XF 3.0D S Akunkuva vilahtaa mittarissa käynnistäessä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
pequ
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Loka 31, 2017 9:20 pm

XF 3.0D S Akunkuva vilahtaa mittarissa käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja pequ »

Hei,

Ostin juuri ensimmäisen jaguarini. 2010 XF 3.0D S.

Huomasin tuossa aamulla töihin lähtiessä, että mittaritaulussa vilahti punainen akunkuva käynnistäessä.
En löytänyt autossa olleista kirjoista mitä tuo valo tarkoittaa, osaisiko joku kertoa ja onko tullut vastaan samanlaista oiretta.
Auto lähti kyllä hyvin käyntiin, ei siinä mitään vikaa tunnu olevan.

Autossa ei ole minkään laista lämmitintä.
Mitä te siihen suositteletta?
Defan johtosarja tilauksessa, jossa tulee myös sisähaara sisälämmittimelle.
Moottorinlämmitintä en ole vielä hommannut.

Mitä siihen suositteletta?
Defan tuotteina löytyy säteilylämmitin, sekä PTC letkulämmitin.

Tuosta letkulämmittimestä lueskelin, että saa asentaa vain paketissa olevan paperin mukaisiin ajoneuvoihin, mutta en ainakaan itse löytänyt kyseistä lappua netistä, että mihin sen sitten saisi asentaa.

Itse miettinyt semmoista vaihtoehtoa, kuin TT-Thermo. Siinä olisi kiertovesipumppu samassa paketissa ja sitä saa suoraan defan pistokkeella.

Kiitoksia vastauksista ja neuvoista jo etukäteen.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF 3.0D S Akunkuva vilahtaa mittarissa käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja JNi »

Onnittelut, ja - heh - tervetuloa näiden autojen ehkä eniten keskustellun aiheen pariin, eli sähkölaitteiden herkkyys...

Jos ajelet vain lyhyitä matkoja, niin nyt talven kynnyksellä akku tyhjenee parissa viikossa. Ja jos et aja ollenkaan, niin akku tyhjenee parissa viikossa. On ominaisuus, hienot sähkölaitteet ovat koko ajan enemmän tai vähemmän päällä. Akun on syytä olla hyväkuntoinen ja sitä kannattaa tarvittaessa ladata aina välillä.

Kun sähköt alkavat olla vähän vähissä, niin auto antaa siitä ensin ohimenevää varoitusta, omassani se useinmiten käskee hetken keskinäytöllä sammuttamaan stereot. Kun ovat enemmän vähissä, niin käynnistyy vielä mutta kojelauta välkkyy erilaisia vikoja, esim. vaihteistovika ja ajonvakautus/jarrut. Silloin kannattaa antaa auton käydä hetki lämpimäksi, sammuttaa hetkeksi ja käynnistäessä uudelleen vikailmoituksia ei enää tule. Tämä johtuu jännitteen hetkellisestä putoamisesta ja ohjausyksiköiden siksi sekoamisesta, mitään ei ole oikeasti vialla.

Kylmällä kelillä auto syö alussa sähköä todella paljon. Penkinlämmittimet, ratin lämmitin, ikkunoiden lämmittimet, ja erityisesti sähköinen lisäkenno lämmityslaitteen kennon kanssa samassa nipussa. Siksi lämmintä ilmaa alkaa tulla sisään huomattavan nopeasti moniin muihin autoihin verrattuna.

Minulla ei ole XF:ssä lisälämmittimiä. On yllättävän hyvä käynnistymään kylmässä, kerran annoin seistä pihalla pari päivää -30C pakkasella ja lähti käyntiin toisella yrittämällä ja ilman lisäsähköä. Moottorinlämmittimistä en osaa sanoa, kannattaa katsoa huolella mihin letkuun sen liittää ja että sähköturvallisuus on kunnossa. Sisätilan lämmitin lisää mukavuutta ja kirkastaa laseja ihan varmasti, ja samalla kannattaa ottaan Defan akkulaturi niin pääsee sähköhuolista kerralla. Akku on takana, mutta konepellin alla sähkölaatikosta löytyy vapaita kohtia mihin voi muutaman ampeerin verran syöttää sähköä sitä kautta suoraan akulle.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XF 3.0D S Akunkuva vilahtaa mittarissa käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Juu, samaa mieltä kuin Jouko. Vanhemmissa Jageissa vilahti näytössä "Vaihteistohäiriö"
käynnistäessä, sillä ei ollut mitään tekemistä vaihteiston kanssa vaan tuo mainittu sähkön
vähyys käynnistäessä. Näköjään uusissa on parempi ilmaisu kun on sentään akun kuva joka
vilahtaa. Jos muita ongelmia ei ole (sähkö riittää) niin ajele menemään vaan ja anna
villkkua. Niin minä tein XJ8:ssa monta vuotta (akku oli uusi ja ok).

Tuosta TT-Thermosta on palstalla kirjoiteltu (muistaakseni kehuttu), kirjoita ko teksti
oikean ylänurkan Etsi-laatikkoon ja lue muiden jutut.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vastaa Viestiin