Goldust kirjoitti:2.7d kärsii laakeriongelmista joita tälläkin foorumilla on esiintynyt, kasit vahvempia.
Näinpä se taitaa olla.
Ostin XF,sän n. 2,5v sitten ajatellen että nämä heikkoudet ovat vanhoja fraaseja, tämä aika menikin loistavasti ja ajattelinkin että on todella hyvä auto.
Autolla on ajettu sen verran, että korkeapainepumpun hihnan vaihto häämötti jo.
Nyt pari viikkoa sitten töihin mennessä koneesta alkoi kuulua kolkatusta, auto hinurille ja soitto merkkiliikkeeseen, siellä kk. jono joten kuskuutin omiin tiloihini.
Öljypohja pois, sopii lähtemään paikallaan kun on kaksiosainen sumpullinen malli. Sieltä pääsee näkemään jo kivasti, perusrakenne näytää fiksulta ja työnjälki siistiltä, mm. moottorin tuenta ja murretut kiertokanget. Kampiakseli on siro=kierrosherkkä...juu joissain karkaisuvikoja ja katkenneitakin.
No, tässä huomasin ensin kiertokangen laakerin mennen silpuksi ja aprikoin syytä, kovin oli kuivan näköinen, ilman voitelua kun taas moottorin peräpään laakerinkaulat olivat hyvin öljyisiä. Tässä hieman ristiriitaa, joten tarkistamaan runkolaakereita ja kyllä, 2. pukin alta löytyi syy
Tämän sauma oli aukaisuhetkellä klo.12/6, eli
voitelukanava täysin ummessa, eli tämä laakeri on pyörinyt pesässään ja näin ollen tyrehtyttänyt viereisten kiertokankien voitelun joka tulee kampiakselin porauksen kautta. Tämän kakkos-pukin toiseltakin puolelta löytyi odotetusti viallinen kk. laakeri.
Lieneekö muut penkoneet näitä konevaurioita tarkemmin?
Tästä sain käsityksen että laakerien mekaaninen kestävyys riittää hyvin, ja onhan 3l/275hp konessakin samat laakerit.
Ongelma on heti kun
runkolaakeri/t pääsee pyörähtämään n10mm. pesässään, jonka jälkeen
öljykanava tukkiintuu ja loppu on selvää.
Kuinkahan tämä perusongelma, lukitus on ratkaistu uudemmissa, vai onko lainkaan? (Crush Height)
Kuinkahan tässä pitäisi toimia, tehdas uusi kone maksaa +10th€ ja jos silläkään ei pääse 600-900thkm kuten tämänkokoisella konella yleensä pääsee!
Kyllä vituttaa kun laitat käyttöautoon lähes 2 uuden Skodan hintaa ja se pettää

Ja kyllä auto on hyvin tarkasti huollettu ajallaan.