeseen vaikka letku/putkiviidakko on aikamoinen (paljon huomioitavia kohteita).

Hihnat, öljyt ja muut tarvikkeet tuli kätevästi AutoDoc,ista (https://www.autodoc.fi/) toimitus kesti hieman, mutta osat olivat juuri mitä pitikin.
Ajoitus oli helppo, kun ostin ajoitustyökalut.

Alkuperäisen koneenkin voisi kunnostaa, mutta sen kannattavuus on kyseenalaista näillä markkinoilla..



.